2012.02.10.
Politikai
kockázatelemzés és egyéb svindlerségek
A
Concorde Befektetési Alapkezelő honlapján valami nehezen meghatározható
okból interjút közölt David F. Gordonnal. Gordon a
Bush-adminisztráció külügyi stratégája volt államtitkári
beosztásban, továbbá a CIA nemzetek feletti ügyei osztályának
volt az igazgatója, és most az Eurasia Csoport vezető elemzője.
Ez a társaság egyfajta politikai kockázatelemző társaság. Lényegében
hasonlatosan működnek a hitelminősítőkhöz, de csak egy
szemponttal foglalkoznak: országok politikai kockázatát értékelik.
Igen, jól érzi a kedves olvasó, a politikai kockázatelemzés a
meglehetősen ingoványos tudományág, a politológia készpénzre
váltása és természetesen nem mentes a manipulációtól. Emlékszünk
még a Dávid Ibolya-féle MDF-et kevés sikerrel istápoló
Political Capitalra. Nos, nagyobban és befolyásosabban, de
valami hasonlóról van szó.
Mr. Gordon tehát politikai kockázatelemzőként
nyilatkozza a következőket: Európa politikai felépítményét,
ami miatt az Unió globális tekintélynek számít, és amelyhez
rendkívüli gazdasági potenciálja kapcsolódik, nos, mindezt az
értékközösség voltának köszönheti. És azt kétségtelenül
drámai módon kezdi ki a nacionalizmus. Ennek felbukkanása és
izmosodása az euró körüli problémák mélyülésével függ
össze. Az euró iránti bizalom visszatérte gyengíteni fogja a
nacionalizmust – ez be fog következni –, ha nem is ebben az
évben – de prognózisunk szerint egy-két éven belül. Mármost
Európában egyetlen olyan ország létezik ma, amelynek a kormánya
képviseli az unióellenes nacionalizmust. És két olyan ország
van, ahol a lakosság többsége támogatja ezt a hozzáállást.
Az egyik Magyarország, a másik Görögország. A görög kormány
igyekszik mindent megtenni, hogy csillapodjék ez a közhangulat.
A magyar kormánynál nem tapasztalunk mérséklő hatást. (…)
…,
mi azonban Magyarországot biztonságpolitikai kihívásnak
tekintjük, mert az Európai Unió értékközösségre épülő
rendszerét vonják kétségbe, illetőleg azt az értékközösséget,
amely összefogja Amerikát és Európát. Mi innen úgy ítéljük
meg, hogy e tekintetben az Unió döntéshozóinak erőteljesebben
kell fellépniük. Ennek intézményi korlátai vannak, ennélfogva
az a prognózisunk, hogy rövid távon enyhülni fog a feszültség
Brüsszel és Budapest között, az Európába vetett bizalom erősödésével
párhuzamosan csökkenni fog a Magyarországra irányuló
figyelem, egy sor kérdésben ugyanis kompromisszumkészséget fog
mutatni a budapesti kormány. De az év egészére nézve mélyen
aggódunk Magyarország miatt.
A
Magyarországgal kapcsolatos alapvető probléma ugyanis nem fog
megoldódni. A magyar kormány szerintünk folytatni fogja
ugyanazt az Unióval és a nyugati világ értékeivel szembeni
retorikát, ami mögé fel tudja sorakoztatni a lakosság többségét.
A
nyilatkozatot természetesen azonnal felkapta a magyarországi
sajtó, és mindenhol harsogták, hogy a CIA volt igazgatója és
a Eurasia Group főigazgatója ezt meg ezt mondta. Kicsit magasabb
pozícióba hazudták Gordont, úgy mégis-csak érdekesebb. A
hazugságtól eltekintve is megdöbbentő a nyilatkozat. Egyrészt
hogy jön a Bush-adminisztráció kül-ügyi stratégiáján
dolgozó ember ahhoz, hogy politikai kockázatokról beszéljen
Magyarország kapcsán. Ha jól emlékszem, Gordon úr hathatós közreműködésével
az Egyesült Álla-mok döntéshozói két teljesen törvénytelen
háborút indítottak. Az egyikben egy működő államot
romboltak szét, majd a Blackwater és más biztonsági cégek által
elkövetett számtalan gyilkosságot tussoltak el. Folyamatosan
minden létező nemzetközi normát megsértettek, és egyáltalán
nem zárható ki, hogy előbb-utóbb háborús bűnök miatt
indulhat eljárás amerikaiak ellen. Amerikaiak számtalan ártatlan
irakit lőttek agyon biztonsági okokból. A biztonsági cégek állig
felfegyverzett zsoldosait az amerikai külügy, tehát Gordon úr
egykori munkahelye fizette, a külügy biztosította a gyilkosok büntetlenségét.
