2012.02.24.
Tenk László: az Ürömi tenger festője
A teoretikus irányító társaság
átvette a vátesz szerepét, és diktálja a művészeti divatot
Csillaghegyi
otthonában beszélgetünk. Abban a házban, amiben három generáció
él együtt. Dóra lánya, és Dani fia a családjaikkal a felsőbb,
míg a ön az alsó szinten lakik.
A hely
hangulata, a hegyek közelsége mennyire képes hatni a művészre?
–Nem csak a természet hat a művészre, hanem kölcsönhatásról
beszélhetünk. Valamikor a ’70-es években vettük ezt az akkor
eléggé romos állapotban lévő házat. Kispesti lakásunkat
szanálták, így aztán apósommal eldöntöttük, hogy szép környezetben
keresünk valami egyszerű házat. Ez volt az első épület,
amelyet megnéztünk: lelakott volt és nagyon rossz állapotú. A
kilátásba, a romantikus környezetbe azonnal beleszerettem. Kinéztem
a teraszról, és leszóltam: „papa, nem vesszük meg?”
Megvettük. Ugyanolyan nagy volt a ház, mint most, „csupán”
fel kellett újítani. Apósomnak ez tetszett a házban, hogy itt
megállás nélkül lehet dolgozni. Engem pedig a hely hangulata
nyűgözött le; s az hogy kimeríthetetlen lehetőség lesz a házon
belül a terek kihasználására. A hely szelleme tehát első
pillanatra teljesen egybeesett az én vágyaimmal, elképzeléseimmel.
A „szellem” pedig vissza is adta a beléfektetett bizalmat,
mert nagyon sokszor volt, hogy elindultam festeni, vittem magammal
az állványt és az ecsetet, de mire kiértem a kertkapun, máris
megláttam a témát. Tehát az életem nagy részében egész közeli
témákat dolgoztam föl; több tucat óbudai és ürömi vonatkozású
képet festettem – Üröm tőlünk „néhány méterre” van
csupán. A másik végletet a távoli, mediterrán képek adják.
A külföldi utazásaink során a váratlan nagy élmények, a
tenger, a délszaki növények mind nagy hatással voltak rám.
Nemrég beszéltem egy festőművésszel, aki
olyan tájakat is fest, mely igaz létezhetne a valóságban, de mégsem.
Ilyen önnél is előfordul?
–Természetesen. A józsefvárosi kiállításon látható
volt az „Ürömi tenger” c. festményem. Üröm számomra
mindennapos élményt jelent. Az esti séták alkalmával, a
hegytetőről jól rálátok a falura. A közelben pedig ott a Hármashatár-hegy.
Kérem alázattal, Ürömön még tavacska sincs, nemhogy tenger.
Alkonyi emlékkép alapján kezdtem el festeni egy olyan tájképet,
amelyiknél a völgyben levő pára valahogy egyre világosabbra kívánkozott.
A végén csak párának irracionális lett volna, és akkor azt
mondtam: ez egy vízfelület, és a völgybe befestettem a víztükröt,
ami az éggel azonos világosságú foltot tett lehetővé.
Elismerem, hogy kényszeres cím az „Ürömi tenger”. Ürömi
az indíttatás, de szuverén a „megművelés”. Hiszen nem
lefesteni akarok egy-egy tájat, hogy az ürömiek lássák, no
csak, hiszen ez az én házam…A célom, hogy az élményeimet
adjam vissza, adjam tovább egy bizonyos formában a néző felé.
A lényeges motívumok és színviszonyok segítségével talán
tovább tudom adni az élményt. A munka közben pedig kiderül,
hogy vannak a képen felesleges dolgok és vannak hiányok. Van,
amikor egy egész házat tartok feleslegesnek, sőt! Azt csinálok,
amit akarok. Az élmény maga az indítás, és ennek visszaadása
a fontos.
Amikor a Képzőművészeti Főiskola növendéke volt,
milyen stílus uralkodott?
