2012.02.17.
Bátor megújulásra van szükség –
beszélgetés a Patrona Hungariae Gimnázium igazgatójával
„Meggyőződésem,
hogy a katolikus iskola azonosságtudatának meg kell újulnia. A
megújulás bátorságot kíván minden résztvevőtől. Szeretnénk
megtalálni, miképpen lehet hatékony, meggyőző és időszerű
a katolikus nevelés, amely gazdag örökség birtokában van –
mondta Rubovszky Rita, a Patrona Hungariae Gimnázium igazgatója
a Magyar Kurírral folytatott beszélgetésben.
Első ízben vezeti világi igazgató a Patrona Hungariae Katolikus
Iskolaközpontot. Mit jelent ez a változás?
Ma az egyház életében egyre gyakoribb, hogy világiak állnak
egyházi intézmények élén. Ennek oka csak részben a pap- és
nővérhiány. Lényeges változást tapasztalunk az egyházi,
rendi hierarchia szemléletében. Nem szerzetesekben és világiakban
gondolkoznak, hanem egyházban. Arra törekszenek, hogy felelős
posztokat ne a hagyomány, hanem a karizmák mentén osszák ki; a
különböző posztokra olyan embereket állítanak, akikről azt
gondolják, hogy annak megfelelnek. Az iskolaigazgatás például
ma már sokkal komplexebb feladat, mint régen. Nemcsak lelkiség,
pedagógia kell hozzá, hanem nagyon sok gazdasági alapismeret,
manager-szemlélet, valamint hosszú távú stratégiai gondolkodás.
Ezeket a feladatokat éppoly elkötelezetten és szakértelemmel
elláthatja hozzáértő világi munkatárs vagy nővér. Néha
egy külső szem segíthet abban, miként lendíthető át egy intézmény
a válság időszakán.
Milyen helyzetben vannak ma Magyarországon az egyházi iskolák?
Jó iránynak vélem, hogy a jelenlegi kormányzat az iskolákat
nem kizárólag szolgáltatási központoknak tekinti, hanem közszolgálatot
végző intézményeknek. E szemlélet alapján az egyházi iskolák
jobb helyzetbe kerültek, mint az előző kormányzati ciklus
alatt, amikor szolgáltatást vártak el tőlük. Az egyházi
iskolák a közszolgálat feladatának és a közjó szolgálatának
sokkal inkább meg tudnak felelni. Mindez azonban nem befolyásolja
azt a tényt, hogy egy iskolát fent kell tartani különböző
normatívákból, egyházi kiegészítőkből és pályázatokból.
Az intézményeknek meg kell tanulniuk gazdaságosan működni úgy,
hogy eközben ne sérüljenek azok az értékek, amiket a régi típusú
egyházi iskola magáénak vallott, és amik most is értékek. Úgy
kell megtanulniuk gazdaságosan működni, hogy ma is észrevegyék
azokat az igényeket, amikre válaszolniuk kell.
Az egyházi iskolák
mindig rátapintottak a társadalom ütőerére, keresve a történelem
során változó kihívásokat. A mi rendünk, a Boldogasszony
Iskolanővérek rendje a XIX. században azt vette észre, hogy a
társadalomban hiányzik a nőnevelés. Az alapító Terézia anya
azt látta, hogy a falusi és szegény városi polgárság lányai
nem tanulnak meg írni-olvasni, és ezért nem tudnak munkát találni.
Így sokan elkallódnak, kiszolgáltatottakká válnak, rossz házasságokba,
cselédszerepbe kényszerülnek. Más rendek életéből is
hozhatunk példákat. A bencések a középkorban a skolasztika
alapjain a keresztény Európa értelmiségét formálták.
Kalazanci Szent József a fiúneveléssel foglalkozott, Don Bosco
a szegény hajléktalan gyerekek helyzetén igyekezett változtatni.
Általánosan elmondhatjuk, hogy a nyugati kereszténység az
oktatásban és szeretetszolgálatban mindig válaszolt az adott
kor kérdéseire.
A ma erkölcsi válsága azt eredményezte, hogy a gyerekeknek gyakorta
még a családjukban sincsenek példaképeik az értékek megvalósítására.
Minden diákunknak, akármilyen családból is származnak,
szükségük van iránytűre a bennük és körülöttük lévő
bonyolult világ erőviszonyai között, olyan időtálló értékekre,
amelyekre figyelve tájékozódni tudnak, képessé válnak
eligazodni és döntéseket hozni. Hiszünk abban, hogy vannak örök
értékek, amelyek a ma emberének is segítenek tájékozódni a
mai világ kérdéseiben. Az egyházi iskola feladata, hogy tanárok–diákok
együtt eltaláljunk ezekhez az értékekhez. Olyan diákokat
szeretnénk iskolánkból útjukra bocsátani, akik odaadóak,
tudatosak, alkotók, együttműködők, felelősek, igazat
mondanak.
