2012.07.06.
Képeim önkéntelenül
tükrözik a lényemet
Általában egy ártatlan ceruzarajzzal kezdődnek a jó munkák
Kisteleki Dóra grafikus, illusztrátor Budapesten
született. A Barcsay Művészeti Iskolában kezdte meg művészeti
tanulmányait. Ott a képzőművészet alapjait sajátította el.
A Török Pál utcai Képző-és Iparművészeti Szakközépiskolában
végezett könyvműves szakon. Ezt követően kétszer próbálkozott
felvételizni a Képzőművészeti Egyetemre. A pesti sikertelenségek
után Kaposváron a képi ábrázolás szakirányon belül képgrafika
szakon végzett. Jelenleg magánúton, könyvekből, művészektől
– még ha közvetve is – igyekszik fejleszteni saját magát,
és úgy gondolja, még bőven van mit tanulnia. Mesterei: Dombiné
Szántó Melánia, Tulipán László, Bakonyi Mihály.
Csoportos kiállítások: Ponton Galéria
(Budapest), Bezerédy Kastély (Ménfőcsanak), Jókai Klub
(Budapest), Pataki Művelődési Központ (Budapest), Szósz-Park
Bár (Budapest). További információk:
http://www.kistelekidori.blogspot.hu/
Édesanyád Kisteleki Margit, ismert selyemfestő.
Tőle örökölted a művészet iránti hajlamot?
–Minden bizonnyal részben tőle. A külső
szemlélő is azt mondja, hogy bár más műfajon belül tevékenykedünk,
de felfedezhető a rokonság a munkáinkban.
Milyen nagy izmusba, stílusba sorolnád be
rajzaidat?
–Nem sorolnám magam semmilyen irányzathoz,
de kezdetektől fogva van egy saját álomszerű, elvont képi világom,
ezért leginkább szürrealista stílusba sorolom munkáimat.
Mindig a teljességre törekszem, felfedezhető nálam egyfajta átmenet
a grafika és a festészet között. Sőt kollázs –anyagokat is
felhasználok.
Igen, ez egyértelmű, csak ha erre a fura szemüvegkeretre
emlékeztető rajzra tekintek.
–Ez a diplomamunkám egyik része; Juhász
Ferenc Az álomhajnal asszonya c. költeménye által ihletett
illusztráció. Úgy veszem észre, hogy van egy egyéni „szűrőm”,
amit már tudatosan alkalmazok. Ha illusztrációról van szó,
akkor elolvasom a művet, és hagyom, hogy hasson rám. Mivel a téma
adott, készítek vázlatokat, de a többi munkámnál, „agyszüleményemnél”
az improvizáció sokat számít. Nem készítek temérdek vázlatot,
hogy az egyiket majd tökéletesítem, hanem spontán dolgozom. A
túl sok tervezgetés nem válik be, csak úgy, mint az életben.
Gyakran nem tudom, hogy mi lesz a következő lépés. Általában
egy ártatlan ceruzarajzzal kezdődnek a jó munkák, aztán jön
a melós része, hogy megtartsuk és kihozzuk a legtöbbet abból
a kis rajzocskából. Folyamatosan alakítom, változtatom az
elgondolásaimat. Az viszont nem igaz, hogy mindez egyfajta szélhámosság
lenne, mert alaptudás, rajzi felkészültség szükséges, ahogy
a folyamatos koncentráció is.
Tavaly diplomáztál, de rajzaiddal korábban
is találkozhattunk.
–Első nyilvános munkám egy 2007-ben
megjelent hangoskönyv borítójának illusztrálása volt. Amikor
szakközépiskolába jártam, a könyvművesség pontosan az
illusztrálás miatt vonzott. Mindig is érdekelt a rajzolás, képalkotás.
Jelenleg is egy kortárs irodalmi folyóiratba készítek grafikákat,
és néhány könyv tartalmazza műveimet. De bevallom, ezt a műfajt
néha szűknek, korlátozónak érzem.
Több nemzetközi illusztrációs pályázaton
vettem részt
Ha azt mondanák neked, hogy itt egy történelemkönyv,
illusztráld, belevágnál a munkába?
–Nem hiszem, mert a túl konkrét, a tárgyilagos
dolgok iránt közömbös vagyok, ezért nehezen tudnék egy történelemkönyvet
illusztrálni. Azt adom, ami jön belőlem.
Pályázatra is dolgozol?
–Több nemzetközi illusztrációs pályázaton
vettem részt, a szabadon választott kategóriában. A képeket
elküldöm postán, és külföldön lezsűrizik őket. Legutóbb
Portugáliába küldtem ki rajzokat. Közel 3000 jelentkező volt,
és közülük 50-nek állították ki a pályamunkáját. Azért
is szükséges indulni nemzetközi pályázatokon, hogy megismerjék
a nevemet, arra nem feltétlen számítok, hogy díjat kapjak…Külföldön
is nagyon sokan foglalkoznak grafikával igen magas színvonalon.
Egy nemzetközi pályázat alkotásait szemlélve lehet-e
tudni, mi jellemzi egy közép-európai, és mi pl. egy dél-európai
művész alkotását?
