2012.07.20.
Tiszaeszlár
az életet ünnepelte
A XII. Eszlári Aratónap
Július 7-ére
Tiszaeszlárra a XII. Aratónap ünnepségeire hívott meg Nagy
Tibor polgármester. Hogyne mentem volna az aratóünnepre. Vagy jó
40 évvel ezelőtt jártam hasonló találkozón. Akkor más
szelek fújtak. Nagyüzemi ünnepségek voltak. Kombájnok
arattak, gőgös sorban vonultak a hatalmas táblákon és borotválták
a földeket. Aratóünnepek augusztus 20-án voltak. Ezek nem annyira követték
a régi hagyományokat, politikai ünnepnek számítottak. Ünnepeltették
a néppel augusztus 20-át, az Alkotmányt meg az új kenyeret.
Valami repedés akkor történt a dologban - a 80-as évek vége
felé -, amikor áremelést is bejelentettek erre az időszakra.
Hogy milyet, már meg nem mondom. Annyit tudok, hogy a Lúdas
Matyi - Árkus úr főszerkesztésében - megjelent, és a címoldalán
ott szerepelt az ünnepi köszöntő: Éljen augusztus 20! A 20-a
át volt húzva, és helyette kiírták: Éljen augusztus 22,50!
Nem baj, Árkus főszerkesztő ugyan kikapott a pártközponttól,
de azért a kombájn szérűkön megterítettek, és az emberek
megették a birkapöröltet krumplival, és megitták a sörüket,
majd mindenki hazament.
Ez az eszlárihoz hasonló aratónap, ez más, merőben
más, alapjaiban más. Most beszámolómban elmesélem, hogyan történt
2012-ben az aratónap számos eseménye.
Tiszaeszlár
messze van, inter cityvel utaztam Tokajig, onnan meg autóval
vittek a községbe. Megjegyzem, ez a táj az ország
legromlatlanabb vidéke. Tokaj gyönyörű, megifjodott. Megyünk
alig 20 kilométert, és nemsokára beérünk a mi falunkba,
Tiszaeszlárra, de előtte keresztül mentünk Tiszanagyfalun is.
Tiszanagyfalu – álljunk meg egy szóra. Ez Toldi Miklós
faluja. S már mondom is magamban a Toldi első énekéből a jól
ismert sorokat: „Ég a napmelegtől a kopár szik sarja,
tikkadt szöcskenyájak legelésznek rajta.” Mint most.
Szinte perzsel a levegő, olyan hőség van. Látni már az útról
is, hogy a szőke búza megbarnult, az aszály miatt a búza gyökere
korán felszakadt, a szemek megszorultak, de azért a hektáronkénti
35 mázsa átlagtermés csak meglesz. De majd meglátjuk, milyen
az aratónapi aratás a községben. Persze ennek a kevesebb termésnek
előzménye is van. Az előző kormányzatok csak vitték a mezőgazdaságból
is a pénzt, így kevesebb jutott műtrágyára és gondoskodásra.
Kisebb az állatállomány, tehát kevesebb a tápanyag a földekben.
Ez is ok arra, hogy kevesebb teremjen.
De megérkeztünk
Tiszaeszlárra, egyenesen be a templom melletti árnyas-ligetes Ádám-kertbe.
Szimpatikus fiatal pedagógus kalauzom vezet be a sokadalomba.
Sok-sok asztal és pad egymás mellett, ott már jócskán ücsörögnek
az emberek. Szép sorban 14 hatalmas kondérban kezdik főzni a pörköltet,
akarom mondani a pörkölteket: a sertést, a birkát meg az őzpörköltet.
Tucat számra hozzák ki az asszonyok az 5 literes üvegekben az
uborkát. Előkerül a község első embere, Nagy Tibor is.
Illendően köszöntjük egymást, és mondja, hogy reggelizzünk.
-
Polgármester úr! Én Miskolcon megittam egy csupor
tejet, nem reggelizem én mást.
-
Dehogyisnem. Itt a tepertő meg a hurka. Amiből ez
készült, az tegnap még mozgott.
Kevéskét törtem
a kenyérből, meg ettem a pörcből, az almapálinkát nem
fogadtam el, mert hogy szolgálatba készültem, én vagyok a nap
moderátora.
