2012.01.06.
Egy szűk pénzügyi elit áldozatai
vagyunk
Seregi Zoltán
rendező 1953. június 7-én született Budapesten. Tizenhárom
évesen Tutajost alakította a Tüskevár c. sorozatban. Előbb a
debreceni egyetem bölcsész-tanári szakát, majd 1980-ban a Színház
–és Filmművészeti Főiskola rendezői szakát végezte el. Először
a Szegedi Nemzeti Színházban, majd 1984-1993-ig a Thália Színházban
rendezett. Ezt követően kezdte el a Frici a vállalkozó szellem
c. sorozatot forgatni. Utána dokumentumfilmeket készített és
határon túli magyar színházaknál rendezett. Jelenleg a Békés
Megyei Jókai Színház rendezője, a békéscsabai Színitanház
vezetője.
Filmrendezései (a
teljesség igénye nélkül): Frici a vállalkozó szellem
(sorozat), Nemzedékek egymás közt (sorozat ), Ellenpontok,
Megmaradni, Magyar Rab-szódia, Keresztények hite, Zúzmarakoszút
a sírra.
Színházi rendezései:
(többek közt): A tábornok, Bűntény a kecskeszigeten,
Szavanna-öböl, Ágacska, Csárdáskirálynő, Dörmögőék űrvendége,
Emlékművek, Hamupipőke, A király meztelen, Édes Anna,
Tartuffe, A rab ember fiai, Vuk.
A közelmúltban megírta és több helyre elküldte az
Új Színház-üggyel kapcsolatos írását, amit lapunk 49. számában
meg is jelentettünk. A dolgozatot színházi honlapok is leközölték,
és elkezdték mocskolni önt a liberálisok. Elképzelhető, hogy
1966, a
Tüskevár bemutatása óta nem emlegették önt ilyen sokan?
–Ez valószínűleg így
van. A Frici a vállalkozó szellem
c. vígjátéksorozat a Lakitelek Alapítvány egyik vállalkozása
volt a ’90-es évek elején. Akkor az egyik baloldali napilapban
megjelent egy cikk, ami szerint, az egész egy remek alkotás
lenne, ha nem a Lakitelek Alapítvány keretén belül jött volna
létre. Akkor tehát nem a személyemet támadták meg, mint most.
Számítottam minderre, de bizonyos emberektől nem számítottam
ilyen primitív reakciókra. Az igazsághoz tartozik, hogy azért
voltak, akik normális hangnemben nyilvánítottak véleményt. Például
volt egyetemi évfolyamtársam, Máté Péter is, aki komoly és
korrekt válaszcikket fogalmazott meg. Ebből kiderült, hogy neki
teljesen más a véleménye, de intelligens, kulturált írásával
magasra tette a lécet. Azóta se tudták átugrani.
Nem úgy
azon kritikusé, esztétáé, akinek csak annyi volt a véleménye:
Zoli, te hülye vagy.
- Én az ilyen hozzászólásokkal
nem vagyok hajlandó foglalkozni Ezek számomra nem léteznek.
Gyermekkoromban a proletariátus „képviselői”
emlegették állandóan a fasiszta veszélyt
Ma, amikor még mindig sok színházi ember, művész retteg
nyíltan elmondani a véleményét, ön ezt minden sajtófelkeresés
nélkül megtette. Mi motiválta?
–Az idegesített, hogy manapság gátlástalanul
lefasisztáznak, lenáciznak bárkit. A pályázathoz nem akartam
hozzászólni. Minden pályázatot lehet vitatni. Én a reakciókat
nem bírtam elviselni. Gyermekkoromban a proletariátus „képviselői”
emlegették állandóan a fasiszta veszélyt. Ezzel és még sok más
ideológiai eszementséggel kürtölték tele az étert. Akkor sem
volt fasiszta veszély - a nürnbergi per után? Nevetséges! –
és most sincs. Nem kéne egymást fasisztázni és megbélyegezni!
Fájdalmas, hogy csodálatos művészek is beálltak ebbe a sorba.
Ez egy elég szókimondó írás, ami a pénz és az azt
uralók diktatúrájáról is szól.
–Igen, mert azt gondolom, hogy mindez sokkal jelentősebb
problémája az életünknek, mint az Új Színház igazgatása.
