2012.07.20.
Dr.
Szabó Tamás, a Mária Rádió elnöke, a Cursillo Missziós
Mozgalom szervezője
Elnök úr, köszönjük,
hogy időt szán ránk. Nem udvariatlanságból, de mégis egy kemény
felütéssel kell kezdenünk. Ön 1992-től a privatizáció felügyeletével
megbízott tárca nélküli miniszter volt az első szabadon választott
kormányban. Az Antall kormány elleni legfőbb gazdasági kifogás,
amely végül a bukáshoz vezetett:
a kb. egymillió munkahely megszűnése, a privatizáció
igazságtalansága, a bankkonszolidáció és az állítólag
felajánlott adósság elengedés visszautasítása.
Visszatekintve, érez-e felelősséget, s ma mit tenne, ha módjában
állna, másképp?
–Vannak, akik tudatosan összemosnak dolgokat, míg másoknál
önkéntelenül keverednek a múlt történései. Holott élesen
el kell választani az 1988 és 1991 közti ún. spontán időszakot
és az azutáni privatizációs eseményeket. Azért beszélek
1991-ről, mert akkor születtek meg az új törvényi és intézményi
keretek. A magángazdaság helyreállításáról, a privatizációról
a rossz kép már a ’80-as évek végén kialakult, mert akkor
nagyon sok olyan ügy történt, amit később negatív példaként
emlegettek az Antall-éra nyakába varrva. Ilyen mondjuk a Fotex-ügy.
1985-től a szocialista
rendszer, az egészen nagy vállalatokat kivéve létrehozta a
jugoszláv vállalati önigazgatáshoz hasonló modellt, a vállalati
tanácsokat. Ezek vállalati tanácsok rendelkeztek ezután a
tulajdonról. Tehát a vállalatvezető megszervezhette saját
embereiből a vállalati tanácsot és utána gyakorlatilag,
tulajdonosként lehetett rendelkezniük a vállalat felett. Az
1988-as társasági törvény alapján önálló céget is
lehetett alapítani vagy társulni külföldi vállalattal. Majd a
cég egy részét is el lehetett adni, úgy, hogy a volt
szocialista vállalatvezető és köre maradt a tulajdonosi haszonélvező.
A magyar vállalatvezetés egésze – szerencsére – nem volt
arra felkészülve, hogy ezt a lehetőséget kihasználja, de néhányan
nagyon jelentős üzletet bonyolítottak le, ami az ország gazdaságának
ártott. Emellett a kritikusok szeretik elfelejteni azt is, hogy
1990-re összeomlott a keleti piac. Általában nem is a
piacgazdaságra való átállás okozta a legfőbb problémát,
hanem döntően az, hogy az oroszok nem fizettek, ugyanakkor a régi
szocialista vállalat által előállított terméknek máshol nem
volt piaca. Mert sok esetben elavult volt a technológia, sem a gyártósor
sem az építmény nem ért semmit. Így aztán nem lehetett azon
csodálkozni, hogy ezek a nyugati cégek piacot vettek tulajdonképpen
és a saját termékeikkel árasztották el Magyarországot.
Az élelmiszeripar privatizációja kapcsán máig súlyos
vádként emlegetik a Feruzzi történetét, mert ott volt magyar
aspiráns is, s mégis a külföldi nyert.
–Jó akkor menjünk sorjában: A Feruzzi ügyben a magánosítás
abszolút elő volt készítve mikor én kerültem a miniszteri székbe,
már kihirdették az eredményt. Tehát nem állt módomban leállítani,
de ha jól emlékszem a dokumentációs anyagban, a magyar vevő tőkeképessége
erősen meg volt kérdőjelezve. Bár megjegyzem, szerintem az
olasz cégcsoport sem tudta a vásárlás pillanatában, hogy a később
beállított kvóták miatt olyan gyorsan elveszíti piacát. Tehát
ők sem tudtak csodát tenni. Érdekes, arra nem sokan emlékeznek,
hogy egyedül az Antall-éra foglalkozott kiemelkedően a hazai
tulajdonlás ügyével. Mi például szolgáltatást sosem adtunk
át külföldieknek, nem úgy, mint a szocialisták. Mi nyíltan
kimondtuk, hogy vannak olyan stratégiai szektorok, melyeket nem
adunk el. Visszatekintve: lehet, hogy néhány védelmi elemet még
be lehetett volna vinni a privatizációs jogszabályokba, azonban
akár szakmailag, akár politikailag vizsgálom a tetteinket, nem
hiszem, hogy abban a helyzetben mások ennél járhatóbb úton
haladhattak volna. Azt meg visszautasítom, hogy nem az érdekeink
mentén cselekedtünk. Az adósság átütemezés: Antall Józsefnek
az volt az ideája, hogy ha a „Nyugatnak szépre festjük
magunkat”, majd a technológia megújuláshoz új invesztíciót
kapunk külföldről, és mindez gyors stabilizációt eredményez,
ami után fel lehet vetni az adósság-kérdést. A stabilizáció
sikerült is, és fel is vetettük az adósság-kérdést. Mint a
miniszterelnök bizalmi embere, én tárgyaltam Washingtonban, Japánban,
azzal az üzenettel: megoldottuk a stabilizációt, minden rendben
lesz, kérjük az adósság visszafizetésének átütemezését.
