2012.02.10.
A régi rítus az új evangelizáció
eszköze
Amit az előző nemzedékek szentnek tartottak, hogyan is lehetne
károsnak ítélni?
Kovács Ervin
Gellért premontrei szerzetes a Szent Mihály Laikus Káptalan
által szervezett régi római, ún. tridenti rítusú miséket
celebrálja a pesti belvárosi templomban, minden vasárnap délben.
Kedves Gellért atya! A tridenti rítusú misézést miért
törölte el a II. Vatikáni Zsinat?
–Egy közhiedelmet szeretnék
eloszlatni: a II. Vatikáni Zsinat soha nem törölte el a régi római
miseformát. Amikor XVI. Benedek pápa kiadta a 2007-es Motu
proprio-t a régi rítus újbóli
engedélyezéséről, akkor kijelentette, soha nem törölték el
ezt a rítust, mert az egyház nem törölheti el az emberemlékezetet
meghaladó hagyományt. Amit az előző nemzedékek szentnek
tartottak, hogyan is lehetne károsnak ítélni? Tehát nem volt törvényen
kívül helyezve a tridenti rítus, de az új átvétele, és tömeges
végzése arra engedte következtetni a híveket, hogy a régit
betiltották. Inkább azt lehetne felvetni: miért volt szükség
egy új létrehozása a régi mellett? A II. Vatikáni Zsinat önmagában,
a liturgikus konstitúciójában csupán arról rendelkezik, hogy
a régi rítus néhány pontját meg kéne változtatni a jelenkor
igényeihez igazítva. Így a zsinat szól arról, hogy jobban
használják a népnyelvet – ami jogos igény – , de
kijelenti, hogy a római rítus hivatalos nyelve marad a latin.
Azt is kijelenti: a hívek továbbra is ismerjék a rájuk tartozó
miserészeket – pl. Miatyánk, Dicsőség, Szent vagy, Isten báránya
– latin nyelven, énekben és prózában.
Ez viszont nem történt meg.
–Sajnos ez egyike a sok
rendelkezésnek, ami nem történt meg. Az tehát legenda, hogy a
zsinat eltörölte a latint. A zsinat arról sem rendelkezett,
hogy a nép felé kell fordítani az oltárokat. Csupán a
’60-as évek divatjáról van szó. Ezt a divatot pedig egyre többfelé
elterjesztették.
Ez a tendencia csak Közép-Európára vonatkozik?
Mert nálunk szokás mindent túlteljesíteni…
–Nem, hanem az egész világra
vonatkozik. A zsinat arról sem beszél, hogy engedélyezni kéne
a kézbe áldozást, vagy a nők ministrálását. Ilyen reformokról
nem rendelkeztek. Ezek tehát mind a zsinat utáni reformok,
melyek célja a modern emberhez való közeledés, annak érdekében,
hogy a tömegek visszataláljanak a keresztény életformához.
Visszataláltak?
–Azóta 40 év eltelt, és
látjuk, hogy éppen az ellenkezője történt. A pápa elismerte,
hogy sajnos nem teljesedtek be a remények.
Mekkora méretű az ellentét a régi rítus mellett lévők
és azon papok közt, akik pl. gitáros, oltár előtt táncolós
miséket engedélyeznek?
–Ellentétről
nem beszélhetünk, hanem mentalitásbeli különbségekről és
eltérő liturgia felfogásról. Néha a hitbéli dolgokban is máshová
helyezik a hangsúlyokat az újításpártiak és régi rítus
mellettiek. Néha érezhetők a belső feszültségek, de igyekezzük
megőrízni a hitbéli egységet. A hívek között sem a széthúzást,
hanem a katolicitást akarjuk erősíteni.
Jelenleg püspöki engedélye kell ahhoz, hogy
nyilvános, régi római rítusú misét mutassanak be?
–1984
óta püspöki engedéllyel történtek ezek a misék, de a
2007-es pápai rendelkezés szerint már nem szükséges ilyen
engedély. Jelenleg a plébános, vagy a templomigazgató engedélye
szükséges a nyilvános miséhez, magánmiséhez – ez olyan
mise, amit nem hirdetnek meg – pedig nem kell engedély.
Mondják az ellenzők: a régi mise túl színpadias,
szinte olyan, mint az ortodoxoké.
–Az ortodox, vagyis a bizánci hagyományt mindig nagyra
becsülte a katolikus egyház, sőt a II. Vatikáni Zsinat is
kifejezte tiszteletét és elismerését a keleti rítus iránt .
Tehát ez egy igazságtalan vád. A régi rítusban pontosan az
volt a lényeg, hogy ne a pap személye uralja a misét. Ne a pap
szerepeljen mise alatt, ne keljen neki szórakoztatni a híveket,
hanem teljesen olvadjon be az áldozópapi feladatokba, vagyis
Krisztus megjelenítésébe. A régi rítus szerinti misénél nem
látni a pap arcát, a sok ruha teljesen elfedi emberi személyiségét,
és minden mozdulat, szó pontosan szabályozva van. Így a régi
rítusnál nincs helye a teátralitásnak, ellenben a jelenlegi pápa
még bíboros korában többször kifejtette azt, éppen a néppel
szembefordulás eredményeként a pap színészi szerepben érzi
magát, és úgy hiszi szórakoztatónak kell lennie.
De régen is voltak hitszónokon, neves katolikus
papok, akiknek beszédeire nagyon sokan voltak kíváncsiak.
–Ez igaz, de a prédikáció
nem a mise hivatalos része. Tehát a prédikáció nem liturgia.
