2012.07.20.
Egymillió ütés
A mai képzőművészet gyakran tévutakon jár
Szilágyi Özséb ötvösművész
1986-ban született. Kisiskolás korában Simon Istvánhoz
járt kerámia szakkörbe. 2005-ben a Prohászka Ottokár
Katolikus Gimnáziumban érettségizett. Érettségi után a Bánki
Donát Közlekedésgépészeti Szakiskolában autófényezői
szakra járt, ahol 2008-ban az országos versenyen 3. helyezett
lett, és így egyből odaadták a jeles szakmai bizonyítványt.
Utána az Opel Interatnál majdnem 1 évet dolgozott. Keresztapja
révén Ozsvári Csaba ötvösművésznél tanulhatott, mely alatt
az ötvös szakmának a cizellálás részébe kóstolhatott bele.
Mesterével egyházi megrendelésre dolgoztak, előtérbe helyezve
azt a domborításos technikát, amiben figurális és
ornamentikus elemek voltak ötvözve. 2011-ben a Budapesti Szolgáltató-
és Kézművesipari Szakképző Iskolában az ötvös – aranyműves
szakon jeles bizonyítvánnyal végzett, így az ékszerkészítés
rejtelmeit sajátíthatta el. Iskola végeztével egyedi cizellált
alkotásokat csinált, 90 %-ban egyházi témában, műveit
gyakran fával ötvözte. 2012-ben létrehozta saját vállalkozását
az Ötvös Özséb Kft.-t. Egyre több technikát igyekszik
alkalmazni munkája során. A cizellálás terén is fejleszteni
szeretné tudását ötvös mesterek segítségével. Jelenleg a vésést
tanulja, mely után a kőfoglalást szeretné elsajátítani. Néhány
hete a Keszi-Art művésztársulat kiállítása a Múzeumok éjszakájához
is csatlakozott, s ezen a tárlaton Szilágyi Özséb három alkotását
is megtekinthettük.
Sokkal nehezebb a hibákat kijavítani, mint a festészetben
Olvastam, hogy egyik mesterének Ozsvári Csabát tartja.
Ő szinte kizárólag egyházi megrendelésekre dolgozott. Számos
liturgikus tárgyat készített már a váci püspökségnek. II.
János Pál pápa számára - a Szentév alatt használatba vett -
misekönyvborítót és egy magánájtatosságra szolgáló Fájdalmas
Krisztus (Vir dolorum) domborművet készített. Ez utóbbi műve
akkor került a Vatikánba, amikor a pápa boldoggá avatta Apor
Vilmos püspököt. Ön látta ezeket az alkotásokat?
–Ezeket a műveket csak fotókon láttam, mégpedig
abban a könyvben, amit Ozsvári Csabától kaptam. Mesterem halála
után személyesen megnézhettem néhány Ozsvári-munkát, mert
egy ismerős plébános atya a második legnagyobb megrendelője
volt. Csaba neki is készített ezüst Biblia-borítót drágakövekkel
kirakva, emellett kelyhet és monstranciát, magyarul szentségmutatót
is ezüstből, aranyozva, valamint keresztelőtálat kancsóval.
Most, hogy én is Biblia-borítót készítek, alkalmam volt
ezeket a nemes tárgyakat megtekinteni.
Festők mesélik, hogyha valamit hibáznak a képen,
felvisznek egy új réteget, és minden rendben van. Az ötvös
mesterségnél nehezebb a javítás?
–Sokkal nehezebb a hibákat kijavítani, mint a festészetben,
mert mi nem egymásra tesszük a rétegeket, hanem egy sík lemezből
indulunk ki. Először negatívba kalapáljuk, domborítjuk ki az
anyag felületét, cizellőr kalapács, és poncoló acélok segítségével.
A készülő Biblia-borító is egy szurokágyon fekszik, s miután
hátulról ki van domborítva negatívba, a szurkot le kell róla
égetni, majd ki kell lágyítani, izzásig felhevíteni a fémet.
Ezt követi a savazás, a közömbösítés. Ezután jön a szemből
való kidolgozás, ami aprólékosabb munkát kíván. Ez is
mutatja, hogy mennyire nehéz javítást végezni ebben a
folyamatban. Igen zajos ez a munka, ezért füldugóval dolgozom.
