2012.07.13.
Megtörtént az elképzelhetetlen
Ezt a mostani
bejelentést sok év várakozás előzte meg. Van Magyarországon
egy sajnálatosan vékony réteg, a tisztességes magyar vállalkozók
rétege és van egy másik szélesebb, de még mindig szerény létszámú
társaság az ún. versenyszférában alkalmazottak rétege. Ezek
száma együtt sem éri el a 2 millió főt. Magyarországot lényegében
ez a 2 millió ember tartja el. Ezek termelik meg azt az adómennyiséget,
melyet az állam újra eloszt, ebből vannak a nyugdíjak, ebből
működik az oktatás, a közvilágítás és minden más.
A magyar társadalom – részben az 1948 és 1989 között
átélt közjogi és erkölcsi cezúra – részben az 1990-től
tapasztalható erkölcsi padlón maradás eredményeképpen
teljesen jogosnak tartja, ha ezeket az embereket mindenféle létező
módon vegzáljuk. Igazából nem váltott ki különösebb felháborodást
a mára már több tízre szaporodó járulékok és díjak
tengere, a társadalom különösebb megütközés nélkül szemléli
a vállalkozásokat sújtó adókat, valójában senkit sem érdekel,
hogy az ország gazdasági teljesítményének jelentős részét
összekeccsölő rétegen élősködő hivatalok a sokadik bőrt húzzák
le szerencsétlenekről.
A gazdasági társaságok
formáját jelölő rövidítések, a kft., a bt. majdhogynem
szitokszóvá váltak, a vállalkozó szó hallatán pedig leginkább
Mercedesből kiordító tetovált napszemüveges IQ-betyár képe
jelenik meg.
Pedig működő vállalkozások,
kockázatot vállaló, dolgozni, teremteni akaró emberek nélkül
nincs jövője Magyarországnak.
A különböző vállalkozásélénkítő
programoknak se szeri, se száma. 1990-től annyi vállalkozásélénkítő
programmal találkozhattunk a sajtóban, hogy a magyar vállalkozások
még vagy tíz évig kipattanó szemekkel termelhetnék a hatalmas
profitot.
Csakhogy az élénkítésre
szánt milliárdok a legritkább esetben jutottak el a címzettekhez.
Azok ugyanis – elvileg – a tisztességes működő magyar vállalkozók
lennének. A tisztességes magyar vállalkozó a harmadik szrtókon
túl a legtöbbször tudomást sem szerzett róla, hogy őt az állam
élénkítené, vagy ha mégis akkor biztosan volt valamilyen követelmény,
melynek nem tudott megfelelni, mely őt teljes mértékben
alkalmatlanná tette az élénkítésre.
Ellenben a
semmilyen termelőtevékenységet, semmilyen értelmes szolgáltatást
sem nyújtó álvállalkozók minden esetben alkalmasnak
bizonyultak és néhányan annyira felélénkültek, hogy alig
tudták időben megrendelni a matt feketére festett luxusautókat,
vagy a dzsetszkít a Tisza-tóra. A legélénkebbek meg sem álltak
Horvátországig, Ciprusig, Monacóig vagy Los Angelesig, ltd-ket
és off-shore cégeket gründolni. Kettő közülük még
miniszterelnökségig is vitte. Bajnai és Gyurcsány az álvállalkozó
és álmenedzser archetípusa. Tőlük megoldást várni teljesen
értelmetlennek tűnt.
Be
kell valljam, hogy az Orbán-kormány első gazdaságélénkítő
lépéseit jómagam is teljes értetlenséggel figyeltem. Az
ingatlanvásárlási támogatások, vagy a Széchenyi-kártya
bizonyos megszorításai annak ellenére kizárták a vállalkozások
egy jelentős részét a pénzhez jutásból, hogy maga az elképzelés
jó volt. Az elmúlt két év intézkedéseire az volt a jellemző,
hogy miközben a kormányzati akaratban nem volt hiba, a végrehajtásnál
újra győzedelmeskedett a bürokrácia. A telephelybővítés címén
indított ingatlanvásárlási támogatások pillanatok alatt
elfogytak, a pályázati ügyintézők kész programmal várták a
kedves ügyfeleket, hogy hogyan lehet stiklikkel kiszedni a pályázatokból
a pénzeket. Aki tehette, már vásárolta is meg a haver lakását,
boltját, telkét – természetesen csak papíron – a hasznon
pedig riszteltek.
