vissza a főoldalra

 

 

 2012.07.27. 

Koncepciós per a XVII. Században

Báthory Erzsébet-premier a Margitszigeten

Július 13-án – a szemerkélő eső miatt 40 perc késéssel – mutatták be Szomor György, Pejtsik Péter és Miklós Tibor új két felvonásos musical-operáját, a Báthory Erzsébetet a Margitszigeti Szabadtéri Színpadon. Mielőtt magára a darabra térnék rá, be kell vallanom, hogy kissé előítélettel mentem ki a szigetre: ugyan, milyen musicalt tudunk mi magyarok alkotni? Hiszen ez egy angolszász műfaj, és ők bizonyára jobban értenek ehhez. Éjfélre, mire az előadás véget ért, már megváltozott a véleményem. S arra is gondoltam, hogy az opera eredetileg olasz műfaj volt, de Erkel zenedrámái mégis halhatatlanok, és mesterművek.

A féltékenység és hatalomvágy által ostromolt erős, ám érző nőalakot tárt elénk a nagy ívű dallamvilággal megalkotott, operai igénnyel komponált musical. Walter főnyomozó dala, a „Quo vadis?”, Erzsébet és Walter kettőse, valamit Erzsébet búcsúdala már-már slágergyanúsnak tűnnek. A legendás Báthory Erzsébet alakja és sorsa még ma is foglalkoztatja az emberek fantáziáját. A köztudatban egyfajta női Drakulaként él. A szerzők szerint a grófné teljesen normális istenfélő nő volt, aki politikai játszma áldozatává vált. Egyrészt a birtokára fájt a foga a nádornak, másrészt attól tartottak, hogy megerősödik az erdélyi vonal, hiszen rokona volt a fejedelem. Ami igazán tragikus ennek az asszonynak a történetében, az hogy a személyével kapcsolatos tévhit a mai napig tartja magát. Báthory Erzsébet, amikor megözvegyült, amikor elveszítette nagyhatalmú férjét, Nádasdy Ferencet, a „fekete béget” szálka lett az udvar szemében, mivel óriási birtokokkal rendelkezett. Akkor egy önálló, független asszonyra nagyon könnyen ráfoghatták a boszorkányság vádját. S ez a vád a mai napig él. A szerzők zseniálisan bemutatják azt is, miként befolyásolta Thurzó György nádor a közvéleményt. Akkor a médiát a krónikások, lantosok jelentették. S még Báthory Erzsébet életében megjelenik a csejtei vár környékén egy krónikás, aki énekli: „Élt egy gazdag grófné Csejtén/vérzett a föld vára mentén/ véreső hullott az égből/vérpatak kélt fehér kéztől./ Érckakas ül Csejte tornyán/szépasszonyból lett boszorkány.” Tehát a mai napig azt hiszi el a többség, amit akkor a nádor kitalált.

            A valós történelmi személyek között egyetlen kitalált alak szerepel a műben, Walter királyi főnyomozó, aki nyomába ered Báthory Erzsébet rejtélyes történetének. A nádor úgy gondolja, hogy ez az alkoholista férfi megfelelő személy arra, hogy összegyűjtse a bizonyítékokat Erzsébet ellen. A nyomozó megvizsgálja a hallott nőket, azokat, akikről úgy tartják a grófné végzett velük, és kiderül minden arra utal, harcászatban jártas ember volt a gyilkos. Ekkor új vizsgálatot kér a nádortól, de az nyíltan közli vele: az ügyet már lezárták, a király sem kegyelmez az asszonynak. Erre Walter, aki megkedvelte Erzsébetet, megpróbálja megszöktetni az asszonyt – sikertelenül. Közben a környékbeli népet feltüzelték a nádor emberei, és máglyára akarják küldeni Erzsébetet. Az ítélet megszületik: Erzsébetet befalazzák cellájába, ahol még három évet él – nem merik kivégezni arisztokrata származása miatt – , elzárva a külvilágtól.

