2012.02.24.
Héja
Domonkos: Kevesebb pénzből színvonalasabb előadásokat
Reményeink szerint december 8-án újra megnyílik az Erkel Színház
Tisztelt
Főzeneigazgató úr! Engedjen meg egy aktuális kérdést: valóban
újra játszanak az Erkel Színházban?
–Reményeink szerint december 8-án újra megnyílik az
Erkel Színház, mint az Operaház játszóhelye. Már az ottani
repertoár is tervezés alatt áll, de erről még nem szeretnék
túl sokat elárulni.
Könnyebb darabok mennének
az Erkelben? Mondjuk ott János vitéz, míg az Andrássy úton a
Parsifal?
– Kacsóh Pongrác népszerű daljátékának bemutatásán
valóban gondolkodunk, de ez nem jelenti azt, hogy az Erkel Színház
a könnyű műfaj otthona lesz. Sőt, ott sem szeretnénk engedni
sem a minőségből, épp olyan a nívós kínálatot alakítanánk
ki, akárcsak az Operaházban.
Idén 130 éve
született Kodály Zoltán. Készülnek a zeneszerző születésnapjának
méltó megünneplésére?
– Egy biztos: a Háry
Jánost mindenféleképpen szeretnénk műsorra tűzni, és ezt a
darabot valószínűleg pont az Erkel Színházban játszanánk.
Kortárs magyar darabok bemutatásán gondolkodnak-e?
– Tudvalevő, hogy a
kormányzat komoly összeget vont el az Operaháztól, így a
bemutatók száma kevesebb lesz a következő évadban. Nem
biztos, hogy anyagi lehetőségeink egyenes arányban állnak
azzal, amit szeretnénk.
Akkor arra sincs pénz, hogy az Operaház vendégjátékra
megy ki pl. Rómába, majd onnan jönnek hozzánk fellépni?
– Sajnos ez a közeljövőben
biztos, hogy kivitelezhetetlen. Gondolkodunk hasonló metóduson,
de ennek megvalósítása sok pénzt emésztene fel.
Amikor Ókovács Szilveszterrel együtt elvállalták az
Operaház vezetését, tudták, hogy ennyire nehéz fába vágják
a fejszét?
– Sejtettük, hogy
nem lesz könnyű a feladatunk, de az elvonások olyan kellemetlen
meglepetést okoztak, amelyre egyikünk sem számított.
A szűkös anyagiak
mellett is lehet színvonalas előadásokat produkálni?
– Ismerjük a mondást: a kevesebb több. Ha kevesebb a
forrásunk, beljebb húzzuk a nadrágszíjat, s közben mégis a
legjobb színvonalat próbáljuk meg elérni.
Mintha egy időben úgy
lettünk volna a vendégművészekkel, hogy minden hogy kicsoda,
csak külföldről jöjjön. A jelenlegi gazdasági helyzetben
megengedhetjük magunknak ezt a luxust?
– Vendégművészt két
esetben lehet hívni. Az egyik, ha az adott darab előadását nem
tudjuk megoldani az Operaház művészeivel. Tehát a kérdés,
hogy milyen szerepre, és kit érdemes meghívni. A másik –
amennyiben van rá anyagi keret – egy-egy világhírű vendégművész
meghívása, akinek jelenléte üdítőleg hat a társulatra és a
közönségre is.
Ha már külföldről van szó: nem szeretné néhány fellépésre
hazacsábítani azokat a magánénekeseket, akik külföldi operaházakban
érnek el sikereket? Gondolok Boross Csillára, vagy Kovácsházi
Istvánra.
– Kovácsházi István
a mannheimi operaház szerződött művésze, de sokat énekel
idehaza is. Boross Csilla remélem hazatér, és nálunk is énekel
majd. Legyünk őszinték: nagyon sok remek fiatal énekesünk
dolgozik külföldön, közülük majd’ mindenkit érdemes
hosszabb-rövidebb időre hazacsábítani.
Amikor tavaly megkapta a hivatalos felkérést a főzeneigazgatói
posztra, habozás nélkül igen-t mondott?
Először ütőhangszeres diplomát szerzett. Hogy lett ebből
karmesterség?
– A konzervatórium
után a főiskola ütő szakára vettek fel, majd két szakot
vittem párhuzamosan.
A több hangszer ismeretét tudja kamatoztatni a próbákon
is? Tehát megmutatja pl. a hegedűsnek, hogyan is játsszon?
– Természetesen nagy
hasznát veszem, hogy hegedülni és brácsázni is tanultam, mégis
zenekartól függ, hogy megfogadják-e a tanácsaimat. Vannak,
akik ki nem állják, ha a karmester megmondja nekik, hogy milyen
vonással játszanak, míg mások kifejezetten szeretik ezt.
|