2012.07.20.
Elég-e önmagának az ember?
(Barsi Balázs–Keppel Márton: Szombat esti elmélkedések)
A
közelmúltban jelent meg az esztergomi ferences gimnázium kiadásában
Barsi Balázs és Keppel Márton közös könyve a Szombat esti
elmélkedések. Aki volt valaha frankás diák, tehát az
esztergomi ferencesekhez járt, tudhatja, hogy mikor is került
sor ezekre az elmélkedésekre. E sorok szerzője 1988 és 1992 közt
koptatta a ferences gimnázium padjait, és abban az isteni
kegyelemben volt része, hogy a noviciusok akkori magisztere, páter
Barsi Balázs tartotta számára első osztályban a hittant. Ezek
a hittan órák örökre az emlékezetünkbe vésődtek. A 20. érettségi
találkozó előtt azon gondolkozom, hogy mi is volt ebben az intézményben
a különleges. Legalábbis akkor. Kiemelendő, hogy nem volt
zseniképző, hanem neveltek. És én a nevelésre teszem a hangsúlyt.
Hiszen a tudás maga, érzelmi intelligencia nélkül tán még
veszélyesebb is a tudatlanságnál. Az is sokat elárul az iskoláról,
hogy bizony kamasz fiúként szégyelltem magam, mikor rossz
jegyet kaptam, és nem az adott pedagógus felmenőjére
gondoltam…1988-ban még igen kevés katolikus gimnázium volt az
országban, illetve lett volna több is, de nem engedélyezték a
pártállamban. Esztergomot pedig kifejezetten büntették, erre
egy példa, külön kellett megrendelni a távolsági beszélgetésekhez
a vonalat. Míg Dorogról telefonálhatott szabadon az ember, ezt
nem tehette meg az érseki városban. Szombaton, a hosszú kimenő
után a templomban a szentgyónási alkalom előtt egy szerzetes
elmélkedéseit hallhattuk. Nem csak Barsi atyáét. A könyvben
szereplő elmélkedések az 1983/84-es tanév „termései.” Az
elmélkedések mellett pedig ott vannak Giotto Assisiben készült
Szent Ferenc-sorozatának képei, Keppel Márton művészettörténész
elemzéseivel kísérve. A képek nem kapcsolódnak szorosan az
elmélkedések tartalmához, de mégsem mondhatjuk, hogy csupán
dekorációk és helykitöltők. Barsi atya elmélkedései egyaránt
ajánlhatók diákoknak, felnőtteknek és bizony pedagógusoknak
is. Az utóbbira engedjenek meg egy példát idéznem a könyv 71.
oldaláról: „Szülői látogatás alkalmával egy olyan fiúnak
a szülei jöttek hozzám, akiről semmi jót nem tudtam mondani.
Láttam azonban, hogy milyen szeretettel csókolja meg édesanyja
ezt a nem tanuló, lusta és tehetségtelen gyereket, és hogy öleli
át édesapja meg kisöccse. Az emelet ablakából láttam
mindezt. Mélységesen meghatott. Szégyelltem is magamat. Azért
nem találok benne semmi jót, mert sok lustasága miatt tulajdonképpen
nem szeretem. A nem szeretem másik neve a ki nem állhatom. Aztán
hirtelen eszembe jutott, hogy ezt a fiút mindenki szereti az osztályban,
mert vidámságot, jó hangulatot teremt. Lényegében az igen színes
fantáziájával állandó programot ad az osztálynak még a holt
szezonok idején is. Ezt dicsértem meg benne, és azt is, hogy végre
kettesre felelt nálam. Az a kettes igen erős, igazi kettes volt.
Kisütött a nap. A dicsérő szavaktól a fiú elkezdett teljesíteni.
Nem fényesen, de mégis. Az az egy elismerő szó kiforgatta a
lustaságból.” S ha már itt tartunk azt is meg kell említeni,
hogy Balázs atya szerint látszat sokszor csal, mert a lustának
tűnő képe nem azonos az igazi lustáéval. A csendben ülő és
gondolkodó ember nem lusta, ugyanakkor a nyüzsgő, az álfeladatokba
menekülő ember, noha rengeteget mozog, mégis lehet rest. Bizony
hányszor találkozunk ilyen emberekkel az egyházi ünnepek
szervezésének idején…Az álfeladatok pedig pokollá teszik az
életet. Barsi Balázs szerint háromfajta ember van: a kívülről
irányított, a fölülről irányított embert és a belülről
irányított ember. Ennek kapcsán megjegyezte, hogy a jelenkorban
a filozófia elárulta önmagát, hiszen az egyén istenítését
javallja. Egyébiránt napjaink közállapotait - nyilván a
gondolkodásmód sutaságaiból kifolyólag - a Noé korbeli
szellemi és lelki káoszhoz hasonlította.
