2012.07.06.
Humánusan,
erőfitogtatás nélkül is el lehet végezni a végrehajtást
Kollegák, jogászok félnek a retorzióktól, ezért nem lépnek
be az egyesületünkbe
A végrehajtás napjaink egyik legaktuálisabb
témája, nagyon sok tévéműsor szól erről, s ezekben a jó és
a rossz harcává egyszerűsítik le a végrehajtási eljárást.
Közben az egyik napilapból megtudhattuk, hogy nyílt ellenségeskedés
folyik a végrehajtói szakmában és, hogy az országban élő
kb. kétszáz önálló bírósági végrehajtó körülbelül tíz
százaléka nem a jogszabályok szerint jár el.
Milyen végzettség kell ahhoz, hogy valaki végrehajtó
legyen, hiszen a közelmúltban azt tetszett nyilatkozni, hogy a végrehatók
hetven százalékának csupán érettségije van – kérdezem
dr. Kállay Judittól, a Magyar Végrehajtók Országos Egyesületének
alelnökétől.
–A végrehajtási törvény szabályozza a
kinevezést, a kinevezések feltételét. Ez a jogszabály összefoglalóan
végrehajtónak nevezi az önálló bírósági végrehajtót, a végrehajtó-helyettest
és a végrehajtó-jelöltet. Ahhoz, hogy valaki végrehajtó-jelölt
legyen, a végzettségét tekintve érettségivel kell, hogy
rendelkezzen – ezen kívül magyar állampolgárnak és büntetlen
előéletűnek kell lennie, igaz ez a végrehajtó-helyettesre is.
A végrehajtói munkakört csak felsőfokú végzettségű töltheti
be a megfelelő idejű szakmai gyakorlat mellett. Ez a végzettségre
vonatkozó kitétel viszont csak néhány évvel ezelőtt jelent
meg a jogszabályban, és a gyakorlatban ez visszamenőlegesen nem
jelentett változást. Másik probléma, hogy a felsőfokú képzettség
kitételénél a jogalkotó nem tett különbséget a főiskola és
a jogi egyetem között. Az utóbbi időkben kinevezett önálló
bírósági végrehajtók rendelkeznek felsőfokú végzettséggel,
de azoknál, akik régebben űzik ezt a szakmát, ez a végzettség
többnyire hiányzik. Azt is tudni kell, hogy a végrehajtási eljárás
az első lépéstől az utolsóig jogi eljárás, így
kifejezetten igényelné a magas fokú jogi ismereteket. Miért is
nem tesszük kötelezővé azt, hogyha valaki jogi tevékenységet
végez, akkor jogi egyetemi végzettséggel rendelkezzen? Annál
is inkább, mert a végrehajtókat az igazságügy miniszter
nevezi ki, míg a végrehajtó-helyettest és a jelöltet a kamara
elnöke. Az önálló bírósági végrehajtók pedig vagy irodaként,
kvázi gazdasági társaságként, vagy egyéni vállalkozóként
végzik tevékenységüket. Ez a tevékenység pedig a cégkivonatokból
is kiderül: jogi tevékenység. Ezért mi kötelezővé tennénk
a jogi végzettséget.
Tudom, hogy a pedagógusoknál van évente, kétévente
kötelező módszertani „fejtágító”. Nem kéne ilyen a végrehajtóknál
is?
–Hogyne kéne, hiszen esetünkben nagyon sűrűn
változnak a jogszabályok. A legutóbb az elektronikus megkeresések
rendszere és az elektronikus ingatlanárverés bevezetése is több
változást eredményezett a jogszabályban. A képesítéshez
megjegyezendő, hogy a jogi szakvizsgával rendelkezők, ha
megfelelnek az adekvát feltételeknek, egyből végrehajtó-helyettesek
lehetnek. Nem véletlenül tesz ilyen kitételt a jogalkotó. Ezért
is lenne logikus lépés a jogi egyetemi végzettség kritériumkénti
bevezetése. Ma jogász-túlképzés van, így kifejezetten nem
okozna problémát, ha a szakmát feltöltenénk jogászokkal. Sőt…
Azt is megtudhattuk, hogy többen vannak, akik
ellen okirat-hamisítás, hivatali visszaélés, sikkasztás és
egyéb bűncselekmények miatt eljárás folyik, de mégis
dolgozhatnak. A Magyar Bírósági Végrehajtói Kamara nem függeszti
fel a tagságukat?
–Felfüggesztésre fegyelmi eljárás keretében
van lehetőség. A Végrehajtási Törvény nevesíti, hogy kik
jogosultak a fegyelmi eljárás elindítására. Megnevezi a
kamara elnökét, az illetékes törvényszék elnökét és az
igazságügy minisztert. A kamara pedig az önálló bírósági végrehajtó,
a végrehajtó-helyettes és a jelölt-, mint kamarai tagok- ellen
kezdeményezhet fegyelmi eljárást. Az eddig eljárások döntő
többségében a kamara elnöke tette meg a fegyelmi feljelentést.
