2012.02.24.
Az Új Színház új művészei
Beszélgetés Bordán Irénnel és Koncz Gáborral
2012. március 23-án
mutatja be az Új Színház Pozsgai Zsolt rendezésében Kodolányi
János Földindulását, teljesítve ezzel azon korábbi ígéretét,
hogy időtálló magyar sorskérdésekkel foglalkozó drámákat
állít színpadra. Két próba között a darab kulcsszereplőivel,
Bordán Irénnel és Koncz Gáborral beszélgettünk a szerzőről,
a műről és ezen keresztül persze színházról, barátságról,
magyar múltról, jelenről.
Már javában próbáltok. Hogy érzitek magatokat
az Új Színházban, milyen a hangulat?
Bordán Irén: Én
nagyon boldogan jöttem ide, mikor hívtak.
Koncz Gábor:
Persze, hogy boldogan jöttünk, ahogy mondta Irén. Nézd, mi
szeretjük, ha szeretve vagyunk. Én is azt szeretem, aki engem
szeret. De kérdezem én, miért kell nekem azt szeretni, aki
engem nem szeret?!
A darabban egy idős,
falusi házaspárt alakítotok. Mikor játszottatok, dolgoztatok
utoljára együtt?
K. G.: Mikor Irén
hazajött Amerikából.
B. I.: Igen, akkor
kellett beugranom az Édentől keletre című darabba, Almási Éva
helyett.
K. G.: Én
rendeztem 2002-ben a darabot a Budaörsi Játékszínben, és
akkor őnagysága átvette a szerepet.
B. I.: Hú, de
nehezen vállaltam el azt a szerepet!
K. G.: Igen, azt
mondogatta Irén, hogy Gabikám, én kihagytam húsz évet! Húsz
évet! Mondtam neki: semmit nem jelent, szeretünk téged, bízz
bennünk, és ha nem jut eszedbe netán a szöveg – mert tudom,
hogy mit jelent ilyenkor egy beugrónak –, te csak nézz azokkal
a gyönyörű kék szemeiddel, mert hát gyönyörű szemei
vannak. Te csak nézz és mi segítünk neked. Persze minden
rendben volt.
B. I.: 2006-ban próbáltuk
Gáborral az Aranykoporsót, filmeztünk is együtt. De mikor is
találkoztunk először? Én a Vígszínházban voltam gyakorlatos
színész a főiskoláról. Ott találkoztam először Gáborral.
K.G.: Néztem én,
néztem Irént csodálattal, de mindig volt neki valakije...!
B. I.: Neked is
mindig volt valakid...! (nevetnek)
K. G.: Igen, nekem
is... pedig Irén borzasztó jó csaj volt, de valahogyan mindig
neki is volt párja, meg nekem is, és aztán egyszer csak elment
Amerikába.
B. I.: Aztán látod,
most hosszú évek múlva megint találkozunk. Ilyen az élet.
Mi a titkotok,
hogy ilyen fantasztikus formában vagytok? Gábor túl a hetedik
X-en, amiből sokat letagadhatnál, Irén még mindig szép és
sugárzik!
B. I.: Apukámra
emlékeztet Gábor, most nem a kora miatt, hanem ilyen habitusú
volt az apám. Nyugodt, kiegyensúlyozott, tele érzelemmel, tele
szeretettel, kicsordul belőle, úgyhogy vele könnyű dolgozni,
vele könnyű, mert ha engem nem szeretnek, én nem tudok
megmozdulni. (nevet)
K. G.: Felhívott
Irén, mikor is? Tavaly vagy tavalyelőtt, hogy jönnek haza a
gyerekei, és szeretne nekik vadgerincet készíteni. Kérdezte,
honnan kaphatna jó vadhúst? Hát onnan, hogy én elviszem neked!
Majd hozok megint...
B. I.: Jujj, de jó
volt az, de finom volt az!
K. G.: 74 leszek,
de ezzel nem foglalkozom... Vagyok, amíg vagyok. Teljesítettem közönséggel,
színházzal, családommal és azt hiszem, mindenkivel szemben az
elvárásokat. Ilyenkor már ami jön, desszert az életemben.
Nekem mindig úgy, maguktól jöttek a szerepek, soha nem
foglalkoztam azzal, hogy mit kellene eljátszanom, mindig megtaláltak
a szerepek. Itt, a Földindulás kapcsán csupa olyan emberrel
vagyok körülvéve, akikkel régen sokat dolgoztam és akiket
szeretek. Pozsgai Zsolttal 3 filmet forgattunk együtt. Rendkívül
fölkészült, nem makacs és hallgat az emberre. Ilyen a jó
rendező. Eszembe jut Várkonyi, hiszen én nála tanultam a szakmát.
Várkonyi a főpróbára behozott 8-10 takarítónőt és azt
mondta nekik, hogy csak nézzék a főpróbát és közben szotyolázzanak...
miközben ment a főpróba. Ahol nem szotyoláztak, ott tudta,
hogy jó a darab, ahol elkezdtek szotyolázni, ott tudta, hogy
valamit csinálni kell, mert unalmas. Ezek mind gyakorlati dolgok,
ez egy gyakorlati mesterség.
