2012.02.10.
Az
élő vizek festője
Egy zenekarban játszottam Bubik Istvánnal
Műszaki
pályán szerzett diplomát és később lett festőművész önből.
–Ennek meg volt a maga oka. Az esztergomi
ferences gimnáziumban érettségiztem a ’70-es években. Remek
iskola volt, ahogy most is. A pártállamban viszont, aki a
ferencesektől humán szakra ment tovább, két-három évet is várhatott,
amíg felvették. Kivételt néhány személy képzett, így Bubik
István, volt osztálytársam, akit azonnal felvettek a Színművészetire.
Aki olyan pályára akart menni, amelyik ideológia átadására
alkalmas, pl. magyar -tanár, nos, ilyen esetben nagyon megnézték,
kit vesznek föl. Én ezért is választottam a reál szakirányt.
Győrben tanultam egy évig hídépítés-és fenntartási szakon.
Ezt a kényszer szülte, hogy a két év helyett csak 16 hónapot
töltsek a hadsereg kötelékében. Végül is átmentem a Kandó
Kálmán Műszaki Főiskola orvosi elektronika szakára. Ez a
szakma akkoriban annyira „felkapott” volt, hogy egyik csoporttársam
se tudott elhelyezkedni egészségügyi intézményekbe, mert
ilyen szakképesítésű emberekre nem volt szükség. Annyira nem
volt technika a kórházakban, rendelőkben. Egyik ismerősöm
elhelyezkedett a János Kórházba, és azt kérték tőle, javítsa
meg a mosógépet. Én is más műszaki pályán dolgoztam tovább.
Nem is tanult rajzolni, festeni?
–Művészi fokon nem, de a főiskolán jól rajzoltam.
Autodidakta módon tanultam festeni, úgy hogy sokat gyakoroltam
és több művészeti könyvet olvastam. Történt, hogy Ráckeve
szomszédságában, Szigetszentmártonban vásároltunk egy kis vízparti
telket. 1994 –ben egy esős délutánon, amikor mindent elárasztott
a víz, nagyobb kartonra pingáltam egy képet a lányom vízfestékével.
Ezt több kép követte. A téma: Ráckeve és környéke, a nádasok,
a vízi élet. 1994 karácsonyára a „Jézuska hozott olajfestékkészletet”
és így készült el néhány festmény, melyeket elvitt az egyik
ismerősöm Schéner Mihály kétszeres Kossuth-díjas festőművészhez.
Schéner gazdag motívumkincsét a mitológiából, a bibliából,
a legendákból, a magyarországi kézművesmesterségek termékeiből,
a természetből és mindennapjainkból merítette. A művész úr
pedig azt üzente, hogy nekem érdemes a festészettel
foglalkozni.
Bubikkal az alagsorban próbáltunk
Ideáig rendben is van, de miért festett, és miért nem
verseket írt az esős délutánon?
–Mert nem sikerült halat fognom. Kint pecáztunk a barátaimmal
a parton és elhagyott a horgászszerencse. Azt mondták a szomszédok:
fessél inkább, azzal többre mész. Én pedig megpróbáltam és
sikerült. Azt szoktam lefesteni, ami tetszik nekem, és így a fő
témám a víz. Csendéleteket, tájképeket, portrékat, életképeket
is szoktam festeni. Előfordul, hogy valaki felkeres, hogy fessem
meg, de az első portré egy szénrajz volt és gimnáziumi osztálytársam,
Bubik István halála napján készítettem róla emlékezetből.
Bubik Istvánnal egy zenekarban játszottam még a ferences gimnáziumban.
Az együttest Incidensnek kereszteltük el, hiszen sokszor
incidensünk volt a tanárokkal. A kollégium alagsorában a nagy
zuhanyozó mellett volt egy elhanyagolt helyiség, ahol megengedték
az atyák, hogy próbáljunk. A 2001-es osztálytalálkozóra újra
összeállt a zenekar, és jót buliztunk volt alma materünk
tornatermében. Bubikban mindig benne volt a zene…A színészzenekarnak
is tagja volt és halála után Esztergomban utcát neveztek el róla.