A törvény azt is szabályozza, milyen esetekben lehet fegyelmi
eljárást elindítani. Így többek között pl. ha a végrehajtó
hivatásbeli kötelezettségét vétkesen megszegi, vagy közbizalmat
megingató magatartást tanúsít, vagy ezzel hivatásának tekintélyét
csorbítja. Esetünkben viszont a törvény nem teszi kötelezővé,
hogy a büntetőeljárás alá vont személy praxisát felfüggesszék,
addig, míg a jogerősbűnösséget megállapító bírósági ítélet
meg nem születik. Természetesen elő lehet hozakodni az ártatlanság
vélelmével, de ahol már vádemelésen túl, bírósági
szakaszban van az ügy, ott már abszurdum, hogy az illető tovább
dolgozhat. Nemrég egy végrehajtó és a helyettese első fokon 2
év börtönbüntetést kapott 4 évre felfüggesztve. Esetükben
egy ingóság árveréséről készült jegyzőkönyv, és kiderült,
hogy az abban foglalt tények valótlanok, hisz abban az időpontban
még csak árverést sem tartottak Pár hónappal ezelőtt más fél
év börtönt kapott, másfél évre felfüggesztve hivatali
visszaélés miatt. De mai napig gyakorolják hivatásukat. Ráadásul
az elsőfokú ítéletben megjelölt bűncselekményt a hivatásukkal
kapcsolatban követték el, annak gyakorlása folytán. Ekkor azt
gondolom, már igencsak beszélhetünk a közbizalom megingatásáról,
vagy a hivatás tekintélyének csorbításáról. Fegyelmi eljárást
mégsem kezdeményezett senki velük szemben. Ne csodálkozzunk hát,
ha az adós azt mondja, minek fizessek be a végrehajtónak bármekkora
összeget is, ha úgyis elsikkasztja. Az általánosítás pedig
elkerülhetetlen.
Az pedig szintén nem csoda, ha a fent említett
végrehajtók nem félnek a retorzióktól, hisz a Kamara ügyvezető
alelnöke név szerint nekik mond köszöntet egy igen megható több
oldalas levélben. Erről nincs is mit mondani többet.
A végrehajtókkal szemben eléggé negatív társadalmi
attitűd él. Mindezt erősíthetik az olyan esetek, mikor a végrehajtók
okirat-hamisítást és hivatali visszaélést követnek el…Így
az előítéletekkel szemben nehéz fellépniük. Az Első Magyar
Végrehajtási Szaklap egyik célja is az, hogy a bírósági végrehajtókat
érintő előítéleteket így átformálják.
–A végrehajtásban dolgozóknak azzal számolni
kell, hogy ez nem egy szeretett szakma. Ahogy a BKV-ellenőr, vagy
a parkoló őr, vagy a politikus sem. De ő reggel ugyanúgy felöltözik,
bemegy dolgozni, mint bárki más, és ha munkáját
lelkiismeretesen végzi, semmi egyebet nem tesz, mint amit
feladatköre meghatároz, tehát amit tennie kell. A végrehajtó
is ilyen. Természetesen vannak olyan végrehajtók, akik azt
hangsúlyozzák, hogy mindent megtehetnek. Ez azonban koránt
sincs így, hanem a megadott hatósági dokumentum, a végrehajtható
okirat szerint kell eljárniuk. Ha a végrehajtónak ki kell
lakoltatnia, akkor meg kell, hogy tegye. Ha nem teszi, épp úgy törvényt
sért. Nem tehet se többet, se kevesebbet, mint amit a törtvény
előír, illetve, ami a bíróság, a közjegyző, vagy más arra
jogosult részére előírt. A dolgoknak ezt az oldalát is meg kéne
ismertetni az állampolgárokkal. Tudom, nem szeretik a végrehajtókat,
de azt gondolom, hogy humánusan, erőfitogtatás nélkül is
lehet végezni a végrehajtást. Meddig tart az, – ha idős
emberről van szó – , hogy felhívjuk az önkormányzat szociális
osztályát, hogy el tudják-e helyezni az illetőt? Tehát normálisan
is el lehet végezni a végrehajtói munkát. Igaz, nem könnyíti
meg a sajtó a dolgukat, de a kamara ezzel a viselkedésével nem
igazán javít a végrehajtói szakma megítélésén. És amíg
nincs kimunkált felügyelet a végrehajtói kamara fölött,
addig a tagok függelmi viszonya saját vezetőikkel sok mindent
befolyásolhat. Kb. 200 önálló bírósági végrehajtó van ma
Magyarországon. Miért nem lehet erre a posztra olyanokat
helyezni, akik normálisan, humánusan és mindenkor a törvénynek
megfelelően végzik a dolgukat? Persze mára a végrehajtói
kamara olyan zárt közösség lett, ahol ellenvélemény sem
lehet- legalábbis megtorlások nélkül. Ez pedig egyértelműen
a szakma szégyene.
Az önök egyesülete, illetve lapjuk, az Első
Magyar Végrehajtási Szaklap segíthet a végrehajtási eljáráskor
a másik oldalon állók számára is?
