2012.01.20.
Nagy Ervin
alternatív Kossuth-díjas építészt tavaly májusban
nevezte ki országos főépítésznek Pintér Sándor belügyminiszter.
Főépítész úrral a plázaépítésről, a Nemzeti Építészeti
Politikáról, a sokszínű és a kaotikus közti határról és a
magyar építészek helyzetbe hozásáról beszélgettünk.
Kinevezésekor azt nyilatkozta, hogy egyik fő
feladata az építészszakma összefogása. Hol tart ebben a nem könnyű
munkában?
–A félig tele vagy félig
üres pohár esetéről beszélhetünk, mert nagyon sokat
dolgoztam ezen. Haladtam is, de még mindig messze vagyok a céltól.
Majdnem 500 építésszel beszéltem, olyanokkal, akik építészeti
kiállással rendelkeznek. Ha ezt a szempontot nézem, akkor
nagyon sokat haladtam előre. Vidéki városok, települések feltérképezésével
kezdtem és a főváros felé haladtam. Már csak néhány kerület
„meglátogatása” hiányzik. Annak idején a Nemzeti Konzultáció
keretében is kikérte a Kormány a lakosság véleményét, így
arra gondoltam, első körben én is az építészszakma problémáira,
véleményére vagyok kíváncsi, hiszen a demokráciában ezt meg
kell tenni. Lényegében azokat a válaszokat, kérdéseket kaptam
vissza, amit vártam. Az a tapasztalatom, hogy az építészek az
evidenciák szintjén egyetértenek. Az építészek arra vannak
szocializálva, hogy segítsenek az embereken. Mi ugyanígy
szeretnénk a kormányzatnak segíteni. Szeretnénk előre véleményt
mondani az építészetet érintő kérdésekben. Szeretnénk
nagyon jutányos áron koncepciókat készíteni. Ez azért is lényeges,
hogy a több milliárd forintot kitevő EU-s pénzek szakszerűen
legyenek felhasználva. Egy példa: ne az utolsó pillanatban döntsék
el, hogy épüljön valahol még egy uszoda.
Amit említett, az a Nemzeti Építészeti
Politika része?
–Természetesen. Minden
annak a része, ami a magyar építészettel kapcsolatos. A
Nemzeti Építészeti Politika dokumentációja bizonnyal a leglényegesebb
részeket fogja csak tartalmazni. Ahogy azt, hogy milyen módon
kell a vidéket fejleszteni a főváros mellett. Mondok egy példát:
ha valahol autópályát építünk, felértékelődnek a szántóföldek.
Mi ezeket előre átlátjuk. Abban szeretnénk segíteni a kormánynak,
hogy amikor kevés az anyagi forrás, az állami monopóliumok –
hiszen állami monopólium egy szántóföld építési övezetbe
való átminősítése – annyi pénzt hozzanak, hogy abból az
állam nagyvonalúan tudjon házakat építetni egy adott környéken.
Így a fiatalok olcsón kaphatnak telket, és a mindenkori kormányzat
maga mellé tudná állítani az ifjakat azzal, hogy a 21. századi
igényeknek megfelelő tisztviselőtelepeket épít. Ebben előttünk
van Wekerle példája. Abban egyetért az építészszakma, hogy a
politikusokat informálnunk kell az általunk jónak látott
koncepciókról.
A koncepciókhoz anyagi forrást is megneveznének?
–Van, amihez nem kell,
van, mihez meg tudunk nevezni forrást, de becsülettel azt is
bevalljuk, ha valamihez nem találtuk meg még a pénzt. Mi azt
szeretnénk, ha a Budai Vár olyan szép lenne, mint hajdanában.
Ehhez hatalmas összegek kellenek és nyilvánvaló, hogy mi nem
tudjuk kitalálni azt, honnan teremtsék elő a forrást.
Mit jelent a Vár esetében a hajdan? Meddig menjünk
vissza az időben?
