2012.07.13.
IN MEMORIAM CSURKA ISTVÁN
Csurka István: Közép-Európa
hó alatt
Egészen egyszerűen
és pőrén fogalmazva, azt történt, hogy a magyar forradalom után,
a reménytelenül szép önkifejezés után, az egész világállapot
lényegét megvilágító önégetés után a magyarság lett az
első áldozat Közép-Európában. A konklúziót pedig szinte szégyelljük
leírni, ezért szerényen kérdéssé finomítjuk: Nem Európán
múlik most már, hogy ez az első egyben az utolsó is legyen?
A kijelentéssel, mely
szerint a magyarság több mint ezer esztendő közép-európai történetének
most, 1956 után, halálos fenyegetettséggel terhes korszakába
jutott, Európa különböző helyein ellentétes fogadtatásra
lehet számítani. Vannak, mégpedig éppen itt, a Kárpát-medencében,
akik kárörvendezve nézik ezt a folyamatot, akiknek megannyi
tettük éppen ennek elősegítésére irányul, de éppen a
magyar etnikum felszámolásának zavartalan folytathatása érdekében
leplezik kárörvendésüket, sőt megbélyegzik mint nacionalistát
azt, aki a magyar nemzethalálról szól. Mások, elsősorban
Nyugaton, a racionalizmus és az építő tárgyilagosság
neveltjei szenvedélyes nemzeti romantikát és idejétmúlt kultúrpeszszimizmust
vélnek kihallani ebből az állításból. Ezek is úgy vélik,
hogy ez az állítás csak a hirdetőjét jellemzi. Megint mások,
s ezek többnyire csöndben tépelődő, megszomorodott magyarok,
szeretnék meg nem hallottá tenni ezt a kijelentést.
Ez
a vegyes fogadtatás maga is válságtünet: az európai ítélőképesség
megzavarodását mutatja. Európa már észre sem veszi, hogy fél
lába, vagy legyünk szerényebbek, a kisujja lefagyott.
Magyarországról másféle hírek vannak elterjedve világszerte.
A nyugati újságolvasó és tévénéző úgy van értesülve,
hogy éppen a magyarországi állapotok közelítik meg leginkább
a liberális demokrata fogyasztói modellt a keleti blokkban; hogy
itt a legtöbb a viszonylagos szabadság, az áruválaszték itt a
legnagyobb, a magánszféra itt a legkiterjedtebb. S ez tulajdonképpen
mind igaz is. Ez azonban egy nemzet életének csak az úgynevezett
zsurnálképe, turistaarca.
Magyarország
ez alatt az anzixfelület alatt első a népességfogyásban, az
öngyilkosságban, a középkorú férfilakosság mortalitásában,
az alkoholizmusban és a családszétesésben, de a mai magyar társadalmat
még ezekkel a sötét statisztikai adatokkal sem lehet jól
jellemezni. Mert a lényeget nem is lehet újságban közzétenni,
televízióban kommentálni, azt egyszerűen át kell élni ahhoz,
hogy meg lehessen érteni. A halálos fenyegetettség lényege
ugyanis az az erkölcsi mélypont, az a nihil, amivel a mai
magyarság zöme ezt az állapotot elfogadja.
Ennek
a mindenre ránehezedő nihilizmusnak éppen ez a lényege, hogy
ezeknek a halálos tényeknek a szorítását szinte mindenki megéli,
de a pillanatnyi érdekek zűrzavarában a szembenézést, továbbá
az orvoslás irányába teendő lépéseket elhárítja magától.
Ebben
a társadalomban csak akkor szisszen fel minden réteg és minden
csoport, ha a megszokott, a napról napra történő jövőfelzabáló
ténykedésében megzavartatik. Ebben az erkölcsi tompultságban
éppen úgy osztozik a vezető réteg és az őt szolgáló
technokrácia, mint a sokat emlegetett „dolgozó nép”.
