2012.02.05.
Duray: Csurka István halálára
Csurka István, életének
78. évében 2012. február 4-én, hajnali három órakor elhunyt.
A huszadik századi magyar drámairodalom egyik legnagyobb alakjától
Duray Miklós búcsúzik.
Kettőjük szoros
kapcsolata az 1980-as évek első felében alakult ki, amikor
Csurka a magyarországi írótársadalom jobbik felének képviseletében
és szolidaritása jeléül részt vett a Duray ellen folytatott
politikai színezetű kirakatperen:
„Az elmúlt száz évben a magyar humán gondolkodásra három,
sajátos alkotó szellemisége és az ő általuk képviselt
eszmeiség gyakorolt jelentős hatást. Közös jellemzőjük a szókimondás,
az erőszakosság, a tehetség és a szenvedély volt. Életkor
szerint Ady nyitja a sort, Szabó Dezső a folytatója és Csurka
István fejezi be ezt, az elsőnek a születésétől az utóbbinak
a haláláig tartó másfél évszázados időívet. Ne vegyük
figyelembe azokat, akik finnyásan válogatnak közöttük, mint tót
a vadkörtében. Ezekre az ideológiai vagy egyéb előítéletek
szerint fintorgókra figyelmet se vessünk. Mint ahogy életükben
őket sem érdekelték a világnézeti piszkálódásnak ezek a csúszómászói.
Senki sem
vitathatja, hiszen még az ellenségei is elismerik, hogy Csurka
úgy tudott írni, mint a vízfolyás, csak rá kellett
pillantania a tollára és az már szolgálatkészen, a tárgy alázatosságával,
szinte érintés nélkül rótta papírra mondatait, gondolatait.
Nem színdarabokat írt, mint sokan mások, hanem drámákat, mint
kevesek. Otthon mégsem kapta meg érte a legnagyobb hivatalos kitüntetést,
mint ahogy a világban is olyan, magyar nyelven író embereket öveznek
nagy elismeréssel, akik nagyítóval sem lelhetik az ő írói lába
nyomát.
Bizony, Pista a
tollad végleg megpihent, mi hiába fogunk szigorral nézni rá,
ezután meg sem moccan. Még szerencse, mert biztosan akadnának
olyanok, akik utólag szívesen belekontárkodnának szövegeidbe
és amonnan hiába tiltakoznál.
Mily érdekes, te,
mint író és én, mint olvasó mégsem úgy találkoztunk először,
mint ahogy az szokásos lett volna, én ülve a színházban, nézve
a te általad írt darabnak az előadását. Egy, az élet által
írt dráma jelenetében, annak kellős közepén, a második
felvonás végén, a körülmények által díszletezett színpadon
futottunk úgy össze, ahogyan addig, az élet valóságában még
nem találkozhattunk, és mégis ismerősként villant össze a
tekintetünk. Arról a folyosóról beszélek, amelyiket te is oly
emlékezetesnek tartottál, amelyiken már nem lehetett
visszafordulni a lóverseny pálya vagy a kártyaasztal felé. A
folyosónak az egyik végéről engem kísértek, a másik végén
ott áltál te Cseres Tiborral és Mészöly Miklóssal. Innen
akkor már nyílegyenes út vezetett az írószövetségben többetek,
pl. Csoóri Sanyi által is vállalt konfliktusig, ami a hosszú
mocsaras időszakot elutasító magatartás és az értelmiségi
megtisztulás kezdete volt. Az íróasztalodat ekkor toltad át az
ablakhoz, hogy betekinthessen hozzád a közélet.
Mily természetes
lett ezután, hogy felszólalsz Monoron, részese vagy a
lakiteleki sátorgyülekezetnek, a Jurta színházban szervezett
tanácskozásoknak és mindannak, amit azóta rendszerváltoztatásnak
nevezünk. Ezekben az eseményekben mindenki, majdnem mindenki,
aki részt vett, nem politikusként volt jelen, hanem az ügyeket,
közös ügyeinket előmozdítandó emberként, íróként, mérnökként,
jogászként, közgazdászként. Csak később, az első szabad választások
után derült ki, hogy ez már több mint lelkesedés, ez már nem
műkedvelői szín, hanem a hivatásosak versenyelőadása.
Viszont te megmaradtál drámaírónak, még ha azt gondoltad is
magadról, hogy politikus vagy, későbbiekben pártpolitikus.
Pedig te, szerencsére
megmaradtál annak, ami voltál, ezért azt sem vetted észre,
hogy a körülötted lévő korábbi harcostársak már más műfajban
tevékenykednek. És ahol ők tőled politikusi magatartást vártak
el, továbbra is drámaíró voltál. Ez volt az oka az első
igazi nagy összecsapásodnak a politikai közélettel, amiben
ugyan igazad neked volt, csakhogy a politikában ritkán van
harmadik felvonás, ezért ritkán következik be a megoldást hozó
végkifejlet, ha csak nem a tragikus vég.
Pártelnökként,
laptulajdonosként, közíróként is mindvégig drámaíró
maradtál. Ezt elsősorban azok nem vették észre, akik cipőjüket
akarták beléd törölni és állandóan politikusi magatartást
követeltek tőled, mintha a sziklának a mozdulatlanságát, vagy
a virágnak a szirmait vetnék szemére. Sokan, még a hozzád közelállók
sem vették észre, hogy te már régen túllépted a maradék
Magyarország határait is, és az egész nemzet fejével
igyekszel gondolkozni, mintha a válladra akartad volna venni az
összes gondját a Pest-megyeieknek, székelyföldiek, felvidékieknek
és a világban szétszórtaknak, amit láthatóvá tettél a
lapodban is. Magad is érezted, hogy ez már erő fölötti vállalás,
de mások helyett is akartál cselekedni.
A szervetlen
anyagok szilárdságát vizsgáló szakemberek ma már tudják,
hogy egy vasgerenda a terhelés alatt, nem önmagától a ránehezedő
súlytól törik el, hanem az anyagnak a teher alatti szerkezeti
átalakulása miatt. Még ha az ember szerves anyagból és lélekből
áll, esetében is hasonló történik, a súly alatt, ami ránehezedik,
a szervezetében lassan elindul az átalakulás, amibe végül is
belehal.
Te csaknem
hetvennyolc évig bírtad a terhelést, azt a súlyt, amit magad
vettél a nyakadba és annak a nyomasztó ballasztját, amit mások
akasztottak rád azáltal, hogy a lényegedet vetették a
szemedre.
Az elmúlt húsz
évben többször arra akartak kényszeríteni, hogy határolódjak
el tőled, mondjak fölötted ítéletet. Ezt mindig megtagadtam,
mert ott égett a lelkemben az első találkozásunk első
tekintetváltása. És ez ott marad mindvégig, kedves Pista.”
Duray Miklós
(Forrás: felvidek.ma)
|