Kiváló tanárunk, Barsi Balázs atya volt, aki először tette a
diákszínpad deszkáira Bubik Istvánt, a fiatalon elhunyt, csodálatos
tehetségű színművészt. Bubik az egyik lovagot játszotta,
Eliot: Gyilkosság a székesegyházban c. drámájában.
Valóban sok hírességet adott az esztergomi gimnázium.
Nem festette meg azt képen? Életképekben?
– Azt nem, de viszont egy kisfilmet még akkor készítettem
róla. De visszatérve a festészetre: az egyik életképem címe,
Menekülők. Egy falemezt lealapoztam, amire aztán egy ködbevészett
őrtorony, drótkerítés, három bőröndős menekülő került.
Majdnem eltaposott egy ruszki tank
És miért pont ezt
festette le akkor?
–Ránéztem a
lemezdarabkára, és ez volt benne, ezt láttam benne. Nem volt a
családban és a barátok közt senki, aki így hagyta volna el az
országot. 1968-ban turistaként voltunk kint a szüleimmel
Csehszlovákiában, amikor majdnem eltaposott egy ruszki tank, de
az már egy más történet.
Főleg olajtechnikával
dolgozik?
–Olaj és szén a két kedvencem, emellett néhány
akvarell képet is festek. A szenet azért szeretem, mert
pillanatok alatt elkészül el így a téma. Előfordult, hogy szénnel
és olajjal is megcsináltam egy témát. Sosem készítek vázlatot,
hanem közvetlenül a vászonra festek műteremben. Tehát nem
jellemző rám, hogy kimennék a szabadba festeni.
Ez azt jelenti, hogy
olyan tájat is fest, mely a valóságban nem létezik?
–Nem létezik, de létezhetne. Elég sok képemen szerepel
viharos tenger, tengerpart hullámokkal, szirtekkel. Felteszek egy
klasszikus lemezt, és festek, addig, míg belülről nem hallom,
hogy zúg a tenger. És ekkor aláírom a képet. Ha egyszer aláírtam
a festményt, nem javítok már bele, még akkor sem, ha másnap
úgy látom, vannak benne hibák.
Képei többsége rendelésre,
kiállításra, megvételre készülnek?
–Számomra a művészet úri passzió, tehát
nem a képeim eladásából élek. Nem tartom jónak azt, ha a pénzszerzés
befolyásolja a művészetet. Ha egy kiállításon megveszik az
anyag egy részét, az sikerélményt ad, de a legjobban annak örülök,
ha másoknak örömet tudok szerezni. Sajnos a művészet küzdelem
– mióta világ a világ. A művészettörténeti munkákban
olvashatjuk, hogy a legismertebb és legnevesebb festők zöme számára
is harc volt az élet, többek között a mindennapi betevőért.
Több művész éppen a festészet, szobrászat mellett tanítást
vállal. Ma csak kevesek számára nyújt megélhetést a művészet.
A festőművészek helyzete különösen nehéz, mert a rendszerváltás
előtti időszak egyes tárlatait követő „milliós vásárlások"
kora lejárt, de az akkoriban szokásos freskóké, s a megrendeléseké
is. Ugyanakkor a szobrászművészek még mindig számíthatnak az
állami és egyéb ünnepekhez kötődő, köztéri alkotásokra
ösztönző pályázatokra. A festő szinte magának fest, s ha
valakinek véletlenül megtetszik, hát megveszi a művet.
