2012.01.15.
Megjelent a Havi Magyar Fórum januári
száma!
A
tartalomból:
Csurka István: Szabadkő
A
nagyváradi I. László király szabadkőműves páholy anélkül,
hogy a polgárság tudta volna, a város szellemi irányító központja
lett már 1903-ban. A jelenséget éles szemmel ártárja fel
Raffay Ernő „Harcoló szabadkőművesség” c. legújabb munkájában.
Ez a páholy ugyanis magába foglalta a város értelmiségi vezetőinek,
közigazgatási, kulturális, politikai irányítóinak komoly részét,
s ezek a férfiak természetesen megőrizték fedettségüket. A páholy
összetétele majdnem egyoldalú volt: néhány inkább vidéki
református lelkész és értelmiségi mellett úgyszólván kizárólag
a város legelfogultabb zsidóiból állt. Az ország második
legnagyobb városában ez aligha lehetett másképp, mivel a
lakosság harmada, kb. húszezer ember zsidó származású volt.
Ilyen arányban a világ bármely helyén a zsidóság felülkerekedése
a nem zsidó többség akarata ellenére elkerülhetetlen. Bele
van írva a zsidóság ősi uralomvágyába, faji összetartásába,
vallási törvényeibe, Mózes öt könyvébe. Nagyvárad keresztény
többsége bízva a püspöki székhely hatalmában, háttérben a
Kanonok Sor óriási tekintélyével, a fél Bihart elfoglaló
hitbizomány mérhetetlen vagyonának örök biztonságában jócskán
elbízta magát.
Csurka István: Harc életre-halálra
Ami
ma történik velünk, az is korforduló. Nevezhetjük akár békés
átmenetnek, akár rendszerváltozásnak, a történés alapkérdése
most is az, hogy sikerül-e új nemzeteszményt teremtenünk.
Milyen alapelvek, összetartozásunknak milyen Aranybullája fogja
megszervezni a jövendő Magyarországot. A helyzetünk nem könnyebb
attól, hogy most, ebben a fordulatban nincs szabadságharc és
nincsenek fizikailag és fegyveresen is szembenálló frontok, a
kurucoknak nem kell letenniök a fegyvert Nagymajtény síkján,
mert most a harcot az új nemzetért közvetlenül az eszmék és
a képek ütközeteiben kell megvívni. A harc most is életre-halálra
megy, csak ez most ráadásul még a résztvevők nagy része számára
sem világos, és csak kevesek számára átélhető. Több millió
ember él ma ebben az országban, akinek fogalma sincs arról,
hogy merre megy vele az a csuklós busz, amelynek az utasa.
Valamennyien szorongunk, mert nem tudjuk, hová lesz a megérkezésünk.
Szervátiusz Tibornak igen komoly hozzászólása van az
utasokhoz. A lényeget tárja elénkbe. Minden térbe kiáltott
alakja azt kérdezi tőlünk: nem látod, hogy az életedről van
szó?
Parnasszus rovatunkban Kiss
Dénes, Budai Kulcsár János, Stanczik-Starecz Ervin, Sándor
Richárd, Szőnyi Ferenc versei.
Múltfaggató: Bálint László –A MEFESZ ÉS
A FIDESZ
A
DISZ jószerivel már a megalakulásától kezdve görgetett maga
előtt különféle, az ifjúság számára mindenképpen
megoldandó problémákat, amelyekkel azonban képtelen volt
megbirkózni. Sem a központi, sem a helyi – megyei, városi,
stb. – DISZ- vezetők nem álltak a hivatásuk magaslatán. Az
alsóbb szintekről már nem is beszélve. Pedig fokozatosan,
szinte évről évre kapták a jelzéseket, figyelmeztetéseket kívülről
is és fölülről is, hogy baj van, súlyos problémák várnak
megoldásra, a tapasztalható tehetetlenség, a sürgető
feladatok megoldásának újabb és újabb elodázása pedig nem jó
irányba visz. Az egyre kritikusabb és tarthatatlanabb helyzetet
először az egyetemi és főiskolai ifjúság ismerte föl. De a
DISZ-en kívülről is érkeztek figyelmeztetések. Az 1950-es évek
közepén az akkori Írószövetség egy dokumentumban, az ifjúsági
mozgalom helyzetével, elsősorban az egyetemistákkal és a főiskolásokkal
kapcsolatban súlyos kritikai észrevételeket fogalmazott meg.