A cizellőr saját magának készíti el az ehhez szükséges
szerszámokat, az egyedi formájú kalapácsot és a sok féle ezüstacélból
készülő poncolóacélt. Az egyik kalapácsomban eddig nem
kevesebb, mint egymillió ütés van.
Tehát esetünkben szellemi és kemény fizikai munkáról
is beszélhetünk.
–Fizikailag igen nehéz részei is vannak ennek az
alkotói folyamatnak, főleg mikor nagyobb plasztikákat kell
kidomborítani a felületből. Csabánál az Admontba készülő
templomkapu oldalfrízeit cizelláltam, és ott mélyebb domborítások
is vannak, ezért kemény fizikai munkát kell végezni. Ez az oka
annak, hogy nagyon kevés nő végzi ezt a mesterséget, s ha végzi
is, akkor inkább az ékszerészetre szakosodik. Több ága létezik
az ötvösművészetnek. Az aranyművesek készítik az ékszereket,
az ezüstművesek a nagyobb tárgyakat például: tálakat,
kelyheket, kancsókat, a cizellőrök pedig a plasztikus díszítéseket,
és vannak még vésnökök, kőfoglalók, kőcsiszolók is.
A megrendelő meddig szólhat bele az alkotás folyamatába?
–Az első, hogy megadják a témakört. Ezután én
nem azt csinálom, hogy leülök, és egy óra alatt megtervezem
az alkotást, hanem a terv akár heteken át érlelődik bennem,
és a munkával kapcsolatban több gondolat vetődik fel, akár
autózás közben is. Amikor már összeállt az agyamban a vázlat,
akkor kezdek el tervezgetni, rajzolgatni úgy , hogy meglegyen a
mondanivaló és a tartalom is. Ezt követően mutatom meg a
tervet a megrendelőnek, aki általában elfogadja azt.
Ozsvári stílusát is átvette, vagy rátért egy egyéni
útra?
–Az kétségtelen, hogy mester és tanítvány közt létezik
egy kapcsolat, és óhatatlanul is azt folytatná az ember, amit a
tanárától elsajátított, tehát azon az úton menne tovább.
Természetesen ez így nem lehetséges, mert minden művész egyéniség,
és én is arra törekszem, hogy megtaláljam a saját stílusomat.
Aki ránéz a munkámra, felismerheti azt, hogy Ozsvári-tanítvány
vagyok, de azt is, hogy egy külön útra léptem. Saját technika
és stílus jellemzi munkáim nagy részét.
Mesterét leginkább a honfoglalás kori magyar ötvösség,
a szkíta, a grúz, az örmény és a kora középkori Európa ötvösművészete
foglalkoztatta. Ön honnan veszi a motívumokat?
–Sosem másoltam le valamit egy az egyben a gyakorláson
kívül. Az nem lenne a sajátom, nem belőlem indul ki. A másolást
nem is tartom művészetnek. Olyat próbálok megeleveníteni a
munkáimon, amit még nem láttam az alkotásokon, de a természetben
előfordul. Motívumaimat részben a természetben előforduló növényvilág
és a fantázia szüleménye alkotja.
Írók, grafikusok sokszor spontán, megrendelés nélkül
is alkotnak. S ez az alkotás sok esetben az asztalfiókban marad.
Az ötvösmunka alapanyaga viszont igen drága.
–Az valóban ritka, hogy hirtelen fellángolásból születnének
meg alkotásaim. Amikor nem megrendelésről van szó, akkor
direkt ajándékozás céljából dolgozom. A legtöbb esetben vörösrézzel
dolgozom, ez nem a legolcsóbb, de nem olyan drága, mint az ezüst.
Ami drága, az a munkadíj, hiszen egy tenyérnyi felület megmunkálása
annyi idő is lehet, mint egy A4-es méretűé. Tehát a munkára
fordított idő a sok, ha minőségre törekszünk.
Nyolc óránál többet
kell dolgoznom ahhoz, hogy megtérüljön a beruházás
Idén létrehozta saját vállalkozását az Ötvös Özséb
Kft.-t. Nem félt ebbe belevágni?