Ugyanakkor e pályán is akadnak olyanok, akik vagy magukat
menedzselik jól, vagy rájuk bukkannak olyan mecénások, akik
nem sajnálják a pénzt annak a művésznek a reklámozására,
akiben fantáziát látnak. Viszont én nagyon nem tartom jónak
azt, ha valakit alkotás közben befolyásol a pénz. A 2003-ban
alapított Budai Képzőművész Társasággal is azért szakítottam
meg a kapcsolatot, mert a tagjai többsége a művészetből való
megélés irányába haladt. Ha a pénz beleszól a művészetbe,
akkor azt megrontja. Így ebben a Társaságban már csak egy-két
alapító tag található.
Azért az nem egy szörnyű
Isten elleni vétek, ha valaki meg szeretne élni képei eladásából.
– Természetesen nem az, de mi, mikor létrejöttünk,
akkor más cél lebegett a szemünk előtt, és nem voltunk pénzorientáltak.
Ismerősök, hasonló gondolkodású emberek összehoztak egy
olyan egyesületet, amely havonta rendezett egy kiállítást, jókat
beszélgettünk, végül is más irányt vett minden…Jól tudom,
hogy a műkereskedés megszűnt, míg korábban évente
hatszor-nyolcszor is felkerestek egy művészt, addig manapság jó,
ha kétszer kopogtatnak olyan ügynökök, akik képzőművészeti
alkotások értékesítéséből élnek. A
modern kor embere is csak úgy boldogul, ha „több lábon áll".
Amikor leülök dolgozni, azt csinálom, amit szeretek, festés közben
nem arra gondolok, hogy vajon el tudom-e majd adni a képet.
Nagyon nehéz alkotóművészként megélni, mert ezt a fajta tevékenységet
a gazdaság termelőtevékenységként szeretné felfogni, pedig
nem az. A festőnek nem lehet megmondani, mikor és milyen gyorsasággal
dolgozzon. Nem tervezhető, hogy az alkotásból az ember hogyan
tud megélni. Nincs fix jövedelem, ha az ember az egyik hónapban
több képet ad el, akkor fényesebben él, ha kevesebbet, akkor
szerényebben. Művészetből nem lehet megélni. A művészettel
csak elviselhetőbbé lehet tenni az életet. A művészet akkor
igazi művészt, ha a lelket táplálja. A mi jutalmunk az, ha az
alkotás a lelket táplálja. Sokak álomképe a nem nélkülöző
művész, de szerintem nem nagyon lehet csak művészetből megélni,
nagyon kevés embernek jön ez össze. És egyértelmű, hogy a
hirtelen történő meggazdagodást az esetek 90%-ában súlyos
morális veszteségek ellenpontoznak. Ilyenkor gyakran elfeledkezünk
arról, kik is álltak mellettünk, míg az ötcsillagos szállodák
kényelme helyett a hátizsákos sátorban alvást választottuk,
s míg a saját úszómedence helyett a városi uszodában mártóztunk
meg. Pedig rongyosra koptatott mondás: bajban ismerszik meg a barát.