Magyarországnak, sőt az egész világnak a legnagyobb gondja,
hogy egy szűk pénzügyi elit áldozatai vagyunk, leszünk Ma a művészek
és mások is sokszor bagatell dolgokon vitáznak, ahelyett, hogy
a lényegről folyna a diskurzus.
Csupán arról van szó, hogy egy színháznak más lesz
a profilja, vagy arról is, hogy eggyel kevesebb helyről tudják
manipulálni az embereket?
–Természetesen ez is oka az ellenkezésnek. Minden színházi
ember valamilyen szemlélet, értékrend szerint dolgozik. Nincs
is olyan színház, ami ne valamilyen világnézet –baloldali,
liberális, polgári, konzervatív vagy nemzeti radikális–
alapján működne. Azt szokták mondani, hogy a közönséget
mindez nem érdeki. Dehogynem! A közönség is sokféle, köztük
is vannak különböző világszemléletű emberek, ezért
mindenkinek meg kell adni a lehetőséget, hogy megtalálja a maga
színházát.
Emlékszem, hogy már a kinevezés utáni reggelen az
egyik ultraliberális rádióban egy kritikus arról értekezett,
hogy bizony nem lesz hosszú távon közönsége ennek a színháznak.
Magyar drámára nincs igény.
–Nekem ellentétes a véleményem. Egyrészt van igény,
másrészt az igényt remek előadásokkal fel is lehet kelteni. Például
Németh László-darabokat még Ádám Ottó igazgatása alatt a
Madách Színházban óriási sikerrel játszottak. Tény, hogy
nagy színész egyéniségeket követelnek meg ezek a drámák, de
hát az Új Színház tele van kitűnő színészekkel.
Csak ha a Tüskevárra gondolunk, látjuk, milyen nagy egyéniségekkel
dolgozott együtt. Bánhídi László, Zenthe Ferenc, Kiss Manyi,
Kállai Ferenc nevét említhetjük meg. Léteznek, még ilyen egyéniségek,
vagy az egyetem inkább „sablonokat” gyárt?
–Úgy látom, hogy a Színművészetiről elég kevés
nagy egyéniség jutott ki az elmúlt néhány esztendőben.
Ugyanis ott nem az igazi, nagy egyéniségek kinevelése a cél.
Tavaly egy fiatal színművészetis egyetemistával beszélgettem,
s ő mesélte, hogy az egyik osztályból elment egy diák, az
egyetlen, aki tudott nevetni. Megkérdeztem: a kettő közt van
valamilyen összefüggés? A válasz: biztos. Végig lehet
gondolni, hogy mindez mit jelent. Azt látom, hogy itt az idő a
színház funkcióinak is az újragondolására. De ez a színházi
emberek dolga legyen. Ma már a kritikusok nem kritikákat írnak
a balliberális oldalon, hanem már-már kultúrpolitikai esszéket.
Nekik az előadásokról kellene írniuk, de szereptévesztésből
színházvezetésekről, pályázatokról és az irányokról és
politikáról értekeznek. Mániákus vezérelvük, hogy a néző
azért menjen színházba, hogy szembesüljön a jelen társadalmi
problémáival. Ez szerintem nem így van! Lehet, hogy a liberális
színházművészeknek az az álmuk, hogy a színpadról megoldják
a társadalmi problémákat, de én már elég régóta dolgozom
színházban ahhoz, hogy tudjam, a nézők nem ezt várják a színháztól.
Az értelmiség egy része legfeljebb. Meg a sznobok. Ez a szemlélet
a bolsevik esztétika hagyománya, aminek az alapja, hogy a társadalom
ízlését és gondolkodását át kell alakítani, a polgári illúziókkal
le kell számolni és a „gaz” burzsoát, kispolgárt szembesíteni
kell a hazugságaival a makulátlan forradalmi munkásosztály nevében.
Ez akkor is hamis volt, ma pedig nevetséges. Ma már nem erről
kell szólnia a színháznak. A társadalmi gondokról, problémákról
szól a legtöbb híradás, műsor a tömeg kommunikációban. A
csapból is ez folyik. Ha valaki egésznap a politikai és szociológiai
problémákról hall, nem biztos, hogy a színházban is ezt
szeretné.
Minden előadásra rámondják, hogy gagyi, ami nem a
jelenről mutat valami mocskot
Akkor menjünk le gagyiba?