Tudni kell erről
az aratónapról Tiszaeszláron, hogy az egész falu hivatalos az
ünnepségekre. Ott is van majdnem mindenki. Nem mindenki, mert
van, aki otthon fogadja a vendégeket. Ilyenkor megérkeznek a
messzire költözöttek is, haza, vissza az ősi otthonba a családhoz.
Az Ádám-kert a
szíve az ünnepségeknek. Itt állt be ugrásra készen a G-35-ös
Hoffer-traktor és a matuzsálemi korú cséplőgép. Utoljára a
60-as évek elején lehetett ilyeneket látni. A G-35-ös Hoffer a
világ legegyszerűbb traktora. Szüntelen mondja: böm-böm-böm,
dohog, morog, de megbízható. Ez hajtja a cséplőgépet. Ez a
G-35-ös a világ egyik leghíresebb traktora volt. A 80-as években
Afrikából hoztak haza egyet-kettőt, mert 500 db oda is kikerült
belőlük. Ez az árva tiszaeszlári G-35-ös még ma is működik.
Itt kezdődik az ünnepség.
Dr. Karakó László
a kerület országgyűlési képviselője mondja a megnyitó
szavakat Nagy Tibor polgármester köszöntője után. Dr. Karakó
képviselő úr otthonosan mozog itt is. Parolázik az emberekkel,
szót váltanak, ismerik egymást. Sőt mi több: ez az országgyűlési
képviselő ismeri ennek a községnek minden gondját-baját,
rezdülését. Szemmel láthatóan kölcsönösen becsülik egymást,
a képviselő és a választó nép.
És megindulunk a
búzaföld felé – nyilván gyalog. Természetesen a hőségben.
Elöl mentek az asszonyok, maguk készítette szép egyenruhában.
Mögöttük 14 idős úr, vállukon a kaszával, fejükön természetesen
kalap, hogy ne süsse fejüket a lángoló nap. Mentünk, és a búzatáblára
értünk. Nemcsak a faluból voltak itt sokan, a környező községekből
is. Népek, polgármesterek, asszonyok és nagyon szép számban
gyerekek. Dunaveczki Ferencné a 92 esztendős Ilonka néni köszöntötte
a kézi aratókat. Szépen beszélt az öregasszony. Egyébként
ő a falu fodrásza, a mesterséget a férjétől tanulta el, de a
férje meghalt, így ezt a munkát is ő viszi. Ilonka néni derűs,
mosolygós teremtés. Vége a beszédnek, a mámit megtapsolják
szeretettel. Csend lett a búzamezőn, és az asszonyok szépen
halkan elkezdték énekelni a Himnuszt. Olyan csend lett a búzaföldön,
hogy ha lettek volna röpködő rovarok, azok zümmögését
hallani lehetett volna, de csak a Himnusz égi hangjait hallottuk.
A kaszások levették kalapjukat, még a gyerekek is vigyázzba vágták
magukat. A tiszaeszláriak saját magukért, családjukéért és
hazájukért énekelték el ezt az imádságot. Nekem könny szökött
a szemembe, rég hallottam ilyen meghitten és ilyen hittel énekelni
a himnuszunkat.
Mikor is írta Kölcsey
a Himnuszt? 1823. január 22-én. Vérünkké vált ez a versnek
induló nagy magyar imádság. Micsoda történelem!
Az öregek lekaszálták
a búzát, az asszonyok kévébe kötötték, és egy kétlovas
szekérre felrakták a kévéket. Kötéllel lekötötték a szállítmányt,
és megindultunk a cséplőgép felé, vissza a faluba, az Ádám-kertbe.
Ment a 14 kaszás a 14 öreg. Egy fiatalabb is volt köztük. Nézem
őket: 70-esek, talán 80-asok is. Előttem lépkedett - vállán
a kaszával - ezer esztendő emberi élet. Utánuk jöttek az
asszonyok. Ők fiatalabbak 10-15 évvel. Így együtt az összes
életkoruk mennyi lehet? 1600-1700 esztendő? Sok. Nagyon sok. Július
7. ez a nap, a pozsonyi csata 1150. évfordulója.
De maga Tiszaeszlár
is igencsak sok évet számlál. Az első iratok 1220-ban jelölik
születésének idejét, ott a Tisza partján született ez a
magyar község. Még nem volt meg az Arany Bulla, de már éltek
az eszláriak, és mi mindenen mentek keresztül. A török, az
osztrák, na és az oroszokról ne is beszéljünk. Nehéz,
kegyetlenül nehéz sorsuk volt, és mégis életben maradtak,
mert mindig bíztak saját erejükben.
