2012.01.27.
Körkép: bevett szokás az egyházak állami
rangsorolása Európában
Szerte Európában
megkülönböztetik az államok az egyházakat. Több országban ráadásul
államegyház van, és mindez nincs a vallásszabadság kárára.
Európai körképünk az egyházügyi törvényekről.
A Magyarország
elleni külföldi sajtótámadások egyik visszatérő vádja,
hogy korlátozza a vallásszabadságot az új magyar egyházügyi
törvény, ráadásul azáltal is diszkriminál, hogy különbséget
tesz egyház és egyház közt. Az „egykori demokratikus ellenzék
résztvevői” például nyílt levelet írtak még augusztusban
Viviane Redingnek, az Európai Bizottság alelnökének és a jogérvényesülésért,
alapvető jogokért és uniós polgárságért felelős európai
biztosnak, valamint Thomas Hammarbergnek, az Európa Tanács
Emberi Jogi Biztosának, mivel úgy látják, hogy
a törvény megsértette „az állam és az egyház elválasztásának
demokratikus normáit”, mivel „a törvény rendelkezése
szerint a jövőben az Országgyűlésben ülő politikai pártok
szavazata dönt majd az egyes egyházak elismeréséről”.
Szerintük „a vallások szabadságának és egyenlőségének
leplezetlen megsértésén túl az új törvénnyel nyíltan
megtagadják a vallási és a politikai intézmények különválasztását
is, amely a húsz évvel ezelőtti demokratikus átmenet egyik vívmánya
volt.”
Schanda Balázst, a Pázmány Péter Katolikus Egyetem jogi
karának dékánját arra kértük, segítsen nekünk tájékozódni
a kérdésben: hogyan szabályozzák az egyházak, vallások
helyzetét Európa országai? Mint elmondásából kiderült,
alapvetően háromféle modell létezik: ahol semmilyen formában
nem ismerik el az egyházakat (ilyen Európában tulajdonképpen
csak Franciaországban van), ahol államegyház van, és ahol
bizonyos kritériumok alapján tekint egy vallási csoportosulást
egyháznak az állam.
A tájékozódáshoz segítségül hívtuk Csiziné dr.
Schlosser Annamáriának a témában született, 2011-es doktori
értekezését is. Mindenesetre Schanda elmondása és ez alapján
elmondható: az Európai Unió a lisszaboni szerződés 17. pontja
alapján tiszteletben tartja a nemzeti szabályozást, emellett
elkötelezte magát az egyházakkal folytatott párbeszédre. A
strassbourgi Európai Emberi Jogi Bíróság (EEJB) esetjogából
pedig leszűrhető, hogy elismeri „az államok jogát arra nézve,
hogy eltérő társadalmi szerepű vallási közösségek számára
különböző jogi kategóriákat hozzanak létre”.
Teljes elválasztás és államegyházak
Franciaországban – vázolta fel Schanda Balázs –
minden egyház egyesületként működik az 1905-ös szeparációs
törvénynek köszönhetően, a katolikus egyházmegyék például
egyházmegyei egyesületként vannak bejegyezve, melynek elnöke a
püspök. Ugyanakkor a vallási és egyházmegyei szervezetek adókedvezményben
részesülnek, 2001-ben pedig törvényt fogadtak el a szektákról.
Ezért mondható, hogy Franciaország nem ismeri el vallásnak a
szcientológiát, mivel megvonták tőlük ezt a támogatást.
Ehhez hasonló rendszer csak az Egyesült Államokban működik,
ahol a kérdés az: kinek van adókedvezménye. A szcientológusok
például előszeretettel hivatkoznak rá, hogy az Egyesült Államok
egyházként ismeri el őket, hiszen részesülnek az egyházaknak
nyújtható adókedvezményben.
Anglia államegyháza az anglikán egyház, melynek feje az
uralkodó. Minden más vallás és felekezet egyesületi formában
működik, nincs külön egyházi státusz, sem közjogi elismerés,
csupán magánjogi. Ugyanakkor az anglikán egyház sem kap sok állami
támogatást, amit kap, azt leginkább műemlékvédelemre és
hasonlókra kapja. Államegyház van Izlandon, Dániában, Norvégiában,
Finnországban (utóbbiban kettő is), Máltán és Görögországban.
Államegyházak Európában:
Dániában az evangélikus népegyház az államegyház,
emellett még három típusba sorolják a vallási közösségeket:
elismert közösségek, házasságkötés jogával bíró közösségek
és elismerés nélküli közösségek. „A 2. szerinti elismerésről
az egyházügyi miniszter dönt, feltétele, hogy a közösség
világos szervezeti struktúrával, képviselővel és megfelelő
létszámú tagsággal rendelkezzen, továbbá vallásos tanai és
rítusai legyenek. A bejegyzett közösségek adókedvezményben részesülnek.