Az ilyen embereket a 20. századhajnalán újgazdagoknak,
sznoboknak nevezték, manapság viszont celeb néven kerülnek be
a köztudatba. A művészetnek minden korban ugyanaz marad a hivatása:
kifejezze a maga művészi eszközeivel az igazságot, s ezzel élményszerűvé
tegye azt. Ehhez azonban először magának a művésznek kell
hiteles embernek lennie. Valamely műalkotás vagy dolog pedig
akkor szép, ha annak belső lényege és jelentése létezésében
tökéletesen kifejezésre jut. Ez a tökéletes kifejezésre jutás
foglalja magában a szépség lényegét. A szépség a dologhoz
tartozó és létének megfelelő kifejezési forma. A szépség
megjelenéséhez kell lennie valaminek, ami külsőleg kifejezésre
tud jutni, valami tartalmi igazságnak, vagy valami élménynek,
ami megnyilvánulásra vár. Ezért aztán koránt sem mindegy,
hogy milyen képek is díszítik szobáink falát. Egy szép festmény
befolyásolja hangulatunkat is. A szépség bizonyos értelemben
az ember megismerőképességével érintkezik. A látható dolgok
egyszerűen azért szépek, mert az érzékfölötti szépséget
mutatják be. Ügyelek arra, hogy a vászonra olyan dolog kerüljön,
ami szép és kellemes. Jó érzése legyen az embernek, ha ránéz
a képeimre. Ma az értékrend relatív, többen azt mondják,
hogy a művészet árú, tulajdonképpen az érte adott pénz határozza
meg az értékét, a társadalmi elismerést vagy sikert hozva. A
különböző díjak, amiket érte adnak, ez hitelesíti a művész
személyiségét vagy az alkotásának értékét? Egy eszmei
bizonytalansággal állunk szemben, és ennek forrása az a kultúra,
az az eszmerendszer, világrend, amibe a fehér ember a felvilágosodás
óta belelépett. Azt az eszmei hátteret, amelyet évezredekig a
vallás fogalmazott meg a felvilágosodás újrafogalmazta, és létrehozta
azt a kultúrát, amelyet modernitásnak nevezhetünk, és az
alkotó hitelét, de a befogadókét is többnyire az ebben való
vakhit jelenti. A művész felelőssége és kockázata viszont kétszeres.
Hiszen az emberi cselekedetek elmúlnak, kijavíthatók, megbánhatók,
megváltoztathatók, a művész azonban ott hagyja a keze nyomát,
és nem tudja visszavonni. Egy épülettel két-háromszáz évig
együtt kell élnie az utókornak, de a zene, a képzőművészet
tárgyai is megmaradnak és hatnak. Tehát a művész hitelének
sokkal nagyobbnak kell lennie és sokkal nagyobbnak a mögötte lévő
fedezetnek, a garanciának is.
Szénrajzaimat negyedóra alatt elkészítem
Ha önnél úri passzió a festés, arra kell következtetnem,
hogy igen sok ideje van.
–A kettőnek nincs igazán sok köze egymáshoz. A
munkámból nem vesz el időt, mert itthon szoktam festeni. De ez
nem úgy néz ki, hogy hazaérek este hatkor, eszem valamit, és rögtön
rohanok föl a műterembe. Sokszor évekig nem készül egy kép
sem, majd szólnak, hogy fél év múlva kiállítás lesz, és
akkor két hét alatt tíz képet és elkészítek. Nagyon gyorsan
festek, és előfordul, hogy szénrajzaimat negyedóra alatt elkészítem.
Kik szervezik ezeket a kiállításokat?
–Általában saját magam vagyok a szervező és a
kapcsolati tőkét használom fel ehhez. Legutoljára a Városmajor
utcai Barabás-villában volt kiállításom. Ezen kívül szállodában,
étteremben, iskolában rendeztem egyéni kiállítást magamnak.
Ha rátekintünk a képeire, el tudjuk mondani, mit ábrázolnak.
Mit gondol, sokan félnek visszanyúlni a hagyományokhoz, s azokból
építkezni?
–Bizonyára vannak, akik félnek attól, hogy mit szólnak
a kritikusok, de én még ezen nem sok időt töprengtem. Egy
olyan irányzatról van szó, aminek lényege: alkossunk olyat,
ami még nem volt, valami érdekesek, figyelemfelhívót. S ez a
gondolkodás eredményezi az egyszínű vásznakat és a többi
fura alkotást.
Önt sosem vonzotta, hogy valami olyat alkosson, ami nem
volt, ami új?
–Az új még önmagában nem jelent minőséget.
Voltak „meredek” próbálkozásaim, de mindig visszatértem a
figurális ábrázoláshoz.
Egyesek szerint nincs magyar művészet, hanem egy globális
részei vagyunk.
–Ez nem igaz. Nem is lehet kérdéses: mindenféleképpen
létezik magyar művészet.
Visszatekintve eddigi pályafutására, lát benne művészi
állomásokat?