–Minden épület történetében
van egy olyan szakasz, amikor az a legszebb. A Vár Mária Terézia
kora óta a barokk stílusjegyeket hordozva fejlődött. Az
eklektikus, Hauszmann-féle építészettel ért a zenitjére. Ezt
szétlőtték az oroszok a háborúban. A modernista helyreállítás
több disszonáns nyomot hagyott maga után.
Tehát a régi Vár visszaállítása pénzbe kerülne,
de mihez nem kell forrás?
–A már említett
tisztviselőtelepek létrehozásához. Az előző kormány azt
mondta, hogy „fiatalok, vegyetek fel egy csomó hitelt a lakáshoz”.
De azt nem mondták, hogy építészt is adunk ingyen. Az építészek
nem kerültek volna sokba a kormánynak, hogy a házépítéshez típusterveket
készítettek volna a fiataloknak. Az a gond, hogy amit a fiatalok
nyert pénzen építettek föl, sokszor építészetileg sok kívánnivalót
hagy maga után, így eladhatatlan. Mi építészek abban is tudnánk
segíteni, hogy az állam vagy az adott önkormányzat értelmes
dolgokra költse el a pénzt.
A Belügyminisztériumon belül dolgozik. Mire terjed ki az
országos főépítész hatásköre?
–Több lényeges dologra is kiterjed. Az országos főépítész
a Központi Építészeti Tervtanács elnökeként véleményezi
az építészeti-műszaki terveket. Nemrég a XI. kerületi Etele
tér beépítését tárgyaltuk, ami igen fontos ügy. Az építészeti
díjak területén nemrég még anomália volt, de sikerült e téren
is rendet teremtenünk. Most tudják, kik a véleményezők és
ezek a személyek vállalják is álláspontjaikat.
Az országos főépítész beleszólhat-e abba, hogy épülhet-e
több pláza az országban?
–Nem én írtam a plázastopról szóló törvényt,
de az én álláspontom is hozzájárult ahhoz, hogy a döntéshozók
elgondolkodtak. Nem a pláza építésével, hanem annak hatásaival
vannak gondok. Amikor ezt a sok plázát a fővárosba hozták,
nem gondoltak annak a következményeire. Ez a fő baj. A plázák
építése elszívta az életerőt a belvárosból és ennek fájó
következményei lettek. Az államnak, az önkormányzatnak felelős
döntést kell hoznia és ha egy adott dologhoz nem ért, akkor
meg kell kérdeznie a szakma képviselőjét. Ha ön beteg, akkor
elmegy az orvoshoz, aki közli, hogy az egészségtelen életvitelének
milyen következményei lehetnek. A volt főpolgármester nem kérdezte
ezt meg az építészektől, hanem a plázalobbit támogatta.
Az építészetet érintő törvények előkészítésénél
is kikérik az ön véleményét?
–Pontosan, viszont a törvényeket nem mi készítjük
elő és bizony vitáink is vannak ezen a területen.
Azt hallom, hogy a magyar építészjog igencsak bonyolult.
Lobbizik az egyszerűsítésért?
–Ezt teszem. A „bonyolult” számomra nem egyértelmű
fogalom. Arról van szó, hogy régi, megmaradt jogi formulákat
javítanak, azokon módosítanak.
Egyszer azt nyilatkozta, hogy azt tartaná jónak, ha minden
településnek lenne egy főépítésze. Ezt komolyan gondolta?
–Természetesen. A nagyobb és fontosabb településeknek
most is van főépítésze. Bárhol éljen az ember, nagyvárosban
vagy falun, szükség esetén orvosi vagy jogi segítséget kap.
Sok tehetséges építész van munka nélkül és több település
nem von be építészt a működésébe. Ezen szeretnék változtatni.
Természetesen azt nehéz lenne megvalósítani, hogy az összes
kis falunak legyen saját főépítésze, de a körjegyzőséghez
hasonlóan e téren is létre lehetne hozni, hogy 4-5 falunak egy
főépítésze legyen.