Ma is a faluban
vagy 7 kovács dolgozik, sok az egy falunak, de van munkájuk.
Nagy volt itt a szövőhagyomány. Mindent megcsináltak maguknak.
Közben a matuzsálemi
korú cséplőgép kicsépelte a búzát, mi meg indultunk
Bashalom kis faluba. Ott laknak vagy ötszázan. Bashalom
Tiszaeszlár része közigazgatásilag. Ott épült fel a gyönyörű
szép, gondozott, ápolt Jézus Szíve-kápolna. A kápolnában
nyugszik az egyik Dessewffy gróf, meg sokan mások a falu egykori
nemesei közül. A Jézus Szíve-kápolnára maga Jézus Szíve
vigyázott, mert a vérzivataros történelemben baja nem esett. A
kápolna szabadtéri oltára mögé állt Kozma Imre atya, a Máltai
Szeretetszolgálat fő papja, vezetője. Kozma atya volt az aratónap
egyik díszvendége. Szemmel láthatóan a népek szemükkel
simogatták a papot. Aztán a kenyérszentelés szertartásában részt
vett Takács János rakamazi római katolikus esperes. Mivel görögkatolikusok
is szép számmal laknak e vidéken, őket Gorcsa György tokaji
esperes képviselte. S ott volt a kedves, fiatal református lelkész,
Batári Zoltán. A kenyeret a négy pap megáldotta. A helyiek,
akik idősecskék, nemigen tudtak átmenni Tiszaeszlárra, ezért
itt ünnepeltek, és az élet, a kenyér kapcsán nekik idéztem
Sinka István 1936-ban írt versét, amely pont 76 évvel ezelőtt
született július 5-én, és a Dévaványai Hírlap közölte. Az
óriás költő versének utolsó sora így szól: „Nézem…
nézem ezt a nagy varázslót, azt a bronzkezű főpapot, aki kaszájával
most aratja a békés holnapot.”
Visszatértünk
az Ádám-kertbe. Az aranymetszés-pontban az események sorozatában
természetesen a kenyérszentelés állt. A négy pap illetve lelkész
Tiszaeszláron is megáldotta az új kenyeret. Kozma atya, ez a
világhírű pap, aki épített kutat Afrikában, és megszentelte
a kút vizét, aki iskolát szervezett Indiában és megáldotta a
gyerekeket, és járt a világban mindenütt ott, ahol szeretetre
és segélyre volt szükség, itt elmondta szívhez szóló
szavakkal, hogy a kenyér áldása azt jelenti, hogy az Isten rátok
igent mond.
Na már most
Tiszaeszlár népénél az Isten nem ritka vendég. Nem is a
legendák alakja. Nem is egy elképzelt valaki. Tiszaeszlár népének
lelkében Isten élő s rájuk gondoló valóság. Tiszaeszlár népében
Isten él. Ezért mondta Kozma atya, hogy a kenyér áldása azt
jelenti, Isten rátok igent mondott. Ez a nép egyébként meg is
érdemli. Éppen Kozma atya mondta az előzetes beszélgetés során,
hogy úgy tapasztalta, ez a nép más közösségekhez viszonyítva
jobb. Lehet, hogy szegényebb, de magam is úgy gondolom, biztosan
jobb. Ezért a hagyományőrzés, ezért az önmagukról való
gondoskodás, ezért a mások szeretete, és a vendégek megbecsülése.
Itt mondom el,
Tiszaeszlári műsorvezetésem előtt az aratónapokon műsort
vezetett kiváló kollégám, dr. Bőzsöny Ferenc, a Magyar Rádió
főbemondója, Pálffy Picur, a TV Híradó egykori főszerkesztője.
Szerepelt itt a Tisza partján – ahogy ott mondták Tiszaeszláron
– a legszebb szavú magyar színész, Dörner György, és itt
énekelt százak örömére az egykori kun kapitány, Balogh
Marci. Szép, kitűnő névsor. Büszke vagyok rá, hogy én is beállhattam
a sorba.
Na de folytassuk a
kenyérszentelővel, mert azért annak ritmusa és mondanivalója
volt. Takács János római katolikus esperes az Újszövetségből
idézett. A görögkatolikus esperes a görög liturgia szerint az
istentiszteletükből énekelt. A fiatal református lelkész meg
így köszönt el áldás előtt az eszláriaktól, karját széttárva:
„az Isten ragyogtassa rátok arcát.” Így. Ennél van
szebb? Mert szép ez az egész kenyérszentelési szertartás.
