2012.07.27.
Az értékes fénykép nem ég
el
A fénykép helyettesítheti a valóságot
Haris
László fotóművész 1943.
február 9-én született Budapesten. 1949 nyarán elkészül az
első saját fotója. Hat évvel idősebb bátyjától megtanul fényképezni,
filmet hívni, kontaktolni. 1956. november 2-án engedélyt kap szüleitől,
hogy lefényképezze a forradalom helyszíneit. Az ekkor készült
képeket 2006-ban kiállították a Műcsarnokban, az Ernst Múzeumban
és Washingtonban. 1968-ban diplomázik a Budapesti Műszaki
Egyetemen. 1967 táján megismerkedik kitűnő magyar képzőművészekkel,
Berki Violával, Csáji Attilával, Csutoros Sándorral, Demeter
Istvánnal, Fekete Nagy Bélával, Feledy Gyulával, Gyarmathy
Tihamérral, Kondor Bélával, Kornis Dezsővel, Lossonczy Tamással,
Molnár V. Józseffel és másokkal. 1968 és 1980 között fotóművészeti
munkássága mellett gépészmérnökként dolgozik. 1969-ben vesz
részt a Szürenon budapesti kiállításán. Bekapcsolódik a
magyar avantgárd művészeti életbe. 1970-ben volt első önálló
kiállítása Budapesten a BME kollégiumban. 1970-73 tagja a
Balatonboglári Kápolnatárlatok Alkotó Csoportjának. 1972-80
fotográfus a Nagyító szerkesztőségében. 1973-ban három közös
akciója volt Csutoros Sándorral és Molnár V. Józseffel. (Lépcsőház,
Út, Szembesítés) 1973-79 –ig konceptuális fotómunkákat készít.
1978-tól több mint húsz képzőművészeti és építészeti tárgyú
könyvet illusztrál. 1980-90 között standfotós a Pannónia
Filmstúdióban. Megismerkedik az animációs film technikájával.
Fotósként, később animátorként sok film készítésében
vesz részt. Kidolgozza a fotó-animáció eljárását, amit először
Orosz István Ah, Amerika című filmjében alkalmaznak.
1984-ben a Pannónia Kecskeméti Stúdiójában Apokrif címmel
megrendezi első animációs filmjét Orosz Istvánnal közösen.
1992-97 –ig fotográfus a Teszt Magazin szerkesztőségében.
1996-tól festmény részletek fényképezésével, nagyméretű
digitális nyomatokkal foglalkozik. Ez az Új kaland korszak.
Fotográfiát tanít az ASA fotóművészeti szabadiskolában.
1997: Tell Díjban részesül a Magyar Televíziónál. 1997-2000
szerkesztőként 12 fotográfiai műsort készít a Magyar Televízióban.
(Árnyékfogó Magazin) 2000-től tagja a Szinyei Merse Pál Társaságnak.
2001-ben Balogh Rudolf Díjjal, 2003-ban Demeter Díjjal ismerik
el munkásságát. 2004-től tagja a Magyar Fotóművészek Szövetsége
Elnökségének. 2007-től a Magyar Művészeti Akadémia rendes
tagja.
Haris László élete bővelkedik
izgalmakban, kalandokban. 1956. november 2-án lefényképezte a
forradalom helyszíneit. Jelenleg a VIII. kerületben, a Mátyás
téren lakik. Ez a kerület volt a forradalom egyik fő helyszíne.
Ugyanitt laktak ’56-ban is?
–Nem ebben a házban,
de hozzávetőlegesen 200 méterre innen, a Szigetvári utcában
laktunk. Akkor még nem volt meg a panelrengeteg a Losonci téren,
így az erkélyünkről rá lehetett látni a Fűvészkertre. Házunk
közel volt a legtöbb forradalmi helyszínhez, de november 4-éig
az utcánkban nem voltak harcok, csak hallani lehetett a lövéseket.
Nem féltek?
–Amíg a szovjet csapatok be nem törtek a fővárosba,
addig nem volt bennünk félsz. November 4-én viszont már lementünk
a pincébe. A háború nem rég fejeződött be, így be volt járatva
az óvóhely is. A családunk akkor a nálam hat évvel idősebb bátyám
miatt izgult, aki műszaki egyetemistaként bevonult nemzetőrnek.
Nekünk akkor nem volt telefonunk…Bátyám elment otthonról október
24-én, és sokáig semmi hírt nem kaptunk róla. Istennek hála,
nem érte semmilyen inzultus.
Az
ön kiskamaszkori vágya volt, hogy lefotózza a forradalom helyszíneit?