Annak idején ön Balatonakarattyán volt főépítész. Ez
a település ráadásul közigazgatásilag nem is önálló.
–Erre a településre az összetartozás jellemző. A
jó közösség kiharcolta magának, hogy legyen főépítésze.
Arról, ha nekem van egy kis parasztbarokk házam és a
szomszéd mellé egy üvegpalotát akar építeni…
–Akkor lehetőleg ne építse fel. Az is lényeges,
hogy olyan mondja ki ezt, aki ért a szakmához. A magyar építésügyben
mintegy 3000 ember dolgozik, de a nagy részük nem építész,
hanem adminisztrátor. Egy ilyen munkakörben nem építész végzettséggel
viszont nem tudja hitelesen megítélni azt, hogy milyen stílusú
házak illenek egymás mellé. Félre ne értsenek: nem az építészeknek
akarok hatalmat adni, de azt nagyon szeretném, ha hozzáértő
emberek mondanának véleményt egy építési terv előtt.
Az ön mestere a közelmúltban elhunyt Makovecz Imre volt.
Szeretné, ha több épület lenne az országban, melyek organikus
építészeti stílus jegyeit viselnék magukon?
–Nem. Ezt nem szabad erőltetni. Mindenki olyan házat
építessen, ami szíve szerint való. Imre sem akarta azt, hogy
csak az organikus építészeti stílus jegyeit hordozzák a házak.
Ő rendet akart az építészetben, s azt, hogy az emberek olyan házat
építessenek, ami az ő szemléletüket hordozza.
Ha a szomszédban áll egy Makovecz-típusú ház, s én
egy többtornyos mini várkastélyt akarok mellé építeni, akkor
a szomszéd ház a kiindulási pont vagy az, hogy a szemléletem
kifejezésre jusson?
–Ez nagyon nehéz kérdés, amit nem tudnék egy
mondatban megválaszolni. Az a joga az embereknek, hogy kifejezzék
magukat, nem vitatható. Ettől függetlenül mindennek egy ízléshatár
közt kell lennie. Los Angeles külvárosában hamburger-alakú házak
is vannak. Európában ez viszont meghökkentő lenne. Még
egyszer mondom, az organikus építészetnek van létjogosultsága,
de nem szabad kötelezővé tenni. A lényeg itt nem is az, hogy
„görbe a tető” – az következmény –, hanem az, hogy a
gondolat belülről indul ki.
–A jó ízlés. A sokszínűség nem elegendő, lényeges
a harmónia is. Nemzetünknek nem tudták megtörni az identitását,
de megroppant. Egy osztrák kisvárosban a lakók a helyi identitás
szerint viselkednek, építkeznek.
Ahhoz, hogy a magyar építészeknek munkájuk legyen,
gondolom, azt is meg kell határozni, hogy a hazai feladatok hányad
részét bízzuk rá külföldi mesterekre.
–Meg lehet ezt határozni, de nem jogszabályokkal,
hanem úgy: nekünk kell a legjobbnak lennünk! Ha nem mi vagyunk
azok, akkor jönnek a külföldiek. Magyarországon kiváló építészek
dolgoznak. Le kell gyűrni a kishitűséget. Az Alpokalján nem épülnek
ún. mediterrán házak, míg nálunk igen. Miért? Mert azt
sulykolják belénk, hogy a magyar építészek rosszak. Nem
tilthatjuk ki a külföldieket, de mutassuk meg, hogy hiába
vannak itt, mi jobbak vagyunk náluk!
Megélnek itthon az építészek?
–Ma divat a fiatal orvosok elvándorlásáról beszélni.
Mi, építészek erről nem beszélünk, holott építészelvándorlás
is létezik. Ez szomorú, mégis azt bizonyítja, hogy nem vagyunk
rosszabbak a nyugatiaknál.
Medveczky
Attila
|