Mit mutat a társadalom vizsgálata, milyen kihívásokkal kell szembenéznie
egy egyházi iskolának?
Az utóbbi tíz évben megváltozott az a kommunikációs közeg,
amiben az elmúlt évszázadokban élt az ember. A mai információáramlás
új feladat elé állítja a keresztény nevelőt, a kereszténységre
nevelőt. Átalakult a kommunikáció formája, szerkezete: a
technika, az internet új helyzet elé állította az emberi
kapcsolatokat. Ma az egyházi iskolák diákjai nem csak vallásos
családokból jönnek; a fent említett kommunikációs szerkezet
homogenizálja a hozzánk érkező fiatalokat is. Olyan országban
élünk Magyarországon 2012-ben, ahol felbomlott a hagyományos
család. A gyerekeknek sem az istenképük, sem a Teremtő Atyáról
alkotott képük, sem a családi teljességképük nem ugyanaz,
mint régen. Diákjaink többsége születésétől kezdve nem
kapja meg az egészséges mentális fejlődéshez szükséges
figyelmet és szeretetet. Ma az egyik legnagyobb kihívás ebből
a megváltozott családszerkezetből ered.
Milyen formák lehetnek működőképesek az új kommunikációs
szerkezetben? Mi képes áttörni a közömbösség és érdektelenség
falán?
A fiatalság egyáltalán nem érdektelen, ha megtaláljuk
az őket motiválni tudó formát. A Patronában bevezettünk
szeptemberben egy úgynevezett „osztozó” órát, ezen a
gimnazisták vesznek részt. Ezeken a beszélgető órákon arra hívjuk
diákjainkat, hogy önmagukról, a másik emberről, az őket körülvevő
világról új módon tanuljanak: elsősorban azáltal, hogy észreveszik,
mi hat rájuk; reflektálnak a saját tapasztalataikra, megtalálják
azokat a kérdéseket, amik foglalkoztatják őket, és meglátásaikat
készek megosztani egymással, elfogadva a közös töprengést.
Azt tapasztaljuk, hogy ezeken az alkalmakon ritka az érdektelenség.
Diákjaink többnyire örömmel fogadják a közös töprengésre
kínált időt, beszélgetéseket, figyelmet. Értékelik azokat a
visszajelzéseket, amiket itt kapnak. Megtanulnak jobban
odafigyelni önmagukra, egymásra.
Hogyan épül fel az „osztozó óra”?
Jól átgondolt rendben foglalkozunk azokkal a témákkal,
amelyek mindegyikünk életét érinti és befolyásolja. A
hatosztályos gimnáziumot úgynevezett témafélévekre
osztottuk. Az első félév témája az önazonosság volt: ki
vagyok én? Hogyan fogalmazhatjuk meg nemi, kulturális, nemzeti,
katolikus identitásunkat? A második félév a médiáé. Szeretnénk
diákjainkban kedvet ébreszteni a média felelős, tudatos, kreatív
használatához. S velük együtt tanulni az interneten és a médiában
szerzett információk okos felhasználását.
Utána félévről
félévre azt nézzük meg, mely közösségekhez tartozunk,
hogyan alakíthatjuk kapcsolatunkat a családunkkal, az osztállyal,
ahova járunk, a plébánia közösségünkkel, a lakóhelyünkkel.
Aztán tovább tágul a kör: a következő félév témája már
én és az országom, én és a magyarságom. Ezt követi én és
az Európai Unió, én és az egyház kérdésköre. Az iskolában
az összes program az adott félév témájához kapcsolódik, így
az osztálykirándulás, a színházlátogatás, a rekollekció, a
lelkigyakorlat, s amikor lehet, a szakórák is.
Ez elősegíti azt is, hogy a gyerekek egységes szemléletet kapjanak a
világról.