–A
’60-as évekre már a szocreálnak leáldozott. Mesterem Bernáth
Aurél volt, ő egy olyan európai kultúrájú figurális festő
volt, aki viszont elítélte a szélsőséges nyugati festészetet
és az absztrakciót. Az iskolában izmusok nem is uralkodtak,
hanem tanulmány metódusokat kellett elsajátítani. Tanulmányokat
rajzoltunk, közben megtanultuk az anatómiát, az aktfestést
stb. Mindezt azért, hogy később rátaláljunk valamikor a saját
utunkra.
Azt mondja Bernáth figurális festő volt. A
figuratív-nonfigutratív –vita már a ’60-as években is erős
volt?
–Itthon még a
gyakorlatban ez nem mutatkozott meg. Bernáth Aurél nem akarta
magát függetleníteni a hagyományoktól. Akkoriban élt egy
francia teoretikus, aki hosszasan írt arról, hogy a képzőművészetnek
már nincs jövője, és a mozi a következő képi világ.
Mesterem teljesen megütközött ezen, ő hitt a képzőművészet
jövőjében.
Mindezeken
túl azt mondom, hogy nincs semmi értelme a figuratív és
nonfiguratív szembeállításának. Az absztrakció bizonyos
fokairól lehet csupán beszélni. Még a legfiguratívabb kép is
tartalmaz absztrahálást, hiszen nem tudja a művész a valóságot
egy az egyben a vászonra, vagy a szoborba tömöríteni. És,
ahogy az álmaink is és az érzéseink is valóság, úgy a
legelvontabb képnek is vannak valóság-inspirációi. De ezen
nem kell csodálkozni, hiszen a mindannyiunk által látott világ
és annak élményi adják azt a közös nyelvet, amelyet a
befogadó is megért. Egy példával élve: kitalálhatok egy
olyan nyelvet, amit senki sem ismer, de sok értelme nem lenne
ezen a nyelven közölni a fontos dolgokat. A képalkotás alapvető
célja pedig az, hogy azt, ami bennem van, amit én fontosnak érzek,
kifejezzem és továbbadjam.
Tanulmányaim alapján az impresszionisták szerint a festészet
kizárólagos feladata az, hogy minden hozzátétel nélkül magát
a látványt, az érzéki benyomást –az impressziót - rögzítse.
Önnél is ez a meghatározó?
–Nem teljesen, bár az impresszióval valamilyen fokon
kapcsolatban van ez a dolog. Az emberben munkál valamilyen életérzés,
hangulati alaphang, ugyanakkor a szeme érzékeny membránként
felfogja a külvilágot. A külvilágnak vannak szép, szebb, kevésbé
szép állapotai. Furcsa dolog az, mikor a belső érzésvilág és
egy külső látvány hangulata egybeesik. Ezeket a nagy
pillanatokat akarom megfogni. Én nem tudok lefesteni akármilyen
dolgot – technikailag tudnám, de nem fog meg a téma. Van,
mikor egy épületet tucatszor láttam már, de egy hirtelen
megvilágításban, egy különleges lelki állapotban, hatalmas
élményt nyújt. Ilyenkor azon gondolkodom, miként is tudnám
ezt az érzést megragadni annak a látványnak a segítségével,
amelyik ezt énbennem tudatosította. Az érzések pedig sosem
formákban születő valamik. A formákkal csak megpróbáljuk
azokat csapdába ejteni. Ezért az impresszió, a benyomás, ami
megérint a látványtól: azért, és akkor fontos csak, ha ez
egybeesik az én érzésvilágommal, akkor azt mondhatom: most
„elkaptam valamit a külvilágból, valamit, ami én vagyok.”
Így befelé és kifelé is „nyomozok”
Önt pedig
posztimpresszionistának mondják. Elfogadja ezt a besorolást?
Lehet ma csupán egyetlen egy irányzathoz tartozni?
–Elfogadom ezt a besorolást,
hiszen ha akarom, mindez azt jelenti, hogy az impresszionizmus utáni
a művészetem. Ez pedig igaz. Olyan értelemben viszont, mint
Gauguin, vagy Cezanne nem vagyok posztimpresszionista. A XX-XXI.
század az izmusok tobzódását hozta. Egymás után jöttek az
irányzatok, és ahogy létrejöttek, úgy döntötték meg az előzőeket.
