vissza a főoldalra

 

 

 2012.01.06. 

Az ember tragédiája

(Jankovics Marcell animációs filmje)

A latin közmondás szerint: habent sua fata libelli, azaz a könyveknek megvan a maguk sorsa. Ha ennek a bölcsességnek kitágítjuk az értelmét, akkor ez igaz másféle művészeti alkotásokra is. Jankovics Marcell Madách Imre halhatatlan remekművéből készített animációs filmje, Az ember tragédiája is ilyen. Még 1983-ban, 29 évvel ezelőtt megírta a forgatókönyvét, 5 esztendőt kellett várnia a gyártás megkezdéséig, majd ez abbamaradt. A film negyedszázados Csipkerózsika-álomba merült, míg végre 2011. december 8-án az Uránia Nemzeti Filmszínházban végre-valahára megtekinthették a nézők, és azóta is töretlen az érdeklődés iránta. Pedig a magyar mozgóképiparban Jankovics Marcell nem akárki, 1973-ban vetítették egész estés animációs filmjét, a János Vitézt, 1982-ben a Fehérlófiát és 2002-ben az Ének a csodaszarvasról-t. Közreműködött olyan osztatlan elismerést arató művekben is, mint a Gusztáv és a Magyar népmesék sorozat is. Sőt 1974-ben animációs rövidfilmjéért, a Sisyphusért Oscar-díjra jelölték, és 1977-ben a háromperces Küzdők című munkájáért Cannes-ban Arany Pálma-díjjal tüntették ki.

Mindig nagy kihívás és rendezőt – jelen esetben forgatókönyvírót – megmérő, próbáló feladat olyan művet bemutatni, amit szerzője nem színpadra, pláne nem filmre álmodott, hanem olvasásra, lelki elmélyülésre szánt. A Tragédia írásakor Madáchnak esze ágába sem jutott, hogy művét színpadon elő fogják adni. Ez a hiány tág teret biztosít a rendezőknek, hogy fantáziájukat szabadjára engedjék. Ez nem is zavaró addig, amíg ezt a mű és az alkotó iránti alázattal teszik, ha magát a drámát akarják bemutatni. Akkor kezdődnek a bajok, ha kiforgatják a művet, és olyan, az író akaratától teljesen idegen mondanivalót erőszakolnak bele, amivel meghamisítják a gondolatait. Mensáros László nyilatkozta, hogy Tragédiát csak annak szabad rendeznie, aki hisz a Teremtőben és a Teremtésben. Ha valaki nem az isteni Gondviselésbe vetett hittel, nem a Mindenható iránti feltétlen bizalommal, nem az Atya döntéseit kételkedés nélkül elfogadva közelít a műhöz, akkor nem érti meg a lényegét: a jónak és a rossznak állandó, mindent átható küzdelmét. Jankovics Marcell nem tartozik ez utóbbi rendezők közé. Madách Tragédiája álomképek sorozata. Jankovics Marcell 160 perces filmje is hűen követi ezt a vezérfonalat. Madách az általa kiemelt kor esszenciáját adja, Jankovics ezt azzal bővíti, hogy mindezt a bemutatott időszak jellegzetes művészi stílusában adja vissza. Például az egyiptomi színt a rájuk jellemző síkábrázolással, az athénit a görög vázák rajzaival illusztrálja. Az animációs film eszköztára jóval sokrétűbb, mint a játékfilmé, és ez számtalan áthallásra nyújt módot. Mindez Az ember tragédiájának határozottan az előnyére válik. Mert általuk olyan rejtett mondanivalókat, gondolatokat is ki lehet emelni, amik eddig háttérbe szorultak, vagy nagyon bonyolult lett volna játékfilmen, netán színpadon megjeleníteni. Jankovics Marcell koncepciójának néhány érdekességet tartalmaz. Van olyan, amit az évszázadok lerakódásaiból vesz át, például a kísértés almáját, vagy Lucifer krampusz-szerűségét. Akad elmélázásra okot adó: az a bizonyos két alma csillog minden egyes színben Lucifer szemében. Van közöttük olyan, aminek elmaradása szegényebbé teszi a Tragédiát, mint például a 2. szín első két mondata, amiben Éva a női hivatás lényegét foglalja össze: „Ah, élni, élni: mily édes, mi szép”, Ádám pedig a férfiét: „És úrnak lenni mindenek felett.” Az is furcsa és az isteni teremtésben hívő ember számára érthetetlen, sőt valóságos szentségtörés, hogy az Úr záró, szállóigévé vált szavai, a „Mondottam ember: küzdj és bízva bízzál” elhangzása után Ádám a 13. szín egyik gondolatát megismétli: „az élet küzdelem, /S az ember célja e küzdés maga.” Még az emberek között is fontos, hogy kié az utolsó szó, hát még Isten és ember viszonyában! Az Úr kijelentése után az ember már nem jártathatja a száját, nem feleselhet, vagy okoskodhat. Isten és ember viszonyában mindig az Úré az utolsó szó. Ahogyan ezt saját bőrünkön - időnként keservesen vagy jótékonyan - megtapasztalhatjuk…Jankovics Marcell Ádámjának Széles Tamás kölcsönzi hangját. Ez az Ádám nyitott, az eséseiből mindig felkelő, csalódásaiból is reményt kovácsoló férfi. Lucifer szavai Usztics Mátyás tolmácsolásában hallhatók, Lucifere nem kisstílű akadékoskodó, hanem olyan nagyformátumú ellenfél, aki képes lenne megdönteni az Úr hatalmát. A kedves, hol butuska, hol okos, évszázadok óta egyforma nő Évát Bertalan Ágnes szólaltatja meg. Szilágyi Tibor a szigorú és igazságos Úr gondolatait közli.

Jankovics Marcell Tragédia-változata határozottan elősegíti, hogy szélesebb rétegek – leginkább az ehhez a műfajhoz közelálló fiatalok – alaposabban megismerjék a művet, hogy az ne csak unalmas, kötelező olvasmány legyen a számukra.

 

Dr. Petővári Ágnes