2012.01.20.
A szlovákiai
magyarság 1994. január 8-án Révkomáromba ment, hogy nyilvánosan
hangot adjon konkrét elképzeléseinek, és érvényt szerezzen
kisebbségi jogainak. Január 8-án 15.00 órakor megemlékező
koszorúzást tartottak a városban arra emlékezve, hogy 18 évvel
ezelőtt Révkomáromban tartották a szlovákiai magyar választott
képviselők és polgármesterek országos nagygyűlését. A
nagygyűlés közös állásfoglalását Duray Miklós, Kvarda József
és Rózsa Ernő készítette elő, jóváhagyta a Magyar Koalíció
Tanácsa, valamint a Csallóközi Városok és Falvak Társulásának
elnöksége. Duray Miklós felvidéki író-politikussal
arról beszélgettünk, vajon délibábot kergettek-e akkor a résztvevők,
illetve mi az üzenete, a tanulsága a ’94-es nagygyűlésnek.
A felvidéki magyarság II. világháború
utáni egyik legnagyobb politikai eseményeként számon tartott
nagygyűlés mottója A magyarság Szlovákia államhatárain belüli
önrendelkezése volt. Milyen reményekkel érkezett arra a találkozóra?
– A nagyszabású rendezvényen
megjelentek a magyar közösség akkori parlamenti képviselői, a
felvidéki magyar polgármesterek és az önkormányzati képviselők
többsége, pártállásukra való tekintet nélkül. A 3500
jelenlévő közül sokan nem fértek be a sportcsarnokba, ők az
épület előtt, a parkolóban, órákig fagyoskodva, hangszórón
át hallgatták a bent elhangzott beszédeket. Tudni kell, hogy az
akkori Szlovákiában az önkormányzatiság nagyon szűkkörűen
jelent meg. A helyi önkormányzatoknak korlátozott volt a jogköre,
másrészt nem létezett nagyobb területi egységekre vonatkozó
önkormányzatiság. A felvidéki magyarság belső önrendelkezése,
önkormányzatiságának, annak jogainak megteremtése is célunk
volt. A nagygyűlés vitaindító témái a következők voltak:
az önkormányzatok jogi helyzete, Szlovákia közigazgatási és
területi átszervezése, a szlovákiai magyarság alkotmányos
jogállása és a dél-szlovákiai választott képviselők társulásának
kezdeményezései. Tudatosítani kell, hogy a legjelentősebb hátterét
ennek a törekvésnek a polgármesterek és a helyi önkormányzatok
képviselői jelentették. Még azok a polgármesterek és képviselők
is, akik olyan pártok színeiben kerültek tisztségbe, melyek
nem támogatták az önrendelkezési törekvést. Ők egyénileg
biztosítottak minket támogatásukról.
Az akkori hatalom, a belügy, mennyire tartott ettől a
rendezvénytől?
–A szlovák hivatalos
politika, a kormány és a pártok is féltek ettől a rendezvénytől.
Szlovák részről semmilyen támogatást se kaptunk. Sajnos a
magyarok sem voltak egységesek. A háromból az egyik magyar párt,
a Magyar Polgári Párt, el is határolódott a rendezvénytől. A
Magyar Kereszténydemokrata Mozgalom pedig megpróbálta megakadályozni
a nagygyűlés létrejöttét. Így egyedül maradt az Együttélés,
mint ötletgazda és főszervező. A hivatalos szlovák politika
úgy próbált mindent megtenni a rendezvény létrejötte ellen,
hogy a Magyar Kereszténydemokrata Mozgalom akkori elnökét, Bugár
Bélát, és néhány társát befolyásolta. Már nyitottuk a
kapukat, amikor Bugár Béla azt próbálta velünk elhitetni,
hogy azt az üzenetet kapta: bomba van az épületben, jobb, ha
kimegyünk. A komáromi polgármester lélekjelenlétén múlott,
hogy ez nem történt meg, ő magára vállalta a nagygyűlés
megtartásának felelősségét. A Meciar –kormányzat útakadályokat
helyezett el és országos közúti ellenőrzést rendelt el. Így
a rendőrök megállították azokat az autóbuszokat és személy
gépkocsikat, ami Komáromba igyekeztek. Családnevek alapján próbálták
megállapítani azt, ki mehet a rendezvényre. Több autóbuszt is
visszafordított a rendőrség. Komárom különböző helyein
pedig a rohamrendőrök várták a parancsot. Megfogalmazódott az
a szándék, hogy széjjelveretik a rendőrökkel a nagygyűlést.
Ez azért nem következett be, mert 240 újságíró akkreditáltatta
magát az összejövetelre. Japántól Mexikóig jelen voltak a tévés
társaság képviselői. El kell mondani, hogy voltak józanabbul
gondolkodó szlovák politikusok, akik azt mondták: ne
alkalmazzunk erőszakot, inkább más eszközzel hatástalanítsuk
a nagygyűlés következményeit. Nekik nagyon nem kellett már
igyekezniük, mert már akkor jelen voltak a megvásárolt
magyarok. Ők a rendezvény igazi küldetését meghiúsították,
mert a magyar közösség önkormányzatiságával kapcsolatos
legfontosabb döntéseket nem hozhattuk meg. Így azt sem támogatta
a többség, hogy jöjjön létre egy 100 tagú bizottmány, mely
a pártok felett képviselte volna a magyar közösség érdekeit
mindaddig, amíg nem sikerül a belső önrendelkezés megvalósítása.