–Senki sem bíztatott,
a saját fejemből pattant ki az ötlet. Tizenhárom éves voltam
akkor, és már hat éve fényképeztem. A Dugonics utcai általános
iskolába jártam, ahol remek osztályfőnököm volt egy kiugrott
piarista személyében. Somorjai tanár úr nagyon sokszor vitt
minket kirándulni – ami piarista hagyomány. Ezeket a kirándulásokat
is megörökítettem a fényképezőgépemmel. Megtanultam filmet
előhívni és nagyítani, amit a fürdőszobában végeztem el.
1956 őszén a forradalom nagyon fontos esemény volt, így természetes,
hogy azt lencsevégre akartam kapni.
Dokumentáció céljából?
–Ez túlzás, ahogy
az is, hogy művészi indíttatás volt bennem. Történt valami
érdekes, és én elhatároztam, hogy lefényképezem a forradalom
helyszíneit.
Merre járt akkor? Csak helyszíneket, vagy harcosokat is fényképezett?
–Nem egyedül
indultam útnak, hanem a nagybátyámmal – csak ilyen felügyelet
mellett engedtek el a szüleim. A Szigetvári utcából az akkori
Köztársaság térre vezetett az utunk, ott éppen nagy ásatások
folytak, mert elterjedt a hír, hogy földalatti folyósokon szöktek
el a pártvezetők és katakombabörtönök is vannak. A pártház
akkor romokban állt. Ez volt az első helyszín, amit lefényképeztem.
Majd kimentünk a Rákóczi útra, ahol a Divatcsarnok működött.
Eredetileg az Andrássy úton volt ez az áruház, de azt a világháború
idején lebombázták. A sors különös fintora, hogy a
„helyettes épületet” pedig 1956-ban rombolták porig. Ez
volt a második helyszín, amit a Rókus-kápolna követett. Ez az
épület szinte „kiugrik” a Rákóczi úton, bizonyára ezért
kapott súlyos belövést a tornya. Az egyik fotó a hajdani
Szabad Nép székházát mutatja. Onnan kihordták a diktatúrát
dicsőítő könyveket, és elégették azokat. A bejárat felett
pedig elkezdték leverni a betűket. Végül is, sokat mondóan
ennyi maradt meg: a nép. A másik fotó a Kilián laktanya bejáratát
mutatja egy magyar tankkal együtt. Sokan azt mondták, hogy ez a
Maléter tankja.
Arra gondoltunk, győzött
a forradalom, kimentek az oroszok, és új élet kezdődik
Egy fényképész számára nem lényegtelen, hogy borult,
vagy napsütéses volt az idő?
–Gyönyörű, napsütéses
novemberi napunk volt. Késő délutánra már beborult, szemerkélt
az eső; néhány felvételen látszanak is az esernyős emberek.
Az sem mindegy, hogy milyen volt akkor a hangulat. Visszagondolva
talán naivnak mondanám magunkat, mert arra gondoltunk, győzött
a forradalom, kimentek az oroszok, és új élet kezdődik.
Felszabadult, örömteli, bizakodó légkört lehetett érezni.
2006-ban viszont ezekből a fotókból még az USA-ban is kiállítást
rendeztek.
–Csoda történt.
Eszembe jut A Mester és Margarita egyik jelenete, amikor
Woland kijelenti, hogy a kéziratok nem égnek el. Az értékes
fotó sem ég el. Az ezredforduló idején előkerült néhány
nagyítás az 1956-os képeimről, hála a rendetlenségemnek…Ennek
híre ment, és a sajtóban is olvashattak róla. Varga László
barátom – aki az ELTE tanszékvezetője – osztálytársam
volt a gimnáziumban. 2005-ben a Kolta Galériában rendeztem egy
kiállítást, aminek a megnyitójára el tudott jönni Varga László
is. Ebben a galériában az a szokás, hogy megnyitóbeszéd
helyett egy barát beszélget a művésszel. Akkor Orosz István
grafikusművészt – akivel filmeket is készítettem – kértem
fel a beszélgetésre. Szóba került az 1956-os fényképezésem,
s egyszer csak jelentkezett Varga László, hogy nála van 15 kép.
Hiszen ő 1959-ben eljött hozzám, és nagyítottam számára egy
sorozatot, amit megőrzött, s mikor angol barátai Budapestre jöttek,
megmutatta nekik ezeket a fotókat. Ezután a cakkosan körbevágott
6x9 cm-es fényképeket számítógép segítségével, kijavítottam,
és felnagyítottam.
Hogy tekintett a befutott fotóművész a több évtizeddel
ezelőtt készült műveire?
–Tény, hogy komoly
technikai hiányosságaim voltak. A 15 képből négyet-ötöt ma
sem csinálnék másként. Egyre pedig kifejezetten büszke
vagyok, arra, ami a Kisfaludy utcában készült.