A népegyház tagjai létrehozhatnak független közösségeket
is, melyek a többi vallási közösségekhez képest néhány
speciális joggal bírnak” – írja doktori dolgozatában
Csiziné. „Norvégiában a norvég evangélikus-lutheránus egyház
az államegyház. A többi vallási közösség külön törvény
alapján szerezhet jogalanyiságot. A nyilvántartásba vétel nem
kötelező, néhány külön jog jár vele (pl. temetőfenntartás).
A közösségek szabadon eldönthetik, hogy országos szinten egységesen
regisztráltatják magukat, vagy tagközösségeiket külön-külön.
A hitelvek bemutatása szükséges a bejegyzéshez. A nyilvántartást
a megyei kormányzó vezeti. Az állam anyagi támogatást
valamennyi egyház számára egyenlő formában, a hívők
regisztrált létszámának arányában biztosít. Az állami egyházjog
reformja az utóbbi években napirenden van.” Finnország két
államegyháza a finn evangélikus és az ortodox egyház. Ezek közjogi
személyek, a többi egyház magánjogi alapon működik. „Céljuk
nem lehet elsősorban gazdasági jellegű.
A minimális alapító létszám 20 fő. A vallási közösségek
egyesületi formában is működhetnek, de az egyházi jogalanyiság
előnyökkel jár.”
Az izlandi alkotmány
62. pontja úgy fogalmaz: „az Evangélikus Luteránus Egyház
Izland államegyháza, és ezért az állam védi és támogatja.
Ezt törvényileg lehet megváltoztatni.” A következő pont
hozzáteszi: mindenki olyan vallást követ, amilyet szeretne, és
nem kötelezhető semmilyen hit és rítus követésére. Azonban
aki nem az államegyház tagja, annak az egyházi adónak megfelelő
összeget az Izlandi Egyetem javára kell megfizetnie.
„Görögországban
az ortodox egyház az államegyház, az ortodoxia az uralkodó
vallás. A többi közösség magánjogi egyesületként működhet,
ezen túlmenően a jogállásukra vonatkozó szabályozás
partikuláris, szétszórt, gyakorlati nehézségeket okoz
alkalmazásuk pl. a katolikus és az evangélikus egyház esetében.
Számos külön törvény vonatkozik a muzulmán és zsidó közösségekre.
Az alkotmány értelmében a kultuszszabadság az „ismert”
vallások számára garantált, a tanok, rítusok nem lehetnek
titkosak. Az istentiszteleti helyeket a miniszter engedélyezi,
tiltott a prozelitizmus (hittérítés)Az EEJB többször
elmarasztalta Görögországot a vallásszabadságból fakadó
kollektív jogok megsértése miatt.”
„Máltán a római
katolikus az államvallás, az egyház és az állam kapcsolata
szoros. Az alkotmány garantálja a lelkiismeret és a vallásgyakorlás
szabadságát, az egyéb vallási közösségeknek sem engedélyeztetni,
sem nyilvántartásba vetetni nem kell magukat, a magánjogi jogképesség
biztosítva van számukra, de speciális sui generis jogi kategória
nincs.”
Többszintű modellek
Közép-Európában a leggyakoribb – mutat rá a dékán
– a kétszintű szabályozás modellje, ami azonban hosszú történelmi
fejlődés eredményeként alakult ki. A legtöbb esetben az egyházak
közjogi elismerést is nyerhetnek, azaz külön kategóriaként
tekint rájuk az állam (sui generis jogalanyok). Ezek általában
úgy alakultak ki, hogy eleve volt egy szűk kör, az állam által
elismert egyházak szűk köre, ami alá nyitottak egy „második
ligát”. Ez a történeti szempont sokkal hálásabb, mint a
mostani magyar szabályozás esete, ami egy liberális, egyszintű
szabályozást szűkít és tesz kétszintűvé. A legtöbb
esetben úgy alakították a szabályozást (például Csehországban,
Romániában vagy épp Ausztriában), hogy a felső körben benne
maradjon az, aki benne volt, és oda más ne is nagyon kerülhessen
be. Mindenki más a „B-kategóriára” pályázhatott.
Az új magyar egyházügyi törvény Schanda Balázs elmondása
alapján azonban pont fordítva működik: az 1990-es szabályozás
talán a legliberálisabb volt Európában, és emiatt egyszerűbb
volt egyházat alapítani, mint egyesületet. A 2012. január
elsejével életbe lépett új törvény leginkább az osztrák, a
német és a litván szabályozásra hasonlít. De különbséget
tesz elismert és nem elismert egyházak közt az említetteken túl
Ciprus, Lengyelország, Olaszország, Portugália és Szerbia is.
Belgiumban például öt egyház és az ateista humanista szövetség
élvez törvényileg elismert státuszt, mások magánjogi személyként,
közhasznú egyesületként működhetnek.
