2012.12.07.
Fokozni kell a vállalkozói hajlandóságot
A fiatalkor nem akadálya annak, hogy valaki sikeres legyen
A Fiatal Vállalkozók
Hetét két héttel ezelőtt rendezték meg a világ 125 országában.
Magyarországon mintegy 50 ingyenes rendezvényen, 13 városban várták
a vállalkozó vagy a vállalkozás iránt érdeklődő
fiatalokat.
Milyen múltra tekint vissza a Fiatal Vállalkozók Hete?
– kérdezem Kovács Patriktól, a Fiatal Vállalkozók
Országos Szövetsége (FIVOSZ) elnökétől.
–Immár ötödik alkalommal rendezték meg világszerte a
Fiatal Vállalkozók Hetét, s mi már a kezdetektől
csatlakoztunk hozzá. Ez egy olyan rendezvény, ami évről évre
egyre nagyobb méreteket ölt, s mára a világ legnagyobb vállalkozásra
ösztönző mozgalma. Egy héten át a fiatalok vállalkozóvá válására
akarjuk ráirányítani a figyelmet, mert a vállalkozók azok,
akik a helyi gazdaságot képesek előre mozdítani az innováció
és a találmányaik által. Mindemellett az ifjúsági munkanélküliségi
válság is igen nagy problémát jelent, és fontos, hogy megerősítsék
a vállalkozói kedvet. S arra, hogy idehaza mennyire komolyan
veszik a Fiatal Vállalkozók Hetét, igen jó példa, hogy
partnerei, és előadói ennek az országos rendezvénysorozatnak
a hazai GDP 26%-át kitevő vállalatok. Ez is bizonyítja,
mennyire fontos a fiatalokat segíteni és inspirálni, és
praktikus tanácsokkal ellátni.
Azt szokták mondani, hogy könnyű a fiataloknak,
ők jobban nyitottak az újra, nagyobb bennük a vállalkozói
kedv, és merészebbek is. Ez mennyire igaz?
–Nagyon speciális
helyzetben vannak a fiatalok, s beszélhetünk az Y-generációról
az 1980 és 2000 közt születettekről, akik most kezdenék a
„nagybetűs” életüket. Nekik nem csak az ifjúsági munkanélküliségi,
hanem a világgazdasági válság hatásaival is meg kell küzdeniük,
így sokkal kevesebb a lehetőségük, mint a szüleiknek. Ezért
is alternatív életstratégia szükséges a fiatalok számára,
és ezen belül pl. az önfoglalkoztatás, a vállalkozóvá válás
nagyon lényeges kérdés. Azért is, mert Magyarországon nagyon
alacsony a fiatalok vállalkozói kedve, hajlandósága. Konkrétan
a 35 év alatti magyarországi fiataloknak kevesebb, mint 4 %-a vállalkozik.
Ha figyelembe vesszük azt, hogy a kkv-szektorban megújulásra és
új belépőkre –a szektor 1/3-a generációváltás előtt áll
– van szükség, akkor nem kérdés, mennyire fontos z utánpótlás
megfelelő biztosítása. Azért egyedülálló mind ez a rendezvény,
mind az amit a Fiatal Vállalkozók Országos Szövetsége csinál,
mert az ifjúsági vállalkozásfejlesztés új területté növi
ki magát, hiszen minden korosztálynak más a motivációs szükséglete,
és nekünk a fiatalokat a „saját nyelvükön” kell megszólítani.
Azért is lep meg az ön által közölt adat a
fiatal vállalkozókról, mert van külön olyan főiskola, ami külön
vállalkozókat képez. Egyáltalán mennyire lehet megtanulni az
iskolapadban a vállalkozói lét fortélyait, vagy kell olyan
mentor, aki mellett gyakorlati problémákkal is lehet szembesülni?
–A vállalkozásokban is
sok minden operatív szinten dől el, és maga az élet tud megtanítani
minket a szükséges praktikákra. Ezért is indított el a FIVOSZ
egy olyan sikeres mentor-programot, amivel megpróbálunk a generációk
közt hidat építeni. Sajnos a fiatalok nem látnak kellő
perspektívát a vállalkozásban. Egy most készült felmérés
szerint ma egy magyarországi sikeres vállalkozó maximum annyira
megbecsült, mint egy üzem középmenedzsere. Ami igen negatív kép,
sőt a médiában sem kapnak helyet a jó példák. Ezért fontos
a Fiatal Vállalkozók Hete és az Országos Fiatal Vállalkozói
Díj, mert azáltal fiatalok mutatják meg a kortársaknak, hogy a
fiatalkor nem akadálya annak, hogy valaki sikeres legyen. S ez
komoly motivációs erő.
A FIVOSZ miben segít a tagjainak?
–Mi nagyon praktikus eszköz-és feltételrendszert építettünk
ki piaci alapon. Először is segítünk a fiatal vállalkozónak
az indulás nehézségeit legyőzni. Miénk az a sikerközösség,
ahol a legtehetségesebb fiatal vállalkozók vannak, ami pszichésen
is segít. Tudja az illető, hogy nincs egyedül, és nem marad
megválaszolatlan kérdés. A múlt héten jelentettük be beszállítói
programunkat; három nagy céggel működünk együtt azért, hogy
a fiatalok náluk beszállítóvá válhassanak. Így piachoz és
munkához juttatjuk őket.
A kormány célkitűzései mennyire segítik a
fiatal vállalkozókat?
–Nagyon sok olyan program
indult, ami azt bizonyítja, hogy nagy figyelmet szentelnek a
fiatalokra itthon és az EU-ban is a döntéshozók. Magyarországon
tavasszal jelentette be a Nemzetgazdasági Minisztérium, hogy
beindítanak egy fiatalok vállalkozóvá segítő programot,
amelynek keretében a fiatalok 3-6 millió forintot tudnak igényelni
arra, hogy elindítsák saját vállalkozásukat, megfelelő üzleti
terv mellékelésével. Amennyiben ez a program megfelelő
kivitelezésben elindul, akkor jelentős segítséget nyújt
azoknak a fiataloknak, akik tehetségesek ahhoz, hogy önállóan
boldoguljanak.
Medveczky
Attila
|