Azon gondolkodtam, mi volt ezeknek az értelme.
Jó kérdés,
mi volt?
–Még a legextrémebb, és
a legkevésbé élményt továbbító irányzatnak is értelme
volt, hiszen az emberi kíváncsiság így kitapogatta szakmánk
kifejezési határait. Az önkéntelennek, tudat alattinak a
kifejeződése Pollock tasiszta képeivel eljutott az egyik végső
pontig, amikor a művész csak színeket fröcsköl a vászonra ösztönös
gesztusokkal.
De ez művészet?
–Ahogy az ő keze mozdul,
az csakis az övé. Másnak másként mozog a keze.
A kétéves kisfiamnak is másként mozog a keze,
de ha festékkel összefröcsköli a papírt, akkor eszembe se
jutna kiállításra vinni az „alkotást”.
–Bizonyára. Pollock
viszont azt kísérletezte ki, miként is tudna még újabbat és
kifejezőbbet felmutatni az ember ösztöneiről. És ezzel nem
volt egyedül. Tehát én nem azt vitatom, hogy Pollock remekművet
festett-e, hanem, hogy elérte egy területen a végletet. Utána
ebben az irányban már nincs tovább…
A következő század valamilyen szintézist hoz, és a sokféle izmus részeredményeit
egyesíti
Ez olyan, mint Malevics Fehér alapon fehér négyzete?
–Igen, az is egy véglet.
Vasarely pedig kockákkal, és körökkel, valamint a színek
matematikai variációs lehetőségeivel kísérletezett.
Mindegyik végső pont, de számomra használhatatlanok, mert csupán
a határt jelzik. Azt gondolom, hogy a következő század
valamilyen szintézist hoz, és a sokféle izmus részeredményeit
egyesíti. Az izmusok többségének volt valamilyen eredménye,
viszont ezekkel való azonosulás a közönségtől nagymértékű
önfeladatást kíván meg. A közönség viszont nem önfeladásra
vágyik, hanem a műalkotásban önmagára szeretne ismerni. Majd
jön egy művészeti szemlélet, amelyik uralja az előző korok
izmusait, azokat a maga helyén kezeli, és nem azt használja,
ami divatos, hanem, ami természetes. Attól, hogy ilyen nagy a művészeti
arzenál, valóban szabadok vagyunk.
Az, hogy ma nincs egy átfogó, egységes értékrend,
az nem okoz zavart a művészeteket befogadók számára?
–Dehogynem! Emiatt is
fordult el a közönség a képzőművészettől. Egyrészt azt
mondják, amit ön, hogy ilyet a gyerekem is tudna csinálni, másrészt
többször próbálták már becsapni a publikumot. Hiszen a nagy
kísérletezők, mint Pollock, valóban eljutott valahová, de
sokan vannak, voltak a kóklerek. Ők kihasználták ezt a zavart,
és azt mondták: olyat tudok, amit még senki. Ha elég meghökkentő,
zavarba ejtő és provokatív volt, könnyen válhatott divatos
„nagy” művésszé.
Tehát arra törekszenek, hogy olyat csináljanak,
ami nem volt, ami új. Tanultam esztétikát, de arra nem emlékszem,
hogy az új esztétikai kategória lenne.
–Bizony, hogy nem az. Ön
most a modern művészet teoretikusainak a gyengéjére tapintott.
A világ viszont elfogadta azt, hogy minél újabb valami, annál
nagyobb művészet. Igen ám, de! Bármilyen nagy történelmi, művészeti
dolgot vizsgálunk, rájövünk, hogy semmi sem jött létre előzmény
nélkül. A gyermek is szülőktől örökli a génjeit. A festő
sem jöhet létre „művészeti, szellemi szülők nélkül”.
