vissza a főoldalra

 

 

 2012.02.17. 

Hévíz a leglátogatottabb vidéki város

Komoly szakmai kapcsolatot szeretnénk kialakítani az orvoslás és kutatás területén az oroszokkal

A múlt évben átlépte az egymilliót a vendégéjszakák száma Hévízen, ahol az elmúlt tíz év átlagában 10 százalékkal növekedett a turisták által eltöltött idő hossza.

 Milyen eszközökkel tudták elérni ezekben a válságos időkben, hogy Hévíz lett a vidéki települések közül a leglátogatottabb város? – kérdezem Papp Gábor úrtól, a település polgármesterétől (Fidesz-KDNP).

 –Eszközrendszerünk erős és „több lábon áll”. Az új önkormányzati vezetés az előzőtől eltérő szemlélettel rendelkezik a turisztika területén. Elemezzük a beérkezett adatokat, melyek azért fontosak, hogy lássuk, hol és milyen marketingtevékenységet kell végezni, és mekkora forrásból. Az ön által is említett válság idején gondoltuk azt, hogy most kell beleerősíteni, ezért a marketingre és a városi programokra jelentősen megnöveltük az anyagi forrásokat. Ezzel el is értük a külföldi és belföldi turistaszám növelését. Az elmúlt év átmenet volt a turizmusban, hiszen az üdülési csekk használata visszaesett, a SZÉP -kártya viszont még csak most jelenik meg a piacon, ennek ellenére sikerült a belföldi vendégforgalomban növekedést elérni. Olyan kulturális programokat szerveztünk, melyek a belföldi turistákat is hozzánk vonzzák egy-egy hosszú hétvégére. A téli időszakban pl. turistacsalogató lehet a jégpálya és az ingyenes parkolás is. A lényeg, hogy nálunk a programsorozatban nincs megállás .A turizmus haszna pedig egyrészt megjelenik a kis és –közepes szolgáltatóknál is, de a város is részesül belőle, pl. a vendégéjszakák után fizetett hozzájárulás formájában. Azért is vagyunk sikeresek, mert összefogunk és felosztjuk a feladatokat. A Hévízi Szobakiadók Szövetsége a kisebb szállásszolgáltatókat fogja össze, a Hévízi TDM egyesület pedig az elnyert pályázatok működtetéséért felel, információkat ad át bel-és külföldön egyaránt , míg az általunk létrehozott Hévíz Turusztikai Nonprofit Kft –ben az önkormányzat és intézménye 51%-os részesedéssel bír, a többi részen a szállodák, a szálláskiadók és a gyógyfürdő osztoznak. Ez a kft elsősorban a marketingmunkán dolgozik. Szerkesztő úr említette az orosz nyelvterületet. Valóban vannak olyan nyelvterületek, desztinációk, ahonnan jelentős erősödést éreztünk. Így Oroszországból, Csehországból és Szlovákiából is nagyon sokan jönnek. Ezen kívül nagyon fontos volt számunkra, hogy a meglévő, hagyományos piacainkon, elsősorban a német nyelvterületekről érkező vendégekre gondolok, is szinten maradjunk. A válság okozta problémák nem csak nálunk jelentkeznek, így fontos volt, hogy a német, az olasz, skandináv és a francia turisták számait is stabilizálni esetleg növelni tudjuk. Számos esetben a Turizmus Zrt. –vel együtt működve és tervezve. Szintén lényeges, hogy turistacsalogató fejlesztéseket, beruházásokat hajtottunk végre, ilyen például a kerékpárút építése, és a római romkert látogatóbarát –tétele.

 Azzal, hogy nőtt a vendégéjszakák száma, bizonnyal nőtt a város bevétele is. Ezt visszaforgatják a marketingbe?

 –A városnak megvannak a kötelező és önként vállalt feladatai az oktatási, a szociális és az infrastruktúrakezelés területén is. Így ezekre a területekre is forgatunk vissza a bevételből, ahogy a marketingtevékenységre is. A város honlapja folyamatosan megújul, városimázs-filmet készítettünk, olyan vásárokra járunk el, ahol Hévíz megmutatkozhat és kutatjuk az új piacokat is. Ilyen az orosz, kínai és az arab piac is – ezek felfedezésre várnak, de nem hanyagoljuk el hagyományos piacainkat, sőt folyamatosan erősítjük azokat, és keressük a Skandináv-országok felé is a kapcsolatot.

 Tehát az oroszok már nem csak a „spejzban vannak”. Az oroszországi Pjatyigorszk város vezetésével testvérvárosi együttműködésre vonatkozó szándéknyilatkozatot írt alá még az elmúlt év végén polgármester úr. Milyen jellegű kapcsolatokról lehet szó?

 – Pjatyigorszk a Kakukázus lábánál fekvő 120 ezres lélekszámú város, és egy önálló régió központja. Ebben a városban 106 különböző nemzetiség van jelen kulturális szinten, s ezt ki tudnánk használni a testvérvárosi kapcsolatokban. Ebből a térségből sokan jönnek/jönnének Hévízre pihenni, használni a gyógyfürdőkultúrát. Saját repülőterük van, így kb. 5-6 óra alatt – moszkvai átszállással –  már Hévízen lehetnek. Pjatyigorszkban és a mellette fekvő három kisebb városban nagyon fejlett a gyógyászat, s összesen 40-50 gyógyszanatórium üzemel, sőt a régióközpontban balneológiai kutatóközpont is található. Mi ezért komoly szakmai kapcsolatot szeretnénk kialakítani az orvoslás és kutatás területén ezzel az orosz nagyvárossal. Tanulhatunk is egymástól és a világ különböző piacain tudjuk egymást erősíteni.

 Térjünk vissza a hazai viszonyok közé. Manninger Jenő, a térség országgyűlési képviselője, azt mondta, hogy Hévíz térségben is gondolkodik.

 –Több közös kulturális programot valósítunk meg, és azon kívül, hogy városarculatról beszélünk, a térségünket is bátran merjük ajánlani turisztikai csomagokban az idelátogató vendégeknek.

 Mi jellemzi a 2012-es költségvetés koncepcióját?

 –Természetesen alkalmazkodunk kell az új törvényekhez, az új közigazgatáshoz, és közben sok feladatra akarunk felkészülni. A fejlesztések sem maradhatnak el; vannak beadott és beadandó pályázataink, sőt önerőből is elindított kisebb-nagyobb projektjeink.

 

Medveczky Attila