2012.01.27.
Ez színpadért kiált!
(Bánk bán Gyöngyösön)
Történt, hogy
miskolci, debreceni és budapesti művészek – hogy stílusosan
fogalmazzak – gondoltak egy merészet és nagyot, és arra tették
fel életüket, hogy a magyar klasszikus zene gyöngyszemeit
megismertessék a vidék Magyarországával. Ez a cél nem újkeletű,
hiszen még a két világháború között is jártak tájolni
operákkal fővárosi és szegedi énekesek és pl. Hódmezővásárhelyen
még operatagozat is működött egy ideig. De mindez akkor még,
ahogy most is, politikailag ideológiamentes alapon történt.
1945 után, annak érdekében, hogy megszüntessék az operajátszás
Budapest-központúságát, felvetődött egy utazótársulat
kialakításának ötlete, így született meg az 1940-es évek végén
a Gördülő Opera. Ennek megszervezése a vidéki társulatok
felszámolását is maga után vonta, de a helyi erők mindenütt
a túlzott központosítás ellen voltak, így hamarosan Szegeden
és Miskolcon újra elindult az operajátszás, párhuzamosan a Gördülő
Operával. A „Gördülő” társulata operai énekes személyzettel,
a MÁV zenekarával és vonatjain utazott, és az ideológiai cél
az volt, hogy a szocialista kultúrát levigyék falura. Attól függetlenül,
hogy pártos darabokat is játszani kellett, legalább sokan
megismerték ezt a zenei műfajt is. Kétségtelen, hogy jelenleg
az Operaházba nem fér be mindenki. Oka lehet ennek a borsos jegyár,
de egy sajátos Budapest központúság is. Ezért lényeges vállalkozás
az,amelynek célja, szétvinni az országba az operakultúra
kincseit.
Gyöngyösön, a Magyar Kultúra Napja alkalmából ,január
20-án adták elő Erkel Ferenc Bánk bán c. operájának
keresztmetszetét. Mit is jelent esetünkben a keresztmetszet szó?
Egy népszerű opera koncertszerű előadását, prózai átvezetéssel.
Ahogy a bevezetőben Kincses
Károly operaénekestől, színművésztől hallhattuk, Erkel
műve a magyar függetlenségi harc jelképe. Az opera valódi
monumentális díszleteit nem hozhattuk le, és célunk az opera
megismertetése egy keresztmetszet által. Ezért a zeneszámok között
képszerűen elmondjuk a cselekményt. Tehát fantáziánk segítségével
éljük bele magunkat a középkori eseménybe. Mivel az előadás
nem teljes opera, kimaradtak belőle a kórusjelenetek, és
Biberach szerepétől is el kell tekinteni. A produkcióba így
csak az áriák, kettősök és a dramaturgiailag fontos jelenetek
kerültek be, és Tóth Anikó
miskolci zongoraművész kísérte az énekeseket. Nagyon
sokat számít, hogy van a darabnak narrátora, aki ismerteti a
cselekményt és elmondja a darab keletkezésének történetét
is. A ’80-as években az Erkel Színház ifjúsági matinéi azért
is voltak különlegesek, mert a nyitány felcsendülése előtt a
remek és legendás zenetanár, Lukin László tartott kiselőadást
az adott mű kapcsán. Sajnos 1990 után a kulturális életben a
fürdővízzel együtt a gyereket is kiöntöttük. Ezért is dicséretes
az a vállalkozás, melynek életrevalóságáról Gyöngyösön
meggyőződhettünk.
Magyarország
nagyurát, a címszereplőt Urbán-Nagy
Róbert szólaltatta meg. Igaz, hősiesre próbálta venni a
figurát, hangja mégis inkább lírai, mint drámai. Nála a II.
felvonás elején a Hazám, hazám c. nagyária így, pontosan a líraibb
szín miatt vált bensőséges vallomássá. Az alakítás a
legmagasabb hőfokon felelt meg az igényeknek – azt a nagyáriát
követő vastaps is bizonyította – , mert Bánk bánt énekelni
nem lehet félgőzzel, átérzés és technikai tudás nélkül.