Az
úgynevezett közmegegyezésen, amely kifejezés a rendszer első
számú ideológiai szlogenje lett a maga legitimálásúra, de
amelynek ezt a fenti, nihilbe csüngő valódi tartalmát soha nem
szabad felfedni, csak két népcsoport van kívül: az országon
belül a legszegényebbek, akiknek elemi létfeltételeik
megteremtéséhez annyi energiára, késztetésre és annyi elszántságra
van szükségük, hogy közben nem érnek rá belesüllyedni a
nagy nihilbe, az országon, a határokon kívül pedig azok a
magyarok, az ezeréves magyar nemzetnek azok a teljes jogú
tagjai, akiket a nemzeti elnyomás és a beolvasztás elleni
tiltakozás ellenszéruma óv meg a közömbösségtől. Az öregek,
a kisnyugdíjasok, a sokgyermekesek és a kezdő fiatalok
tartoznak ebbe a kétmilliónyi csoportba idebent és az erdélyi
falvakban és a felvidéki kisvárosokban és apró
nemzetszigetekben élő ugyancsak két-, két és fél milliónyi
tömegbe odakint. Rájuk nem vonatkozik semmiféle közmegegyezés.
Ők csak szenvednek.
Nem
tiszta dolog a Kárpát-medencében kisebbségi sorsba jutott Romániában,
Szlová-kiában, Jugoszláviában és a Szovjetunióban élő
magyarság érdekében szót emelni úgy, hogy ezt a lehangoló tényt
elhallgatja valaki. A magyarság sorsát itt, a Kárpát-medencében
egészében kell látni és vizsgálni. Ez természetesen nem
lehet menlevél a magyarüldözésre. A felszólalás erkölcsi
alapállása csak ez lehet: a saját felelősségünk megállapítása,
a saját helyzetünk feltárása és a bűneink bevallása. Ebben
az értelemben tehát le kell szögezni, hogy ha a Magyar Népköztársaság
területén egy, a mostaninál egészségesebb, demokratikusabb és
öntudatosabb magyarság élne, akkor a mostani magyarüldözés,
beolvasztás sem Romániában, sem másutt így, ebben a mértékben,
még ezek között a geopolitikai meghatározottságok között
sem volna lehetséges. A kisebbség elnyomásának, az
ultranacionalista üldözőknek, a beolvasztás taktikusainak és
stratégáinak most nemcsak a magyarság hatalmi gyengesége, kivérzettsége,
hanem az a fentebb vázolt erkölcsi hanyatlása, öntudatának
alig pulzálása adja meg a bátorítást. A kisebbségi kérdésben
nevetségességig menő egymásra mutogatás folyik a magyarság köreiben.
A Nyugaton, főként Észak-Amerikában élő egy-másfél milliónyi
magyar hangadó szócsövein keresztül elsősorban a magyar kormány
e kérdésben mutatott tehetetlenségét, bűnrészességét rója
fel, és egy vékony és áldozatkész rétegét leszámítva,
amelyik megpróbál ésszerű együttműködést kialakítani, és
a helybeli közvélemény és a politikai erők rokonszenvét és
támogatását elnyerve segíteni, a nagy tömeg közömbös és még
emberbaráti adakozásra sem hajlandó, pedig a Nyugatra kisodródott
magyarság a kezdeti akklimatizálódási nehézségek után túlnyomó
többségében megtalálta és megteremtette magának a maga normális,
a jó közép szintjén mozgó egzisztenciáját, és képes volna
akár dollármilliókkal is az erdélyi magyarság segítségére
sietni. (Más körülmény az, hogy ennek a segélynek a bejuttatása
milyen nehézségekbe ütköznék, és megint más, hogy ez a segély
gyakorlatilag nem létezik. Ez a tragikus körülmény.)
A magyar kormányzat
visszautasítja ezt az emigrációból ellene irányuló vádat,
és a geopolitikai rögzítettségekre hivatkozik. Ilyen vád
azonban belülről is éri. A hazai értelmiség egy kicsiny, de
korántsem jelentéktelen csoportja úgyszintén elégedetlen a
kormány magyarságpolitikájával, és ennek hangot is ad, mire a
kormányzat repressziókkal él vele szemben, mert a kisebbségi kérdésben
tanúsított mulasztásainak vagy közönyének a felhánytorgatásában
legitimitásának a megkérdőjelezését látja. Ezek a felszólamlások
ezt a felhangot valóban tartalmazzák is. Így áll elő az a
rendkívül felemás helyzet, hogy Magyarországon valaki hátrányos
helyzetbe kerülhet azért, mert felemeli a szavát a Magyar Népköztársaság
határain kívül élő magyarság érdekében.
|