–A jogszabály leírja, hogy kifogással
lehet fordulni a bírósághoz, panasszal pedig a kamarához. De hát
a mondás is úgy tartja: holló a hollónak nem vájja ki a szemét…Az
elmúlt időszakban, főleg miután az egyik napilapban megjelent
egy interjú, sokan jelentkeztek és kértek tőlünk segítséget.
Olyanok, akik eddig nem mertek, vagy nem tudtak hová fordulni. A
lehetőségeinkhez képest segítünk; szakmabeliek- végrehajtók,
jogászok- vállaltuk az egyesületen belül azt, hogy tanácsot
adunk az ügyfélnek, miként tudja a végrehajtást a
leggyorsabban, legkultúráltabban intézni.
Hány tagot számlál az egyesületük?
–A közeljövőben tartunk közgyűlést,
ahol az újabb tagok felvételéről is döntünk. Nagyon sokan
vannak, a kamarán belül kollegák, jogászok, akik félnek a
retorzióktól, ezért nem lépnek be az egyesületbe. Így a
nyilvántartás szerint jelenleg 13 tagja van az egyesületnek,
viszont 50-60 fő dolgozik a célkitűzéseinknek megfelelően.
Azért az szörnyű, és abszurd dolog, hogy még
jogászok is félnek egy klikk retorziójáról.
–Az. De,mint mindenki ők is pénzből élnek,
és senki sem szeretne munka nélkül maradni. Féltik, féltjük
a családjainkat, a munkánkat, a megélhetésünket.
Azt hiszi a kívülálló, aki ért a joghoz,
jobban meg tudja magát védeni.
– Önmagát mindenki jogi eszközökkel tudja
kulturáltan megvédeni. Viszont a jogi eljárások nem néhány
nap alatt fejeződnek be. De ez ebben az esetben nem ilyen
fekete-fehér. Tudni kell, hogy a törvény szerint a végrehajtóval
szemben háromévente kötelező módon rendes, de bármilyen egyéb
konkrét ok alapján pedig rendkívüli vizsgálatot lehet
elrendelni. A végrehajtók saját kamarájukon belül
revizorokat, vizsgálókat választanak. A revizoroknak kell a
kollégák ellenőrizni, majd arról jelentést írni, és azt a
kamara elnökének leadni. Amennyiben a revizorok visszásságot
tapasztalnak, akkor fegyelmi eljárást kezdeményezhet a kamara
elnöke. És ha kell, tapasztalnak… Tehát minden a kamarai
berkeken belül történik és nem külső , elfogulatlan szakértőt
alkalmaznak. Sőt kijöhet ellenőrizni olyan revizor, akivel az
adott végrehajtónak peres ügye van. Hogyan zárható ki ebben
az esetben az elfogultság? A magyar jogrendszer összes eljárási
törvény szabályozza az elfogultság, a kizárás kérdését.
Ki nem lehet bíró, stb. egy ügyben. Ez itt nem működik. Ahogy
gyakorlatilag semmilyen más jogi alapelv, vagy alapjog sem. Miként
is tudja magát megvédeni ilyen esetben az adott végrehajtó? Például
bírósághoz fordul, ahogy ilyen esetben bárki más is tenné.
Viszont a kamara 2010-ben Sárváron tartott egy konferenciát,
ahol a tagság többsége megszavazta azt, hogy az elnök kötelező
módon indítson fegyelmi eljárást azon kamarai tagok ellen,
akik a kamarával vagy kamarai tagokkal szemben bírósághoz,
vagy más hatósághoz fordulnak. Ezt megszavazták. Hogyne tették
volna. És itt köszön vissza az előbb említett függelmi
viszony, és a képzettség kérdése is, hiszen vannak olyan 50
év körüli végrehajtók, akik munkájuk elvesztésével igen
nehéz helyzetben lennének, agy inkább hallgatnak. Féltik az állásukat.
Különösen az után, hogy a fenti határozat alapján indult is
fegyelmi eljárás. De szerencsére idén januárban változott a
jogszabály, így ma már a fegyelmei tanács már nem az egy
hivatásos bíró- két végrehajtó felállásban működik. Ma már
a jogszabály szerint csak hivatásos bírók ülhetnek a fegyelmi
tanácsban. Így egyértelmű, hogy más döntés nem is születhetett
az említett ügyben, mint hogy a felfüggesztési és fegyelmi kérelmet
első,majd másod fokon is elutasították. Indokolásukban leírták,
hogy „…Magyarország demokratikus jogállam, ahol mindenkinek
alapvető joga, hogy vélt vagy valós sérelmeinek orvoslása,
jogainak érvényesítése végett a jogszabályok által feljogosított
hatósághoz vagy bírósághoz forduljon. …”Ebből is egyértelműen
látszik, hogy amíg a belső szabályozás és a külső ellenőrzés,
kontroll és felügyelet nem változik meg hathatósan, addig a végrehajtáson
belül nagy változásokra nem számíthatunk, ami társadalmi
szerepéből adódóan gazdasági és szociális problémákhoz
vezethet.
Medveczky Attila
|