Vallásfilozófiai
fejtegetésében rámutatott, hogy a lelkiismeret tulajdonképpen
az énben lakózó másvalaki hangja. Történeteket is mesélt: például
az emberről, aki bevallotta, hogy már nem tud többet hazudni önmagának,
azaz nem tudja elhallgatatni a benső hangot, a lelkiismeretét.
Amint hangoztatta, napjainkban az emberiség nagy árat fizet azért,
mert nem hajlandó hallgatni a benső hangra. Szerinte ezért
jellemzi Európát is atomrobbanás utáni állapot. Hiányolja például
az oktatási rendszerből a lélekkel igazán foglalkozó tantárgyat
- amint kifejtette, a torna a test edzése, a matematika a logikáé,
a zene a testben lévő hangszereké stb. A lelkiismeretet
pediglen ápolni kell - egy történettel mutatott rá ennek
fontosságára. Még mint osztályfőnök találkozott azzal, hogy
csintalanságukban nebulói összetörtek egy vázát. Eleinte nem
akaródzott a tettesnek színt vallania, ám a következő napra
olyannyira gyötörte a diákot saját lelkiismerete, hogy
bevallotta tettét. Dicsérettel érte el Balázs atya, hogy a
fiatalember a jövője során mindegyre hallgasson a belső útmutatására.
Ez a lelki iránytű mindenkiben meg van . A tízparancsolatot nem
ismerők is egy szebb holnapot a kőbevésett útmutatások alapján
tudnak elképzelni. Amint kifejtette, küldetésünk hinni abban,
hogy a többi embernek a szívébe is belevan vésve ez a lelki útmutatás.
Feladatunk elősegíteni a jóban való életet, azaz segédkezni
abban, hogy minél több ember hallgasson a lelkiismeretére.
Balázs
atya beszél a bűnös önszeretetről is. Szerinte az önző
ember „lopja mások szeretetét. Élete azért elviselhető,
mert piócaként szívja a szeretetet, gondoskodást másokból,
de ha tényleg maga marad? Elég-e önmagának az ember? Csak kétfajta
szeretet létezik: az igazi, mások felé forduló, ez a szeretet
Istentől való; és a hamis szeretet, az önzés, amely tulajdonképpen
mások tagadása, Isten tagadása. Valahányszor az önszeretetnek
áldozol, megfogyatkozik szereteted Isten és ember iránt. Az
atomháborút készíted elő, az emberiség öngyilkosságát. A
szeretet arra született, hogy kisugározzuk önmagunkból és mások
felé áradjon. Isten azért teremtett, mert szeret. Kártékony méreg
az önszeretet, amely téged is pusztít és pusztítja a világot.
Önzésed keserít el, ha másoknak sikere van. Önzésed miatt érzed
rosszul magadat. Önzésed tesz fel álarcot neked, és bújik el
hazug viselkedés mögé. Az önszeretet néha könnyeket fakaszt,
de soha nem mások nyomorán, hanem magad sértett hiúságán. Az
önszeretet elhiteti veled, hogy nem vagy félreértett. Hogy csak
ennyire vitted, annak az oka ez az iskola, ezek a tanárok, ezek
az osztálytársak. Te soha semmiben nem vagy igazából hibás.
Igazi szenvedésed oka mindig az önszeretet. Minden rossz
hangulat, levertség, életuntság mögött ott van az önzésed,
ez a lassú halált okozó méreg. Jézus életünk szabályává
tette a földbe hullott búzaszem sorsát: elhal és bő termést
hoz. Ha fél elhalni, akkor megrohad. Hány megrohadt, önző élet
van a világon? Amikor Jézus keresztről beszél, akkor az
Atyaistennél látott tiszta szeretetről beszél, amely az élet
forrása. Amikor mi szeretetről beszélünk, gyakran önzésünkről
van szó, az pedig éppen az ellenkezője: leszakadás az élet
forrásáról. Kereszténynek lenni azt jelenti, hogy
megtapasztaltam: Isten engem végtelenül szeret, előbb
szeretett, még amikor nem is léteztem, még mikor bűnös
voltam. Ezt a megtapasztalt szeretetet akarom utánozni. Ez nem e
világból való, de ennek a világnak halálosan szüksége van rá.”