Többszintű modellek Európában
Ausztriában 1998 óta két, 2002 óta három formában működhetnek
egyházak, írja Csiziné doktori értekezésének áttekintése:
állami elismerés (rendelet által) közjogi jogállással, a köztestületek
külön (sui generis) típusaként – ennek feltétele, hogy nem
lehet az adott egyház tanítása jogellenes és erkölcstelen,
valamint léteznie kell kultuszközösségnek. A „történelmileg
elismert” egyházakra a Szentszékkel kötött megállapodás és
külön törvények vonatkoznak. 1998 óta plusz feltétel „a népesség
2 ezrelékének megfelelő számú hívő, 20 éves fennállás,
ebből legalább 10 év bejegyzett felekezeti közösségként”
(ezt a feltételt 2010-ben az Alkotmánybíróság megszüntette a
Jehova Tanúi küzdelmének eredményeként), „az anyagi források
vallási célra történő felhasználása, pozitív hozzáállás
az államhoz és a társadalomhoz,
a többi egyházhoz fűződő <békés> viszony,
amelyet az elismerést kérő nem zavarhat meg törvénybe ütköző
módon.” 1998 óta a második kategória az egyházként el nem
ismert vallási közösségek számára a magánjogi jogi személyiségű
„felekezeti közösség”, amelyet a minisztérium jegyez be,
és legalább 300 tagja kell, hogy legyen. Harmadik kategóriaként
2002 óta magánjogi egyesületként is működhetnek vallási közösségek.
Németországban vannak köztestületi jogállású egyházak,
amely minősítést tartományonként lehet megszerezni, és feltétele
bizonyos minimális létszám, illetve hogy ne helyezkedjen szembe
az adott közösség az állam rendjével. Ezzel a státussal számos
előny jár, például közszolgálati jogviszony, az állam által
beszedett egyházi adó, adókedvezmények, autonómia. A második
kategória a többnyire egyesületként működő, magánjogi
alapon szerveződő egyházak.
Csehországban 2002-ben tízezerről háromszáz főre vitték
le a minimális alapítói létszámot, és ekkor alakították ki
az egyházi jogalanyiság kétszintű szabályozását is. „A
jogok zömét, melyekkel a bejegyzett egyházak korábban
rendelkeztek a <különös jogok> kategóriájába foglalták
össze. Ezeket a bejegyzést követő 10 év elteltével
szerezhetik meg az egyházak akkor, ha tagjaik száma a lakosságszám
0,1 százalékát (több, mint 10.000) meghaladja. A <különös
jogok> közé tartozik az iskolai hitoktatás, állami támogatás,
lelki gondozás a börtönökben és a hadseregben, polgári jogi
hatással bíró házasságkötés, gyónási titok védelme (utóbbi
akkor, ha azt az egyház több, mint ötven éve gyakorolja).”
Lengyelországban egyezmény (konkordátum, azaz a Szentszék
és az állam közötti szerződés) és külön törvények szabályozzák
tizenöt egyház és az állam kapcsolatát, a többi vallási közösség
az 1989-es vallásszabadságról szóló törvény szerint működik.
A visszaélések miatt 1998-ban 15-től száz főre emelték a
minimumlétszámot. Észtországban öt különböző egyháztípus
létezik, mint a közhasznú egyesületek speciális formái. A
minimális alapítási létszám 12 fő, a bejegyzett közösségek
adó- és más kedvezményekben részesülnek.
„Litvániában az egyházaknak három jogi kategóriája
van:
1. a
tradicionális vallási közösségek és egyesülések (utóbbiak
legalább két vallási közösségből állnak), melyek Litvánia
történelmi, szellemi és társadalmi örökségének részei (8)
(…). 2. az államilag elismert vallási közösségek. Az
elismerés feltétele, hogy a közösség tartozzon a társadalom
történelmi, szellemi és társadalmi örökségéhez, és 25 éve
rendelkezzen bejegyzett státussal. Az elismerést az igazságügyminisztérium
véleményének kikérése után a parlament adja meg. Elutasítás
esetén legkorábban 10 év elteltével lehet újabb kérelmet
benyújtani. 3. az egyéb (nem tradicionális) vallási közösségek.
Az elismert egyházak az alkotmány alapján jogi személyek.
(…) A minisztérium vizsgálja a közösségek hitvallását is.
Az első két csoportba tartozó közösségek szélesebb körben
részesülnek állami támogatásban. Állami iskolában csak a
tradicionális egyházak jogosultak hitoktatásra.”
Az új magyar törvénynek a dékán elmondása szerint valóban
sajátos eleme, hogy az egyházi státust a parlament adományozza.
