2012.01.20.
Amikor az
interjú időpontját egyeztettük, említette, hogy elkezdődtek
a próbák. Melyik operáé?
–Richard Strauss Arabelláját próbáljuk, ebben a márciusban
bemutatásra kerülő operában Mandrykát, a horvát földbirtokost
játszom.
Ezt az operát nemigen ismerik idehaza, nem úgy, mint a
zeneszerző többi művét, a Rózsalovagot, vagy a Salomét. Mi
ennek az oka?
–Információim szerint az Arabellát 1945 előtt már
egyszer bemutatták, de azóta a mai napig ez az opera nem ment.
Tehát a magyar közönség számára ez a mű ismeretlen. Nem
szeretek magamról beszélni, de ismerve a kollégák munkásságát;
a magyar művészek közül Miklósa Erikán – aki Millit játssza
– és rajtam kívül más nem énekelte külföldön ennek az
operának a szerepeit. Tudomásom szerint Dénes István karmester
Németországban vezényelte ezt a művet. Az Arabellához különös
a kapcsolatom, mert 15-20 év tenorista pálya után, Mandryka
volt az első bariton szerepem. Nem túlzom, ha azt mondom, hogy
az egyik legnehezebb, de ugyanakkor legszebb bariton szerepről
van szó.
A bécsi Staatsoper stúdiójában?
–Nem, akkor már nem Bécsben énekeltem. A Staatsoper
után német színházakhoz kötött a szerződésem, Németországban
éltem, de Párizsban és Tokióban is felléptem.
Az, hogy Bécsben is énekelt, az megkönnyíti egy bécsi
mű befogadását, megtanulását?
–E kettő nincs összefüggésben; az hogy 1982-től két
évig a Staatsoperben énekeltem, nem jelenti azt, hogy a bécsi
stílusból kaptunk „különórákat”. Ott egy „normális
operaüzem” ment, ahol az olasz, német, és egyéb
operairodalom volt repertoáron. A bécsi stílusból egyedül a Rózsalovagban
volt egy kis szerepem. Legendás énekesekkel léphettem színpadra.
Ochs bárót Kurt Moll alakította, Gundula Janovitz és Christa
Ludwig pedig a Tábornagyné szólamát énekelték. Amikor a Rózsalovagban
két – de igen nehéz– mondatot énekeltem el, egy olyan világnagyság
intett be nekem a karmesteri pultról, mint Horst Stein, német
zene egyik legavatottabb mestere. A játékmester a darab előtt
arra is figyelmeztetett, hogy a kottaállványt másképp kell
elhelyeznem, ha Janovitz és másképp, ha Ludwig énekli a Tábornagynét.
Pavarotti akkoriban mutatkozott be Bécsben az Aida Radames szerepében.
Ebben a produkcióban, amiben Maria Chiara énekelte a címszerepet,
én voltam a hírnök. Martinucci és Bonisolli énekelték a
Trubadúr főszerepét Gena Dimitrova oldalán, míg én az egyik
kis tenor szerepet. Nagyon örülök annak, hogy ilyen nagy és
legendás művészekkel lehettem egy színpadon. Ők tényleg
nagyságok voltak, a produkciójuk mögött valóban tudás van.
Amióta a sztárvilág dívik, nem vagyok meggyőződve arról,
hogy a „sztárok” alakítása mögött feltétlenül nagy tudás
állna.
–Már régen úgy a hazai és külföldi színházi életben
az a gyakorlat, hogy összesen hat hét jut a próbafolyamatra.
