2012.07.20.
Csurka István: Közép-Európa hó alatt
(2.)
Egészen egyszerűen
és pőrén fogalmazva, azt történt, hogy a magyar forradalom után,
a reménytelenül szép önkifejezés után, az egész világállapot
lényegét megvilágító önégetés után a magyarság lett az
első áldozat Közép-Európában. A konklúziót pedig szinte szégyelljük
leírni, ezért szerényen kérdéssé finomítjuk: Nem Európán
múlik most már, hogy ez az első egyben az utolsó is legyen?
Ennek a halvány reménynek
a jegyében adjuk most elő ezt az előzetes nekrológot.
A
történelmi előzményekre csak félénk és vázlatos utalásokat
teszünk, mert a magyar történelem ide vezető állomásainak
puszta felsorolása is egy melodrámaszerző hírébe keverheti az
előadót. Bukásból, vereségből, halálból, akasztásból és
mártíromságból ennyi már szinte tragikomikus.
A
tragédia nyitánya egy győzelem. 1686-ban az egyesült európai
seregek, a nyugati kereszténység utolsó közös vállalkozásaként,
felszabadítják Budát a török alól, és kiűzik az oszmán
hatalmat a történelmi Magyarország területéről. Az ország
ekkor pusztaság. A népesség a százötven év előttinek a töredéke.
A magyar Alföld lakossága néhány nagy faluba, sajátságos török
kori képződménybe, úgynevezett mezővárosba húzódott össze,
és a környező vidéknek csak akkora részét műveli, amelyik a
szűk önfenntartásához elegendő. (Ebbe természetesen a töröknek
fizetett nagyon magas adók is beleértendők.) A térség többi
része mocsár és puszta lett százötven év alatt.
Az
első nagy megalázás, amelyik magyar mivoltában érte a magyarságot,
éppen ez után a kétségtelenül világraszóló tett után kezdődik
el. A felszabadítás örve alatt egy képtelen, gyilkos, kíméletlen
irtó hadjárat és megnyomorítás is elkezdődik a kivérzett és
nyomorgó lakosság ellen. Ez az első nagy sérülése a magyarság
lelkialkatának. Azt kellett tapasztalnia, hogy reá nincsen szükség,
és ő útban van. A felszabadító sereg nemcsak a pogány törököt
űzi, hanem őt, a keresztényt, sőt új hitű reformáltat is
rabolja, gyilkolja. Az új urak java része idegen, számára a
megmaradt jobbágy, a török adószedők előli rejtegetésre
szokott – a magáét lopni megtanult! – magyar jobbágy, a végvári
harcokba és ezzel együtt a katonás dologtalanságba is
beleszokott magyar munkaerő értéktelen, sőt ellenszenves, és
a sok üres tér is arra készteti a most birtokhoz jutó
idegeneket, hogy messzi földről telepítsenek be az országba
munkaerőt, és ezt a tősgyökeressel szemben előnyben részesítsék.
Ebből a megalázottságból támad fel – még húsz év sem
telik bele – a Rákóczi-féle magyar szabadságharc, amelyet a
Habsburg-ház túlereje lever. Jelképes értelműnek is
felfoghatjuk, hogy a szentként tisztelt nagy magyar fejedelem az
egykori fő ellenség honába, a törökországi Rodostóba
bujdosik, ezzel is tanúsítva a magyar létezés súlyos
ellentmondását, Kelet és Nyugat között való soha igazán
beilleszkedni nem képes imbolygását. Mindebben pedig az a legszörnyűbb
és a magyarságra nézve halálos tartalmú, hogy az európai történetnek
erre a fényes lapjára, az oszmán hatalom Európából való részbeni
kiszorításának dicső lapjára a magyarság kegyetlen véres
megalázása is rá van nyomtatva – de ezt csak a magyar tudja
onnan kibetűzni.
