2012.02.03.
A jó mű rejtett dimenzió,
kapu a múltra
Soha sem vetődött föl bennem, hogy avantgárd őrületekkel
foglalkozzam
Mióta
él Dömösön, ebben a festői környezetben?
–Öt évvel ezelőtt épült ez a ház. Előtte itt egy üres
telek volt, és ennek is köszönhető, hogy a nem kellett mélyebbre
ásnunk, mint 30-40 cm-t, és máris avarkori cserepek, szkíta lándzsavégek
kerültek elő. Foglalkozom régészettel, őstörténészettel
is; és ebből kiindulva határoztam el, hogy egy ún. etruszk típusú
házat tervezek magamnak. Ebben megtalálható a hajó-alakzat is,
ami az élet hajóját szimbolizálja.
Mi volt ön hamarabb
grafikus, festő, vagy szobrász?
–Reklámgrafikusként tevékenykedtem. Nagy külkereskedelmi
cégek bíztak meg azzal, hogy prospektusokat, reklámokat, készítsek,
és kiállításokat tervezzek. A múlt század nagy attraktív művészetéről
van szó, mely igazi tömegekhez szólt. Az ízlés kialakításában
a mai napig ez tölti be a fő szerepet. Egy reklámszatyron látható
grafika üzenete sokkal több emberhez jut el, mint egy
Leonardo-festmény az elkészültéig a napjainkig. Tehát szinte
minden ember „poszterekkel” megy az utcán. Ma a prospektusok
elkészítésének módja is más mint régebben. Egy példa: egy
németországi grafikus kitalálja az alapokat, elviszi egy stúdióba,
ahol nyomdakész állapotba kerül a mű, amit interneten elküldenek
Londonba. Ott megírják a megfelelő szöveget hozzá, és a
prospektust kinyomtatják Kínában. Ezzel a hagyományos képzőművészeti
ágak nem vehetik föl a versenyt.
Tehát kezdetben
hobbiszinten volt festő?
–Nem. Egy pillanatra
sem hagytam abba a festészetet, viszont sokáig nem nyilvánosan
festettem, faragtam. Arra is módom volt, hogy a nagy külkereskedelmi
cégek kiállításai kapcsán az 1970-es évektől kezdve Londontól
Tokióig bejárjam a világot. Közben megtekintettem a nevezetes
múzeumokat. Megláthattam azokat a fantasztikus értékeket,
amiket maga az ember produkált. Ezt azért hangsúlyozom ki, mert
ma szokás szinte csak a legújabb korról beszélni, holott az
emberiségnek volt egy olyan időszaka amikor fantasztikusan mívesen
alkotott. Olyanremekművek jöttek létre az ókorban, hogy többen
azt mondják, azokat egy magasabb rendű emberi faj alkotta.
Sajnos ezeknek az ókori , őskori képzőművészeti remekeknek
nagy részét lerombolták a kereszténység megjelenésével. Bálványnak,
pogány műveknek tartották őket. Ez művészetileg nézve nagy
hiba volt, mert nehezen tudjuk így rekonstruálni a régebbi építményeket,
a gigantikus megalitokat. A régi pogány szentélyek helyén
pedig keresztény templomok épültek. Ha én a házamat eladom,
akkor lehet, hogy az új tulajdonos lecseréli a világítótesteket,
viszont ugyanonnét veszi az energiát, mint én. Tehát a hely
szelleme, ereje független attól, hogy ott milyen szentély is működik.
Érdekesség, hogy Santiago de Compostela városában régen egy sárkány-kút
volt. Olyan, ami felfedezhető mind a magyar, mind a kínai népmesékben.
Mi fogja meg a képzőművészetben?
–„Déjá vu (dézsá vü). Olyan emlékezeti csalódás,
amikor azt hisszük, hogy már egyszer átéltünk valamit, ami
valójában sohasem történt meg” - írja az idegen szavak szótára
erről a magyarban is meghonosodott
francia szóról. Egy nyelvésztől talán nem is vár el
az ember nagyobb érzékenységet a misztikum irányába, de hát
mi képzőművészek kicsit mások vagyunk. Én személy szerint
meg nagyon más. Amióta az eszemet tudom, úgy tekintettem egy műtárgyra,
festményre, régi épületre, hogy volt-e közöm hozzá
valamikor. Gyermekkoromban, soha nem kóstolt ételek ízei
jelentek meg számban egy tenger gyümölcseit ábrázoló festmény
nézegetése közben, és amikor 40 év múlva, eredetiben egy
tengerparti étteremben megkóstolhattam, tökéletesen azt az ízt
éreztem. A székely kapuk látványa Malonyay Dezső könyveiben,
mindig az otthonosság és biztonság érzését jelentették. Ma
már a genetikai kutatások előrehaladtával egyre többször
halljuk, hogy mennyi információt hordozunk sejtjeinkben, ezekben
a tökéletes mikrocsipekben. Az ősanyától napjainkig mennyi
problémával, bajjal, örökletes hibával terheljük utódainkat.