B. I.: Én sajnos
nem mondhatom, hogy olyan sokat gyakoroltam színpadon ezt a szakmát,
hiszen nem voltam itthon 21 évig. Azonban mindig az volt a vágyam,
hogy színpadon is kiteljesedhessek.
Pályád kezdetén
majd fél évtizedig azonban elhalmoztak szerepekkel a filmvásznon,
az is játék, nem?
B. I.: Igen, de a
film világa egészen más, mint a színházé. A színházban én
nem igazán gyakorolhattam a mesterséget. Pozsgai Zsoltot ismerem
már két évtizede, mindig tervezgettük, hogy milyen jó lenne
egyszer együtt dolgozni, de nem jött össze... Most igen, úgy látszik,
kinyílt egy kapu, végre itt az alkalom.
Mit gondoltok a
darabról, a Földindulásról?
B. I.: Gyönyörű.
Elolvastam az összes drámáját Kodolányinak, egyszerűen nem bírtam
lerakni. Foglalkozom a szereppel esténként. Olyankor begyújtok
a fatüzelésű kemencébe, és a tűz mellett olvasom. Aztán úgy
este 10 körül felmegyek a padlástérbe, a fiam szobájába –
ilyen zord időben ott van a legmelegebb – és alig várom, hogy
hozzájussak a könyvekhez. A drámáit már elolvastam, most
kezdem olvasni Kodolányi regényeit és levelezését, mert tudni
akarom, hogy ki volt ő. Annyira izgalmas egyéniség, egy kincs!
Ez a kincs eddig el volt temetve, gondosan betakarták a feledés
porával. Úgy látszik, most jött el az ideje, hogy ezeket a
kincseket kiássuk. Szépen csak sugározzanak kifelé, ahogy előtörnek
a feledés homályából.
K. G.: Én ezt a
darabot még harmadéves főiskolás koromban láttam, már akkor
is megfogott. Ezt a hús-vér valóságot, amit Kodolányi a Földindulásban
bemutat, én is nagyon közel érzem magamhoz. Régebben sok
tervem volt, hogy ezt a világot a közönséghez közelebb
hozzuk, de valahogy mindig úgy adódott, hogy nem sikerült.
Viszont a rádióban is ment, majd hangoskönyvet is készítettem
Sinka István Fekete bojtárjából. Az remek lett, annyira
szeretem hallgatni!
B. I.: Talán nem
csak mi vagyunk így ezzel az érzéssel! Az emberek éhesek erre
a romlatlanságra, amit nem szennyezett és fertőzött meg a városi
élet.
K. G.: Igen, van
ebben a drámában valami, valami fertőzetlenség.
B. I.: Erre ki
vannak éhezve az emberek, biztos vagyok benne, mert ez a világ
eltűnt és most onnan üzen nekünk.
K. G.: Akarnak
valamit ezek az emberek, ezek a tiszta emberek, van céljuk és
van tartásuk. Ez fontos.
B. I.: Ezt mondta
Kodolányi: „Meg akarom változtatni a világot!” De hogyan
lehet megváltoztatni a világot? Az embereken keresztül, a
gondolkodásmódon keresztül. És akkor itt van ez a mű, valahol
el kell induljon a változás! A könyveit egyébként nem lehet
megkapni Kodolányinak. Most kezdi mindenki felfedezni. Szerintem
ezek univerzális dolgok, a kollektív, közös tudat összejátszik
és egyszerre kezd valami felé kinyílni. A könyveit viszik,
viszik, viszik. És nem lehet letenni, mondom. Nem lehet letenni a
drámáit, nem is beszélve a regényeiről. Nekem sincs meg az összes
regénye – nagyon termékeny író volt – még nem jutottam
mindhez hozzá, de engem ez annyira érdekel, hogy utána fogok járni,
megszerzem és ha lesz időm, elolvasom őket.
Ízlelgetitek a
szerepet, ismerkedtek vele. Egy villanásnyit láthattatok már a
díszlettervből is...
K. G.: Az első
impressziók mindig döntők, tehát, hogy az embernek tessen,
amikor látja először maketten a díszletet. Nagyon fontos, hogy
az is tessen neki.
B. I.: Meg a
jelmez, az is fontos.
K. G.: Még a
jelmezt nem tudom pontosan, hogy milyen lesz, de nekem már megvan
az elképzelésem. Én biztos bele fogok szólni – mindig is ezt
tettem –, soha nem engedtem magamra úgy a jelmezt, hogy az ne
egyezett volna az én belső elgondolásommal. Amikor rendezek,
akkor is fontos nekem, hogy a színész jól érezze magát a
jelmezben, ne tépkedje a ruhát magán. Nálam, mikor készen van
a jelmez, a színészek már abban próbálnak, nem várjuk meg
azzal a jelmezes főpróbát!