A hagyományos rítus szerint a pap prédikálás előtt leveszi a
miseruhát, tehát megszakítja a misézést. A régi időkben
pedig a mise előtt, vagy utána prédikáltak, vagy a misétől független
időpontban. Ma viszont sokszor úgy tűnik, hogy a prédikáció
a legfontosabb része a misének.
Mekkora az érdeklődés a régi rítus iránt?
–Nagyon érdekes, és világszerte
tapasztaljuk, hogy főleg a fiatalabb korosztályt érdekli a régi
rítusú mise. És főleg a fiatalabb papok érdeklődnek a
tridenti mise iránt. A fiatalok felfedezik a számukra eddig még
ismeretlen kincseket, és ezekben inkább megtalálják a lelki táplálékot.
Nem lehet azt mondani, hogy nosztalgiázásról van szó. Egy átlagos
budapesti régi rítusú misén hozzávetőlegesen 100 hívő vesz
részt, és akkor nem számolom az énekkart és az oltárszolgákat
sem.
Elképzelhetőnek tartja, hogy már egy
egyetemista fiatalnak kevés, hogy gitároznak a templomban és
mise után sütievés van a plébánián?
–A kérdés, hogy ezek mögött van-e szellemiség?
Vannak, akik azt gondolják, hogy a fiatalok csupán a zenélést,
a táncolást tudják elfogadni, és mást nem tudnak felfogni,
mint azt, ami a tömegkultúra jegyeit viseli. Egy bizonyos szint
és életkor felett viszont mindez nem elégíti ki a lelket. Sok
fiatal a templomba hozzánk azért jön, hogy ne azt kapja, amit a
hétköznapokban, ne azt, amit a tömegkultúra kínál, hiszen mélyebb
szakrális élményre vágyik.
Mennyi idő betanítani az oltárszolgákat?
Hiszen a régi rituáléban sokkal nagyobb a ministráns szerepe.
–Nem
volt egyszerű, egy hetes intenzív munkát igényelt, mert nem
csak a szöveg más, hanem a mozdulatok is. A csendes mise, az énekes
mise, és az ünnepi mise diakónussal mind eltérő típusok, és
azokat megtanulni sokkal több energiát igényel, mint az újabb
szertartás szerinti ministrálást. Mi 2005-ben kezdtük el a régi
rítushoz való visszatérést, és akkor egy fiatal, egyetemistákból
álló nyári tábor keretében gyakoroltunk. Először elolvastuk
az 1570-es tridenti misekönyv utasításait latinul, majd lefordítottuk,
elemeztük, s végül a gyakorlatban is alkalmaztuk. Addigra én
egy akkori kispap barátommal együtt külföldön elsajátítottam
a tridenti rítust.
Kitől függ, hogy egy szemináriumban tanítják-e
a tridenti rítust?
–Az elöljáróktól. A
Szentatya tavaly májusban kiadott levelében még pontosabb szabályokat
állít föl a régi rítussal kapcsolatban; s ebben leírja, hogy
ajánlott a szemináriumban a régi rítus elsajátítása, ott
ahol erre lelkipásztori igény mutatkozik. Egyértelmű, hogy az
egyház főpásztorai döntik el, hogy erre mekkora az igény.
A rítushoz kapcsolódik az antiszemitizmus vádja.
Ez általában a nagypénteki liturgia könyörgései közül
ahhoz kötődik, amelyben az egyház a zsidók megtéréséért imádkozik.
Erről mi a véleménye?
–Teljesen igazságtalan ez a vád! Mi keresztények úgy
hisszük, hogy számunkra
Jézus Krisztus az egész
emberiség egyetlen megváltója. Csak benne van az üdvösség.
Emiatt azért imádkozunk és dolgozunk, hogy minden ember
megismerje Jézus Krisztust, és elfogadja, mint megváltóját.
Mi ezt nem azért gondoljuk, mert gyűlöljük a többi vallást,
hanem, mert a legnagyobb jót kívánjuk számukra. Annál
nagyobbat kérni valaki számára, minthogy elfogadja a Megváltót,
nem is lehet. A nagypénteki liturgiában az Egyház az egész világért
imádkozik, az eretnekekért és a hitetlenekért is. Ilyen alapon
ők is megsértődhetnének. A liturgiából a zsidókat sem
hagyhatjuk ki, hiszen Isten választott népéhez tartoztak. A könyörgés
pedig Szent Páltól vett idézet, ami aztán éppoly kevésssé
nevezhető antiszemitának, mint az Újszövetség egésze. Azt is
hozzá kell tenni, hogy még az ’50-es években a félreértések
elkerülése végett kihagytak egy jelzőt, egy kifejezést, a perfidis-t
a zsidók előtt. Ez azt jelentette, hogy azokért a zsidókért
imádkozunk, akik nem hisznek Jézusban, hiszen vannak kereszténnyé
lett zsidók is. XVI Benedek pápa ezt a könyörgést végül egy
másikkal helyettesítette, amely egy másik Szt. Pál idézettel
élve ismét csak a zsidók Krisztushoz téréséért imádkozik.
Egy vélemény szerint a két miseformát egyesíteni
kéne, különben egyházszakadás lehet. Fennáll ez a veszély?
–Biztos, hogy a régi rítus miatt nem lesz egyházszakadás.
Az Egyház keleten és nyugaton is ismert jónéhány rítust. Ami
sokkal nagyobb veszély, mikor eltérő tanítások és erkölcsi
felfogások jelentkeznek.
Medveczky Attila
|