Gazdag volt, szívvel és hittel teli. Na ezért marad meg
Tiszaeszlár.
A vendégek a fő-
és nagytiszteletű urak, az országgyűlési képviselő, a környék
polgármesterei beszédbe elegyedtek az eszláriakkal. Engem is
megszólítottak. Egy úr az asztaltól felállt, kezében korsó
sör, és csak ennyit mondott: - Szerkesztő úr! Ezt fogyasszuk
el Pista bácsi emlékére. Csend lett. Csurka István szelleme
ott volt. Járt ő Tiszaeszláron, a Bodrogközben, Bodrogkeresztúron
és Pácinban, Rakamazon és Nyíregyházán, Füzesgyarmaton és
Mátészalkán. Csurka az emberekkel mindig beszélgetett. Ő maga
szűkszavú volt. Az egy-egy szavas közbeszólás pontosan annyi
volt, ami előre vitte a beszélgetést. Ezek a beszélgetések
mindig a lényeg felé kanyarodtak, ezeket soha nem lehet
elfelejteni. Mondta a tiszaeszlári úr: - Mi nagyon szerettük a
Pista bácsit, jó volt vele találkozni, Isten nyugosztalja.
Csurka Istvánra Tiszaeszláron nagyon és szeretettel emlékeznek.
Utána a polgármester
a vendégeit és községének népét asztalhoz szólította. Válogathattunk
ki melyik pörköltből eszik. Meleg ide, meleg oda, úgy láttam,
mindenki evett. Egy üveg sör is elcsúszott mellette. Utána asz
asszonyok - egy kézzel négy tányért tartva - szüntelenül
hordták ki az asztalokhoz a diós és a mákos – mi ugyan
bejglinek neveznénk, de ők nem bejglinek nevezték - kőttes tésztát.
És volt még mellette túrós batyu. Jót kuncogtam magamban. Az
összes asszonynak a szája cukros volt, nagyon cukros, nagyon
aranyos. El is tűntek a kőttesek és a túrós batyuk. Derűs
beszélgetés és köszönet a jóltartásért.
A nap eseményei
tovább lépkedtek. Bohóc szórakoztatta a gyerekeket, mert róluk
is gondoskodott az önkormányzat meg a polgármester.
Kovács Béla tiszavasvári faműves népi iparművész a
teknőfaragást mutatta be. Azt is elmondta, hogy egykoron a teknővájás
cigány mesterség volt. de aztán jött a tsz-világ, a teknővájókat
be akarták léptetni a tsz-be, de ők nem vállalták, így néhány
év alatt kipusztult a teknővájás mestersége, és akkor jöttek
a faművesek, a népi iparművészek, akik már másként faragják
illetve készítik a teknőket és egyéb fából készült
alkalmatosságokat, asztali edényeket. Kovács úr, az iparművész
éppen egy rongyfát faragott – kanadai nyárfát – ami még tűzifának
is rossz volt, de oly avatottan csinálta, hogy a munkáját
figyelők csak ámultak-bámultak.
Aztán jött a fő
attrakció, a Magyar Tartalékosok Szövetségének ütege bemutatót
tartott az 56-os forradalom és szabadságharc idején használt
fegyverekkel korhű ruhákban. A bemutatónak hangereje is volt.
Hatféle fegyvert és egy ágyút alkalmaztak a bemutatóra. Állítom,
hogy Budapesten ezt a bemutatót soha nem tarthatnák meg, mert
nem engednék. De Tiszaeszláron sikerült - a község lakóinak
rendkívül nagy örömére. Sajnos Tiszaeszláron az én időm
lejárt. A Piramis együttes élő koncertjét már nem hallottam.
Másnap értesültem Nagy Tibortól, a fáradhatatlan polgármestertől,
hogy éjjel fél kettőig tartott az Ádám-kertben a XII. Aratóünnep.
Ez a község
bemutatót tartott saját erejéről, akaratáról és hitéről.
Nagyon jól mondta Kozma Imre atya: a kenyérszentelés azt
jelenti, hogy az Isten igent mond Tiszaeszlárra. Ez az igen
hangos volt és jól érthető.
Győri Béla
|