Aktuális a darab?
Szellemi ébredés indult az országban, a magyar értékek
tudatos felmutatása és vállalása. Éreztek ebből valamit?
K. G.: Határozottan
elindult valami, azt hiszem. A legfontosabb dolog a magyarságtudat
felébresztése – bár én bízom benne, hogy csak ébren tartása!
Ezek hozzásegítenek ahhoz, hogy a gyerekeink úgy nőjenek fel,
hogy tudják, kik voltak az őseik, hogy egyáltalán tudják,
hogy voltak ilyen őseik!
B. I.: És mi a múltja!
De nem az elhazudott múltunk, hanem a valóságos! Mert csak a gyökerek
tudnak nekünk erőt adni. Ami önbizalmat elvesztettünk az évek
során, azt most kérjük vissza. És igenis az embernek egyszer
oda kell csapnia a sarkát. Én úgy fogom a darabban, a színpadon,
hogy lecsapom és azt mondom: Itthon vagyok!
K. G.: Jóleső érzésem
volt a közelmúltban, mikor a televízióban bemutatták Szabó
Magdától Az a szép fényes napot, amelyben Géza fejedelmet játszottam.
A vetítés után sorra kaptam a telefonhívásokat, gratulációkat.
Sokan hívtak. Ebből gondolom, hogy egyre többen figyelnek
ezekre a dolgokra: hogyan is történt ez, miért is vagyunk itt a
Kárpát-medencében? Az viszont szomorú, hogy sokan vannak
olyanok is, akik legszívesebben letagadnák, hogy volt itt egy
honfoglalás!
B. I.: Sok esemény
van a magyar múltból, ami szép volt és dicsőséges, mégsem
tanítják az iskolákban, nem tanulhatnak róla a magyar
gyerekek. Itt van például Árpád vezér pozsonyi csatája,
melyet 907-ben vívott meg 40 ezer fős sereggel. Ellene összefogott
az egész akkori Európa 150 ezer felfegyverzett katonával. Ezt a
sereget verte tönkre Árpád!
K. G.: (nevet) Egy
a biztosíték, hogy volt honfoglalás, hiszen itt vagyunk és erről
beszélgetünk. A másik dolog, régóta mondogatják, hogy zárkózzunk
fel Európához! A francba ezzel! Az egész művelt Európa a
Hunyadiak idején Mátyás király udvarában tolongott, mindenki
a kegyét kereste, mert mi voltunk a legerősebbek, legműveltebbek,
neki volt Európában a legnagyobb könyvtára. Tehát volt időszak,
amikor nem mi akartunk Európához dörgölőzni, hanem ők hozzánk!
B. I.: Aztán ott
van a Turul-dinasztia. Az Árpád-házi királyok adták a legtöbb
szentet a világnak. Nekünk van a legtöbb szentünk. Ez egy
szakrális nép, és ha ezt a népet kikezdik és belerúgnak,
akkor azok nem tudják, akik ezt teszik gyűlölettel, hogy ez
visszaüt rájuk. A karmával kapcsolatos dolog ez, hogy amit az
ember ad, azt kapja vissza. Ez a magyar nép egy szerény, szelíd
nép – lélekben –, de amikor úgy érzi, hogy nagyon-nagyon
letapossák, nagyon a földbe döngölik, akkor robban.
K. G.: Igen, 100
évente kimegy az utcára és forradalmat csinál. Tűr, tűr egy
darabig – én mint Koncz is ilyen vagyok – de aztán, ha átszakad
a gát...?!
2012: sokan úgy
tartják, hogy a változás éve. Magyarország kritikus
helyzetben van, ilyenkor vissza kell nyúlni, ahogy Irén mondta,
a gyökerekhez, s abból töltekezni. Lesz szerintetek a kulturális
életben hon-visszafoglalás, lesz átütő változás? A színházak
végre magyar drámákat fognak játszani, vagy ezzel a küldetéssel
az Új Színház egyedül marad?
K. G.: Én nem
vagyok elfogult, minden népnek vannak hibái és erényei. Nem
szabad elfeledkeznünk a hibáinkról. Egy dolog van itt, egy nagy
betegség, amiből a magyarság az én életemben már nem fog
kigyógyulni. Nem fog kigyógyulni abból a betegségből, hogy ne
a magyar a magyart utálja a legjobban, ez valami borzalom. Ennyi
támadás közepette össze kéne zárni a sorokat, összefogni.
Ami a színházat illeti, én boldogan elvállalom ezt az ügyet,
s amennyire telik tőlem, támogatom. Tulajdonképpen én már
mindent eljátszottam, függetlenül a szerep nagyságától,
nekem csak egy volt fontos, hogy akarjon valamit a figura. A
semmilyen embert nem szeretem, az egyéniségeket szeretem. A történelmet
mindig az egyéniségek vitték előre és meggyőződésem, hogy
most is így van ez. Örülnék azonban, ha fel tudnék figyelni
valakire a fiatalok közül is.
Csurka Dóra
|