–Nem féltem. Soha nem voltak káros szenvedélyeim,
és arra törekedtem, olyan felszereltségű műhelyem legyen,
ahol minőségi munkát lehet végezni. Emellett nyolc óránál többet
kell dolgoznom ahhoz, hogy megtérüljön a beruházás. Ez idáig
egy fő megrendelőm van, neki köszönhetem, hogy létrehozhattam
ezt a vállalkozást. Ő Ozsvári Csabát is támogatta megrendeléseivel.
Úgy gondolta, hogy fontos az egyházi vonalat továbbvinni, mert
kevés az egyházi ötvösművész. Távlati terveim: szeretnék
kiállítást rendezni Budakeszin, majd Székesfehérváron, később
Rómában is. Ikertestvérem római katolikus pap, ő a doktori
disszertációjára készül az „örök városban”. Így Rómában
is lenne lehetőségem kiállítani. Remélem, hogy a kiállítások
kapcsán többen észreveszik azt, hogy létezik élő, kortárs
egyházi ötvösművészet Magyarországon. A megrendelőm
kapcsolatai lehetővé teszik azt is, hogy Erdély több településére
is dolgozzak. Ott is lenne erre igény, mert úgy tudom, Erdélyben
nincs olyan ötvösművész, aki egyházi tematikában dolgozik.
A keresztek esetében a megmunkált vörösréz faanyagra
kerül rá. A fát is ön munkálja meg?
–Kiskorom óta a használati, valamint dísztárgyak
készítésénél sokszor fa-fém kombinációt használom, és előszeretettel
lakkozom a famunkákat. Több keresztet is készítettem amin Jézus
Máriával látható. Ennek az alapja fából volt és az alakok
kontúrja több színű fémből volt belesüllyesztve a fába. Az
ötvösmunkákhoz már komolyabb famunkákat készítettem. Nyers
pallóként veszem meg a fát, majd különböző eljárásokkal
jutok el a végcélhoz. Asztalosmesterektől kérek tanácsot, ők
elmondják a technikát, én pedig otthon megmunkálom az anyagot.
Famegmunkáló gépek megvásárlásával és a fényező szaktudás
segítségével egyre jobb minőségű műveket készíthetek. Különösen
szeretem a borovi fenyőt, mert az erezetéből nagyon sokféle látványos
mintázatot lehet a forma kialakítása révén előcsalogatni.
Egyik kereszten látható Jézus lábánál a Szent Szűz,
a motívum pedig a szőlőfürt.
–Egységkeresztről van szó, melynek lényege, hogy
Szűz Mária, mint társmegváltó jelenik meg a kereszten, hiszen
együtt szenved Jézussal. Az ornamentikus díszítésbe
belevittem Jézus életének számát, mert pontosan 33 levélzet
öleli körül a keresztet. Hét szőlőfürtöt láthatunk, nem véletlenül,
mert ez a mennyország hét kulcsát jelképezi. A hét a teljesség
száma. A szőlőből készül a bor, ami az átváltozáskor Jézus
vérévé válik.
Mennyire lehet egy főleg egyházi megrendelésekre dolgozó
művész modern, absztrakt?
– Miként a mindenáron való újat akarás sem, úgy
a görcsös hagyománytisztelet sem járható út szerintem. Úgy
gondolom, a mai képzőművészet gyakran tévutakon jár, ezért
a saját munkámhoz elsősorban a régi művészetek irányában
keresek támpontokat. Célom és törekvésem az emberi, művészi
tisztesség és a szakmai minőség. Sosem szerettem a torz alkotásokat,
lágyabb, emberbarátibb, a természethez közel álló vonalak állnak
közel hozzám. Olyan alkotások, melyek megnyugtatják az embert.
Léteznek az ötvösművészetben iskolák?
–Régebben ez jellemző volt, de most, mikor a tömegtermelés
bejött, egyre visszaszorult az igény az egyedi iránt. Az ötvösmesterség
néhány ága szinte kihalt, egy-egy mester van, akitől lehet
tanulni. Hála Istennek, velük kapcsolatba kerültem, és most
folyamatosan tanulok.
Ötvös-aranyműves szakon végzett. Nagy felelősség
arannyal dolgozni?