Megállapították pl. azt is, hogy „támadást indítottak
egyetemi politikánk legfontosabb eredményei – a kötött
tanrend, a hallgatók szociális összetétele, a létesítményeink
marxizmus-leninizmus oktatása – és legnagyobb egyetemei ellen.
Felélénkültek a nacionalista, soviniszta, irredenta,
antiszemita nézetek” (Forrás: Magyar Országos Levéltár –
továbbiakban MOL –
276. f
. 53. csop. 239. ö. e.). Nem felejtendő, hogy ez még az 1956 előtti
idők állapotára utalt.
Mircea Eliade
A szent és a
profán (részlet)
A víz jelképrendszere
Két okból is előbb
kell tárgyalnunk a víz vallási értékelését, mint a földét.
Először is azért, mert a víz már a föld előtt létezett.
(„Sötétség fedte a szakadékot és Isten szelleme a víz
felett lebegett” – olvashatjuk a Teremtés Könyvében.) Másodszor
azért, mert a víz vallási érvényének vizsgálata nyomán könnyebben
érthetjük meg a szimbólum struktúráját és funkcióját. Márpedig
a szimbólum fontos szerepet játszik az emberiség vallási életében;
általa válik a világ „áttetszővé”, s képessé arra,
hogy „megmutassa” a transzcendenciát. A víz lehetőségek összességét
szimbolizálja, forrás és kezdet, a létezés valamennyi lehetőségének
tárháza, megelőz minden formát, és hordoz minden teremtést.
A teremtés őstérképe a sziget, amely hirtelen „nyilvánul
meg” a folyó közepén. A vízbe merülés viszont a megformálatlanba
való visszatérést, a differenciálatlan preegzisztens állapothoz
való újbóli csatlakozást érzékelteti. A vízből való
felmerülés a megformálás kozmogóniai aktusát ismétli meg;
az elmerülés a farmák feloldódását jelenti.
Paul Kornauer: Szmotri c. novellája
Ezen az április
18-án körülbelül ezer másik német internálttal négyes
sorokban hajtottak a zombori repülőtérről a központi tábor
felé, keresztül a Bezdáni úton. Senki sem tudta, mi a tervük
velünk. Útközben észrevettem, hogy az egyik őr sandán
figyel. Még otthonról megmaradt jó télikabátom volt rajtam,
és úgy gondoltam, ezt akarja elvenni. Hirtelen mellém lépett s
így szólt:
– Ajde, da se
trampimo s kaputi! Jól értek szerbül, így a kiejtésén és a
fogalmazásán rögtön észrevettem az idegenséget. Azt akarta,
hogy rongyaiért cserébe adjam neki a kabátomat! Valószínűleg
jó szerencsém vezérelt mellém egy ismeretlen fiatalembert.
Megkérdezte, mit akar tőlem ez az alak.
– A télikabátomat!
– válaszoltam felháborodva.
– Tettesd hülyének
magad, és mutogassál, hogy nem érted. Itt az utcán nem tud
levetkőztetni. Úgy tűnt, a fiatalember már tapasztalt egyet s
mást: követtem tanácsát. Az őr bosszúsan hátramaradt, mi
pedig bántatlanul mehettünk tovább.
– Nyilvánosan
és a többi őr előtt nem vehetnek el tőlünk semmit – világosított
fel a fiatalember. Este lett, mire megérkeztünk a barakktáborba.
Fel kellett sorakoznunk az udvaron, senki nem állhatott ki a sorból.
Enni nem adtak. Körülöttünk rettentő összevisszaság és fülsértő
lárma uralkodott.
Szellemidézés rovatunkban Kodolányi Jánost idézik
meg…
Keresse a Havi Magyar Fórumot minden hó 15-étől az újságárusoknál!
Vagy fizessen rá
elő!
info@magyarforum.hu
tel:
06-30-7545017
|