–Dehogy! Minden előadásra rámondják, hogy gagyi,
ami nem aktuális társadalmi töltésű vagy nem a jelenről
mutat lehetőleg valami mocskot. Lehet igényesen, színvonalasan
is szórakoztatni, miközben erkölcsi kérdésekről is beszélünk
Vagy a színházi varázslat. Az azonosulás lehetősége Az illúzió
.A katarzis. Ezek a színház alapfogalmai De a színházat is
kiforgatták a sarkaiból. És még mindig működik a marxista
idea - egész ifjúságunkat ezzel tették tönkre - belénk erőszakolták,
hogy az aktuális társadalmi problémákat kell megfogalmazni a
színpadon - természetesen baloldali tálalásban- és akkor a
pap az csak hazug lehet, az egyház csak aljas, a polgár csak
ostoba vagy pénzsóvár satöbbi, satöbbi. A XX. századi drámákban
alig találni például egy pozitív papi karaktert. Egész
nemzedékeket megfertőztek ezek az ordas bolsevik baromságok.
A már említett Németh László-drámák sem szórakoztatnak.
–Nem is, hiszen azok komoly erkölcsi problémákkal
foglalkozó darabok.
Az nem lényeges, hogy a magyar drámákat milyen színvonalon
és koncepció mentén adják elő?
–Ez is fontos kérdés. Ha ironizálva adom elő egy
mondjuk a Bánk bánt, akkor meghamisítom
a szerzőt. A nézőre az hat, amivel „bombázzák” a különböző
helyekről és ez a tömegkommunikáció nem a színvonalas magyar
drámák felé irányítja az embereket, de mégis lehetetlen,
hogy ne játsszanak például Németh László –darabokat. Legutóbb,
dicséretes módon, az Újpest Színházban játszották a Bodnárnét.
Bizonnyal nem százszor ment a darab, de mégis sok nézőnek örömet
szereztek azzal, hogy ezt a drámát műsorra tűzték.
Lépjünk vissza néhány évtizedet az időben. A régi,
fekete-fehér Tüskevár c. sorozatot nagyon sokan látták tévében,
sőt DVD-én is megjelent. Tutajos alakítója pedig Seregi Zoltán
volt. Azt olvastam, hogy nem édesapja protezsálta be a
sorozatba. Akkor miként történt mindez?
–Édesapám éppen egy tévéfilmet rendezett, ott lábatlankodtam
az egyik forgatáson, amikor az asszisztensnője, s azt mondta:
„Laci, pont ilyen fiút keresünk a Tüskevárhoz. Engedd el a
fiad egy próbafelvételre”. Addigra már a vége felé közelített
a szereplőválogatás, már csak 2-3 „versenyző” volt.
Megcsinálták velem a próbafelvételt és másnap közölték
velem: én kaptam meg Tutajos szerepét.
Ugyanazt éltem át, amit Tutajos, városi gyerekként
felfedeztem a természetet
Amikor egy jelenetet többször elismételtettek önnel,
nem gondolt arra, hogy kiszáll az egészből?
–Eszembe se jutott, olyan hatalmas élményt jelentett
a forgatás számomra. Ugyanazt éltem át, amit Tutajos, városi
gyerekként felfedeztem a természetet. A színészek pedig
kedvesek és segítőkészek voltak velem. A magyar színjátszás
nagyjaival ismerkedhettem meg akkor.
Megszokta a népszerűséget?
–Azt nem szerettem, amikor az utcán, vagy a buszon
ujjal mutogattak rám. Ez a népszerűség szerencsére hamar elmúlt.
Azért azt el tudom képzelni, hogy volt ennek a népszerűségnek
egy kamaszfiú számára pozitív hozadéka is.
–Hát igen, például több zsák szerelmeslevelet
kaptam. Elég sokat költöztem életemben, így már csak néhány
levél maradt mutatóban. A katonaságnál is
előnyt tudtam kovácsolni ebből. Kivételes elbánásban
részesültem.
Megírta a „folytatás”, a Téli berek forgatókönyvét.
Mi lett belőle?
–Eddig sajnos nem tudtam rá pénzt szerezni. Azt elárulom,
hogy Reviczky Gáborral
képzelem el a Matulát.
Nem színész lett, hanem rendező. Az előbbi kiszolgáltatottabb?
–Természetesen, egy színésznek sokkal nehezebb a
helyzete. A gimnázium után megpróbálkoztam a színészettel
is. Elsőre nem vettek föl, másodszorra pedig csak azért
jelentkeztem, hogy a katonaságtól szabadságot kapjak.