De vajon csak a negatívumok öröklődnek-e, vagy minden más is?
Pompeji utcáin, vagy középkori kisvárosok sikátoraiban járva
vajon hányszor éreztük már, hogy igen, én itt már éltem.
Van, amikor nyomasztónak, másszor eufórikusan boldogítónak ítéljük
a helyszínt, de mindenképpen ismerősnek. Azután, elkezdünk
kutakodni és kiderül, hogy dédapánk töltötte Velencében
tanulóéveit és alig párháznyira lakott attól a helytől,
ahol reánk tört az a bizonyos furcsa érzés. A képzőművészetnek
ez az egyik legnagyobb feladata. Rögzíteni a jelent, hitelesen,
és felruházni minden helyszínt, minden témát azokkal az
emberi érzésekkel, melyek láttán a későbbi korok szemlélői
egy különleges dimenzióutazás részesei lehetnek. Mert a jó mű
- tartozzon a művészetek bármely ágához is - egy rejtett
dimenzió, egy kapu a múltra. A célom, hogy aki megtekinti képeimet,
találjon magának egy kaput, egy átjárót saját magyar múltjára.
Soha, egyetlen pillanatra sem merült fel bennem, hogy az avantgárd
őrületekkel foglalkozzam. A képzőművészet meghal, ha a
tiszta képet, amit magunk körül látunk, tönkretesszük A génkutatások
ma már egyértelműen bebizonyították, hogy a génjeink nemcsak
az örökletes betegségeket és a fizikai hasonlóságot határozzák
meg, hanem minden mást is. Vagyis, ha egy kicsiny gyermek vonzódik
a kardokhoz és egyéb fegyverekhez, egy kis utánajárás után
hamar kiderülhet, hogy valamelyik őse komoly sikereket ért el
katonaként. Ezért lesz déja vu-élménye, ha meglát egy harci
témájú képet. Az avantgárd a maga káoszával ezt az élményt
veszi a közönségtől. Az igazi művészet az avantgárddal kap
hatalmas támadást. Ez az izmus az, ami félretolja a művészet
és a transzcendens közti kapcsolatot. Régebben a képzőművészeknek
szinte olyan képességeik voltak, mint a hajdani sámánoknak.
Egy másik dimenzió üzenetét adták át a többieknek. Ezért a
kiemelkedő szerepükért becsülték meg őket. Sajnos
mindenfajta dogma az ilyen látásmódot erősen leépíti.
„Aki a József Attila-lakótelep egy kilincsét is
kritizálni meri, az antiszemita!”
Kedvenc kora a reneszánsz. Miért?
–A koraközépkori keresztény államok megjelenésével
a képzőművészet már nem ábrázolhatta az életörömöket,
az élet teljességét. A román korban már szinte eszelősen
amorf figurákat láthatunk. A reneszánszban pontosan ez ellen lázad
fel Európa, és megjelennek a gigantikus horderejű művészek:
Leonardo, Tiziano, Verochio és a többiek. Ez az, amit a degenerált
avantgárd próbál elpusztítani. Ez a stílus az építészetben
is tetten érhető. Egy külföldi turistacsoport sem a József
Attila –lakótelepre kíváncsi. Ugyanakkor a néhai D. Fehér
Zsuzsa művészettörténész, az MTV Képzőművészeti Osztályának
vezetője, szerkesztő-riportere és műsorvezetője azt találta
mondani egy vita alkalmával a ’70-es évek végén: „vegyék
tudomásul, aki a József Attila-lakótelep egy kilincsét is
kritizálni meri, az antiszemita!” El tudják képzelni, hogy
mennyire meglepődtem. Tehát már akkor szembesítettek minket
azzal, hogy az a vonulat, amit ők képviselnek akár művészeti,
akár ideológiai téren az az emberiség értékrendjének a
teljes lenullázása. Ezt én mindenütt kihangsúlyozom, és nem
érdekel, ki minek tart. Pontosan tudom, hogy azért, hogy ez
ellen valamit tegyek teljesen értelmetlen lett volna tüntetést
szerveznem, vagy ellentábort létrehoznom. Ezért először a tudásomat
bővítettem, s a magyar néprajzzal kezdtem el foglalkozni.