Igen, a témafélévek bevezetésével az a célunk, hogy szüntelenül
szem előtt tartsuk, hogy a világ egységes egészet alkot. A
mostani iskolarendszerben a különböző tantárgyaknak nincsen
semmi közük egymáshoz. A diák „fakkokba” rakja a világot,
és nem gondolkozik azon, hogy bármi köze lenne egymáshoz a
matematikának, a biológiának, a vallásnak, a templomnak, a
családnak, a vasárnapi misének, a színháznak. Mi arra szeretnénk
megtanítani, hogy a világ egységes. Így például az első félév
önazonosság témakörében Máriával foglalkozva megnéztük,
mit jelent egy katolikus embernek Mária. Beszélt diákjainknak
Székely János püspök Máriáról, ahogy az evangéliumok
bemutatják őt. Közösen töprengtünk azon, vajon ma milyen
asszony lenne Mária. Tornay Petra nővér erdélyi templomok Mária-freskóit
bemutatva beszélt arról, hogyan válik egy lány érett nővé,
hogyan találja meg sajátos küldetését a világban. Urbán József
piarista atya egy verset idézve mutatott rá a nő felelős
hatalmára. Eljött előadást tartani Kopp Mária Magyarország
családi és demográfiai helyzetéről, lelki egészség védelméről.
Meggyőződésünk, hogy az életben való boldoguláshoz nem kizárólag
a száraz tantárgyi ismeretek szükségesek. A nevelési folyamat
egysége óvhatja meg attól a diákjainkat, hogy elvesszenek a
sokféle és egymástól izolált ismeret és információ között.
A megújulási program része az is, hogy új területre lép a Patrona,
amikor a közgazdasági szakközépiskolai osztály indít. Miért
látják ezt fontosnak?
Azt gondolom, ki kell lépnünk a nagyon gimnázium
centrikus iskolaképből, és olyan képzési formákban is
gondolkodnunk kell, melyek figyelembe veszik a jelen gazdasági
szituációt. Magyarországon az elkövetkező húsz évben az
egyetemek jelentős része fizetős lesz. Nagyon sok gyerek akkor
tud majd egyetemre járni, ha mellette dolgozni fog. A gazdasági
középvezetői képzés egy nő számára stabil életpálya-modellt
kínál, hiszen bármilyen nagy a válság egy országban, a vállalatoknak,
közszolgálati intézményeknek van gazdasági irodájuk. Számvitelre,
könyvelőre, könyvvizsgálóra, pénzügyesre mindig szükség
van. A multik is szívesen vesznek fel olyan nőket, akik nem
korruptak, becsületesek, tudnak számolni, lojálisak a céghez.
Ez olyan terület, ahol megtarthatjuk azt az elitképzést, ami az
iskolánk sajátja, de megszínezhetjük azt a mostani világ elvárásaival.
Ez a szándék találkozik a gazdaság azon felismerésével, mennyire
szükség van az egyház által birtokolt tudásra.
Igen, közgazdasági osztályunk missziós területe lehet
az etikán és keresztény közgazdaságtanon alapuló gondolkodásnak.
A gazdasági világválság felnyitotta mindenkinek a szemét
arra, hogy nem a haszon maximalizáció az egyetlen cél. Az
ultraliberális közgazdaságtan kezdi felismerni az etika
tiszteletét. Szeretnénk, ha ez az osztály egyfajta belépője
lenne például a jövendő Közszolgálati Egyetem közgazdászképzésének,
s a jövendő közgazdászaink azt vallanák, hogy lehet egyszerre
versenyképesnek és kereszténynek maradni. Persze, ennek
alapfeltétele, hogy abból induljunk ki, az ember alapvetően jó.
Egy konferencián
hallottam, ha az egyházon belül egy szerzetesrend már 1000 vagy
akár 150 éve fennmaradt, talán tud mit mondani a fenntarthatóság
elvéről. Ez rendalapítónkra, Boldog Terézia Anyára is igaz.
Tán érdemes meghallgatnunk, mit üzen nekünk, az iskolanővérek
családjának.
Mit jelent a közgazdasági képzés a gyakorlatban?
9-10. osztályban az emelt nyelvi oktatáson kívül nem
terheljük a diákokat, Tizenegyediktől azonban már a Sapientia
Szerzetesi Hittudományi Főiskolával együttműködésben választhatóan
lesznek pénzügyi és gazdasági alapismereteket oktató tantárgyak.
Terveink között szerepel az is, hogy az iskolában indítunk egy
alapfokú pénzügyi és számviteli diplomát adó OKJ-s képzést,
hiszen ez sok lánynak kenyeret biztosítana, akár az egyetemi
tanulmányok elvégzése mellett is. Ez természetesen mindenki számára
nyitott lenne. A négyosztályos közgazdasági portfóliós képzést
az indokolja, hogy iskolánkból igen sokan jelentkeznek közgazdasági
orientációjú szakokra, az ő egyetemre, főiskolára való
bejutásukat egyrészt segítené egy ilyen irányú képzés, másrészt
– mint említettem – meg is alapoznánk egy keresztény etikán
alapuló közgazdász generáció kinevelését.
(Trautwein Éva/Magyar
Kurír)
|