            A címszereplőt a székelyföldi születésű Benedekffy Katalin alakítja, énekli. Jó volt újra magyar színpadon látni a külföldön sok sikert elért művésznőt. Benedekffy Katalin előbb a győri, majd a szolnoki, végül a zalaegerszegi színháznak volt a primadonnája. Viszont hiába nyert külföldön ének-és operaversenyeket, hiába ért el sikert Németországban, mint a Víg özvegy Valencienne-je, nem volt rá itthon szükség. Érdekes ez a kulturális sajtó, ha egy brancsbeli emberke, mondjuk felmossa a Scala színpadát, az bezzeg hír…Erzsébet szerepében a művésznőnek sikerül bebizonyítani énektechnikai tudását, mert hol szinte rockosan keményen kellett odavágni a hangokat, máshol líraian, romantikus érzelmekkel átitatva énekelt. Ez az, amihez nem elég a felkapottság, a hírnév, ez az, amihez tehetség és tudás kell. Benedekffy Katalin remekül alakította hol a hitvest, hol a szeretőt, hol a grófnét, de a legjobban azt a várúrnőt, aki arra törekszik, hogy a Báthory névhez méltó módon éljen. A Waltert játszó Szemenyei János volt az est másik fénypontja. Utoljára tavaly szeptemberben láttam Kecskeméten, amikor az Egérfogóban a rendőrőrmestert játszotta. Aki ismeri a krimi királynőjének a színjátékát, tudja, hogy ott is egy labilis idegzetű férfiúról van szó. Walter számára keserű az élet, mindent feladott már. Csak a whiskys pohár áttetsző tejüvegén keresztül látja a világot a bécsi kocsmában, ahová megérkeznek a nádor katonái, mondván, hogy ő az egyetlen, aki alkalmas a feladatra: kideríteni, bűnös-e Erzsébet. Ahogy egyre beljebb jut Walter a nyomozásban, úgy hullik le a szeméről a hályog. Szemenyei mind hangilag, mind játék terén nagyot alakított, sehol egy felesleges, túlzó mozdulat. Itt jegyzem meg, hogy a musicalekre jellemző giccses mozgásvilág, szerencsére elmaradt. Szomor György nem csak egyik szerzője, de szereplője is volt a darabnak; teljes átéléssel játszotta a hatalommániás nádort. Szomor első zenekarát 11 évesen, barátaival közösen alakította meg. 1995-ben szerződtette le a székesfehérvári Vörösmarty Színház ahol a Grease mellett, a Hair-ben, a Bob hercegben, valamint a Dés-Geszti-Békés által jegyzett Dzsungel könyve musical Akelájaként szerepelt. 1999. június 2-án mutatták be a Fiatalok Színházában Szikora Róbert Katonadolog című musicaljét, amelynek a zenéjét Szikorával és Vinnay Péterrel közösen írta, és nemcsak szerzője, hanem szereplője is a darabnak. Akkor nem szállt fejébe a siker, hanem egyre jobb darabokat szerzett és sokat fejlődött a hangja is. A marosvásárhelyi születésű Zöld Csaba, akinek külön zenekara is van ,remekül alakította Nádasdy Ferencet, aki eleinte érző férj, majd a háború kegyetlen katonát farag belőle. Miller Zoltánt először a Margitszigeti Szabadtéri Színpadon a ’90-es évek elején láttam, ahogy statisztált a Rigolettóban. Most a nők szívét meghódító és Erzsébetet az ékszereitől megfosztó Caravaggiót alakította a tőle megszokott színvonalon. Igaz kabinetalakítást nyújtott a László atyát játszó kolozsvári operaénekes, Mányoki László. Teljesen sallangmentesen, hitelesen játszotta a híveket manipuláló, de ugyanakkora a hatalomtól rettegő katolikus papot. A kolozsvári karmester, Kulcsár Szabolcs a barokk és kortárs művek szakavatott tolmácsolója, így most sem okozott csalódást ,ahogy a szólistákat, a kórust és a zenekart összekovácsolta. Mindent összevetve a produkció részeseinek sikerült hitelesen újrarajzolni Báthory Erzsébet legendáját.

 

M.A,