2012.01.27.
300 milliós állami támogatás Békéscsabának
A Magyar Országgyűlés 15 éve mulasztásos törvénysértést követ
el
Több mint hatvan
év után várhatóan néhány hónapon belül erkölcsi, míg a közeljövőben
anyagi kárpótlás kaphatnak azok a magyarok, akiket a második
világháború után kényszerítettek felvidéki otthonaik elhagyására.
1947-ben rengetegen kerültek Békés megyébe, Békéscsabán és
a környező tanyavilágban közel ötszáz családot „pakoltak
le”. Vantara Gyula országgyűlési képviselőt, Békéscsaba
polgármesterét a kárpótlásról kérdezem és arról, hogy
mekkora segítséget jelent az államtól kapott 300 millió
forint a városnak.
Tisztelt képviselő úr, polgármester úr! Ön a
parlamentben azt mondta, hogy a Magyar Országgyűlés 15 éve
mulasztásos törvénysértést követ el, és 64 éve nem teljesíti
a nemzetközi szerződésben vállalt kötelezettségét a kitelepítettekkel
kapcsolatban. Milyen törvényekről, szerződésekről van szó?
–Az Országgyűlésben három olyan kormányzati
mulasztásról szóltam, amely akadályozta ennek a kérdésnek a
végleges és mindenki számára megnyugtató lezárását. Természetesen
végleg nem lehet lezárni az ügyet, mert az érintetteket olyan
jellegű sérelmek érték, amiket az idő nehezen gyógyít be.
Az 1947-es párizsi békeszerződés 29-ik cikkelyében leírtak
szerint a magyar kormány kötelezte magát arra, hogy azokat a
kitelepített magyarokat, akiknek a javait elvették, és nem adták
vissza, kártalanítja. Ez nem történt még meg. A második vétség
1949 nyarára datálható. A lakosságcsere befejezését követően
mindkét fél az áttelepülők hátrahagyott vagyonát követelte,
amiről 1949. július 25−én a Csorba−tói egyezményben
kölcsönösen lemondtak. Ezzel a teljes kártalanítás ígérete
alól felmentette magát az akkori kommunista magyar kormány. A
harmadik bűnt ebben a tekintetben, kitelepített honfitársainkkal
szemben a Horn-kormány követte el. Az Alkotmánybíróság
1996-os 37-es sorszámú határozatában kimondta az alkotmányellenes
határozatot, mivel a magyar kormány nem tett eleget a párizsi békeszerződésben
a kárpótlásra vonatkozó pontoknak. Ezért kötelezték a
Magyar Országgyűlést, hogy 1997. július 30-áig tegye meg a
fenti intézkedéseket. Ezt a Horn-kabinet semmibe vette és lesöpörte
az asztalról a problémát. Dr. Molnár Attilával, Komárom polgármesterével
közösen interpellációt nyújtottunk be a kérdésben a
Parlamentbe. Tudjuk Komárom is érintett ebben a kérdésben. Összesen
három javaslatunk volt. Az első: az Országgyűlés – ami egyértelmű,
hogy a nemzetközi szerződések miatt ebben a kérdésben csak
korlátozott hatáskörrel rendelkezik – a kitelepített
magyarok ügyében mondja ki, hogy nem voltak háborús bűnösök,
hanem erőszakkal történtek a kitelepítések. Ez azért lényeges,
mert őket gyakran illették a háborús bűnösség vádjával
odahaza és itthon is. A másik: az erkölcsi rehabilitáció
mellett méltányos lenne jelképes összegű kárpótlás is. Erről
még folynak az egyeztetések a kitelepítettek érdekképviseletével.
Itt érintettekként néhány százezer forintról lenne szó, és
nem milliókról, hiszen visszaadni a rég elvett vagyonokat már
nem is lehet. Ezért jelképes és egyszeri kárpótlásról beszélhetünk.
Mi a magyar kormányra bíztuk azt, hogy az anyagi lehetőségek függvényében
oldja meg a kérdést. A harmadik javaslatunk pedig az volt, hogy
április 5-ét nyilvánítsa az országgyűlés a kitelepítettek
emléknapjává. Ezzel elérhetjük azt, hogy ilyen sorstragédiák
ne merüljenek feledésbe, hanem a jövő generációjának is intő
példával szolgáljanak.
