2012.02.17.
Szülőföldje:
Erdélyország
Ez
a szakma már nem olyan, mint régen
A
Beszterce-Naszód
megyei
Árpástón
láttad
meg
a
napvilágot.
Mit
kell
tudni
erről
a
településtől?
–Ez
a
község
sokáig
– még
gyerekkoromban
is
– Kolozs
megyéhez
tartozott,
majd
amikor
a
’60-as
évek
közepén
Romániában
átszervezték
a
közigazgatást,
akkor
átkerült
a
település
Beszterce-Naszód
megyéhez.
Ez
érthető
is,
hiszen
a
falu
közelebb
van
Besztercéhez,
mint
Kolozsvárhoz.
Lakossága
félig
magyar,
félig
román
nemzetiségű.
Nem
voltak
a
településen
nemzetiségi
problémák?
–Mindenki
tudatában
volt
annak,
hová
is
tartozik.
Éles
konfliktusok
nem
voltak,
sőt
kölcsönösen
ellesték
és
megtanulták
egymás
nyelvét
problémamentessé
téve
ezáltal
a
kommunikációt.
Ma
már
ez
így
elképzelhetetlen.
A
környéken
több
színtiszta
magyar
település
található,
mint
például
Magyardécse,
Váralja
,
Málom,
míg
a
közvetlen
szomszéd
falvak
vegyes
lakosságúak.:
Felőr,
Kudu,
Szentmargita,
Mihályfalva......
Visszajársz Árpástóra?
–Természetesen!
Évente
háromszor,
négyszer
meglátogatjuk
feleségemmel
és
kislányommal
idős
édesanyámat
– édesapám
sajnos
már
nem
él–
és
a
nővéremet,
akik
igen
örülnek
ezeknek
a
látogatásoknak,hiszen
rajonganak
kislányunkért.
Szüleid mivel foglalkoztak?
–Földműveléssel.
Gyerekkoromban
éltem
a
magam
kis
falusi
életét,
sokáig
nem
tudtam,
hogy
mi
a
színház,
vagy
mi
a
zene.
Viszont
négy-öt
évesen,
már
teli
szájjal
énekeltem
a
„nótákat”-
népdalokat
műdalokat
egyaránt.
Édesapám
népi
zenész,
hegedűprímás
volt
és
négy-öt
fős
bandájával
gyakran
fellépett
különféle
ünnepségek
alkalmával.
Nagybőgőből,
cimbalomból,
tangóharmonikából
és
hegedűből
álltű
a
zenekara.
A
kottát
nem
ismerte,
viszont
igen
jó
hallással
és
zenei
tehetséggel
volt
megáldva.
Még
kiskamasz
fiú
volt,
mikor
hegedűt
kapott
a
a
szüleitől,
azt
a
hóna
alá
csapta
és
időnként
elgyalogolt
a
kb.
10
kilométerre
fekvő
Betlenbe
a
cigányprímáshoz
akitől
megtanulta
alapfokon
a
hangszert
kezelni.
Ebből a
községből
eredezteti
magát
a
Bethlen-család?
–Legalábbis
az
egyik
ága.
Árpástóra jártál elemi iskolába?
–Nem,
mert
édesapám
a
szomszédos
Magyardécséről
származott,
így
nem
sokkal
születésem
után
odaköltöztünk
az
új
családi
házunkba.
Mindösszesen
az
első
osztályt
jártam
Magyardécsén,
a
többit
már
Kolozsvárott.
Képzőművész
nagybátyám
és
tehetségkutató
tanár
barátai
ajánlásával
kerültem
fel
a
kolozsvári
zeneiskolába,
s
az
első
években
a
szüleim
kitartóan
bíztattak,
segítettek
átlendülni
gyakran
jelentkező
hullámvölgyeken.
Ennek az
iskolának
különböző
tagozatai
voltak?
–Nem,
ez
csak
kimondottan
zeneiskola
volt.
Romániában
másként
működik
a
zeneoktatás,
mint
Magyarországon.
A
nagyobb
városokban
egy-egy
profi
intézmény
keretein
belül
az
első
elemitől
egészen
az
érettségiig
tanulnak
a
gyerekek.
Innen
kerülnek
ki
a
zeneakadémisták,
a
zenekarok
hangszeresei,
a
szólisták,
énekesek.