Elvárják, hogy a művész a rendezői próbára teljes szereptudással
jelenjen meg. Ez természetes. Viszont azt már kevesen tudják
felmérni, hogy az énekesnek igazából mennyi időre van szüksége
az igényes felkészülésre. Régebben sokkal több idő jutott
erre. Azóta a művészek agyi és hangi kapacitása nem változott
lényegesen. Bizony a rövid felkészülési idő a minőség rovására
megy. Nem beszélve arról, hogy régebben jobb volt a technikai
tudás és mégis, mivel a minőséget tekintették elsőnek, elégendő
időt adtak a felkészülésre. Egy szerepet először szövegileg
és zeneileg kell megtanulni, utána hangilag és technikailag felépíteni,
hogy felkészült legyen a művész a színpadon bármilyen váratlan
helyzetre. A mai gyakran ellentétes gyakorlat lerövidült időbeni
elvárásokkal szinte programozza a problémákat. Éppen ezért a
minőségi felkészülés érdekében elegendő időt kell biztosítani
az énekesek számára egy adott szerep megfelelő elsajátítására.
Édesanyám miattam nem lett a milánói Scala énekese
Édesapja tenorista volt. Az Operaházban?
–Nem, ő az Állami Népi Együttes kórusában énekelt.
Ott kezdte, és ott fejezte be énekesi pályáját. Egy londoni
turné után már csak a holtteste tért haza… Akik ismerték,
azt mondták, több áriát csak tőle szerettek hallani. Annyira
szépe énekelt, hogy könnyezett, aki hallotta. Édesanyám is énekelt
az Állami Népi Együttesben, s mikor kint volt a kórus
Olaszországban, titokban meghallgatást szerveztek neki. Ez még
az ’50-es években, a vasfüggöny időszakában volt. Az Állami
Népi Együttes, mint kultúrdiplomáciai teendőket ellátó énekkar
turnézhatott a nagyvilágban. Édesanyámat az egyik legendás
olasz karmester hallgatta meg, és a milánói Scala Turandotjába
akarták rögtön leszerződtetni. Édesanyám ezt miattam nem
fogadhatta el, hiszen akkor alig múltam egy éves, és attól félt,
hogy soha többé nem találkozhatunk. Akkor ilyen korszakot éltünk.
Ez az a korszak volt, amikor a kórusokban voltak olyan énekesek,
akik hangi képességeikkel felülmúlták a szólistákat. A magánénekességhez
viszont annak a felelősségtudatnak a vállalására is szükség
van, ami ehhez szorosan hozzátartozik. Szüleim számára csodás
varázs volt a világot járni, s akkor nekik mindez meg is érte.
Önt más nem is vonzotta, mint az énekesi pálya?
–Fiatalon elkezdtem énekelni, de csak később
alakult ki az, hogy énekes legyek. Orvos, építész szerettem
volna lenni. Az építészet most is érdekel, de amikor eldöntöttem,
hogy énekes leszek, tudtam, hogy egy 24 órás hivatásról van
szó. Emellett minden más csak hobbiként működhet.
Azért itt meg kell küzdeni a létért, harcolni kell a
fennmaradásért, egy énekesnek menedzselnie kell magát, tehát
nem egyszerű az élet…Nem bánta meg a döntését?
–Nem bántam meg. Valóban meg kell küzdeni a létért,
de erről szól maga az élet, a küzdelemről.
És mindez nem von el energiát a művészi munkától?
–Tisztán a tudás soha nem volt elegendő. A menedzselés
és az összeköttetések „sikere” a régebbi időben is kivívta
mindig a maga százalékát, de hogyha megpróbáljuk az egészet
matematikára átfordítani, a tényleges képesség és tudáshoz
képest legfeljebb 20%-ot tehetett ki. Mára ez az arány igencsak
megváltozott, félően túlsúlyba kerülve.
Amint említette, sokáig tenor szerepeket énekelt. Miért
váltott hangfajt?
–Édesapám volt az egyik példaképem, s mivel ő
tenor volt, én is az akartam lenni. Amikor énekelni kezdtem, több
gégészt felkerestem, a legtöbb viszont azt mondta, hogy
kifejezetten mély hangra utalnak a hangszalagjaim. Végül mire
az egyik orvos azt mondta, lehetek tenor, akkor megnyugodtam, és
ezt a vonalat követtem. Tudni kell, hogy az énekesi érettség később
következik be, mint a biológiai, néha 20 év van a kettő között.