Az igazságos közigazgatási és területi átszervezés alapelvét
a nagygyűlés résztvevői a következőképpen fogalmazták meg:
a közigazgatás átszervezésénél és az új területbeosztásnál
figyelembe kell venni a történelmi, kulturális, etnikai és
nyelvi sajátosságokon túl a községeknek, azok társulásainak
akaratát és a hovatartozás ügyében rendezett helyi és regionális
népszavazások eredményeit is. Ebből a mai napig nem lett
semmi. A nagygyűlés résztvevői megállapították viszont,
hogy a szlovákiai magyarság a jogkorlátozás, a többszörös
üldöztetés és a második világháború óta tartó totalitárius
rendszer alatti elnyomás és egyéb homogenizációs igyekezet
ellenére megtartotta azt a képességét, hogy újra kifejezze
politikai alanyiságát, újra megszervezze társadalmát, és megőrizze
eredeti településszerkezetének nagy részét azon a területen,
ahol ezer éve őshonosként él, és a helyi lakosság viszonylatában
legtöbb esetben számbeli többséget alkot. Ebből fakadóan a
szlovákiai magyarság nemzeti közösségként határozza meg magát,
eltökélten küzd a mindenkit megillető egyéni jogokon túlmenően
közösségi jogaiért, és közösségi státusának alkotmányos
rögzítéséért. Az ENSZ közgyűlésének abból a határozatából
indulnak ki, hogy az identitáshoz való jog alapvető emberi jog,
amely megillet egyéneket és közösségeket. Ezen alapszik az a
meggyőződésük, hogy a szlovákiai magyar nemzeti közösségnek
alapvető joga a politikai és kulturális önmeghatározás,
valamint az állam keretei közötti önrendelkezés.
Több internetes portál idézi az ön akkori
nyilatkozatát, miszerint „ ez a nap a szlovák-magyar kiegyezés
napja lehet.”
–Pontosítsunk: azt
mondtam, hogy lehetett volna.
Valóban bíztak abban, hogy a szlovákok kezet
fognak a magyarokkal?
–Ez az elvárás nem volt
teljesen alaptalan, mert megfogalmaztunk egy olyan elképzelést,
ami a felvidéki magyarok önrendelkezésével, önkormányzatiságával
párhuzamosan elindította volna a szlovák-magyar társnemzeti
kapcsolat kiépítésének a folyamatát. Ennek a folyamatnak lett
volna a lényege a szlovák-magyar kiegyezés. Ahogy nem sikerült
az I. világháború előtt létrehozni olyan közjogi konstrukciót,
ami egyezményes állapotot teremtett volna a magyarság és a nem
magyar ajkúak között, úgy 100 évvel később sem sikerült
eljutni egy olyan kiegyezéshez, ami megteremtette volna azt, hogy
túllépjünk Trianon következményein. A nagygyűlés eljelentéktelenítése
érdekében állt azoknak a magyaroknak is, akik úgy érezték,
hogy háttérbe szorulhatnak az egyéni érdekeik és az ambícióik
a nagygyűlés sikere, illetve az utána következő helyzetteremtő
politizálás miatt. Ez ugyanis hosszantartó politikai küzdelmeket
teremtett volna, amely közepette nem lehet egyéni politikai vagy
gazdasági karriert építeni. A nagygyűlés utáni helyzet
alakulására vonatkozóan a legtöbb információ a szlovák
titkosszolgálat jelentéséből és ajánlásaiból szerezhető.
A jelentés arra utalt, hogy a nagygyűlésen kialakult magyar
egységet külföldi, magyarországi támogatással lehetett csak
létrehozni. Az így kialakult egységet ugyan létezőnek kell
tekinteni, de meg kell bontani, és ki kell szorítani a szlovákiai
magyar politikából mindazokat, akik a komáromi nagygyűlés értelmi
szerzői és odaadó előkészítői voltak. Azokat kell velük
szemben előtérbe helyezni, akik elhatárolódtak az eseménytől
vagy már eddig is hajlandók voltak az előkészületek akadályozására.
Továbbmenve, annyiban rosszabb a helyzet, mint 1994-ben volt,
hogy a települési önkormányzatok anyagi állapota a mai napig
rendezetlen, noha az eddig megvalósult reform jóvoltából ma már
több jogkörrel rendelkeznek a községek, mint tíz évvel ezelőtt
- a jogok működtetésére pedig nincs elegendő pénz. A
nyelvhasználati ügyek máig zavarosak, és azóta sem született
meg a magyarok jogállását rendező törvény. Belső önrendelkezésről
pedig szó sem lehet, sőt ma már beszélni sem merünk róla.
Hamarosan választ Szlovákia. Most, a kampányidőszakban
mi a tanulsága a 18 évvel ezelőtti nagygyűlésnek?
– Amit 1994-ben megfogalmaztunk, mindaz érvényes ma is.
Egyrészt olyan értelemben, hogy az általános önkormányzatiság
jogkörének a kiterjesztése ma is időszerű kérdés. Igaz,
hogy egy része tulajdonképpen megvalósult, de ugyanakkor a
felvidéki magyar közösségnek a közösségi önkormányzata
nem jött létre. A tanulsága az, hogy ahogy akkor megosztottak
voltunk, és ezért nem lettünk sikeresek. Viszont 1994-ben még
a magyar pártok annyira nem voltak ellenségesek egymással, mint
jelenleg. Akkor csak vetélytársak voltak. Az MKP és a Most-Híd
most ugyanazokat a magyar választókat akarja meggyőzni, és az
ellenségeskedés kárát a felvidéki magyar közösség látja.
Medveczky Attila
|