Kolozsvárt a
világ
legnagyobb
színpadain
10-15
énekes
képviseli
Gondolom Kodály-módszerről szó
sem
lehetett.
–Dehogyis!
Természetesen
idővel
megtudtam
azt,
hogy
létezik
egy
ilyen
módszer
de
Erdélyben
a
román
közoktatási
tanrend
szerint
kellett
zenét
tanulni
.Így
a
Kodály
módszert
nem
sajátítottuk
el,azonban
az
a
tudás
amit
Kolozsvárott
plántáltak
belénk
nagyon
jónak
és
hasznosnak
bizonyult.
Remek
az
erdélyi
zeneoktatás
és
ezt
ékesen
bizonyítja
,hogy
Kolozsvárt
a
világ
legnagyobb
színpadain
legalább
10-15
nemzetközi
szintű
operaénekes
képviseli,
nem
beszélve
a
földkerekség
minden
táján
szétszóródott
erdélyi
hangszeresekről.
A
közelmúltban
nyilatkozták
lapunknak,
hogy
azért
ilyen
különleges
a
kolozsvári
zeneoktatás,
mert
jól
ötvöződnek
ott
a
keleti
és
a
nyugati
hagyományok,
stílusok.
–Kétségtelen;
Kolozsvárott
szép
hagyománya
van
a
zeneoktatásnak,
két
színházban
játszanak
operát,
a
filharmónia
zenekara
és
kórusa
világszinten
szólaltatja
meg
a
remekműveket.
Felejthetetlen
hangulatú
előadásokra
emlékszem
,különösen a
magyar
opera
produkcióira.
Ezeknek
az
előadásoknak
a
hangulatát
már
gyerek
koromban
magamba
szívtam
és
ez
megmaradt
bennem
akkor
is
amikor
már
énmagam
is
a
fellépők
között
voltam.
Egyszerű falusi környezetből származó fiatalember a
világot
jelentő
deszkákra
lépett
Amikor Pinkerton szerepében
debütáltál
Kolozsvárott,
megnézett
a
rokonság?
–Ott
volt
a
fél
falu,
a
szüleim
a
rokonaim
a
barátaim.
Óriási
szenzációnak
számított,hogy
egy
egyszerű
falusi
környezetből
származó
fiatalember
a
világot
jelentő
deszkákra
léphet.
Eszembe
jut
az
előadást
követő
ünneplésről
egy
humoros
jelenet.
Földműveléssel foglalkozó
(egyébként
botfülű)
nagybátyám-énektanárom
azon
megjegyzésére
hogy
itt-ott
felfedezett
némi
pontatlanságot
az
előadásomban-ezt
mondta:
„Tanár
úr,
nagyon
jó
volt
,
mi
nem
fedeztünk
fel
semmiféle
pontatlanságot”!
A
zeneművészeti
főiskolán
egyértelmű
volt,
hogy
tenor
hangfajban
énekelsz?
–A
Kolozsvári
Zeneakadémiára
a
karvezetés
szakra
jelentkeztem.
Az,
hogy
operaénekes
is
lehetnék,
eszembe
sem
jutott.
Szerencsémre
a
főiskolán
több
operaénekes-jelölttel
is
összebarátkoztam,
ebből
aztán
az
következett,
hogy
az
ő
hatásukra
elkezdett
érdekelni
az
opera
műfaja,
meg
az
éneklés.
Egy
kínálkozó
lehetőséget
kihasználva
a
karvezetői
szakról
átiratkozhattam
az
operaénekesi
karra.
Ekkor
még
nagyon
keveset
tudtam
a
műfajról,
az
énektanulást
tulajdonképpen
a
nulláról
kezdtem,
ugyanakkor
évfolyamtársaim
között
már
volt
egy-két
kész
operaénekes.
Az
pedig,
hogy
tenor
leszek
egyértelműen
kiderült
már
a
kezdet
-kezdetén.
Nagy
lendülettel
vetettem
bele
magam
a
munkába
és
rövid
időn
belül
pótoltam
hiányosságaimat
s
ebben
az
is
motivált,
hogy
nagyon
izgatott-érdekelt
a
műfaj.
Napközben
a
könyvtárban
ismerkedtem
egy-egy
operával,
esténként
pedig
vagy
a
magyar
operában
vagy
a
román
operában
néztem-hallgattam
az
éppen
műsorra
tűzött
előadást.