Ebbe nem mentek bele, egyszerűen azért mert a 10 milliós
Magyarország nem volt szemükben akkora tényező, mint például
a 45 milliós Lengyelország. Egyetlen egy ország sem vállalt
garanciát arra, hogy átütemezhetjük a törlesztést. Az pedig
a Kádár rendszer nagy hibája volt, hogy mely bankoktól vették
fel a kölcsönöket.
Az 1 millió munkahely nélkül maradt embert könnyen
fel lehetett heccelni azzal, hogy ha a kormány saját érdekeink
mentén cselekedett, akkor
miért csak a bankkonszolidációra jutott pénz, miért nem találtak
forrást a munkások konszolidációjára?
–Azok a piacok, ahová a magyar munka értékesült,
fizetésképtelenné váltak. Ez okozta a munkanélküliséget. Már
a Németh-kormány, egyébként helyesen, 1990 januárjában leállította
az orosz szállításokat, hiszen nem fizettek. Másfél év alatt
a keleti piacra termelő gyárak, üzemek 70% -a szűnt meg. Csak
közbevetőleg mondom, milyen türelmesek vagyunk mi magyarok, történt,
hogy egy francia diplomata felhánytorgatta nekem, milyen rosszul
mennek a dolgok az új jobbközép kormány alatt, hogy milyen
nagy a baj nálunk. Mi lenne önöknél,- kérdeztem,- ha az ipar
fele leállna? Lángokban állna Párizs, autókat borogatnának.
Nálunk pedig béke honol. Ennek a türelmen kívül az az oka,
hogy időben felépítettük a munkanélküli ellátási
rendszert. Remélem, nem tűnik szerénytelenségnek, de ennek a
kidolgozásával engem bízott meg Antall József.
Mi az igazság abból, hogy a nyugat kész volt elengedni
az államadósság jelentős részét, de a paktum által a helyén
hagyott Nemzeti Bank elnök, Surányi György mindent megtett
annak érdekében, hogy ez ne következzen be.
–Ez legenda. Surányi egyébként nem volt a paktum része,
mert a Németh-kormány nevezte ki. Mi ezen a helyzeten csak úgy
tudtunk változtatni, hogy megalkottuk a Nemzeti Bankról szóló
új törvényt, aminek kapcsán azután nem neveztük ki.
Csurka István 1992-es tanulmánya,
egyértelműen a kormánypárt érdekében íródott, ha
aszerint változtattak volna, talán ma is lenne MDF, de a belső
és külső liberálisok elérték, hogy
ellenségessé mérgesedett a viszony, s a párt
legnépszerűbb emberét elűzte a miniszterelnök.
–Nem voltak ők ellenségek, a két jelentős formátumú
ember nagyon kedvelte egymást. Antall József szerette Csurka
Istvánt, sokat adott a véleményére, sokáig támaszkodott is rá.
Azonban a rettenetes belső és külső támadás arra késztette
a miniszterelnököt, hogy politikusként, államférfiként mérlegelje,
mit tehet. Ami a tanulmány fogadtatását illeti, Antall először
azzal próbálta elterelni az ellenfeleket, hogy tekintsék a Néhány
gondolatot Csurka írói munkássága részének. Az MDF egy része,
a liberálisok, és azok, akik szeretik a belső ügyeket kivinni,
viszont nem nyugodtak, újabb és újabb támadások, fenyegetések,
s a politikailag káros, inkorrekt kampányáradat végül elérte
célját. Kár, sajnálom. Sokat
beszélgettem én erről Csurka Istvánnal.