Megvizsgáltam, hogy őseink motívumkincseiből mit tudok
felhozni úgy, hogy az tudatosan fejezze ki azt, amit a régiek
kultúrájában betöltött. Akkor vetődött fel bennem, hogy egy
új, egy 20. századi reneszánszt kéne nyitnom. Olyan műveket
festettem meg, melyek az életörömet, az élet szeretetét és
kiteljesedését ábrázolják. Közben sok borásznak terveztem címketervet.
Erről is híres vagyok, egyesek azt mondják, „itt van Csathó
Pál, a címkegrafikus”. Ez a titulus eleinte kissé bántott
is, de később hálás lettem a sorsnak, mert egy remek társaságba
kerültem. Egy olyan közegbe, amelyikben a magyar bor újjászületésén
fáradozó, lelkes, nemzeti gondolkodású borászok dolgoztak.
Velük tudtam megbeszélni azokat a problémákat, amik
foglalkoztattak. Van egy mondásunk: „ne fesd az ördögöt a
falra, mert lejön róla”. Ebből következik, hogyha én azt
akarom, hogy valami „lejöjjön”, akkor rá kell festenem. Ha
én egy palackra felteszek egy olyan motívumkincset, ami kötődik
a borászhoz, a tájhoz, akkor az „lejön”.
A képzőművészettel és a borkultúrával való
foglalkozás tehát a művelődéstörténet irányába is
terelte.
A géppel átmentünk a „csernobili felhőn”.
–Nagyon sok mindennel
foglalkozom, így természetesen művelődéstörténettel is,
mert egyetlen egy művészeti ág sincs önmagában. Sok érdekességre
jön rá a művész olvasmányok és a nyitott szemmel járás segítségével.
Erre egy példa: a kelta hagyományban a Halloween a
szellemek ünnepe, mert ilyenkor vannak nyitva a dimenziók közti
csatornák. Ezeket az átjárókat a bronzkori kultúrák különféle
tudatmódosító szerek alkalmazásával használták, amelyek között
a bor elsőrendű szerepet játszott. A közös európai földműves
- úgynevezett Eraviscus - kultúra, hasonlóan a belső-ázsiaihoz
a halottakat az ízeken keresztül érte el, a kedvenc étellel és
borral kenték meg a jelképes szobrok száját. A Halloween ősi
pogány ünnep, amelynek csillagászati alapja van. Ilyenkor könnyebb
kapcsolatot létesíteni a világok között, kommunikálni a
szellemekkel. A dimenziók közti átjárást sokszor spirituális
itallal, azaz borral könnyítették meg, a módosult tudatállapotot
így érték el. Az ősi kultúránkban a lelkekkel történő párbeszéd
létesítésének különös módja a Kun-babák, azaz ősi
szobrok alkalmazása, amelyek száját megkenték a halott kedvenc
ételével és borával, így hívva be a lelkét. Ugyanerre példa
az etruszkoknál a Kaptárkövek alkalmazása. A lélek régies
magyar neve az íz, amelyet az ősi mondásunk őriz: sem ízem,
sem porcikám nem kívánja, azaz sem lelkem, sem testem nem
akarja. Ez arra utal, hogy az íz az egyetlen dolog, ami a túlvilágon
nem található meg, és így az egyetlen eszköz, amivel hatékonyan
át lehet hívni a lelkeket. A világok közti kétirányú utazásának
tehát már több ezer évvel ezelőtt fontos eszköze volt a bor.
A magyar népmesék is mutatnak ilyen utazást, a griff madár
viszi fel Fehérlófiát a felső régiókba. Hősünknek viszont
bort és ételt kell magával vinnie. Ha a griff balra fordítja a
fejét, akkor ételt, ha jobbra, akkor bort kell adnia. Az utolsó
szakaszban viszont elfogy a „muníció”, s akkor Fehérlófia
a saját combjából vág ki egy húsdarabot, és a vérével
itatja meg az óriásmadarat. Mikor a griff felér a felső világba,
megkérdi: mit adtál nekem a legvégén enni. Hősünk válaszol,
és erre griff azt feleli: ha tudtam volna, hogy ilyen jó ízű
vagy, megettelek volna. Majd visszaöklendezi Fehérlófia húsát,
aki azt visszahelyezi a combjába. Ettől hősünk sokkal erősebb
lett. Saját magunkból kell tehát meghozni az áldozatot ahhoz,
hogy felérjünk egy felsőbb szintre. Ilyen áldozatot kell
meghoznom a képzőművészet területén is azzal, hogy nem „állok
be a sorba”, nem követem a trendit, hanem kitartok azon reneszánsz
gondolkodás mellett, ami pl. Leonardót vezérelte művei létrehozásában.