Melindát a Miskolci Nemzeti Színház operaénekesnője, Eperjesi
Erika alakította, akinek most is megcsodálhattuk mély és
őszinte emberábrázoló készségét, szárnyaló koloratúráit
és kifinomult énektechnikáját. A művésznő évekkel ezelőtt
szintén koncertszerűen adta elő Melinda szerepét, és annak a
produkciónak részletei fenn vannak az interneten is. Érezhető
és értékelendő a fejlődés, nyomon követhető így az élő
előadások során megérlelt, nagy formátumú alakítás. Az ő
Melindája nem akar sodródni az árral, hanem igenis harccol a
maga eszközeivel. Az opera harmadik felvonása a Tisza-parti
jelenettel kezdődik: Tiborc át akar kelni, ezért sürgeti
asszonyát, aki bomlott ésszel gerlicéről énekel, a fiát
altatja, miközben kitört a vihar. Tiborc ténylegesen árnyként
követi Melindát, de az úrnőjét megszálló őrülettel nem
tud mit kezdeni. Erkel zenei bravúrja, hogy a magyar szereplők
magyar motívumokat, pl. csárdást „kapnak”, míg a merániak
olasz és németes dallamokat. Mindez odáig megy, hogy Melinda
egy csárdás dallamára veti magát és gyermekét a háborgó
Tisza habjai közé. Ezt a nagyon kényes és nehéz, magas
hangokkal teletűzdelt nagyjelenetet hallhattuk Eperjesi művésznőtől
annyira magas fokon, hogy még a szöveget is megérthettük, ami
ilyen esetekben bizony ritkaság.
Petur
bán és II. Endre szólamát a professzionista művész tökéletes
biztonságával Kincses Károly
énekelte. Egy kellő indulati töltettel rendelkező Peturt
hallhattunk tőle, és igazi átéléssel alakította a lázadó főurat,
s az üsd az orrát magyar,
ki bántja a tiéd! –felszólítás is meggyőzően hangzott
előadásában. A király szerepe és áriája nem a legnépszerűbb
az operában, pedig a zsoltárszerű dallam pontosan az uralkodó
apostoli fejedelemégére utal. Kincses II. Endréje nem
„papucsférj” mint Petőfinél, hanem kemény és férfias. Laczák Boglárka Gertrudisa agilis, kemény és erős női
karakter. Jól oldotta meg feladatát, impozáns művészi teljesítményt
nyújtott. Tökéletesen kiegyenlített hanggal énekelt, éppen
ezért sajnálhatjuk, hogy duettjét a címszereplővel nem
hallhattuk, láthattuk végig. Wagner Lajos, a debreceni színház tagja, bámulatos hitelességgel
szólaltatja meg Tiborcot, az elkeseredett jobbágyot. Tiborc és
Bánk jelenetéből az operában hiányzik Katona drámájának
forradalmisága, de a lengyel himnusz beleszövése mégis
forradalmi hangulatúvá tette a jelenetet, amit hitelesen,
sallangmentesen adott elő Urbán-Nagy Róbert és Wagner Lajos. A
cívis város baritonistáját külön dicséret illeti a hibátlan
és magyaros hangsúlyozásért. Daróczi
Tamás, a Magyar Állami Operaház magánékese hibátlanul énekelte
a csábító Ottó herceg szólamát, karaktere telitalálat.
Nagyon sokáig ezt a szerepet olyan szólisták énekelték, akik
fülszaggató hangjukkal elűzték az opera műfajával barátkozni
kívánókat a nézőtérről. Csak Berkes
János beállásával szűnt meg ez az „átok”. Azóta a
karmesterek, rendezők is tudják, hogy Ottó szerepére is jó
hangú tenoristát kell keresni.
A
Bánk bán –keresztmetszetet hallva jogosan bízhatunk abban,
hogy ez a társulat meg tudja teremteni a minőségi produkciók tárházát.
Dicséretes, hogy vannak, akik be akarják vezetni a fiatalokat és
azokat, akik nem tudják, mi is a magyar opera, a magas művészet
világába. Örülhetünk neki, hogy az opera még mindig ilyen népszerű
műfaj, s egyszersmind ez a próbálkozás arra is figyelmeztet: sűrűbben
lehetne – bár tudom, ez főleg pénz kérdés – ilyen
produkciókat meghívni az adott önkormányzatoknak. Sajnálhatjuk,
hogy ez a produkció „csak” keresztmetszet és „csak”
koncertszerű. Aki ott volt a gyöngyösi esten, velem együtt állíthatja,
hogy ez a Bánk bán bizony nagyszínpadért kiált!
Medveczky Attila
|