–Semmiképp sem szeretnék általánosítani,
de olykor megfigyelhetők a stílusbeli eltérések tájegységenként.
A déliek szeretik a humort, túlzásokat, vadabb színeket és életigenlő
a stílusuk. Az északiakat pedig főleg a letisztultság, a
pasztell-színek ugyanakkor a nagyfokú részletgazdagság
jellemzi.
Hazai pályázatokon is indultál?
–Itthon nyertem is pályázatot, és így kerültek
be rajzaim a Csillagnemzettségek és lélekcsaládok c. könyvbe.
Nemrég „felfedezett magának” az Elefánt zenekar. A közelmúltban
alakult együttes a dallamokat gondolatokkal, finom humorral is átszövi.
Grafikust kerestek maguknak, és közölték, nagyon tetszik
nekik, amit csinálok. Ezért logót, CD-borítót és
honlaptervezést is kértek tőlem. Az első kettő már elkészült.
Az egyik közkedvelt belvárosi szórakozóhelynek pedig egyfajta
vendégcsalogató táblát festettem. Mindez igen nagy kihívás
volt, mert főleg kisméretű dolgokat festek, ez pedig egy 1,5x1
méteres tábla volt és akrillal kellett dolgozom, ami akkor új
technikát jelentett számomra. Többnyire aquarellt és színes
tust, tollat használok. Az akril-festés technikáját szeretném
még tökéletesíteni, mert eddig leginkább a megérzéseimre támaszkodtam.
A téma is befolyásolja, hogy milyen eljárást alkalmazzak,
ahogy a rendeltetés is, hiszen egy fatáblára, egy kültéri felületre
nem tudok kis tollal rajzolni…A vonalakra esküszöm, ez a legérzékenyebb
kifejezőeszközöm.
Ha eddig senki sem tanított akrilra, nem
gondoltál arra, hogy felkeress egy mestert, magyarázza el neked?
–Van egy két ismerősöm, aki szakszerű
oktatásban részesült e téren. Valószínűleg érdemes lenne
segítséget kérnem, hogy megkönnyítsem a dolgom. De általában
addig gyötrődöm a képpel és a technikával, amíg elégedett
nem leszek végeredménnyel.
Alkotás közben megmutatod valakinek, hogy min
dolgozol?
–Régebben a tanárok, most főleg szakmabeli
barátaim és a nővérem véleményére adok, mert ő
elfogulatlan velem, nem úgy, mint édesanyám. Az is nehéz, hogy
a magam elvárásainak megfeleljek, mert elég magasra teszem a mércét.
De azért nem vagyok annyira maximalista, hogy csak a munkámmal törődjek…
Tehát sokat improvizálsz. De mégis, miként
születnek figuráid? Álmodból?
–Olyan is előfordult, hogy álmomból előbukkant
valami, és azt frissiben lerajzoltam. A legjobb részleteket
sokszor a véletlen szüli. Arra is van példa, hogy egyszerre több
képen dolgozom. A vázlatok hamar megszületnek, de a kidolgozáson,
az utómunkákon bíbelődöm sokat.
Az aznapi hangulatod mennyire befolyásolja egy
kép megszületését?
–Bevallom, régebben befolyásolt a hangulati
tényező, amikor bánat ért sötétebb lett a kompozíció. Ma már,
ha valami miatt ideges vagyok, nem is festek, mert tudom, az nem
vezet jóra. A fájdalom, a világ problémái viszont megjelennek
a képeimben, így a diplomamunkámon is. A humor már nem, de a
groteszk világlátás inkább.
Gondoltál arra, hogy gyerekkönyveket illusztrálj?
– Inkább régebben.
Mostanában kezdek rájönni, hogy ez nem annyira az én világom.
A gyerekkönyvekben minden szép, világos, virágos, és én
pedig szeretem megmutatni az árnyékosabb oldalt is. Persze
mindenképp örülnék egy ilyen kihívásnak, mert szakmailag
fejlesztene és a határaimat is segítene megismerni.
Mely színek dominánsak nálad?
–A kékeket, zöldeket illetve a tört színeket
részesítem előnyben, valamint újabban a feketét-fehéret.
Pirosat nem szívesen használok, de mostanában igyekszem olyan
színeket is beépíteni a kompozícióba, melyeket eddig nem
szoktam.
Nem kért meg senki, hogy magyarázd el egyik képed
tartalmát?
–Az nehéz feladat lenne. Lehet, hogy furán
hangzik, de nem mindig tudom megmagyarázni azt, hogy egy adott
figurát miért is tettem a kép egy bizonyos részére. Ezek a
dolgok ösztönösen jönnek. Bizonyára sokaknak nem szimpatikus
ez a nagyfokú spontaneitás. Ez az alkotási folyamat nem jelent
káoszt, mert mindig átgondolom azt, hogy az újabb rész
beleillik-e az egészbe illetve annak megfelelően alakítom.
Egy biztos, a te rajzaidra nem mondhatják azt,
hogy olyanra bárki képes, nem úgy, mint egy fehér alapon fehér
négyzetre.