És itt jutottunk
el a következő ősi problémához, hogy a vállalkozók bizony
csalnak. Csakhogy jelentős különbségek vannak. A kényszerből,
megélhetésből csaló vállalkozó egy kalap alá van véve a bűnözővel,
a gazdasági társaságot eleve a csalás szándékával létrehozó
számlagyárossal, a milliárdos áfa csalásokat sorozatban végrehajtó
off-shore lovagokkal. Nem kell azokat félteni – mármint a vállalkozókat
–, én még nem találkoztam olyannal, aki ne csalna – szól a
kocsmai okoskodás.
De hát hogy ne
csalna, ha másképp képtelen üzemeltetni a vállalkozását, ha
a harmincféle adó és járulék, az idiótábbnál idiótább
nevű bevallási kötelezettségek, a hülyébbnél-hülyébb szabályok
tömkelege keseríti meg az életüket! Hát hogy ne csalna, ha az
általános forgalmi adó magasabb, mint a tisztességes tevékenység
kitermelhető haszonkulcsa! Hát hogy ne csalna, ha a jövedelemelvonás
– az egészségbiztosítás nélkül is – 60 százalék körül
van! Hát hogy ne csalna, ha az átlagos gazdasági tevékenységet
ilyen terhek mellett még papíron sem lehet jövedelmezővé
tenni!
Mindeközben a
televíziókból álproblémák tömegével sokkolják a közvéleményt.
A csaló vállalkozók szlovák rendszámú autóval járnak –
hallhatjuk még kormánykörökből is. Előre bocsátom, hogy se
én, se családom egyetlen tagja sem jár szlovák rendszámú autóval.
Tehát teljesen kívülálló vagyok az ügyben. De tessék már
nekem megmondani: nem arról volt szó 2004-ben, amikor az EU-hoz
csatlakoztunk, hogy itt majd minden szabadon áramlik? Nem arról
volt szó, hogy majd versenyeznek az államok a kegyeinkért? Ami
rossz, ami megnehezíti, megdrágítja az életünket az minden áramolhat
szabadon, csak éppen azt nem dönthetem el, hogy milyen rendszámú
autóval járjak? Az óriásvállalatok versenyeztethetik az államokat,
hogy melyik ad többet, melyikbe invesztál az állam 20-30-60
milliárdot, de én nem járhatok az olcsóbban üzemeltethető
szlovák rendszámú autóval ebben a fene nagy szabadságban?
A
közgazdaság teljes érthetetlenségének alkonyati szürkeségét
egyszer csak egy erős reflektor szúrta át. A dolog éppen sörivás
közben ért el, így egy pillanatig nem is hittem a fülemnek. Látom
a hírt, hogy Orbán Viktor bejelenti a munkahelyvédelmi akciótervet
és egyszer csak jön a felsorolás. Az a felsorolás, melynek
minden pontjára évek óta várok az öszszes rendes vállalkozóval
egyetemben. Az a felsorolás, melyről már teljesen lemondtam,
melynek az esélyét sem láttam, hogy megvalósul, nem most, de
2014-ben sem. És akkor tessék. Orbán bejelenti, idézem az
MTI-t:
Kifejtette, hogy a
25 év alattiak, az 55 év felettiek és a képzettséget nem igénylő
munkát végzők után fizetendő munkáltatói járulékot a felére
csökkentik. Az utóbbi intézkedés körülbelül negyedmillió
ember foglalkoztatását könnyíti meg – mondta, példaként
említve a takarítókat, a kubikosokat és a rakodómunkásokat.
A tartósan munkanélküliek
alkalmazását segítendő a kormány javasolja, hogy esetükben
az első két évben a munkáltatónak ne kelljen fizetniük
dolgozóik után, a harmadik évben pedig a tervek szerint a
jelenlegi fele lehet a munkáltatói teher.