Szabó Tamást nem mint vallásos embert jegyezték elsőrenden.
Milyen úton jutott el odáig, hogy katolikus rádiót csináljon?
–Bár megkereszteltek, és szülőfalumban segédkeztünk
is a gyógyító pap bácsinak, de mégis csak a néhai
miniszterelnök halála, talán a mély megrendülés hozta el a
megtérésemet. Erről bővebb magyarázattal is szolgálhatnék,
hogy mit tesz az emberrel az Isten, hogyan működik a Szentlélek,
ami nélkül semmi sem maradandó. Sokáig nem volt magyarázatom
arra, miért tartottam fontosnak az 1990-es választási füzetben
feltüntetni, hogy katolikus bányászcsaládból származom. S ez
után az élmény után, vagy inkább csodának nevezem, rájöttem,
hogy nekem tovább politikával már nem szabad foglalkoznom. Az
1980-as években naivan mentünk a politikába. Azt feltételeztük,
hogy a politikai rendszer megváltoztatása, a demokratikus
berendezkedés, a jogállam létrehozása és működtetése a világjobbítás
céljait szolgálja. Nem gondoltam arra, hogy a rendszerváltás
önmagában még nem tesz jobbá senkit. Az a döntésem, hogy 10
év politizálás után önszántamból otthagyom a politikát ,
annak a belátásából született, hogy a politika, mint eszköz
alkalmatlan a világ megjavítására.
Volt idő, amikor politikai pályára vágyott?
–Nem, soha, de minden egyes lépésünknek következménye
van. Mivel az MDF dunántúli szervezője voltam, elkerülhetetlen
lett, hogy 1989. március 14-én az MDF Országos Elnökségének
a tagjává válasszanak. Ezután természetesen kimondták
indulnom kell a választásokon, s mint fiatal közgazdászra számítottak
rám a kormányban is. Tíz év elteltével terelődött az életem
új útra. Akkor találkoztam
a kereszténység erősítésének lehetőségével, a Cursillo
missziós mozgalom jóvoltából. Ezt az Isteni Ige Társasága,
tehát a verbita szerzetesrend szervezte. A Cursillo lehetőséget
teremt a háromnapos zártkörű tanfolyam vezetője számára
rendkívüli sorsok megismerésére, a hallgatók pedig az élő
Krisztussal való találkozás élményével gazdagodva térnek
haza. Immár 14 éve dolgozom ebben a mozgalomban. Olyan emberek,
akiknek fogalmuk sincs arról, hogy mi a kereszténység, de érdekli
őket, megkapják az alapvető ismereteket. A tanfolyam után a résztvevők
úgy mennek haza, mintha ott személyesen találkoztak volna
Istennel. S ezután életük, pályájuk megváltozik. A legtöbb
keresztény mozgalmat az jellemzi, hogy a vallásosok alkotnak
csoportokat, aki nem az, az kívül marad. A Cursillo nem így működik,
hanem úgy, hogy élményt ad, és a személyre bízza a további
döntést. A Cursillo tanfolyamait világiak, tehát nem papok
tartják. Például úgy, hogy átadom az alkalmas érdeklődőknek
a tematikát, a módszertant. A reformátusok számára szóló
első tanfolyamot megtartottam, és így átadtam a Cursillo metódusát
is, amelyet tovább már ők működtetnek.
Honnan a pénz egy ilyen háromnapos rendezvényre?
–Kötelező részvételi díj nincs, mindenki ad
amennyit tud, a kiadásokat főleg a korábban végzettek fedezik.
Emellett minden munka önkéntes alapon folyik. Ez nagy szó,
mondhatni csoda, mert hiszen üzleti alapon egy ilyen
három napos tanfolyamnak csak a humánszolgáltatás része
kb. 2 millió forint lenne.
A Cursillo vezette a Mária Rádióhoz?
–Igen, mert a Cursillo által nagyon sok értékes
embert ismerhettem meg. Sok pappal, szerzetessel ápolok jó
kapcsolatot, akik mindig mindenben segítenek. Ez egy ilyen világ.