Ez ugyanis Európában általában a kormány valamely szervére
van bízva (kivéve a litvánoknál, ott az igazságügyi
miniszter javaslatára úgyszintén a parlament dönt). Így
ugyanis lehetőség van megtámadni a döntést a közigazgatási
bíróságon, tehát van jogorvoslati lehetőség, míg a
parlament döntése ellen nincs. Így a vallásszabadság megsértése
miatti aggodalmaival nem is járna szerencsével valaki
Strasbourgban, az emberi jogi bíróságon, a fair eljáráshoz
való jog megsértésére hivatkozva viszont már lehet esélye. A
döntés a rendszerváltás előtt, a diktatúra idején itthon is
valamely kormányhivatal kezében volt (például az Állami Egyházügyi
Hivatal kezében), más kérdés, hogy (túl a diktatúrán) közigazgatási
bíráskodás nem létezett.
Ugyanakkor tévedés az a vélekedés, hogy az államilag el
nem ismert egyházakat „betiltották” – figyelmeztet Schanda.
A kultuszszabadság, az istentisztelet szabadsága
megmaradt, és a vallási egyesületek is jogi személyiséget élveznek.
Az elismerés elsősorban gazdasági előnyökkel jár. A 19. századi,
1894-es vallásügyi törvény, ami megkülönböztetett bevett és
elfogadott felekezeteket, az ezen két kategóriába be nem kerülő,
azaz a törvény által semmilyen módon el nem ismert vallási közösségeknek
a kultuszszabadságot sem adta, meg, azok ugyanis nem tarthattak
nyilvános istentiszteletet, csak magánjelleggel.
A mostani szabályozás semmiféle hasonló korlátot nem
állít.
Felhozható még a többszintű szabályozás ellen, hogy az
„diszkriminatív”, hiszen így „többe kerül” azok vallásgyakorlása,
akiknek a közösségét nem ismerte el az állam, hiszen például
nem tud annak javára rendelkezni adója egy százalékáról.
Schanda Balázs szerint az egyházak, felekezetek közti különbségtétel
mégis elfogadható, ha a különbségeket az állam csupán
elismeri, hiszen azokat nem az állam hozta létre, hanem
kialakultak. Ahogy azonban közelítünk a személyhez, úgy egyre
védhetetlenebb a különbségtétel. Azaz: az intézmények közti
differenciálás nem problematikus, ez elsősorban amúgyis a közfeladatokban
való szerepvállalás állami támogatását érinti. Az egy százalékos
felajánlás lehetetlenné tétele viszont problematikusabb,
hiszen az személyeket érint.
Írországban az egyházak önkéntes egyesületként működhetnek,
a katolikus egyházról külön törvény rendelkezik.
Luxemburgban hét egyház rendelkezik köztestületi státussal és
részesül állami támogatásban, a többiek többnyire alapítványi
formában működnek. Olaszországban három kategória van, hat
egyházzal van állami megállapodás, amivel többletjogok járnak.
A katolikus egyház közjogi
jogi személy. Portugáliában 2001 óta több közösség is
megkapott számos jogot, amit korábban csak a katolikus egyház
élvezett. A katolikus egyházra továbbra is külön törvények
vonatkoznak, az egyéb bejegyzett egyházak közül a „,meggyökeresedettek”,
amelyeknek legalább 30 éve (vagy külföldön 60) kell működniük,
számos előnyt élveznek. Romániában három kategória van,
ahogy Szerbiában is. Svájcban minden kanton máshogy szabályozza
a kérdést, van ahol a szigorú elválasztás elve érvényesül,
de a legtöbben néhány
nagy felekezet közjogi jogállással bír. Svédországban
2000-ben szűnt meg az evangélikus egyház államegyházi státusa,
de továbbra is külön törvény szabályozza helyzetét. Szlovákiában
húszezres taglétszámhoz kötik az állami elismerést (bejegyzést).
Végső soron a vita egyfajta címről, az egyház-mivolt
tekintélyéről szól – tette hozzá a PPKE JÁK dékánja.
S hogy mindehhez hogy áll hozzá a katolikus egyház? A II.
Vatikáni Zsinat Dignitatis Humanae kezdetű deklarációja a vallásszabadságról
kiáll ezen érték mellett, és leszögezi azt is: „ha egy nép
különleges körülményeinek figyelembevételével az állam
jogrendje valamely vallási közösséget megkülönböztetett
elismerésben részesít, ugyanakkor el kell ismernie és
tiszteletben kell tartania minden polgár és vallásos közösség
vallásszabadsághoz való jogát.” Schanda nem tapasztalt
olyat, hogy a katolikus egyház más felekezetek háttérbe szorítására
törekedett volna – azonban minden történelmi helyzetben törekedett
és törekszik arra, hogy saját működésének szabadságát
biztosítsa.
(Szilvay
Gergely/Magyar Kurír)
|