Egy vitrinben elzárva több
fényképezőgépet látok. Az mind az öné volt?
–Hogyne! És ha vennénk
bele filmet, a legtöbb működne is. Az a „Taxona” fényképezőgép,
amivel 1956-ban fotóztam, már nincs meg, hanem utólag vettem
egy hasonlót. Ez 24x24 mm-es négyzet alakú képeket csinált,
és 50 felvétel fért egy tekercsre.
A pártállam idején
nehéz volt jó fényképezőgéphez hozzájutni?
–Nekem a ’70-es évekig
elég nehéz volt jó fényképezőgépet venni, már csak anyagi
okból is. Jó gépeket csak ezután lehetett kapni, mert akkor jöttek
be az országba a japán Minolták, Nikonok. Ha valaki külföldön
járt, kint vett gépet, és nálunk a bizományi áruházban
eladta, úgy, hogy nyert az üzleten. Így igazán jó fényképezőgépekhez
a bizományikban lehetett hozzájutni.
A fényképezés nem csak művészet, hanem
„technikai sport” is
Vannak, akik abban a hiszemben élnek, ha egy drága gépet
vesznek, attól már művészi képet tudnak csinálni.
–Van egy mondás,
miszerint nem a gép a fontos, hanem, aki mögötte áll. Azt
viszont tudni kell, hogy a fényképezés nem csak művészet,
hanem „technikai sport” is. Sokat számít a gép, de nem az a
legfontosabb. 2009-ben megnyertem egy NKA-s ösztöndíjat, aminek
segítségével számítógépre tudtam vinni a műveimet, a rólam
szóló cikkeket. Tehát egy éven belül megszüntettem a
rendetlenségemből adódó káoszt. A munkámban segít a számítógép
is, de az csak eszköz, amit jól kell használni. Tanítványaimnak
szoktam mondani: azért kell a technikát precízen elsajátítani,
mert nem fontos. Ha a technika a „kisujjunkban” van, már nem
kell azzal sok időt eltölteni
Rosszmájú emberek mondják: minek fotóművészt hívni
bárhová is, vegyünk egy jó gépet, és az helyettesíti őt.
–A fotózásnál a téma meglátása és a kép elkészítése
nem feltétlenül esik egybe. A festőknél nem fordulhat elő
ilyen, mert ők alakítják azt, ami a vászonra kerül. Azt kéne
észrevenni, hogy az adott szituációban van-e ihletett pillanat.
Viszont, a fotográfiában lehetséges, hogy nem a felvétel készítője,
hanem más veszi észre ezt a pillanatot. Az egyik tanítványomnak
feladat gyanánt adtam régi negatívokat azzal, hogy nagyítsa ki
azokat. S én a 30-40 évvel ezelőtt készített felvételek között
sok jó képet fedeztem fel. Hajdan azokat nagyításra
alkalmasnak sem találtam. Ezekből a képekből kiállításom is
volt „Ez mind én voltam egykor” címmel.
Nézzünk egy másik
sztereotípiát, miszerint művészi kép csak fekete-fehér
lehet…
Mikor tudott megélni a fotózásból?
–A ’70-es évek közepétől
jórészt a fotózásból, filmezésből éltem, és a ’80-as évektől
csak ez jelentette számomra a kenyérkeresetet.
Az interneten látható a Föld c. fotója, a következő
kísérőszöveggel: „A fénykép helyettesítheti a valóságot.
Ennek tudatában első űrutazásom alkalmával lefényképeztem a
Földet minden oldalról. A negatívokat gondosan kidolgoztam,
majd a képeket felnagyítottam az eredeti méretre, egy
12756,8 km
átmérőjű geoid felületére. Épp időben. Egy túlméretezett
nukleáris kísérlet nem sokkal később felrobbantotta a Földet.
A fénykép akkor már készen volt. Haris László
1979.”
Hogyan keletkezett ez a fotó?
–Bán András művészettörténész
kitalálta a MA-t, a Magyar Avantgárd Múzeumát. Ez egy fiktív
múzeum volt, és sok művészt kért fel múzeumkarton készítésére.
Én a fentebb ismertetett művet vittem kartonra. A fénykép
helyettesítheti a valóságot – írom. És ez ma is megállja a
helyét, mert az számít eseménynek, ami megjelenik fényképen,
a tévében, s az kevés embert érdekel, hogy a dolog megtörtént-e.
A ’60-as évek vége óta részt vett a legfontosabb
avantgárd képzőművészeti kezdeményezésekben. Ez egyfajta
rendszerellenességet is jelent?
–A diktatúrára
minden normális ember ellenszenvvel tekintett, így a művészek
többsége is. Az igaz, hogy a művészet a diktatúra ellen volt,
de ezt nem kell konkrét politikai célú támadásnak venni, mert
a mi célunk a szabadságra törekvés volt.