–Természetesen voltak fejlődési szakaszaim, de
ezekről nagyon nehéz beszélnem. Soha sem egy tudatos fejlődésről
van szó, visszatekintve látom azt, hogy egy újítottam. Mivel
egy úri passzióról van szó, nem is lehet az egész tudatos
fejlődés. Így görcsösen nem is festhetek. Aztán vannak képeim,
melyek tetszenek, mások pedig nem. Az utolsó, decemberi kiállításom
megnyitójára 150 –en jöttek el, és elég sok kép gazdára
is talált. Volt olyan ismerősöm, aki azt mondta, mindegyik kép
tetszett, csak az egy nem. Míg másnak csak az az egy tetszett.
Ennyi embert egy kiállítás megnyitóra összetoborozni
nem kis teljesítmény.
–Ez így van, de nekünk, művészeknek kell ezt
megcsinálni. Tehát én magam szóltam az ismerősöknek, barátoknak,
hogy jöjjenek el erre a kiállításra.
Művészeti írókat, kritikusokat is meghív a rendezvényre?
–Nem! Nekem elég kritika, ha Londonban, Koreában,
Franciaországban, Svájcban megtalálhatók magángyűjteményekben
képeim. Egyik barátomnál 67 képem van. Annak is örülök,
hogy Kocsis Zoltán karmester, zongoraművész falát három képem
díszíti. Számomra ez a kritika. Annyi ocsmányság van a világban,
hogy éppen ezért a célom, hogy örömet szerezzek képeim által
az embereknek. Nem egy kritikusnak festek képet, hanem az
embereknek. Több száz képet festettem az elmúlt időszakban,
és katalógusom van arról, mely művem kinél van, enélkül nem
emlékeznék alkotásaim „útjára.” A képeim eladásából
befolyt összeg egy részét valamelyik alapítvány javára
szoktuk felajánlani, hogy művészétem így is örömet okozzon
az embereknek.
Hivatásos festőművészek véleményét nem kéri ki?
–Nem szeretem azt a szót, hogy „hivatásos” festőművész.
Van jó és van rossz kép. Rossz képet tud festeni olyan is, aki
a Képzőművészetin végzett. A Budai Képzőművész Társaság
pontosan azért alakult, hogy azoknak is legyen fórumuk, akik nem
végeztek el különböző művészeti iskolákat. Az én kiállításaim
végére a képek fele vevőre talál. Ami igen jó arány.
Pedig a figuratív nem divatos.
–Barátaim, ismerőseim viszont nem sznobok, nem azért
vesznek meg egy képet, mert egy művészeti író azt mondja róla,
hogy remek, hanem , mert tetszik nekik. Valaki azt mondta a képeimről,
spiritusz van bennük, tehát érződik, ha érzelemmel töltve
fest a művész. Lehet, hogy vannak hiányosságaim, de ezeket
ellensúlyozza az az energia, amivel készült a kép.
2003-ban a
zebegényi festőversenyen a zsűri munkáját különdíjjal
jutalmazta. Mennyi versenyen vett részt?
–Háromnál nem többen. Nagyon szubjektív egy ilyen
verseny. A zebegényin is össze voltak keverve a „profik és az
amatőrök”. A pesthidegkúti festőversenyen pedig bárki
elindulhat, a tízéves kisgyerektől a 70 éves Kossuth-díjas
festőtől. A zebegényi különdíj megerősítést jelentett számomra.
A verseny kezdetén lepecsételtek annyi vásznat, amennyit le
szeretett volna adni a versenyző, és rá volt bízva, hol
szeretne festeni, étteremben, szabadtéren. Én akkor három képet
festettem, és megtudtam egyik zsűritagtól, hogy képeim különdíjasok
lesznek.
Megrendelésre is szokott festeni?