–Elég nagy. Ajándékot készítettem aranyból, a
feleségem számára lánykérő gyűrűt, amikor megkerestek
aranyművességgel, akkor inkább továbbadtam a munkát egy ebben
járatos ötvös mester kollegának. Az arannyal el kell számolni,
és külön fémjelezni is szükséges.
Nézzük, az ön személyes történetét. Tudtommal
sokat tartózkodott a családi műhelyben.
–Édesapámnak műszaki végzettsége van és üvegező vállalkozása
is volt, elég sok mindennel foglalkozott, ezermesternek nevezhető,
jelenleg éppen karbantartó a helyi gimnáziumban. Már kis korom
óta nagy volt a gépek szerszámok iránti érdeklődésem.
Szerettem a kreativitást igénylő dolgokat, ebből kifolyólag többször
is átépítettem a már meglévő kerékpáromat, mert nem
tetszett nekem. Szétvágtam a fém vázat és más fémek
felhasználásával teljesen új formát hoztam létre, amit szépen
le is fényeztem, az első fényező pisztolyommal.
Nem is jelentkezett egyetemre, főiskolára?
–Gépészmérnök szerettem volna lenni, fel is vettek a Bánki
Donát Műszaki Főiskolára. Viszont már az első évben rájöttem,
hogy másról szól ott a történet, ahogy elképzeltem, így
otthagytam a főiskolát. Nem hiszek a véletlenekben, hiszen, ha
ez nem történt volna meg, akkor vajon milyen úton találom meg
igazi hivatásomat. Az ötvös-aranyműves szakon esti tagozaton
tanultam, tehát napközben dolgoztam, majd estébe nyúlóan
iskolában voltam. Már akkor, ha csak időm engedte, cizelláltam.
Foglalkozik még autófényezéssel is? Gondolom, abból
jobban meg lehet élni. Autója sok embernek van, de ízlése
kevesebbnek.
–Már nem vállalok autófényezést, minden ilyen
munkát a volt munkahelyemhez küldök. Az ötvösséget választottam
fő profilomnak, ezért ebbe fektetek minden energiát. Igaz, hogy
többet keresnék, mint autófényező, de az ötvösséget érzem
hivatásomnak. Autófényezőkből Dunát lehet rekeszteni, de
cizellőrből, aki a munkát ilyen szinten tudja csinálni, más
ötvös mesterek szerint is kevés van.
A
hit erőt ad a mindennapi nehézségek elviseléséhez
Miként reklámozza magát egy ötvös?
–Tartom a kapcsolatot a volt tanáraimmal és az ötvös
mesterekkel, ami kapcsolati tőkét is jelent. Van, mikor ők
adnak át nekem munkát, illetve fordítva. Ismerősök, akik látják
az alkotásaimat, ajánlanak engem másoknak. Nagy lehetőség az
idén létrejött Keszi-Art, ami összefogja a helyi művészeket,
és az ezzel kapcsolatos sajtómegjelenéseknek is sokat köszönhetek.
Pátyon látható egy köztéri alkotásom, ami szintén reklámot
jelent.
Milyen alkotásról van szó?
–Felújítottak egy több mint százéves, kidőlt kőkeresztet.
A keresztben lévő mélyedés arra utal, hogy egykor valamilyen
kisplasztika lehetett benne. Azt nem tudjuk, mit ábrázolt, így
én terveztem meg az újat.
Mennyire jelentenek problémát a határidős munkák? Ötvösként,
gondolom nem lehet sietni, szinte mértani pontossággal kell
rajzolni, tervezni.
–Természetesen nem lehet a munkát siettetni, de
mindig vállalható határidővel dolgozom. Van egy bejáratott
munkarendem, és ahhoz tartom magam.
Az Istenbe vetett hit mennyit segít az alkotói munkában?
–Szinte csak egyházi témában alkotok, és el sem
tudom képzelni azt, hogy valaki hit nélkül képes ilyen tárgyakat
készíteni. A hit erőt ad a mindennapi nehézségek elviseléséhez,
hogy a munkánk a mindennapi rutin ellenére sem hiábavaló.
Ugyanúgy segít a munkában, mint a mindennapi életben. A hit áthatja
egész életünket.
Medveczky Attila
|