Gondoljunk bele, hogy az iskolában is úgy növünk föl, hogy elődeink
történetét megismerjük. A megismert dolgok egy része vonz, más
része taszít, s eközben kialakul az ízlésünk. Megismerjük a
művészettörténetet és nem mondhatjuk azt, hogy előzmény nélkül
vagyunk. Ha vállaljuk a „szülőket”, akkor már mondhatjuk,
hogy szeretnék egy lépéssel tovább menni. Az ilyen újdonságra
való törekvés már érthető.
Ma kik határozzák meg azt, hogy kire figyeljen fel a
befogadó: a galériatulajdonosok, a műítészek, vagy maguk a
festőművészek?
–Már beszéltünk a nagy zavarról. Ennek egyik oka az a
nézet: ami a közönségnek tetszik, az nem minőség, hanem egy
alacsonyabb szintű művészet.
A műkereskedelem világméretben nagyobb üzlet, mint a fegyverkezés
Akkor a befogadó helyett mondjuk azt, a sznobok?
–Így se jó, mert a sznobok is mennek valakik után. Először
még az történt, hogy maguk a teoretikusok futottak zavarukban a
divat után. Az impresszionisták első kiállítását nagyon lehúzták
a kritikusok, és mégis egy világot hódított meg ez a stílus.
Ezért a műítészek, hogy ne essenek bele újra ilyen hibába,
az izmusok előtt futottak, és közben hátra-hátratekintettek,
vajon jönnek-e utánuk. Amikor jöttek, akkor pedig úgy érezték,
hogy a jövő művészete az ő kezükben van. Most már csak tőlük
tudhatja meg mindenki, mi is az igazi művészet. Tehát a
teoretikus irányító társaság átvette a vátesz szerepét, és
ők diktálják a művészeti divatot, még pedig ma már Amerikából.
Már a múlt század közepétől áthelyeződött Európából a
műkereskedelem központja. A műkereskedelem pedig a
teoretikusokra épül. Ők megmondják mibe, kibe érdemes
fektetni. A műkereskedelem világméretben nagyobb üzlet, mint a
fegyverkezés.
Elhiszem, de aki megvesz ilyen képeket, az ki is
akasztja a falára?
–Maga természetesen
gondolkodik: azt mondja, azt teszem ki falra, ami nekem tetszik.
Nem vagyok
bolond, hogy kinevessenek.
–Mások meg azért mennek
a divat után, mert nem akarják, hogy kinevessék őket maradiságuk
miatt. Attól tartanak, hogy a megmondó guruk és az élenjáró
sznobok lekezelik őket, ha nem elég merészek. Közben a művészettörténészek
és a teoretikus vezetők irányítása alatt nagyon sok gyűjtemény
jött létre. Ezek a gyűjtemények, múzeumok hitelesítik a sztárolt
nagyságokat. Az a múzeum pedig, amelyik a friss, a „modern”
alkotásokat megvette, abban érdekelt, hogy ne álljon le az újító
folyamat. Tehát a vásárló igazolja a mű nagyságát, a mű
pedig rangot ad a vásárlónak, arra pedig, ami a közönségnek
tetszik, azt mondják, giccses, alantas művészet.
Ha viszont a galéria -és múzeumtulajdonosok nem
érdekeltek benne, akkor miként lesz az egészből letisztulás?
–Ahogy az ingatlanbiznisz
mára kipukkadt, azt gondolom, hogy a műtárgybiznisz is erre a
sorsa jut. Halmozhatják ezeket az alkotásokat a múzeumok pincéjében,
tudván: milliókat, milliárdokat értek, amikor megvették.
Meddig lehet halmozni ezeket a festményeket? Egyszer valamikor
felül kell vizsgálni, hogy mi érték ebből is mi az, ami nem?
Tehát milliárdokat értek valamikor, múlt időt
használt.
–Igen, mert ma, ha sokan
meg akarnának válni tőlük, töredékéért sem lehetne eladni.
A múzeumok közpénzeket költöttek el művészileg vitatható munkák
megvételére
És milyen érdekes, a lenézett Munkácsyt, a
giccsesnek tartott romantikusokat veszik, vennék ma is. Sőt lopnák
is…De, ki az a bolond, aki olyat lop, aminek nincs semmi értéke?