Magyarország nem is tudná visszaadni az elvett tárgyi
javakat.
–Természetesen nem. Északi szomszédunknál létezik
egy földet érintő kárpótlási lehetőség, de a malmokra, az
otthagyott ingatlanokra, a bankbetétekre már nem vonatkozhat
mindez.
Etnikai alapú diszkriminációról beszélt a Parlamentben.
Olyan etnikai alapú diszkriminációról van szó, melyet északi
szomszédaink követtek el, és amiben az akkori hazai vezetés
tettestárs volt?
–Valószínűleg, hiszen hozzájárult az akkori
magyar kormány ahhoz, hogy hazánk területéről elszállítsák
– békés eszközökkel – a szlovákok egy részét. Egyértelmű,
hogy az akkori hazai kormány tudomásul vette a csehszlovákiai
erőszakos eseményeket.
Másik témánk: 300 millió forint támogatást kap Békéscsaba
önkormányzata. Mire költhetik a támogatást?
–Tudni kell, hogy az Orbán-kormány elfogadta azt az előterjesztést,
amely a helyi önkormányzatok támogatásai és átengedett személyi
jövedelemadója fejezeten belüli előirányzat átcsoportosításáról
szól. Az átcsoportosított forrással a kormány segítséget nyújt
Békéscsabán kívül még 31 önkormányzatnak, amelyek működése,
kötelező feladataik ellátása és fejlesztései a kedvezőtlen
nemzetközi gazdasági helyzet és az Európai Unió elhúzódó pénzügyi-gazdasági
válsága miatt veszélybe került. A támogatást csak olyan
fejlesztési programokra lehet felhasználni, amelyeknek önerejét
biztosítja az adott összeg.
Hogy jött ki ez az összeg?
–Évente be kell nyújtani a települési önkormányzatoknak
a költségvetést az Államkincstárhoz, s ott folyamatosan vizsgálják
az önkormányzatok anyagi helyzetét. A városnak pedig 300 millió
forintos nagyságú működési hitelfelvétel volt előirányozva.
Ettől mentesített minket a kormányzati támogatás, ami a napi
működésünkhöz nyújtott segítséget.
Mekkora a város költségvetése?
–30 milliárd forint, így a 300 milliós támogatás
igencsak jelentős. Ezzel Békéscsaba nyugodt körülmények közt,
számláit pontosan fizetve tudta rendezni a 2011-es költségvetési
évet.
2011-ben készült egy felmérés, amely 23 megyei
jogú várost és 23 budapesti kerületet érintett. A negyvenhat
önkormányzat közül, az adósságállományt, a települések
élhetőségét, az infrastrukturális állapotokat, a beruházásokat
és az üzleti környezetet vizsgáló rangsorban a tizenötödik
helyen áll Békéscsaba. Elégedett a helyezéssel?
–Az vagyok és nagyon örülök, hogy elől szerepel Békéscsaba
az átláthatóságban. Tehát jól nyomon követhető, hogy mire
költjük a befizetett adót. 2006 óta vagyok polgármester, és
már első gazdasági programunkban megfogalmaztuk azt az
alapelvet, hogy Békéscsabának minden olyan EU, vagy a magyar
kormányzat által támogatott pályázaton részt kell vennie,
ami az infrastrukturális fejlesztéseket, az úthálózat bővítését,
a munkahelyteremtést és a város pénzügyi-gazdasági központtá
fejlesztését célozza meg. Már akkor látható volt,
és sejtésünk egyre inkább beigazolódott, hogy 2013 után
jelentős fejlesztési forrást az EU-tól a magyar állam, s ezen
keresztül az önkormányzatok nem fognak kapni. Idén a pályázati
forrásokból szennyvízcsatorna fejlesztést fejezünk be, így
90%-os lesz a városban a csatornázási lefedettség. Az úthálózatot
is nagyban fejlesztettük és a munkahelyteremtésben is sikereket
értünk el. Természetesen mindehhez szükség volt fejlesztési
források és saját erő igénybevételére, mindemellett
fejlesztési célú hiteleket is felvettünk és kötvényt bocsátottunk
ki. Mindez kezelhető és szigorú gazdálkodás mellett a hitelek
visszafizethetők.
Medveczky Attila
|