Barsi
Balázs szerint azzal, hogy Ádám Isten iránti feltétlen,
gyermeki bizalma megrendült, megromlott Isten utáni vágya is.
Ez a vágy egyrészt elszakadt Istentől, és így önmagába
csavarodott vissza. Másrészt háromfelé szakadva a teremtményekre
tapadt, mintha azok istenek lennének, így a bűn után a teremtményekhez
való viszonyunkat a hármas kívánság jellemzi. Az asszony látta,
hogy a fa élvezhető (a test kívánsága), tekintetre szép (a
szemek kívánsága) és csábít a tudás megszerzésére (az élet
kevélysége). (Vö. Ter 3,6) Az anyagi világ ekkor lett a hiábavalóságnak
alávetve, mert az ember ajándékba kapta, azonban megszűnt úgy
fogadni, mint ajándékot. Az ember többé már nem látja a világ
szentségi jellegét, hanem külön-külön vágyakozik mindenre:
egyetlen vágya szálakra bomlott. A bűnbeesett ember ezzel egy
Istentől független világot kezdett kiépíteni, amelynek
azonban – bármilyen ragyogónak tűnik is – van egy alapvető
hibája: nem létezhet, mert illúzió. Ezt a világot az Istentől
elszakadt, a teremtményeket abszolutizáló, bűnös vágyak
uralják. Valójában tehát nem a szent, az aszkéta, a hívő
ember fojtja el vágyait, hanem a parázna, a mammont imádó és
gőgös ember, aki leszállított vágyaiból megalkotja bálványainak
a végtelenség illúzióját keltő világát. Ez a világ Isten
haragjának perzselő tüzében ég el. Nem arról van szó, hogy
Isten féltékeny volna az ember saját maga teremtette boldogságára,
ez túlontúl antropomorf elgondolás. Az érzékletes kép csupán
azt fejezi ki, hogy Isten nem hajlandó legitimizálni egy nem létező
világot; annak vele szemben nincs létjogosultsága: pusztulásra
van ítélve. Ha az ember megváltásra szorul, akkor tehát elsősorban
vágyaiban szorul megváltásra, hiszen bűnei romlott vágyaiból
következnek. A Megváltó „gyökérkezeléssel” orvosolta a vágyaiban
beteg embert. Emberré lévén ő maga is vágyakat hordozott a szívében,
melyek azonban romlatlanok és tiszták voltak. A sátán őt is
megkísértette, s ha ő is engedett volna neki, mint egykor Ádám
és Éva, az a mi örök elbukásunkat jelentette volna. De
Krisztus háromszor mond nemet a gonosznak. Sőt, gyakorlatilag szóba
sem áll vele, csak szentírási idézeteket olvas a fejére.
Barsi
Balázs egyik elmélkedésében az éberségről és a figyelemről
értekezik. „Ébernek lenni azt jelenti: figyelni! Ez az
ember legmagasabb rendű szellemi képessége. Ha ez hiányzik a
szeretetből, akkor az a szeretet önző. Nemcsak a szeretet
melege hiányzik ebből a mai világból, hanem még inkább a
figyelemé. Nem figyelünk oda a dolgokra, egymásra, Istenre. Ezért
nem éljük meg mélyen az életünket, ezért nem vesszük
komolyan a másikat, Isten jelentéktelen ponttá zsugorodik képzeletünkben
és létünkben. Ha valóban odafigyelnénk a másik emberre akkor
az azt jelentené, hogy előítéleteinket félretéve tekintenénk
rá. Egy maszatos ki cigánygyerekről , akit az utcán látok,
csak annyit tudok, hogy cigány, hogy gyermek és maszatos. Ám az
édesanyja többet tud róla: azt is tudja, hogy mi lakik benne,
hogy nincs még egy ilyen gyermek a világon, hogy maszatos arcával
együtt is csodálatos. Vonatkoztasd ezt magadra! Ha például tanárod
figyelmet sem fordítva igazi énedre csupán annyit mondana, hogy
egy közepes képességű, szemtelen és lázadó kamasz vagy,
bizonyára elárulva éreznéd magad. Ezek a nagy általánosítások.