–Nos, az ilyenfajta alkotás nekem se a
kedvencem, de nem szeretem azt a hozzáállást, amikor valaki azt
mondja, azt ő is meg tudta volna csinálni, mert bizonyára az
ilyen dolgok koncepcióval, újítással bírnak.
Arra nem gondolsz, hogy mennyire „fogyaszthatók”
ezek a képek? Hiszen az emberek többsége nem szereti, ha egy kép
számára nem egyértelmű.
–Eddig elég sok pozitív visszajelzést
kaptam a szakmabeliektől és laikusoktól egyaránt, ami sokat
jelent. A tetszésüknek nem feltételük, hogy megértsék.
Főleg megrendelésekre rajzolsz?
–Tévedsz, ha azt hiszed, hogy elárasztanak
megrendelésekkel. Főleg ismerősökön keresztül jutok munkákhoz,
de arra is van példa, hogy ismeretlenül megtalálnak, illetve
olykor én teszek lépéseket. Most éppen Juhász Ferenc legújabb
kötetéhez készítek illusztrációkat, amelyek a könyvbemutatón
kiállításra kerülnek. Weöres Sándor és Juhász Ferenc költészete
egyértelműen inspirálóan hatottak rám. Az ő képi világuk
rokon az enyémmel. Amikor Weöres Sándor költeményei alapján
megszülettek a képeim, apukám mondta, „neked Juhász Ferencet
kéne illusztrálnod, mert ő nagyon közel áll hozzád.”
Kik a példaképeid?
–Gross Arnold, Klimt, Szász Endre, de most már
inkább a kortársakra figyelek. Azt viszont nem akarom, hogy bárkinek
is a követőjének higgyenek.
Szívesen átültetném grafikáimat iparművészeti
tárgyakba is
Hogyan látod, mennyire kell egy művésznek
megalkuvónak lenni ahhoz, hogy meg is éljen?
–Nem jó, ha megalkuszik a művész, de
szerintem ma, ha még meg is alkuszik valaki, akkor sem tud megélni.
Próbálom magam reklámozni, és több helyre eljuttatni, amit
csinálok. Arra is gondoltam, hogy, szívesen átültetném grafikáimat
iparművészeti tárgyakba is – ruhákon, kiegészítőkön, táskákon
lennének rajzaim. De ez sem biztosítana fix jövedelmet.
Amikor elkezdted az iskolát, tudtad, hogy nem
leszel milliomos ebből a hivatásból?
–Természetesen, tudtam, ahogy azt is, hogyha
nem lehetek művész, nem rajzolhatok, akkor boldogtalan leszek.
Így lett a rajz az életem legjelentősebb része. A „ki
vagyok?" kérdésre pedig nagyjából választ adnak a munkáim.
Néhány illusztrációtól eltekintve, a képeim önkéntelenül
tükrözik a lényemet.
Az iskolát befejezted, de nem tanulsz tovább?
–Intézményes kereteken belül egyelőre
nem, de folyamatosan próbálom fejleszteni magam. És sokat
tanulok a kortárs illusztrátor generációtól, figyelek rájuk,
nézem, ki milyen új ötlettel jön elő. Főleg a kompozícióban,
színhasználatban vannak segítségemre. Ezeket aztán beemelem a
saját képi világomba.
Felvetődik a kérdés: egyáltalán meg lehet
tanulni rajzolni, festeni?
–Sok ismeretet lehet elsajátítani, és a jó
tanár technikailag felkészítheti a pályára a növendéket, de
az egyéni stílust nem lehet iskolai szinten megtanulni.
Nem bántad meg, hogy nem sikerült a Képzőművészetire
bekerülnöd?
–Nem különösebben. Úgy hírlik, hogy bár
a rangja még a régi, a színvonalról ez már kevésbé mondható
el bizonyos szakok esetében.
Sok tehetség elvész
Mi a tapasztalatod, mennyire jönnek ki egyéniségek
a művészeti iskolákból?
–Nem lehet általánosítani. Van, aki
felvesz egy divatos stílust, olyat, ami távol áll az egyéniségétől,
de tudja, hogy ezzel előbbre juthat. Emellett pedig sok tehetség
elvész, mert a marketing, az ismerettség, a mecenatura, ezek
mind nélkülözhetetlenek. Ezért biztos, hogy a végzettek egy része
nem is marad meg a pályán. Vannak, akik fiatalon kiemelkedő
eredményeket értek el, hiszen egyeseknek vérükben van a törtetés.
És ki tudja, hogy nekem szerencsém lesz-e. Vannak, akiket sztárolnak,
míg másokat nem.
Szeretnéd, ha sztárolnának?
–Azért ez túlzás, mert nekem nem
szimpatikus, ha valakit tömjéneznek. Biztosan jól esne, ha sok
megrendelést kapnék, de azért ügyelni kell arra, hogy ne szálljon
az ember fejébe a dicsőség. Vagy valakit menedzselnek, vagy a művész
magát menedzseli. Ha ezek nem történnek meg, akkor az illetőnek
nincs sok esélye a pályán maradni. Azt pedig kevesen engedhetik
meg maguknak, hogy szabadidős tevékenységként alkossanak…
Medveczky Attila
|