Ez
egy
nagyon
pörgős-szenzációs
időszaka
volt
az
életemnek.
Azt
nem
sajnálod,
hogy
nem
maradtál
azon
a
szakon?
–Nem,
bár
nagyon
szerettem
kórusban
is
énekelni.
Kolozsvárott
működött
egy
félprofi
madrigálkórus,
aminek
néhány
évig
a
tagja
voltam.
Tulajdonképpen
ekkor
szerettem
meg
az
éneklést.
Voltak példaképeid, amikor eleinte felkészültél egy-egy szerepre?
–Amikor
Pinkerton
szerepét
először
énekeltem
még
nem
voltak
példaképeim,
hiszen
nem
voltam
annyira
jártas
az
opera
műfajában.
A
szerepet
pedig
a
főiskolai
korrepetitor
tanárral
tanultam
meg,
közel
két
év
alatt.
Könnyen „meg tudtad fogni” a
felelőtlen
amerikai
tiszt
alakját?
–Biztos
vagyok
benne,
hogy
eleinte
ez
nem
sikerült
túl
jól,
a
rendező
utasításait
követtem.
Később,
mikor
már
magamtól
is
megpróbáltam
hozzátenni
a
szerephez,
sokszor
csalódva
vettem
tudomásul,
hogy
a
rendezők
ezt
nem
veszik
mindig
jó
néven.
Ha
már
itt
tartunk;
azt
mondják,
régen
énekes-uralom
van,
míg
ma
rendezői.
Erről
mi
a
véleményed?
–
Zenész
múltam
oly’
régre
tekint
vissza,
hogy
én
csak
a
zene
irányából
tudom
megközelíteni
a
darabot.
Így
számomra
a
legfontosabb
egy
adott
opera
zenei
minősége.
A
rendezés
sokkal
kevésbé
érdekel.
Tehát
nagyobb
hatással
van
rám
a
megfelelő
frazirozás,
átélés
mint
az
ugrándozás,
bohóckodás
a
színpadon.
Dolgoztam
már
olyan
rendezővel,
aki
azt
mondta
nekünk:
csináljatok,
amit
akartok
Azt
mondják,
sokan
azért
rendeznek
így,
mert
kevés
az
egyéniség
az
énekesek
között.
–Talán,
mert
nem
hagyják
kiforrni
az
egyéniségeket,
illetve
egyre
kevesebb
az
a
rendező,
aki
képes
egy
koncepció
kidolgozására,
annak
végigvitelére.
Dolgoztam
már
olyan
rendezővel,
aki
azt
mondta
az
első
rendpróbán,hogy
„Egy
ötletem
sincsen,
csináljatok
valamit...Mindegy,
hogy
mit,
amit
akartok.”
Csináltunk
valamit,
persze
„ nem
volt
jó”.
Ellenpéldát
is
tudnék
mondani,
dolgoztam
olyan
rendezővel
is,
aki
mindent
tudott
a
szakmáról,
képes
volt
egy
hét
alatt
a
legnehezebb
darabot
is
megrendezni.
A
bonyolult
nagy
együttesek
együttmozgását
egy
pillanat
alatt
megoldotta.
Először
egyénenként,
aztán
kisebb
csoportokkal
próbálta
ugyanazt
a
jelenetet,majd
összeengedte
az
együttest
és
máris
kész
volt
a
jelenet.
Ez
a
munkafolyamat
nagyon
hasonlít
a
zenekari
próbákra,
mikor
a
karmester
először
szólamonként
próbál,
aztán
szólaltatja
meg
az
egész
együttessel
a
darabot.
Kik
voltak
azok
a
mesterek,
akiknek
sokat
köszönhetsz?
–
Főiskolai
tanárom,
énekmesterem
Mircea
Breazu
később
emberileg
is
közel
került
hozzám,
és
a
maga
kis
kritikáival
és
megjegyzéseivel
próbálta
egyengetni
fejlődésemet.
Ő
nagyon
jól
beszélt
magyarul.
Néhány
évig
a
kolozsvári
magyar
operatársulat
tagja
volt,
de
egy
kormányhatározat
arra
kényszerítette,
hogy
döntsön
az
éneklés
és
az
oktatás
között,
az
utóbbit
választotta,
szerencsémre.
