2012.01.27.
Hamvai
Kornél: Szigliget
(Zalaegerszegi Hevesi Sándor Színház)
Hamvai
Kornél a fiatal drámaíró-nemzedék legmarkánsabb,
legeredetibb hangú képviselője. Irodalmi életünkben 1995 óta
van jelen, akkor adták ki Márton partjelző fázik című regényét,
amivel az olvasók körében és a szakmai berkekben is osztatlan
elismerést aratott. Ebből a művéből írt darabját 1998 májusában
mutatta be Jordán Tamással a címszerepben és az ő rendezésében
a Merlin Színház. Jóformán nincs olyan szezon, amelyikben a Mártont
valamelyik fővárosi vagy vidéki teátrumunk ne venné fel
repertoárjába. Azóta több drámát is láthatott tőle a közönség,
elsőként a Körvadászat címűt, amit az 1956-os forradalom méltó
ünneplésére a kaposvári Csiky Gergely Színház által kiírt
drámapályázatra készített el, majd 2000-ben a Hóhérok hava
című, a nagy francia forradalom idején játszódó műve következett.
Ezután 2001-ben a Kitty Flynnt vitte színre a Pesti Színház.
2005 decemberében mutatta be a Radnóti Miklós Színház a
Castel Felice című drámáját, ami 3 évadon át ment. 2009 októberében
a József Attilában volt a premierje a Harmadik figyelmeztetés című
tragikomédiájának. A Nemzeti Színházban hosszú ideig játszották
a Rejtő Jenő regényéből általa dramatizált Vesztegzár a
Grand Hotelben című zenés vígjátékot. A Szigligetnek 2008. május
11-én volt az ősbemutatója a Nemzeti Színház Stúdiószínpadán,
a
mai Gobbi
Hilda
Színpadon. A Szigligetet most ebben az évben, január 20-én a
Zalaegerszegi Hevesi Sándor Színház tűzte műsorára.
A
Szigliget alapjául Michael Fraye ismert színpadi szerző
Balmoral című komédiája szolgál, amiben azt az elképzelt
esetet járja körbe, hogy mi lett volna akkor, ha az 1917-es
oroszországi forradalom Nagy-Britanniában tör ki, és az angol
királyi család nyári palotáját, a Balmoralt foglalják el a
felkelők. Hamvai megtartja a címet, de egy ékezet hozzáadásával
minőséget jelöl vele: Szigliget, azaz balmorál két részben.
A Szigliget cselekménye a legvadabb Rákosi-féle terror idejében,
jóval Sztalin halála előtt, 1953-ban játszódik. Népünk bölcs
vezére, „Rákosi Mátyás, elvtárs, pajtás” úgy dönt,
hogy a proletariátus nagy költőjét, Sas Tibort Sztalin-díjra
terjeszti föl, amit a kitüntetett Moszkvában vehet majd át.
Sas
Tibor éppen Szigligeten, az egykori Esterházy kastélyból átalakított
alkotóházban piheni ki fáradalmait és költi szebbnél szebb
verseit. Érdekes népség verődik itt össze: két, különböző
belügyi szervnek is jelentést tevő író, akik közül az egyik
fiatal és tehetségtelen, a másik idősebb, de az íráshoz már
lusta. Színesíti a képet a mutatós írónő, aki karrierje építése
közben nem riad vissza semmitől, szeretője a „koszorús” költőnek,
de viszonya van az ifjonc besúgóval is. Erre a díszes társaságra
ketten vigyáznak: a fafejű, ősbolsevista gondnok, aki inkább
basáskodik felettük és a folyton mísz mindenes, aki látványosan
utálja, és savanyú képpel szolgálja ki őket. Szigligetre érkezik
az olasz kommunista párt küldötte, hogy fotóriportot készítsen
a jeles költővel, akit bizony égen-földön keresnek, de nem
találnak. A bonyodalom és a számtalan félreértés abból származik,
hogy mindenki másnak adja ki magát, és miközben szeretnék
gond nélkül megúszni ezt a fontos napot, az alatt egyre jobban
belebonyolódnak a hazugságok szövevényébe.
A
színészek remek, pergő, egy perc üresjáratot nem tartalmazó
előadást hoznak létre. A legkisebb nesztől is megijedő
mindenest Kiss Ernő nagyszerűen személyesíti meg. A flegma, ügyeskedő,
gondnokot Farkas Ignác a mindenből hasznot húzni akaró figuraként
formálja meg. A korosabb, sokat tapasztalt írót Wellmann György
a tőle megszokott rutinnal játssza. A csikókorú írót Gulyás
Hermann Sándor profi módon kelti életre. A drámaírónő kétfelé
is riszáló, az összes férfinépnek tetszeni kívánó asszonyát
Kovács Olga a szerephez illő kacérsággal viszi a színre. Az
ostoba főhadnagynőt Lőrincz Nikol igencsak buta lányként állítja
a nézők elé. Az olasz fotóriporter hálás karakterét Úrházy
Gábor László olyan csetlő-botló férfinek mintázza meg,
akinek fogalma sincs, hogy mi történik körülötte. Egy előadást
sem látó, mégis megfellebbezhetetlen ítéletet mondó színikritikus
ellenszenves karakterét Szakály Aurél kifogástalanul hozza.
Hamvai Kornél drámája nem könnyű kis bohózat, annak ellenére,
hogy a nézők mindkét felvonás alatt a hasukat fogják a nevetéstől,
tudniillik a Szigliget olyan igazi, hamisítatlan Hamvai-mű,
amiben a szomorú események mélyén megbúvó humor adja a darab
savát-borsát. A szerző a komor, nagy egészben megtalálja az
apró, nevetséges mozzanatokat, amikkel ugyan nem oldja fel a
tragikumot, csak felvillantja a bennük rejlő komikumot. (Felső
képen: Urházy Gábor László, Kovács Olga, Farkas Ignác, Lőrincz
Nikol; alsó képen: Farkas Ignác, Wellmann György , valamint
Kiss Ernő.)
Dr. Petővári
Ágnes
|