Mindezt úgy teszem, hogy egzisztenciálisan ne is kerüljek olyan
állapotba, hogy más segítségére szoruljak. Teljesen önállóan
élem életemet, holott 47 éves koromban gégerákom volt. A
moldvai Kisinyovban csináltunk egy nagy Medimpex- kiállítást,
és visszafelé a géppel átmentünk a „csernobili felhőn”.
Nem sokan élnek már a repülőgép utasai közül. Én úgy
tudtam ebből az állapotból felépíteni magam, hogy öt percet
sem voltam betegszabadságon.
Halálfélelme sem volt?
–Ezt nehéz megfogalmazni. Azt mondta az orvos : a szövettani
vizsgálat kimutatta, hogy súlyos áttét jött létre, így két
hónapja van hátra az életből, hacsak bele nem egyezik abba,
hogy eltávolítják a hangszálait, a gégéjét. Ez azt jelenti,
hogy a nyakamon lévő lyukon kapom a levegőt, nem tudok beszélni,
csak egy műszaki eszköz segítségével. Ekkor pont az élethez
való vágy szűnt meg ,és nem a halálfélelem jött elő.
Nem érez ellentmondást a reneszánsz életöröm és az
élethez való vágy megszűnése között?
–Amit mondtam, az azt az állapotot jellemzi, amikor
az orvos közölte velem a sajnálatos tényeket. Miután az
orvossal közöltem, hogy most hazamegyek, és eldöntöm, mit is
csináljak, megpróbáltam felállni, de elsőre nem sikerült.
Idegileg annyira leblokkoltam. Majd rájöttem: „ez az egész az
én játékom”. A kötelezettség és a kötelesség
foglalkoztatott: gyereket felnevelni, helytállni az élet minden
területén. Ami a legnagyobb erőt adta nekem, az pontosan a
reneszánsz életöröm, ez alapján nem szabad a depressziómat mások
felé sugároznom. Soha nem is voltam olyan művész, aki megállás
nélkül a negatív impulzusok tömkelegét engedi ki magából.
Erre egy egyszerű példát hozok fel. Az egyik gasztronómiai
sorozatban bement a híres szakács egy étterembe, hogy tanulmányozza,
mit lehet tenni a forgalom növelése érdekében. Leül, beszélget
az üzletvezetővel, majd rámutat a falon lévő avantgárd festményre,
s megkérdezi: ezt a falat ki hányta le? A tulajdonos szerint ez
egy képzőművészeti alkotás. A szakács szerint lehet, de
ilyet kitenni étterembe nem igazán okos. Sok embernek rögtön
elmegy tőle az étvágya. Nem lehet tehát büntetetlenül ilyen
butaságot csinálni. Az embert körülvevő természet azt a célt
szolgálja, hogy az ún. pavlovi reflexek működhessenek. Van egy
mondás, miszerint az „anyatejjel együtt szívjuk be
magunkkal”. Kérem, nem mindegy ám, hogy a kisbabát szoptatás
közben milyen tárgyak, színek veszik körül. Ha valami avantgárd
szörnyűség, akkor az negatívan kihat a lelkivilágára.
De menjünk tovább…Ha
egy csinos nő néz le ránk a vászonról, akkor sokkal jobb lesz
a kedvünk, de ha ezt a nőt Picasso-módjára széjjelvágom, a
szemét a talpához teszem, az csak borzalmat közvetít. Ha én
borzalmas festményeket teszek ki a lakásomba, azzal csak a negatív
energiákat sugárzom széjjel. Az otthonunkban nem a félelemnek,
hanem a szeretetnek, a biztonságnak, és az életörömnek kell
győzedelmeskednie. Ezért is hatalmas a felelőssége a képzőművésznek.
Képeim főleg azoknak a bort szerető embereknek a lakásaiba
lettek elhelyezve, akik, ha asztalhoz ülnek, úgy emelik fel a
pohár bort koccintásra, hogy egyben – jelképesen –
koccintanak az örömet sugározó festménnyel is. Ez egyébként
nem csak magyar sajátosság. Évekkel ezelőtt kint voltam Mongóliában
egy Medimpex-kiállításon. Az első utunk a nemzeti múzeumba
vezetett, ahol az igazgató úr fogadott bennünket. Az egyik
teremben, a legnagyobb megdöbbenésemre látok egy székely rovással
körbeírt sztélén egy bajszos figurát, kezében serleggel. Az
igazgató elmondta, hogy egy olyan kultúráról van szó, melyek
még a mongolok előtt uralta a területet. Elvezettek minket egy
ujgur településre, ahol még tartják ezeket a hagyományokat.