A
legnagyobb
hálával
tartozom
neki.
Trenka
Évának,
a
kolozsvári
magyar
opera
hajdani
remek
koloratúrszopránjának
is
sokat
köszönhetek,
sok
kisebb-nagyobb
énekesi
válságon
segített
át.
Hero
Lupescu,
a
Bukaresti
Román
Opera
főrendezőjétől szintén
rengeteget
tanultam,
és
szerencsém
volt,
hogy
pályám
elején
találkoztam
vele.
Ők
meghatározták
indulásomat,
szellemük
végigkísért
a
pályámon,
és
meghatározta
művészi
fejlődésem
irányát.
Arról
a
szó
sem
lehetett,
hogy
valaki
egyénileg
megméreteti
magát
egy
külföldi
versenyen
Még
a
kolozsvári
színház
tagja
voltál,
mikor
több
nemzetközi
versenyt
is
megnyertél.
1983-ban
díjat
nyertél
a
luccai
Puccini
Nemzetközi
Énekversenyen,
1986-ban
pedig
a
Pillangókisasszony-versenyen.
Akkor
már
könnyen
kiengedtek
Nyugatra?
–Arról
szó
sem
lehetett,
hogy
valaki
gondol
egyet,
és
egyénileg
megméretteti
magát
egy
nemzetközi
versenyen,
és
ezért
útlevelet
kér.
Az
énekversenyek
problémájával
a
kultuszminisztérium
foglalkozott,
értesítette
a
zenei
intézményeket,
zeneakadémiákat
a
nemzetközi
énekversenyek
helyszínéről
és
időpontjáról.
Meghallgatásokat
szervezett
ezekre
az
énekversenyekre
.A
zsűri
által
érdemesnek
tartott
énekesek
pedig
ajánlást
kaptak.,
amivel
útlevélért
folyamodhattak.
Ez
a
procedúra
hozzávetőlegesen
3
hónapig
tartott.
Egyedül mentél ki,
vagy
„kísértek”?
–Ha
Romániából
csak
engem
választottak
ki,
akkor
egyedül
mentem.
Tehát
hivatalosan
senki
sem
kísért
el.
Ha
kint
nyertél,
akkor
a
neved
mellett
a
Román
államjelzés
szerepelt.
Ezt
megszoktad?
–Kényszerhelyzetben
voltam
és
nem
a
magam
hibájából
kerültem
határon
kívülre!
Ott
születtem,
ott
kellett
élnem,
ott
élveztem
a
helyzet
előnyeit
és
hátrányait,
tehát
kénytelen
voltam
akarva,
akaratlan
Romániát
képviselni.
A
lényeg
az
volt,
hogy
mit
éreztem
magamban
és
bennem
egy
pillanatig
sem
volt
kétséges,
hogy
magyar
vagyok.
Akkor voltál kint először Nyugaton, mikor kikerültél az
énekversenyre?
–A
versenyeket
megelőzően
már
jártam
nyugaton.
Első
utam
Bayreuthba
vezetett,
ahol
részt
vettem
a
fiatal
zeneakadémisták
számára
szervezett
ifjúsági
zenei
találkozón
és
kurzuson.
A
résztvetők
hangszeres
kurzusokon,
ének
kurzusokon,
kamara
kurzusokon
vehettek
részt.
A
kurzusok
közben
lehetőségünk
nyílt
arra,
hogy
esténként
megnézzünk
a
Festspielhausban
egy-egy
Wagner-darabot.
A
találkozó
egy
nagyzenekari
koncerttel
és
egy
operabemutatóval
ért
véget.
A
versenyek
közben
megszerzett
ismertséget
fel
is
tudtad
használni?
–Nem,
mert
ahhoz
disszidálnom
kellett
volna.
Senki sem
bíztatott
maradásra?
–Ha
volt
is
ilyen,
soha
nem
akartam
magyar
gyökereimtől
megválni.
Annak idején vágytál a
Magyar
Állami
Operaházban
énekelni?
–Nem
csak
vágyam
volt
ez,
hanem
egyik
célom
is.
Nem
mindenkinek
adatik
meg
az
anyagi
és
társadalmi
megbecsülés
Külföldön jobban ápolják a
tehetségeket,
mint
Magyarországon?