–Van benne valami. Létezik
a természetes emberi figyelem és érzékenység a képi kifejezés
iránt. Ez mindig is megvolt. Meg is marad a bizonytalanság ellenére
is. Vannak eltökélt gyűjtők, akiket nem érdekel a divat, és
azt vásárolják meg, ami tetszik nekik. A divatdiktálásnak meg
kell szűnnie, hiszen ez nem természetes. Az csak az érme egyik
oldala, hogy a múzeumok közpénzeket költöttek el művészileg
vitatható munkák megvételére, a másik, hogy sok gazdag ember
befektetésszerűen vásárolta meg a modern képeket. Az újabb
generáció pedig azt mondja: nem dobom ki a pénzem ilyen képekre.
Ez a „befektetés” nem érték álló.
Van egy
divatos kifejezés: a szabadon lebegő értelmiségé. De kérdem
én, egy művész mennyire képes úgy alkotni, hogy önként
kirekeszti magát a társadalomból?
–Erre nem tudok válaszolni,
sosem próbáltam így dolgozni. Sőt az emberi környezet, a társadalom
ugyan úgy a magamra ismerés forrása, mint azt korábban a természetről
mondtam. Saját munkámról az a véleményem: valami újat hozok
létre annak ellenére, hogy vállalom elődeimet, Csontváryt,
Van Gogh-ot, és a többieket. Ebben a korban, ezekkel a génekkel
csak ez a Tenk László él, és ha én hiteles vagyok, és a külvilág
hatásait őszintén fogadom be, és az általuk keltett
impulzusokat vissza tudom adni, akkor kifejezőt és valamiben
biztos, hogy újat fogok létrehozni. Hiszek a művészetben és
hiszek abban, hogy ez a kalandozó kor véget ér.
Ha a képeit nézem, akkor egy pillanatig sem
gondolkodom el azon, mit látok rajta. Mintha nem is kortárs festő
lenne. Nem úgy látja, hogy a kortárs kifejezés egyenlő lett mára
az értelmezhetetlennel?
–Pontosan így van. De én
nem vetem meg az izmusokat, hanem természetes emberi kíváncsiság
megnyilvánulásainak tartom azokat. A képzőművész a XIX. század
végén „felszabadult”. A fényképezés térhódításával a
művésznek már nem feladata a dokumentálás. A történelmi és
a vallási események illusztrálására is egyre kisebb az igény.
Tehát mára megmaradt a „szabad művészet”, amikor az önkifejezés
lépett előre. Ettől kezdve lett fontos, az ami új, és ami
megtagadja az elődöket. A művészek pedig nagy számban
igyekeztek ennek megfelelni, mert nem tudtak mást tenni, mint
ebben az absztrakt versenyben bizonyítani, hogy különbek a többinél.
Képein rózsaszín és lila velencei házakat látok. Ha
egy gyermek az általános iskolában így fest, azt majdhogynem
lehülyézi a rajztanár. Míg fent, a teoretikusok a modernet
akarják, addig alul meg túl sablonos a tanítás. Nem engedik a
fantázia szárnyalását.
–Ez a metódus azért mára
már szerencsére nem teljesen igaz. Már a ’70-es, ’80-as években
is tanárfüggő volt a rajz tanításának módszere. Értelmes
és jó pedagógus örült annak, ha a gyerek fantáziája megtermékenyíti
előadását. Természetesen rá kell kérdezni a diákra, hogy mi
a szándéka az újítással, de nem szabad rájuk förmedni.
Sajnos a legtöbb gyerek kifejezőkészségét ötödikes korában
törik derékba, amikor megmondják,előírják mi is a szép
rajz. Ezután a gyerek nem töri magát, hanem utánozza, lemásolja
a mintát. Tehát megpróbál megfelelni az elvárásoknak és közben
elveszíti gyermekkorától természetesen működő kifejező készségét.
Ön művészetszervező
is. A T-Art Alapítvány hány művészt fog össze?
