2012.12.07.
Csorja Gergely: Lehet-e háború Európában?
A kérdés kissé
indokolatlannak tűnik. Pedig nem az. Az Európai Unió és egész
Európa mély válságban van. A válság nem is annyira gazdasági
természetű – mint azt a legtöbbször halljuk –, sokkal inkább
valamiféle vezetési deficittől szenved a kontinens. Számtalan
példát hozhatnánk a karakteres vezetés hiányára, de talán
elegendő a legutóbbi komikus vagy inkább tragikus találkozót
megemlíteni. Az Európai Uniót alkotó államok vezetőit összetrombitálják
Brüsszelbe. Herman Van Rompuy, a flamand kereszténydemokrata
politikus vezetésével elkezdődnek a tárgyalások a világ
legerősebb szövetségének 2014–2020 közötti költségvetéséről.
A tét tehát óriási. Ennek ellenére a találkozó egészen
megdöbbentően kisszerű.
A folyamat szervezetlenségére és rendszerelméleti
problémáira egy egyszerű tény mutat rá. A találkozót látszólag
semmilyen érdemi egyeztetés sem előzte meg. Különben hogyan
lehetséges, hogy Van Rompuy egyenként hívatja a különböző
államok vezetőit – addig a többiek várakoznak –, hogy
megtudakolja az igényeket és az álláspontokat. A csúcstalálkozó
elvileg este 8 órakor kezdődött volna, de az egyeztetések elhúzódtak
11-ig, ezért rövid tanácskozás után a miniszterelnökök és
a velük felsorakozó delegációk inkább visszamentek a szállodába
kiinni a minibárt.
Ez bizony egy közepes
üzleti találkozónál is szánalmas. Másnap délben a szemcsepp
és fájdalomcsillapítók beszerzése után megkezdődött a tárgyalás.
A szünetre elvileg azért volt szükség, hogy az új tervezetet,
melyet Van Rompuy az államoknak átadott, tanulmányozzák. És
ez az a pillanat, amikor belerobban a tudatunkba az Európai Unió
gittegylet jellege. Hogyan képzelhető el, hogy egy hatéves költségvetés
áttanulmányozására, megvitatására az érvek és ellenérvek
ütköztetésére elég egy délelőtt? Milyen érdemi egyeztetés
történhet miniszterelnök és miniszterek, gazdasági szakértők,
érdekképviseletek között egy délelőtt alatt?
– Te, szerinted
elfogadjuk?
– Ne, szerintem
nem jó. Tölthetek?
Ez bizony
tragikus. Angela Merkel, az EU legnagyobb gazdasága és a világ
4. legnagyobb gazdasága képviseletében békebíró szerepet játszik.
A keménykedő brit miniszterelnök, a semmilyen vezetői képességekkel
sem rendelkező Cameron végleges elszigetelődését a német
kancellár akadályozza meg. Bevonja a beszélgetésbe, de képtelen
bármiféle megegyezést tető alá hozni. Miután kiderül, hogy
lényegében senki, semmiben sem ért egyet – még abban sem,
hogy folytassák vagy abbahagyják a megbeszélést –, beülnek
a Mercedesekbe, kihajtatnak a repülőtérre és uzsgyi mindenki
hazarepül. Este már lehet inni a hazait, mert ezek a belga sörök
azért megviselik az emésztőrendszert.
A tehetetlenség,
a felkészületlenség, a józan ész és a valódi vezetők hiánya,
a gittegylet jelleg kísértetiesen emlékeztet a két nagy háború
előtti állapotokra. Miután Otto von Bismarck kegyvesztetté vált,
majd meghalt, a XIX. sz. végének európai vezetői pontosan azt
tették, amit a maiak. Theobald von Bethmann-Hollweg, a Német Császárság
külügyminisztere és maga II. Vilmos német császár,
Clemenceau és Poincaré, valamint a francia gyarmati politika,
Balfour és az egész angol diplomácia, illetve az orosz cári
rendszer, lavírozásai, és végleges eltunyulása előzte meg az
első világháborút. A teljesen értelmetlen politikai
csiki-csukik és a folyamatos ármánykodással és szövetségszervezéssel
foglalkozó politikából hiányoztak a valódi vezetők. A szövetségi
és politikai irányjelölések a legkülönbözőbb, többnyire
gazdasági, pénzügyi érdekcsoportok kívánalmainak megfelelően
történtek. Lényegében ez vezetett az I. világháborúhoz,
majd a Párizs környéki békék hasonló indíttatású, a következő
konfliktust már magában foglaló rendszerének kialakításához.