––Pályám indulásakor
még jobban odafigyeltek a kezdő tehetségekre, de ma már ez nem
jellemző. Szerintem már Nyugaton se figyelnek arra, hogy
valakinek egyengessék a karrierjét. Olyan sok a jó énekes,
hogy aki az adott pillanatban valamit meg tudni oldani a kívánt
színvonalon, megkapja a lehetőséget, és ezenkívül senkit sem
érdekel, hogy az illető előtt milyen jövő áll. Itthon sokkal
jobban meg kéne becsülni az oktatás és a művészet területén
dolgozókat. Jó lenne, ha mind a kultúrára, mind az iskolák
fenntartására lenne elegendő anyagi forrás. Ez a szakma már
nem olyan, mint régen, nincs pénz, kevés a megbecsülés, csak
a hivatás iránti szeretet, az önfeláldozás, az igazi tehetség
az, ami most a fiatalokat a pályára vonzza. Sokkal nehezebb lett
az operaénekesek élete. Ugyanazzal a szenvedéllyel, odaadással
játszom, miközben sokkal bizonytalanabb lett körülöttünk
minden. Ami igazán rossz, az a bizonytalanság, ami eluralkodott,
s ez nem használ. Ma sokan attól rettegnek, hogy a következő
évadban lesz-e szerződése, hívják-e valahová. Függetlenül
attól, hogy milyen tehetséges, és mennyire való a pályára.
Én nem magam miatt mondom ezt, hanem a szakmát féltem. Az operaénekesi
a legcsodálatosabb pálya a világon, és operaénekes csak kivételes
képessgekkel rendelkező ember lehet. Hiszen egy jó szerepet nem
tud akárki jól eljátszani. Ma nem is lehet okosakat tanácsolni,
mert nagyon megváltozott a világ: a kezdők vagy beleugornak a
dolgok közepébe, vagy veszítenek. Sokan még ma is valami kivételezett
helyzetben lévőnek gondolják azt, aki színpadon van, holott
nem mindenkinek adatik meg az anyagi és társadalmi megbecsülés.
Arról beszéltünk, hogy Erdélyben nem
ért
hátrány
származásod
miatt.
De
itt
Magyarországon
nem
románoztak
le?
–Ez
velem
nem
fordult
elő,
gondolom
azért
mert
az
a
kör
ahol
dolgozom
és
élek,
nem
a
születési
hely
szerint
ítéli
meg
az
embereket.
Azt
sem
mondták,
hogy
idejön
egy
tenor
Kolozsvárról,
és
elveszi
a
kenyerünket.
–Szemtől
szembe
ezt
nekem
senki
sem
mondta.
Inkább
azt
éreztem,
hogy
szeretnek.
Később vendégként felléptél Kolozsvárott?
–Nem
is
egyszer!
2010-ben,
30
év
elteltével,
újra
a
Bánk
bán
címszerepét
énekeltem
Kolozsvárott.
Kodály Zoltán Székely fonója mehetett Kolozsvárott?
–Az
egész
dalmű
nem
mehetett,
mert
jogdíjas
volt.
Így
csak
részleteket
lehetett
belőle
előadni.
El
szoktad
olvasni
a
rólad
írt
kritikákat?
–Természetesen.
Ha
nem
írnak
rólam
jót,
az
eléggé
megérint.
Ettől
függetlenül
leginkább
saját
ösztöneimre,
tudásomra
hallgatok.
Voltak szerepálmaid, mikor Magyarországra jöttél?
–Amire
az
Operaház
tagja
lettem,
már
nagyon
sok
szerepet
elénekeltem
Kolozsvárott,
és
ezek
mindegyike
egy-egy
szerepálom
volt
,
sőt
a
Budapesten
elénekelt
új
főszerepek
úgyszintén.
Egészen
biztosan
vannak
olyan
szerepek,
amelyeket
szívesen
elénekeltem
volna
még,
de
nincs
hiányérzetem,
hogy
ezekre
már
nem
kerülhetett
sor.
Önálló színházat kellene alapítani csak a
magyar
operák,
daljátékok
előadására
Arra
odafigyeltél,
hogy
ne
vállald
túl
magad?
–Nem,
sőt!
Gyakran
előfordult,
hogy
túl
sokat
vállaltam,
és
az
is,
hogy
nem
igazán
a
hangomnak
megfelelő
volt
a
feladat.