A miniszterelnök
bejelentette, hogy ehhez hasonlóan a gyesről és a gyedről
visszatérők után az elhelyezkedést követő első két évben
sem kell majd járulékot fizetni a munkáltatóknak, harmadik évben
pedig csak a jelenlegi felét. A többféle kedvezményre
jogosultak a számukra legkedvezőbbet vehetik igénybe.
Közölte azt is:
az öt említett munkavállalói csoport esetében a szociális
hozzájárulási adót és a szakképzési hozzájárulást százezer
forintos bruttó bérig csökkentik.
Hatodik pontként
a kisadózók adó- és adminisztrációs terheinek csökkentését,
számukra tételes adózás bevezetését javasolta Orbán Viktor.
A miniszterelnök szerint a 6 millió forint alatti árbevételű
mikrovállalkozásoknak – egyéni vállalkozóknak, betéti és
közkereseti társaságoknak – az adófizetés rendkívül
egyszerű, választható formáját kínálják majd. Aki ezt választja,
annak egyetlen adót kell fizetnie, főállású kisadózó esetében
havi 50 ezer forintot, mellékállásban 25 ezer forintot.
A kisadó kiváltja
a társasági adót, a személyi jövedelemadót, a járulékokat
és a szociális hozzájárulási adót – ismertette.
Akik ezt a lehetőséget
választják, azok nem nyújtanak be beszámolót sem, csak bevételi
és kiadási számláikat tartják nyilván. A kormányfő szerint
ez az adózás azoknak lesz kedvező, akik szolgáltatást nyújtanak,
vagyis akiknek számláit más adóalanyok költségként már nem
számolják el.
A miniszterelnök
azt is elmondta, tovább szeretnék növelni a kisvállalatok súlyát
a munkaerőpiacon, ezért a legfeljebb 25 embert alkalmazó cégeknek
a foglalkoztatást serkentő, választható adózási módot
vezetnek be, a kisvállalatok adóját.
Ismertetése
szerint ez a válaszható adónem kiváltja a vállalkozás
profitját terhelő adókat és a bérek után fizetendő közterheket,
így a társasági adót, egyéni vállalkozók esetében a nyereség
utáni személyi jövedelemadót, a szakképzési hozzájárulást,
az osztalék után fizetendő egészségügyi hozzájárulást és
a szociális hozzájárulási adót.
Mint mondta, az adó
alapja a kisvállalat nyereségének és az általa
foglalkoztatottak bérköltségének összege lesz, mértéke
pedig 16 százalék. Úgy számolnak, hogy 300 ezer kisvállalatnak
segíthetnek ezzel, akik több mint 800 ezer embert
foglakoztatnak.
Orbán Viktor az
„áfacsapda” felszámolása érdekében, nyolcadik intézkedésként
bejelentette, hogy pénzforgalmi szemléletű általános forgalmi
adózást vezetnek be, ennek lényege, hogy az 500 ezer euró árbevétel
alatti vállalkozások csak akkor kötelesek befizetni az áfát,
ha nekik azt már kifizették.
A munkahelyvédelmi
akció része, hogy a számviteli szabályok könnyítésével segítenek
a devizaárfolyam-veszteségek miatt nehéz helyzetbe került vállalkozásokon.
Közölte: olyan jogszabály-módosításra van szükség, amely
szerint a cégeknek tőkehelyzetük megítélésénél nem kell
beszámítaniuk a devizaárfolyamok változásából származó
veszteségüket, így azoknak, amelyek csak a kedvezőtlen árfolyammozgások
miatt szenvedtek el átmeneti tőkevesztést, nem kell azonnal
visszapótolniuk elvesztett tőkéjüket.
A miniszterelnök
tizedik pontként a házipénztárakra vonatkozó adminisztráció
radikális egyszerűsítését említette. Emlékeztetett arra,
hogy a kormány tavaly jelentősen megemelte a házipénztári készpénz-záróállomány
megengedett legmagasabb mértékét, de a szabályozás még így
is jelentős adminisztrációt követel meg a vállalkozásoktól,
ezért úgy gondolják, hogy a korlátozásokat meg kell szüntetni.
Megtörtént az
elképzelhetetlen és még folytatása is lehet. Ez igen!
|