Aki valóban figyel rád, annak szeme előtt egymás után
hullanak le ezek az általános kategóriák, és meglepve látja,
hogy teljesen más vagy, mint amilyennek első pillantásra,
sietve és nem figyelve feltételezett. Képzeld el egy család
helyzetét, ahol férj és feleség első perctől kezdve csak a másikról
kialakított képet szereti és nem a másikat magát. Jaj neki,
ha nem olyan, mint amilyen a róla kialakított kép! Abban a családban
haldoklás kezdődik, amely fájdalmasabb, elviselhetetlenebb,
mint egy késszúrás.”
A
ferences atya szerint z emberi értelemnek kétféle szerepe van.
Az egyik a praktikus, a számító gondolkodás, az, amellyel az
ősember bevitte a tüzet a barlangjába, amellyel ma számítógépeket
készít, internettel hálózza be a Földet, műholdakat küld a
világűrbe. Van azonban az értelemnek egy másik funkciója is:
rácsodálkozni a létezésre, és kutatni az okokat, keresni a végső
kérdésekre a választ. A hit elsősorban az értelemnek erre a második
funkciójára épül. Tanítványaitól háromszor is megkérdezi
az Úr Jézus: „Megértettétek?” Utolsó szavai pedig így
hangzanak: „Tegyetek tanítványommá minden népet! Kereszteljétek
meg őket az Atya és a Fiú és a Szentlélek nevében, és tanítsátok
meg őket mindarra, amit nektek mondottam.” (Mt 28,19-20) A
hitben van tehát valami, ami tanítható, és amit meg kell
tanulni. Enélkül nem lehetünk tanítvánnyá. Ma az európai
ember súlyosan arányt tévesztett. Óriási dolgokat művel a
gyakorlati értelem segítségével, a létezésre rácsodálkozó
értelem szerepét ugyanakkor túlságosan is háttérbe szorította.
Újabb és újabb találmányainak szerkesztésével van
elfoglalva, de közben az a veszély fenyegeti, hogy elvész a részletekben:
elfelejti önmagát és létének értelmét. Ahhoz hasonlítja
ezt Barsi Balázs, mint amikor valaki egy leszakadni készülő
sziklaszirten állva a karóráját javítja. A XIII. században a
ferences Szent Bonaventura mondta a párizsi filozófiai fakultáson
működő kollégáinak: „Azt ugyan megtanultátok, hogyan kell
fölmérni a világot, de attól tartok, önmagatokat nem teszitek
mérlegre.” Az a baj a mai emberrel is, hogy nem látja, talán
nem is akarja látni az egészet. Elveszítette a létezés szemléletét,
zárójelbe tette, leszokott róla. De hát fontos ez? Bizony,
fontos. Hiszen miközben az óráját javítja valaki az ingó
sziklaszirten, az élete forog veszélyben. Esetünkben nem csupán
egyvalakié, hanem egész társadalmaké. Nincs ennél aktuálisabb,
ennél égetőbb probléma! Ha az egésznek nincs értelme, akkor
nincs a mai napomnak sem. Nincs fontosabb kérdés, mint a végső
kérdés. Minden más kérdés előtérbe helyezése
struccpolitika csupán. A homokba dugva fejünket beletemetkezünk
a tennivalók sokaságába, s azt hazudjuk, hogy ez a sok minden,
ami foglalkoztat, ez a legfontosabb. Jézus Krisztus szavai
szerint azonban: Sok mindenre gondod van, és sok mindennel törődsz,
pedig csak egy a szükséges. (Lk 10,41)
Barsi
Balázs, amikor a lopásról beszél egyik elmélkedésében közli,
hogy „a világ javaiból egy kis részt mindenki megkapott
használatra. Az az övé! Felette ő gyakorol használati jogot.
Tudta nélkül nem használhatom a másét. Mondhatni, aggályosan
tisztelni kell a másik jogát, különben egyszer csak oda
jutunk, hogy a tolvajok és a rablók közé sorolnak bennünket.
Sötét, rossz lelkiismeretű emberré formál át a lopás. Már
más tulajdonának pazarló, gátlástalan használata is lopás.
Lassan az ember megszokja, hogy azáltal kímélheti saját
dolgait, ha a másét használja.” Barsi Balázs könyve
megrendelhető a www. barsibalazs. hu honlapon.
(Barsi
–Keppel : Szombat esti elmélkedések; A Temesvári Pelbárt
Ferences Gimnázium kiadása,2012)
M.A.
|