Történt, hogy az egyik verbita atya 2000-ben felvetette nekem:
csináld meg a Mária Rádiót. Érdekelt a dolog, körülnéztem,
mit lehetne tenni. Sima, szokásos üzleti alapon azt mondtam
volna semmit. Isten segítsége nélkül semmit. Ki kell
jelentenem saját tapasztalatom alapján: lehetek akármilyen ügyes,
lehetnek bármilyen kapcsolataim, az nem számít, az nem elég,
mert a Mária Rádió csak Isten segítségével szólalhatott meg
először Budapesten 2006-ban. Ráadásul úgy, hogy esetünkben
nincs tőkés befektető, hanem önkéntes munka van. A Mária Rádió
szervezeti kerete közhasznú egyesületi, és a rendszer minden
elemében non-profit. Visszatérve a Cursillo tanfolyam rendkívüliségére:
aki elvégzi, késztetést érez valami nemes, a saját lelkének
örömet adó munkára. Mert adni jó. És a Mária Rádióban van
lehetősége adni, lehet a rádió önkéntese.
Az ingyenes munkavégzésben a materialista világban
nincs sok köszönet.
–Hát persze, de ez a világ más, pont ettől más.
Szeretetből, lélektől lélekig.
800 önkéntese van a magyarországi Mária Rádiónak és
kb. 130 önálló műsorunk van. Olyan közösségeket akarunk
megismertetni a hallgatókkal, ahol az emberek jól érzik
magukat, s ezzel példát mutatunk. Ez az önkéntesség adja meg
azt a gazdasági struktúrát, ami alapján a rádió működni
tud, mert a humán költségek rendkívül alacsonyak. Én is önkéntesként
dolgozom, mint a munkáltatói jogok gyakorlója, mindössze nyolc
fizetett alkalmazottunk van, akik
főleg technikai téren tevékenykednek. Ezen kívül ingyenes,
tartalmas 16 oldalas havilapunk 40 ezer példányban jelenik meg.
Fel lehet tenni a kérdést, miből működik a rádió? A hallgatók
önkéntes adományaiból. Túl nagy összegekre nem kell
gondolni, hanem 26 ezer ember támogat minket évente átlagosan négyszer.
A magyar Mária Rádió kapcsolatban áll az olaszországival?
–Olaszországban
működik a Mária Rádió Világcsalád, mint egyesület segíti
az új rádiók beindulását adományukkal. Tehát mi nem tudtunk
volna elindulni a Világcsalád támogatása nélkül. Mivel a hatóságok
nekünk nem adtak frekvenciát, hát vásároltunk a Világcsalád
pénzéből.
Létezik hasonlóság a világ Mária Rádióinak műsorpolitikájában?
–60 országban
van jelen a Mária Rádió, és az olasz műsor-, gazdasági-, és
szervezési modell lett a példa. A műsorok 1/3-a imaműsor, a második
1/3 tanítás, keresztény tanítás – keresztény írók művei,
egyházjog, stb – a harmadik blokk az életvezetés. Ezen belül
a társadalmi csoportok készítenek maguknak műsort. A cél
pedig a kereszténység gondolkodásának, magatartásának
megismertetése. Éppen ezt jelenti a missziós rádió. Ma a
legnagyobb nemzeti szolgálat az alapok megerősítése.
Az önkéntesek végül csoportokba szerveződnek?
–Nem, mert mi nem ebben, hanem a helyi rádiózásban
gondolkodunk. Néhány évvel ezelőtt, mikor a helyi rádiózás
tulajdonképpen megszűnt Magyarországon, helyi stúdiók építésébe
kezdtünk. Arra bíztattuk a csoportokat, csináljanak ők is
igazi helyi rádiót.
A felvidéki, komáromi imanapokon láttam a Mária Rádió
logóját.
–A felvidéki Mária Rádió önálló. A mi stratégiánk
az, hogy jöjjenek létre a határon túl a magyar, de önálló Mária
Rádiók. Mára létrejött az önálló erdélyi Mária Rádió,
a felvidéki és a vajdasági is. Tehát négy magyar nyelvű, önálló
Mária Rádió létezik – a mieinknél csak a spanyolok vannak többen.
A cél azonos: a magyar területeken, közösségekben újra
meghatározó legyen a keresztény gondolkodás.
P.G.-M.A.
|