Az énekesi érettség korába érve a természet megmutatta, hogy
melyik is az igazi hangfajom.
A tenorszerepek többsége a naív jófiú, míg a legtöbb
intrikus bariton…
–Ez sok esetben így van, de vannak kivételek. Jágo, az
intrikus, egy remek szerep, érdekesebb Otellónál, amit tenor
koromban koncertszerűen el is énekeltem. A gonoszság egyik
szimbóluma Scarpia, ami szintén egyik kedves szerepem. Az
Arabellában viszont pozitív főszerep jut a baritonnak. Több
Wagner-bariton, illetve bassz-bariton szerepet énekeltem, így
Hans Sachsot is, ami nekem a szerepek csúcsa, onnan már nincs
tovább.
Vannak még szerepálmai?
–Természetesen, mint magyar énekesnek, fontos számomra,
a Kékszakállú címszerepének alakítása. A Siegfried Wotanja
után a Walkürben és a Rajna kincsében is el szeretném énekelni
a „főistent”. A Walkürre ebben a szezonban Angliában lehetőségem
is nyílik. Szintén szerepálmom a Bolygó hollandi, a szerepet már
tudom, már csak el szeretném énekelni. Szívesen énekelnék a
Hovanscsinában, és az Igor hercegben, és örömmel venném, ha
valahol idehaza is felcsendülhetne Leoncavallo legutolsó operája,
aminek címszerepét ugyan már énekeltem, de szívesen
bemutatkoznék Magyarországon is azzal, ami a néhai nagy
bariton-csillag, Tita Ruffo szerint az olasz szerepkör legnagyobb
kihívása.
NÉVJEGY:
Perencz Béla
operaénekes (bariton) a budapesti Liszt Ferenc Zeneművészeti
Főiskola elvégzése után –mestere Keönch Boldizsár volt –
ösztöndíjat nyert Drezdába, majd tanulmányait Olaszországban
folytatta, ezután pedig két évig tagja volt a bécsi Staatsoper
stúdiójának. Tanárai voltak többek között a háború előtti
időszak nemzetközileg ismert mezzoszopránja Tutsek Piroska, aki
a Wagner-szerepekre hívta fel a figyelmét. A német hagyományok
mellett a Battistini-féle olasz iskolában is jártasságot
szerzett. Ott Maróti Magdolnától, az iskola utolsó Magyarországon
élő képviselőjétől tanult. Szeretettel emlékszik Szabó
Miklós, Szőnyi Ferenc operaénekesekre. Külföldi mesterei:
Marta Lantieri, Otto Wiener és a drezdai karmester, Ernst
Hermann. Fellépett Dortmundban, Hannoverben, Párizsban, Tokióban
és Weimarban. Karrierje első évtizedében tenor szerepeket énekelt,
az Operaházban még Parsifal szerepében mutatkozott be. Néhány
éve fachot váltott, azóta bariton hősöket testesít meg. Főbb
szerepei: Pizarro (Beethoven: Fidelio), Tiborc és Petur bán
(Erkel: Bánk bán) Zápolya (Erkel: Dózsa György), Scarpia
(Puccini: Tosca), Orestes (R. Strauss: Elektra), Arthur Koestler
(Sári: Napfogyatkozás), címszerep (Verdi: Nabucco), címszerep
(Verdi: Rigoletto), Germont (Verdi: Traviata), Ankarström gróf
(Verdi: Az álarcosbál), Jago (Verdi: Otello), Wolfram (Wagner:
Tannhauser), Telramund (Wagner: Lohengrin), Hans Sachs (Wagner: A
nürnbergi mesterdalnokok), Amfortas (Wagner: Parsifal), Wotan
(Wagner: Siegfried). 2009-ben Székely Mihály-emlékplakettet
kapott.
Medveczky Attila
|