2012.02.24.
Vissza kell csempészni a bort a hétköznapokba
Sajnos ma csupán a bor minősége még önmagában semmire sem
elegendő
Ifjabb Figula
Mihály balatonfüredi borászt választották meg a 2011-es
Év Fiatal Magyar Borászának, és ezen a címen osztozik a
szekszárdi Bodri Orsolyával.
Gratulálunk az elismeréshez! Minek tudja be, hogy ön
lett az egyik első helyezett?
–Nagyon szépen köszönöm a megkeresést és a
gratulációt! A befektetett munkának, egyedi borainknak és az
ismertségnek köszönhetjük mindezt. Több borbemutatót,
borvacsorát tartunk szerte az országban. Valószínű, hogy a
szavazók jelentős része személyesen is ismer, és ez lehet az
egyik oka annak, hogy megkaptam ezt a címet.
Mitől egyediek a Figula Pincészet borai?
–A termőhely adottságától. Magyar sajátosság,
hogy a borvidékek olyan szinten átvarázsolják a szőlőfajtákat,
hogy nem is a fajta az elsődleges, hanem az adott borvidék, majd
az a dűlő, ahonnan a szőlőt szüretelik. A mi dolgunk, hogy
hagyjuk a bort olyan egyediévé érni, amilyen csak a termőhelyen
tud lenni. Mi ezt a folyamatot próbáljuk a legigényesebb
mederben tartani, de nem avatkozunk bele a természet dolgába. A
mi boraink nem unalmas, egyforma borok, hanem változnak az évjárattal,
a dűlővel.
Főleg fehérbort állítanak elő?
–Igen, hiszen a hagyomány és a Balaton-felvidéki táj
erre kötelez bennünket. Mi 70%-ban fehérszőlőt, 30%-ban kékszőlőt
termesztünk. A Tihanyi –félsziget viszont kifejezetten vörösboros
termő hely, és Dörgicse környékén is hagyományosan kék szőlőt
termesztettek. Ettől függetlenül a fehér bor dominál. Boraink
készítésénél a legfontosabb szempont a termőhelyi sajátosságok
kidomborítása. Legjobb területeinken különleges minőségű
gyümölcsöt tudunk termelni, így választékunkban mind fehér,
mind vörösborok tekintetében megjelennek fajta- és dűlőválogatások
is.
Mekkora területen gazdálkodnak?
–Harminc hektáron, és ennél nem is próbálunk
nagyobb területen termelni, mert nagyobb szőlőültetvényt már
családi keretek közt igényesen nem lehet megművelni. Már nem
beszélhetünk Figula-borról, ha nincs közünk a bor készítéséhez,
és csak a marketinggel és a menedzseléssel foglalkozunk.
Viszont a marketing is fontos, ha azt akarják, hogy
boraik kelendők legyenek.
–Az ún. direkt
marketinget részesítjük előnyben, tehát közvetlenül a
fogyasztóhoz szeretnénk eljutni. Ezért is tartunk olyan sok
bemutatót itthon és külföldön. Sajnos ma csupán a bor minősége
még önmagában semmire sem elegendő. Boraink 30%-át külföldön
értékesítjük; nyugati éttermek, szállodák, borszaküzletek
kínálják pincészetünk nedűit.
Milyen múltra és sikerekre tekint vissza a pincészetük?
–Édesanyám családja foglalkozott korábban szőlőtermesztéssel,
borkészítéssel, de 40-50 éves kényszerszünetet kellett
tartani a politikai változások miatt. 1993-ban édesapám elindította
Figula Pincészetet, és többéves munkája elismeréseként a
2000. évben elnyerte hazánk legmagasabb szakmai elismerését,
az „Év bortermelője” megtisztelő címet. Munkásságát
családunk tisztelettel folytatja. Mára a borászatunkban minden
–eszközök, a terület, az épületek – adott, hogy a lehető
legjobban tudjunk termelni, bort készíteni. A nagyobb nemzetközi
borversenyeken sok ezer mintával mérik össze boraink minőségét,
és ezeken a megmérettetéseken komoly eredményeket érünk el.
A díjaknál viszont a fontosabbnak tartjuk azt, mikor a fogyasztók
elégedettek borainkkal.
Mi jellemzi a magyar lakosság borfogyasztását?
–Egy szűk kör minőségi magyar bort fogyaszt, míg
a lakosság széles rétegei olcsóbb borokat. Mindez tehát életszínvonal
függvénye is. Ezért az egyik feladatunk a bort visszacsempészni
a hétköznapokba, hogy ne csak az ünnepek kapcsán gondoljanak
az emberek a borra, mint fogyasztási cikkre. Ez nem lesz könnyű
feladat, mert rengeteg gyenge minőségű import bor kerül be
Magyarországra. Ezért is nehezebb értékesíteni a magasabb árfekvésű
magyar termelői borokat. Így kissé „úri muri” minőségi
magyar bort fogyasztani.
Tehát drága a jó magyar bor?
–A hazai piacon, de nemzetközi viszonylatban nem. Nálunk
a fizetőképességgel van probléma. Arra is megkérek mindenkit,
hogy egy családi pincészet borait ne az ipari mennyiségben készített
külföldi olcsó minőségű borokkal hasonlítsa össze.
Aki helyben akarja, a pincészetükben megkóstolni a
boraikat, megteheti? Fogadó részük is van?
–Természetesen; az első pillanattól kezdve szempont
volt a vendégfogadási lehetőség, ezért borkóstolóhelyeket
alakítottunk ki. Ezekben folyamatosan fogadjuk a vendégeket. Jó
hír, hogy ma nagyon kíváncsiak az emberek a borászatokra, így
tavaly pincészetünket 15 ezer vendég látogatta meg, úgy, hogy
bejelentkezéskor nyitjuk csak ki a pincészetet.
A Figula Pincészet számára milyen volt 2011? Milyen
borok érlelődnek?
–A 2011-es évjárat egy nagyon szép minőséget tükröz,
azért azt még nem állíthatjuk, hogy nagy évjáratról lesz szó.
Lent vannak a borok a pincében, érlelődnek, fejlődnek, és egy
bizonyos érési idő után már sokkal könnyebb lesz nyilatkozni
az évjárat milyenségéről.
Medveczky Attila
|