1990 után tudtak élni a művészek a várva várt
szabadsággal?
–Nagyon nehezen. Régebben
a nagyon fontos kérdésben legtöbben egyetértettünk. Épelméjű
ember nem akarta, hogy itt legyen az oroszok. Amikor megtörtént
a rendszerváltás, és magunknak kellett döntéseket hozni,
akkor jöttek létre a szekértáborok. És bizonyos köröknek érdekük,
hogy az ellentét fennmaradjon. Nem is olyan nehéz ezt
fenntartani, mert a diktatúrában sok embert kényszerítettek
kisebb-nagyobb árulásra.
Azt jelentették rólam, hogy Haris László
szilárd vallásos meggyőződésű
Önről is jelentettek?
–Nem kértem még ki
az anyagot, de Kádár Jenő barátom kikérte, és abban az
anyagban sokszor találkoztam a nevemmel. Azt jelentették rólam,
mikor még 16 éves voltam, hogy Haris László szilárd vallásos
meggyőződésű. Ezt egy kamasz gyerekről írni elég nagy
ostobaság.
Mi volt ’70-es években
az a három közös akció, amit Csutoros Sándorral és Molnár
V. Józseffel hajtott végre?
–Elöljáróban: tagja voltam az avantgárd SZÜRENON
csoportnak, egyik résztvevője a balatonboglári kápolna –kiállításoknak.
1973-ra a pártközpontban már úgy látták, a megadott szabadság
túlzás, és jöttek a tiltások. Ekkor csináltunk hárman különböző
akciókat 1973-ban. Az első a „Lépcsőház-akció” volt az
Erkel utca 12-ben, ott ahol Molnár V. József lakott. Mi akkor
kiszorultunk a kiállítási területekről, és ezért nem is kiállítást,
hanem három napos munkabemutatót tartottunk. Az ellen már nem
lehetett kifogásuk.
Mit állított ki?
–Ahogy beléptünk, a
pincelejárót láttuk szemben. Én lefényképeztem az ajtót,
kinagyítottam, és felragasztottam az ajtóra. Ez is abban a
szellemben készült, hogy a fénykép helyettesítheti a valóságot.
Engedje meg, hogy idézzek a meghívóból: „nem földíszített
falakat mutatunk, sem a jövőnek szóló dokumentumokat, nem is a
helytől idegen, bizarr gondolatokat. A lépcsőház légterét,
falait, és természetes mozgások ritmusát betöltendő keretnek
tekintjük, és mindazt a tárgyat, amelybe a szem kapaszkodott
indításnak, és lehetőségnek a teremtés pillanatnyi és további
vizuális folyamatához.”
Animátorként sok film készítésében vesz részt, mi
vitte a Pannónia Filmstúdióba?
–1968-ban nősültem, öt gyerekünk született, és ezután
nem mertem vállalni a szabadúszó létet a bizonytalanság
miatt. A Pannóniába úgy kerültem, hogy Papp Gábor művészettörténész
egyik előadásán találkoztam Jankovics Marcellel. Az ő segítségével
kerültem a Stúdióba. A Pannóniában részben a filmek készítésének
dokumentációja, azaz a sajtóanyagok elkészítése , részben a
filmekhez szükséges fotók készítése volt a feladatom.
Kidolgozta a fotó-animáció
eljárását is.
–Ennek előzménye, hogy elkezdtünk foglalkozni a XX. századi
„amerikai álmot” bemutató Ah, Amerika c. film készítésével.
A rendező Orosz István volt, a műfaj megjelölés pedig animációs
dokumentum legenda. Ebben élő szereplőket helyeztünk el archív
fotókon rögzített terekben. Erre találtam ki a fotó-animáció
eljárását, ahol a felvétel nem kamerával, hanem fényképezőgéppel
készül. Így a filmben, amikor az illető mozog, homályos, s
mikor megáll, élés lesz a kép.
Igaz, hogy jelenleg
panorámafelvételeket készít?
– Igen, mert digitális
fényképezés hozott elő számomra egy olyan lehetőséget, mely
eddig is megvolt a fotográfiában , de nem tudott jól megvalósulni..
Minden fotográfus vágya, hogy megnövelje a láthatóság területét.
Különösen izgalmas az, ha a panoráma képben egy esemény különböző
fázisait örökítjük meg. Panorámafelvételeim közül az
egyik kedvencem a homoródalmási önarckép Dénes Ibolyával.
Nagyon szépen rendbetartott háza még 1801-ben épült. Ez a fotó
a vállalásról szól. A hagyományőrzésről is szól, és arról,
hogy én vállalom az erdélyiekkel, a székelyföldiekkel való
azonosságot.
Medveczky Attila
|