2007. szeptember 16-án a bagdadi Nisszur téren 17 civilt lőttek
agyon, köztük egy hétéves gyereket. A vizsgálatok semmilyen
elfogadható indokot sem találtak a lövöldözésre. Egyszerűen
csak meggyilkoltak 17 ártatlan embert, mindenféle következmény
nélkül. De sorolhatnánk az eseteket. Egyáltalán, milyen úton,
milyen engedélyek alapján szállítanak civileknek – hiszen
ezek a szerződéses zsoldosok nem katonák és nem rendőrök,
hanem lényegében civilek – sorozatlövő fegyvereket és vállról
indítható rakétákat? Melyik nemzetközi egyezmény, amerikai
jogszabály jogosítja fel az amerikai külügyet erre és ez
mennyiben része a közös amerikai–európai értékrendnek, ami
ellen az Orbán-kormány állítólag uszít?
Az
amerikai állam folyamatosan megsérti a nemzetközi jogot, de saját
szabályain is képes átlépni, ha hatalmi érdeke azt diktálja.
A Bush fémjelezte hatalom különösen gyakran sértette a
nemzetközi normákat. És most a Bush-adminisztráció magasrangú
tisztviselője politikai kockázatelemzőnek maszkírozva biztonsági
kihívásnak tekinti Magyarországot, és azt hazudja, hogy a
magyar kormány és a mögötte álló milliók európaellenesek.
Hogy Magyarország kormánya unióellenes és nacionalista.
Nem
a hitelminősítők, nem az eurót és a forintot támadó
spekulatív befektetők, nem az euró százmilliárdokat elherdáló
pénzügyi rendszer, nem az erélytelen és bukott elméleteket
szajkózó, sőt számonkérő euróbürokraták unióellenesek,
hanem a magyar kormány és úgy általában a mögötte álló
magyar társadalom.
Unióellenes
a kormány, mert nem fekszik be abba a rendszerbe, ahol Magyarországon
számon lehet kérni az államadósság mértékét, de az Egyesült
Államok minden további nélkül eladósodhat a végletekig. Ha
az egész amerikai gazdaság egy egész éven keresztül kizárólagosan
az amerikai államadósság visszafizetésére termelne, még
akkor is tetemes adósság maradna az amerikai állam kontóján.
Ráadásul a mostani magyar kormánynak semmi köze az államadóssághoz,
sőt. Megpróbálta azt visszafogni. De ez mind nem számít
semmit. Nem számít, hogy az amerikai külügy pontosan tudott
Gyurcsány dolgairól, nem számít, hogy az amerikai nagykövetség
ugyan informálisan, de folyamatban lévő büntetőügyekbe kívánt
beavatkozni. Ez nyilván mind része az értékközösségnek. Valószínűleg
a szlovák nyelvtörvény, az állampolgárságától megfosztott
90 éves néni ügye vagy a román titkos CIA börtön, esetleg a
demokrácia felfüggesztésének igénye is része annak a nagy értékközösségnek,
melyet a magyar társadalom oly rútul elutasít. Csak azt tudnám,
hogy hol és mikor hallotta Gordon úr az unióellenes
nacionalizmust megnyilvánulni! Mert a kormány speciel minden
alkalommal – külföldön és belföldön – leteszi a voksot
az Unió mellett. Vonáék éppen ezzel támadják. Miről beszél,
honnan tájékozódik ez a politikai kockázatelemző?
Kiktől
kapja az információkat és milyen érdekeket képvisel, és
vajon milyen érdekeket képviselnek azok az orgánumok, amelyek
szétkürtölik Gordon úr véleményét? Biztosan nem az Unió közös
értékrendjének érdekeit.
Csorja
Gergely
|