2012.12.07.
Wittner
Mária az 52A559 számú halálraítélt
A Klebelsberg Kultúrkúria
udvarán állunk az előadás szünetében, cigarettázunk. Táblás
ház előtt megy Az idő vasfoga – a Száguldó Orfeum,
pontosabban Ivancsics Ilona és Színtársai előadásában
–, Csurka István darabja. Ennyi fasisztát együtt már régen
láttam – neveti el magát a társaság közepében Wittner Mária,
a Fidesz országgyűlési képviselője. A kedves, kifejezetten a
Csurka bemutatóra hazalátogató házaspár hitetlenkedik, nem,
azért azt nem lehet, ilyet nem mondhatnak. – Dehogynem, nem
csak mondják, majd le is írják rólunk, hogy kizárólag
fasiszták nézték meg a darabot – fűzi tovább a szót
Wittner a forradalmár, aki 13 évet ült Kalocsán. És kicsit
karcosan folytatja: Mert itt, mostanában aki magyar, az mindjárt
fasiszta is – mondja. A firkászok saját történelmüket sem
ismerik. És szakszerűen indokol: fasizmus az olaszoknál volt, a
németek nemzeti szocialisták, a spanyolok falangisták voltak
meg aztán ott voltak a szovjet bolsevikok. A nácik és a
bolsevikok csinálták a lágereket, nem az olaszok és a
spanyolok. Mondom, saját történelmüket sem ismerik.
Amikor mindenkit lefasisztáznak – például Csurka
Istvánt is, aki egy tiszta fejű, jellemes ember volt, aki
mindent tudott a világról –, magukról állítanak ki bizonyítványt.
Ez az ember pontosan látta a történelmet, a legtisztább igazságot
írta le, írásai társadalomtudományi írások voltak. Ez
azoknak mit sem számít, aljas módon támadták, támadják, s
akitől a legkevésbé sem várta, a gyűlölet nagymesterének
nevezte, számításból. Ő és a gyűlölet? – Olyan messze
volt egymástól – mondja Wittner Mária. Soha nem gyűlölködött,
hiába mondta és írta róla Bereményi Géza, a Thália Színház
újdonsült igazgatója. Egyébként hamar rásütik mindenkire a
saját lelki nyomorúságukat. Mit műveltek velem is.
Jól emlékszem
2001. február 25-ére. A kommunizmus áldozatainak emléknapján
megidéztem az áldozatokat, élőket és holtakat, hogy együtt vádoljuk
szocialista köntösbe bújt hóhérainkat. Azt mondtam ott, a
parlamentben:
„A bukott
hatalom örökösei, a mostaniak, a lenini utat nagy igyekezettel
honfitársaink csontjaival kövezték ki, ezért vádoljuk őket,
mert nemzetünk kiváló polgárait küldték bitófára és gyalázták
meg holtukban is.
Vádoljuk őket a
Gulágon embertelen körülmények között elpusztult honfitársaink
nevében. Vádoljuk őket az otthonuktól megfosztott és kitelepített
polgárok nevében, kiszemelt otthonukba betelepedtek, elrabolva
egy élet munkáját.
Vádoljuk őket a
recski haláltáborban megkínzott, megalázott emberek nevében.
Vádoljuk őket a sortüzek áldozatainak nevében.
Vádoljuk őket
Mindszenty bíborosért, az Istenhez hű papokért, akiket börtönbe
zártak hitükért, mert erkölcsre, hazaszeretetre nevelték népünket.
Vádoljuk őket a
magyar parasztok nevében, akiket megfosztottak földjeiktől, életterüktől,
így téve kiszolgáltatottá őket.”
Ez a wittneri beszéd
valamennyiünkben megmaradt, különösen a zárómondata:
Ezért a Szent
Korona tana és a magyar Nemzet nevében erkölcsi hullává nyilvánítom
őket. Ekkor az MSZP-sek őrjöngtek.
Néhány nappal később
a polgári körben ismét beszélt az 52A559. számú volt halálraítélt,
Wittner Mária. Abban az emlékezetes beszédében kegyed, Mária
– mondom Wittnernek – nem gyűlölködött, hanem vádolt. A
kettő között roppant nagy a különbség. Ők mindig mindent összecserélnek.
Arra az emberre mondták, hogy a gyűlölet nagymestere, akiben
csak a saját népe iránti mélységes szeretet élt. Aki utolsó
szavaival is a békességet, a szeretetet hirdette. Persze, ezek rólam
is elterjesztettek amit lehetett. Rágalmaztak.
Annak idején a
forradalom és szabadságharc után hatodrendű vádlottként kerültem
a saját perembe. Egy Lévai József nevű nyomozó addig tüsténkedett,
amíg aztán elsőrendű vádlottat kreáltak belőlem. Megíratták
rólam az újságjukban, hogy zárdanövendékként prostituált
lettem, mert megszültem gyermekemet, amikor azt hirdették, hogy
asszonynak szülni kötelesség, lánynak szülni dicsőség. De
ezek akkor is hazudtak. És ők voltak az igazi gyűlölködők,
mert másra nem voltak képesek. A rágalmaikat visszautasítottam,
de ők tovább gyűlöltek. 13 évet ültem Kalocsán. Ez –
higgye el – felért életismeretből egy egyetemi végzettséggel,
pedig nem is érettségiztem, mert nem jutott rá időm. A csaknem
halálos vesszőfutás szinte a végtelenségig tartott, amit számomra
rendeltek. Amikor újratemették Nagy Imrét és társait, engem
nem engedtek a koporsók mellé. A TIB nem tartotta volna
helyesnek, hogy egy 56-os őrködjék a mártírok ravatalánál.
Büszke vagyok rá, hogy ez év telének végén ott állhattam
Csurka István ravatalánál, és leróhattam a végtisztességet,
mert tiszteletre méltó egyénisége ő a magyar hazának, a
magyar gondolkodásnak és jövőkeresésnek. Csurka pótolhatatlan
nagy ember. Ezek a gyűlöletkeresők a történelmet akarják átírni.
Nem fogják, mert nem lehet. Csurka utolérhetetlenül okos ember
volt. Szellemes. A darab amit a Klebelsbergben láttunk a tiszta
gondolkodás iskolapéldája. Nevettünk, és a felszabadult nevetés
közben tisztán láttunk Csurka úr jóvoltából.
Győri Béla
|