Azonban
amit
elvállaltam,
azt
mindig
teljes
erőbedobással,
magamat
nem
kímélve
vittem
véghez.
Úgy
gondoltam,
ezt
így
kell
csinálni,
ezzel
tartozom
a
szakmának
és
a
közönségnek.
Arról már
beszéltünk,
hogy
mennyire
becsüljük
meg
a
művészeinket,
most
essen
szó
arról,
mekkora
a
presztízse
a
magyar
műveknek?
Kodály,
és
Erkel
zeneműveinek?
–Sajnos
azt
veszem
észre,
hogy
a
magyar
zeneműveket
nem
becsüljük
meg
eléggé.
A
Bánk
bánon
kívül
más
magyar
operát
nem
játszunk
az
Operaházban,
sajnos
már
a
Hunyadi
Lászlót
sem.
Úgy
gondolom,
egy
önálló
színházat
kellene
alapítani
csak
a
magyar
operák,
daljátékok
előadására.
Egy
olyan
színházat,
ami
népszerűsíti
a
műfajt
és
a
magyar
műveket.
Sosem bántad meg, hogy operaénekes lettél?
–
Attól
függetlenül,
hogy
most
nem
jó
művésznek
lenni,
nagyon
jó
dolog
énekléssel
foglalkozni,
ha
az
embernek
a
lelkében
van
valami,
amivel
rá
tud
hangolódni.
Ez
időnként
olyanfajta
„égést”
ad,
amelyért
érdemes
élni.
Ami
a
hang
képzését
illeti,
ha
újra
kezdhetném
biztos,
hogy
elmennék
Olaszországba
tanulni
egy
jó
időre,
ez
hiányzott
az
életemből.
Voltak
nagyon
jó,
sikeres
időszakaim,
amikor
„kiadhattam
mindent”
ami
bennem
volt.
Ezért
is
volt
érdemes
ezt
a
pályát
választanom.
Daróczi Tamás
operaénekes
1954-ben
született
az
erdélyi
Árpástón.
A
Kolozsvári
Zeneművészeti
Főiskola
opera
szakán
végzett
1980-ban.
Ugyanebben
az
évben
debütált
a
kolozsvári
Operaházban
Pinkerton
szerepében
Puccini
Pillangókisasszony
című
operájában.
1989-től
a
Magyar
Állami
Operaház
magánénekese.
1983-ban
díjat
nyert
a
luccai
Puccini
Nemzetközi
Énekversenyen,
1986-ban
pedig
a
Pillangókisasszony-versenyen.
Európa
számos
operaházában
vendégszerepelt.
Állandó
vendégszereplője
volt
a
berlini
Komische
Opernek,
ahol
a
mantovai
herceg
szerepét
énekelte
a
Rigolettóban,
Harry
Kupfer
rendezésében.
Főbb
szerepei:
Csajkovszkij:
Anyegin
– Lenszkij;
Donizetti:
Lammermoori
Lucia
– Edgardo;
Donizetti:
Don
Pasquale
– Ernesto;
Erkel:
Bánk
bán
– Bánk,
Ottó;
Erkel:
Hunyadi
László
-
Hunyadi
László;
Erkel:
Brankovics
György
– Murát;
Mascagni:
Parasztbecsület
– Turridu;
Mozart:
A
varázsfuvola
– Tamino;
Mozart:
Szöktetés
a
szerájból
– Belmonte;
Puccini:
Pillangókisasszony
– Pinkerton;
Puccini:
Manon
Lescaut
-
De
Grieux;
Puccini:
Bohémélet
– Rodolphe;
Puccini:
Tosca
– Cavaradossi;
Stravinsky:
A
róka
-
Tenor
2.;
Verdi:
Traviata
– Alfredo;
Verdi:
Rigoletto
-
Mantovai
herceg;
Gounod:
Faust
– címszerep;
Boito:
Mefistofele
– Faust;
Bizet:
Carmen
– Don
Jose;
Kodály:
Székely
fonó
– legény;
Verdi:
A
szicíliai
vecsernye
– Tebaldo;
Wagner:
A
nürnbergi
mesterdalnokok
-
Augustin
Moser;
Weill:
Mahagonny
városának
felemelkedése
és
bukása
-
Jack
O’Brien.
Medveczky
Attila
|