Beszéltem már azokról a Kun-babákról, amelyek száját
megkenték a halott kedvenc ételével és borával, hogy ezzel a
halott lelke visszatérjen. Nos, ott Mongóliában azok megfelelőit
láttam, mikor a nagyapát „idézték meg”, hogy megmutassák
neki az unokát. Kérdem a tolmácstól, most mit csinálnak, azt
mondja: nem érti, mert ujgur nyelven beszélnek. Mondtam neki, ez
a koccintás. Sokan nem tudják, hogy sokáig az volt a portréfestés
funkciója, hogy ezáltal a már nem élt rokon ott legyen közöttünk.
Nagy szerencsém volt, mert dédnagyapám, Csathó Ferenc, híres
portréfestő volt. Gyöngyösön rajztanárként működött, de
Firenzében és Velencében tanult, ezután lett portréfestő.
Feleségül vette egy erdélyi lófőnemes leányát. Dédmamámat
megfestette, és én ezt a portrét láthattam piciny
gyermekkoromban az ágyam felett. Ennek a kép olyan erővel bír,
hogy gyerekként még beszélgettem is vele. Tudom, ez hülyén
hangzik – de pontosan az a portréfestészet lényege, hogy
magamról hagyok egy képmást a leszármazottak részére. A
portrékat régen az ebédlőbe tették ki, és a koccintásnál
felemelték poharukat, és az elhunyt nagymama, vagy dédapa egészségére
ittak, szeretettel gondolva rá. Tehát egy ősi rituáléról
beszélhetünk.
Több borospalackot is
tervezett. Sőt borospalack-szépségversenyt is nyert. Mi a lényeg
esetünkben az imázs kialakításánál?
– Az arculat kidolgozásánál a fő szempont a
termék létrehozójához, a termőhely misztériumát, esetleg a
tudatmódosító ital mágiájához való alkalmazkodás, és
semmiképpen sem a művész önmegvalósítása kell hogy legyen.
A bor olyan termék, melynek íz világában mindig megjelenik a
termőhely és a tájban élő ember kultúrája. Egyik díjnyertes
címkén barokk ruhába öltöztetett ókori istenségek
koccintanak a bor egészségére. A Föld a virágzás és a
kereskedők istenei - Cérész, Flóra és Hermész - hárman együtt
felelősek a bor sikeréért. Az isteni jelzőt a magyar nyelvben
mindig egy jó falatra vagy egy jó kortyra használjuk, ezért
kapta a bor a Divinus - isteni nevet.
Nem érzi jól magát a jelenben?
–Az otthonomban igen, de egyébként elképesztő ez a
sivár állapot, ami uralkodik művészetileg a világban. A barátaim
ún. reneszánsz embernek mondanak. Sajnos már eltűnt a
szecesszió is, s helyette jönnek az üvegpaloták. Brüsszelben
is lebontották a szép szecessziós házakat, és helyükre
mindenféle szörnyedvényeket építettek. Olyanokat, melyek
ridegséget árasztanak. Ezt a pusztítást nevezték el brüsszelizációnak.
Csathó Pál grafikus-és festőművész 1950-ben
született Egerben. Szülővárosában, a Dobó István Gimnáziumban
érettségizett. A fővárosban tanult tovább; az Iparművészeti
Főiskola restaurátor szakát végezte el. Ezt követően reklámgrafikusként
dolgozott, a legnagyobb magyar külkereskedelmi vállalatoknak
(pl. Medimpex ) tervezte prospektusait. A 20. századnak a reklámgrafika
volt a legigazibb attraktív művészete, hiszen ez szólt a tömegekhez.
1977 óta a Magyar Köztársaság Művészeti Alapjának tagja.
Festményeket, grafikákat, szobrokat készít. Képeinek nagy részének
témája a borkultúra és a reneszánsz. Több kiállítását a
Vármegye Galéria szervezte. Több általa tervezett borospalack
„szépségversenyt” is nyert. Megalapította a Borászokért
kitüntetést, melyet azok vehetnek át, akik bármi módon segítik
a magyar borászokat.
Medveczky Attila
|