A következő nagy háború előestéjén a két neurotikus diktátor,
Sztalin és Hitler felemelkedése csak ebben az impotens környezetben
volt elképzelhető. A karakteres vezetők hiánya megnyitja a
lehetőséget a pusztító diktatúrák és háborúk előtt.
Az Unió vezetőinek
és a vezető államok első embereinek politikai impotenciája
egy másik, új konfliktusforrásnak beillő folyamatot is katalizál.
A korábban szilárd alapokon álló európai államok közül nem
egy a felaprózódás szélére sodródott.
Legutóbb Katalóniában
erősödött fel a függetlenedési igény. Méghozzá nem csak
politikai lózungok vagy politikai nagygyűlések szintjén.
Spanyolországban Baszkföld és Katalónia, Nagy-Britanniában Skócia,
Belgiumban Flandria, Olaszországban pedig az északi rész kíván
önálló állammá válni. Ezeken felül több olyan konfliktusgóc
található Európában melyek egy elmélyülő vezetési és
gazdasági válság esetén akár fegyveres harchoz is
vezethetnek. Ma ez távoli, szinte elképzelhetetlen képnek tűnik.
De vajon 1910-ben ki gondolta volna Budapesten, hogy néhány éven
belül Európában kontinentális méretű háború alakul ki?
Vagy ki gondolta volna 1989-ben, hogy két éven belül pusztító
háború kezdődik Jugoszláviában?
Ma a legfontosabb
érv amellett, hogy bizonyosan nem lesz európai háború: a NATO
léte. Csakhogy a NATO, NATO tagállamok közötti konfliktusba
nem nagyon avatkozik be. Ezt a görög–török konfliktus jól
mutatta. Ráadásul a NATO ereje tulajdonképpen a tagállamok
erejéből, ezen belül elsősorban az Egyesült Államok erejéből
adódik. A válság elmélyülése és egy esetleges kiterjedő
európai konfliktus esetén a NATO lényegében működésképtelenné
válik. Az Egyesült Államok beavatkozása pedig erősen kétséges,
már csak azért is, mert valószínűleg együtt járna bizonyos
orosz igénybejelentéssel is a rendezés és a béketeremtés
gyakorlati megvalósítása. Az orosz béketeremtéstől pedig a Jóisten
mentsen meg minket!
Összességében
tehát elmondhatjuk, hogy egyáltalán nem zárható ki egy európai
konfliktus kialakulása és arra semmilyen garanciánk sincs, hogy
a nemzetközi szervezetek hazánkat megvédenék az eszkalálódó
harcoktól. De akkor ki véd meg minket?
Mert az a napnál
világosabb, hogy a Magyar Honvédség pillanatnyi állapotában
egy jó táplált román csendőrszázadtól sem tudná megvédeni
az országot. Na, nem csak azért, mert a honvédség valami
megmagyarázhatatlan okból kifolyólag a rendelkezésére álló
230 milliárd forint nagyobbik részét nem fegyverzetre, nem
harcképes alakulatok felállítására, nem hadiipari fejlesztésekre
vagy legalább a fejlesztések lehetőségének megteremtésére költi,
hanem leginkább bérekre, windows licencekre és egyéb költségekre.
Hanem azért is mert ez a 230 milliárd forint kevés. Annak ellenére,
hogy a Rába megvásárlásával megcsillant a magyar hadiipar újjáélesztésének
reménye, pillanatnyilag az esélye sem látszik annak, hogy a jövőben
lesz ütőképes honvédségünk. És ez bizony nagy baj.
Magyarországnak
szerencséje van, mert az általános európai vezetői válság közepette,
a magyar miniszterelnök unikumnak számít. Orbán jókor és a
megfelelő támogatottsággal képviselte Magyarország érdekeit
az Unióval szemben. Jó irányba mozdította el az ország ügyeit.
A tervek szerint a
honvédelem ügye is jó irányba indul. A miniszterelnök szándéka
és üzenetei ebbe a jó irányba mutatnak (lásd keretes idézet).
A folyamat kiteljesülése azonban egyelőre nem látszik. Ma a
honvédség beszerzései sok mindenre vonatkoznak, de a legritkább
esetben az ország védelmére, a harcban használható eszközökre.
Jól felszerelt harcképes alakulatokra, még ha egyelőre pénz híján
szerény számban is, de szükség van.
Tudom, hogy
rengeteg minden akadályozza a pénz logikus elköltését, de ez
a közeljövőben élet-halál kérdése lehet.
Az országot feldúló
akármilyen sereg lehetősége után nem nagyon érdekel, hogy
milyen nemzetközi kötelezettségvállalások, jogszabályok és
egyéb nehézségek akadályozzák a honvédelmet. Ha sok minden másra
tudunk százmilliárdokat költeni, akkor erre is kell.
|