–Ezt az alapítványt
feleségemmel együtt 1990-ben hoztuk létre, mert ekkor már láttuk,
hogy az egyénnek jó lesz a szabad világ, de a képzőművészet
számára rövid távon bizony nem. Tudtuk, hogy nagyobb nehézségekkel
küzdenek majd a kollegák, mint előtte. Én képes lettem volna
alkalmazkodni az új kihívásokhoz, de éreztem, hogy kollegáim
közül sokan nem értették meg a változás lényegét. Az alapítvány
célja a kortárs művészet segítése és a jövendő művészet
támogató réteg megteremtése. Erre, azt gondoltam, hogy egy
kortárs gyűjtemény lenne a legjobb motiváló anyag, hiszen a
potenciális támogatók nem tudnak rólunk semmit. Amikor
meghirdettük gyűjteményt, csupán a minőséget szabtuk meg
kritériumként, tehát nem irányzatokban gondolkodtunk. Jelenleg
hozzávetőlegesen 100 művészt fogunk össze. Hazai és külföldi
kiállítások sorát tudjuk magunk mögött. A kortárs gyűjtemény
anyaga 450 műtárgyból áll, emellett 25 katalóguskötetet és
10 életműkönyvet adtunk ki a 20 év alatt.
Tenk László festőművész 1943-ban született
Nagybányán. A Képzőművészeti Főiskolán Bernáth Aurél
volt a mestere. Évtizedek óta kiállító művész. 1973-tól két
évig a Nyírbátori Képzőművészeti Stúdiót és Szakkört
vezette. 1975-től Budapesten él. Rendszeres résztvevője a Móri
Szabadiskolának és Művésztelepnek. Művészetszervező tevékenysége
említésre méltó. Gobelintervezéssel, grafikával és szobrászattal
is foglalkozik. A jelenkori magyar piktúra meghatározó személyisége.
Vérbő koloritja, pasztózus előadásmódja a legjobb magyar
festészeti hagyományokat követi. Egyéni stílusát szürrealista,
expresszionista hatások nagyvonalú alkalmazásával gazdagítja.
2001-ben Munkácsy díjat, 2008-ban M.S. –mester díjat,
2007-ben Óbuda kultúrájáért-díjat kapott. Szobrot és grafikát
is készít. Gobelinszövő feleségével együtt alapították a
T-Art Alapítványt: egy állandó kortárs képzőművészeti gyűjtemény
létrehozására. Munkáikat képzőművészeti kiadványok, katalógusok,
hazai és külföldi kiállítások sora jelzi. 2006-ban jelent
meg Egerben a művészetét bemutató katalógus, amiben a következőket
írja Tenk Lászlóról Pogány Gábor művészettörténész Tenk
László négy évtizede résztvevője a magyar művészeti életnek.
Sokan és sokféleképpen jellemezték munkásságát; s abban
minden kritikusa egyetértett, hogy „vérbő kolorista”. Talán
a témáit vizsgálták kevésbé. A huszadik század végén
illetlennek tűnt a festményeket a téma felől megközelíteni.
Igaz, hogy Tenk koloritja, festésmódja, ecsetkezelése egyedi, képei
a kiállításlátogató számára a terem túlsó sarkából is fölismerhetőek,
de nem csak az a fontos, ahogyan fest, hanem amit megfest. Tenknél
a festés metódusa csak eszköz. Miről szólnak a képek? Annyit
bizton állíthatunk, hogy a világról. Látvány élmény, általa
felkavart érzések, hangulatok, s mindez együtt. Egy valami közös
valamennyi képén, a teljes őszinteség. Nem spekulatív, átérzem
azt, amit a festő átélt, nemcsak amikor a képet festette,
hanem amikor a kép festését kiváltó élményt látta és megélte.
Ezt az utolsó szót azért érdemes hangsúlyozni, mert ez a piktúra
nem látványfestészet; képei elsősorban érzelmi telítettségükkel
hatnak. Hatásukat fokozzák a kontúrokkal összefogott erőteljes
színek és a fakturális ellentétekre épülő ecsetkezelés.
Medveczky Attila
|