A
második nagy ütés a szívgödörre az 1848–49-es magyar
forradalom és szabadságharc leverésével kezdődő s általában
Haynau táborszernagy nevéhez kapcsolt véres terror volt. Az
aradi tizenhárom hős tábornok kivégzése Londonban is beszédtéma
lett, sőt udvari gyászt is elrendeltek Leiningen tábornok
miatt, aki az uralkodó kör közvetlen rokona volt, de az újra
berendezkedő, a nemzetet igába hajtó, halálos, dermedt csendbe
borító bürokratikus osztrák állam kiszámított, céltudatos
pusztításáról, lélekrombolásáról már sokkal kevesebbet
hallott a magyarsággal rokonszenvező világ. A levert szabadságharcnak
nemcsak a katonáit, tisztjeit, hivatalnokait és szellemi
embereit üldözte ez az osztrák vezérletű, magyar oldalról nézve
tehát megint csak idegennek látható hatalom, hanem a szimpatizánsait
és közkatonáit is, vagyis minden magyart, aki a magyar oldalon
állt. Ennek a terrornak nem az volt a pusztító lényege, hogy
ezreket végeztek ki és hurcoltak meg, börtönöztek be és kényszerítettek
menekülésre, hanem az, hogy a szabadságharc eszményeihez való
hűség a hivatás gyakorlásának az ellehetetlenülését is
jelentette, illetve fordítva, a Monarchiához való lojalitás
kinyilvánítása, esetleg a régi forradalmi eszmevilág megtagadása
hirtelen és meredeken emelkedő karriert alapozott meg. A
minimum, amivel aztán érvényesíteni lehetett tudást, tehetséget,
üzleti rátermettséget, ez volt: közömbösség az eltiport
szabadságharc által felvetett nemzeti problémák iránt és
egyetértő beletörődés az idegen szempontú, ízlésű és szó-kincsű
modernizációba. Ekkor alakult ki a magyar középrétegben a
„passzív rezisztencia”, amely bármilyen erkölcsös magatartás
volt is a Bach-korszak terrorjában (Bach az uralkodóház belügyminisztere
– a magyarság számára minden titkosrendőrség-, cenzúra- és
besúgóalkalmazó ősképe), megcsontosodásra, a világtól való
elmaradásra vezetett. A két szitával dolgozó kontraszelekció
– az egyiken kiválasztotta az üldözendő értéket, a másikon
a támogatandó silányabbat – végeredményben ugyanazt a
felismerést hozta elő, amit a Rákóczi-kor utáni: hűséges
magyarként nincs szükség rád, sőt útban vagy a saját hazádban.
S ez most még tetéződött egy nagy csalódással: azt a hősi
és tiszta tettet, azt a minden hibájával együtt is nagyszerű
hozzájárulást az európai s az egyetemes haladáshoz, az
emberiség önfelszabadításához, amit a magyar forradalom és
szabadságharc jelentett, így hálálta meg a világ. Eltűrte,
hogy a sötét hatalmak így torolják meg.
A
szabadságharc külön tragédiája az volt, hogy születése
pillanatában szembekerült a nemzeti kisebbségek hasonlóképpen
megkésett polgári nemzetté alakulási törekvéseivel, s hogy
ezek a horvát, szerb és román nemzeti erők vele szemben az önkényuralom
oldalára álltak, s jóllehet valódi céljaikat, felszabadulásukat
a magyar bukással el nem érték, sőt valójában vereséget
csak azért nem szenvedtek, mert mozgalmuk sem mélységben, sem
kiterjedésben nem volt a magyarokéhoz hasonló. Így
alakulhatott ki bennük az a hamis tudat, hogy a magyar bukáson
ők nyertek, a magyarokban pedig az az ugyancsak felületes érzet,
hogy a magyar véren „mások” ke-restek. Ezért pereg le a
magyar lélekről minden vád és ráolvasás, mely a magyar
nacionalizmus komoly bűneit hánytorgatja fel, mert a kezdeteknél
mindig ott tátong az az „ősbűn”, az a nagy igazságtalanság,
amit a magyarok nem elkövettek, hanem elszenvedtek.
Kétségkívül
súlyos alkati torzulása volt ez a magyarságnak. Rugalmasságának
java részét veszítette el ekkor. Éppen a nemzet hangadó középrétege
vált merevvé, később arrogánssá, a társadalmi problémák
iránt érzéketlenné és önpusztító életvitelűvé. A
kapitalizmus térhódítása és a zsidóság be- és előnyomulása,
emancipációja is ennek a korszaknak a második-harmadik, már
konszolidálódó harmadára esik, s innen van aztán a magyar
antiszemitizmus sajátságos mellékíze: a zsidóságnak elsősorban
egyfajta „törtetés” íratik a rovására. Az, hogy éppen
akkor kezdődött el sok zsidó karrier, amikor a magyar középosztály
egy része erkölcsi indítékból visszahúzódott. S ugyanígy a
magyar zsidóság is éppen ezért volt különösen érzékeny a
magyar dzsentri vágásaira – talán még érzékenyebb, mint a
véres pogromokra és az egész lényét támadó dühödt keleti
antiszemitizmusra –, mert ebben a „törtetés”-vádban a
maga egész kultúrateremtő, gazdaságépítő és városalakító
hozzájárulását érezte megtámadva és bemocskolva. Éppen
onnan kapta ezt az elutasítást, ahová be akart illeszkedni.
(Folytatás
a jövő héten)
(Püski,
1986)
|