–Igen, ismerősök, barátok számára festek, viszont
túlzottan nem szólnak bele a munkámba. Van, amikor esküvői ajándék
a kép. Ilyenkor látható a templom, a toronyóra beállítva az
esküvő időpontjára. Ez egy névre szóló, egyedi ajándék. A
megrendeléseknél tehát nagyon egyértelmű a kérés, és csak
akkor vállalom el a munkát, ha nekem is tetszik. Előfordult már,
hogy egy olyan templomot kellett volna megfestenem, ami nem volt
megfesthető. Egy nagyon modern épületről volt szó, amit meg
tudtam volna festeni, de minek? Azt fényképezni kell.
Ha már ezt említette; sokan a realista képekről azt
mondják, ez olyan, mintha lefotózták volna az adott tájat,
vagy embereket.
–Ez finoman szólva nem igaz. Minden valódi festmény
kell, hogy mögöttest tartalmazzon, hiszen a festő a képbe
mindig beleálmodik, beletesz valamit. Pont ez az ,ami megkülönbözteti
a fényképtől. Ma veszünk egy jobb kamerát és bárki ugyanazt
a csodálatos természetfotót elő tudja állítani. Ott minden a
technikán és a türelmen múlik.
Biztos vagyok benne, hogy ezzel nem ért egyet a fotóművészek
többsége.
–Elképzelhető. De egy festmény azért más, mint
egy fénykép, mert azt valaki festette le, mert az valakinek a
„teremtménye”, alkotása. Ha más valakit odaültetnek a
Duna-partra, bizonyára másként látja a világot.
Igen, és valószínűleg ez így van három és hetven
éves korban is. A rajz oktatását mennyire tartja akkor jónak?
Hiszen minden ember másnak lát egy bizonyos tájat, de mégis
megkövetelik, hogy miként lássák.
–Azért itt meg kell találni
az arany középutat. Lényeges, hogy bizonyos tárgyakat pontosan
le tudjunk rajzolni. Sokan nem is sejtik, hogy egy csendéleten
egy szőlőszem lerajzolása sokkal nehezebb, mint egy szénrajz
elkészítésé. Ami pedig a legnehezebb, az az emberi kéz
lerajzolása. Éppen ezért szoktak sokszor elmosódott, torzított
kezeket rajzolni.
Az ifjúkor, a neveltetés mennyire alapozza meg azt, ami
a vásznon látható?
–A vásznon mindig az látható, ami rajta van, csak
éppen ki kell színezni. És a hangulatom függvényeként sikerül
a kép hol vidámra, hol sötétre, hol sejtelmesre.
Tehát, ha rossz a kedve, akkor egy vihart rajzol?
–Nem feltétlenül, lehet, hogy akkor egy ladik pihen
a víz felszínén, és egy kicsit komorabb a táj. Tehát a téma
és a hangulat nincs összefüggésben. Azt azért el kell
mondanom, hogy Ráckeve és Esztergom is vízparti település, és
az utóbbi szűk kis utcái is megjelennek a vásznaimon. Teljesen
mindegy, hogy Esztergomban, Szentendrén, vagy Toscanában van,
egy napsütötte sikátor jó téma lehet. Mindegy, hogy tenger,
vagy a Dunán egy napfelkelte, a víz a lényeg…
Jónás János festőművész 1958-ban született Ráckevén.
Iskolakezdésig a Dunánál gyerekeskedett, így a természet
szeretete, a víz közelsége meghatározó volt számára. Az
esztergomi Temesvári Pelbárt Ferences Gimnázium elvégzése után
műszaki pályán szerzett diplomát. 1995-től a család és barátai
unszolására kezdett el festeni, főleg tájképeket, csendéleteket
és életképeket. 2003-ban a zebegényi festőversenyen a zsűri
munkáját különdíjjal jutalmazta. Alapító tagja a Budai Képzőművész
Társaságnak. Összesen négy egyéni önálló kiállításon
mutatkozott be. Hidegkúti háza műtermében festi főleg olaj
technikával képeit. Szénnel több portrét készített;
megrajzolta hajdani iskolatársának, Bubik Istvánnak is arcképét.
|