Nagyon sok dokumentumfilmet készített. Miért?
–1994-től négy éven keresztül, a Frici a vállalkozó
szellem miatt, sok helyen nem voltam szívesen látott személy..
A filmes kapcsolatok révén viszont bekerültem egy olyan alkotó
közösségbe, ahol dokumentumfilmeket készítettek.. Egyrészt
azzal foglalkoztam, másrészt határon túli színházaknál
dolgoztam.
A Megmaradni c. filmje is egy határon túli, a kárpátaljai
görög –katolikusok kálváriájáról szól. Hogyan került
kapcsolatba ezzel a témával? Kárpátalján ugyanis a II. világháborút
követően a görög-katolikus egyházat adminisztratív úton
megszüntették.
–A Dunatáj Alapítvány egy dokumentumfilm készítő
műhely, remek közösség volt. Az alapítvány nyertes pályázatai
keretében készítettem azokat a filmeket, melyek szóltak többek
között a pozsonyi kitelepítettekről, az anglikán, a görög-katolikus
egyházról, illetve a római magyar emlékhelyekről. Az
Ellenpontok c. erdélyi ellenzéki folyóirat történetét is
megfilmesítettem. Visky Árpádról, Harag Györgyről, Pataki Lászlóról
is csináltam filmet. Ezeket a filmeket a Duna Televízió mutatta
be és néhányat sugárzott az MTV is. Sajnos ma a
dokumentumfilmeknek nincs hatása, az emberek többségét nem érdekli.
A színházban hozzászoktam ahhoz, hogy előadás után rögtön
megszületik a visszhang. A dokumentumfilmnél erről nincs szó.
A határon túli magyar közönség másként reagál,
mint a magyarországi?
–Nincs olyan nagy eltérés
a kettő között, hasonló a rétegződés. Nagyváradon
megrendeztem a Mohács c. történelmi drámát, és a nagyközönséget
bizony ez nem érdekelte annyira mint egy francia krimi, amit egy
évvel később rendeztem ott.
Több éve Békéscsabán rendez, és a helyi Színitanházat
vezeti. Mit kell tudni erről az intézményről?
–Ezt az iskolát még Sík
Ferenc rendező alapította. Kezdetben egy OKJ-s bizonyítványt
adó színészképzés volt, de 2007-től kibővült színházi táncos,
színház technikus - szcenikus és díszlet-jelmeztervező
asszisztens szakokkal. Jelenleg 75 diák tanul nálunk, s tavaly
egy közoktatási intézmény része lettünk, amivel védettséget
jelent.. Az iskola legnagyobb előnye az, hogy a diákok a szakmai
gyakorlatukat a színház előadásaiban végzik. A színészhallgatók
és a táncosok kisebb nagyobb szerepeket is eljátszanak a nagyszínház
előadásaiban, a színház technikusok az előadások lebonyolításában
vesznek részt, a díszlet-és jelmeztervező asszisztensek pedig
a díszlet és jelmezkészítés folyamatában. Jönnek hozzánk a
megyéből, de Szegedről, Miskolcról, sőt Erdélyből, Délvidékről
és Felvidékről is érkeznek tanítványaink. A mi filozófiánk
nem az, hogy összetörjük a személyiséget –ehhez nincs is
jogunk –és aztán felépítjük a magunk képére, ahogy ez ma
„divatos”, hanem a tehetséget gondozzuk,ápoljuk, a személyiséget
építjük.
Nem akarok ünneprontó lenni, de elég sok az
ilyen magániskola, és hol tud elhelyezkedni ennyi fiatal?
–Ez a kérdés akkor lenne
jogos, ha volna olyan iskola, amelyik biztosítja az elhelyezkedést.
Itt is egy versenyről van szó; melyik iskola az, ahol a
legjobban lehet elsajátítani a szakmát. Az utóbbi 20 év alatt
nálunk végzett diákok 60%-a ma is színháznál dolgozik. Ez
nem rossz arány. A békéscsabai társulatnak pedig 80%-a itt
tanult. A lehetőségeikről meg annyit, hogy pl. a Monte Cristo
c. musicalben egy tavaly (2010-ben) végzett lány énekelte a főszerepet.
Kitűnően!
Medveczky
Attila
|