vissza a főoldalra

 

 

 2012.07.27. 

A történelem „normális” menetét állítottuk helyre

Világnézetre van szüksége az érett embernek, hogy értelmesen tudja leélni az életét

Monostoruknak függetlenné és önállóvá válását ünnepelték július elsején szentmise keretében a tihanyi bencések. Várszegi Asztrik címzetes püspök, pannonhalmi főapát, a Magyar Bencés Kongregáció prézesétől kapott, a tihanyi monostor önállóvá és függetlenné válásáról szóló alapító okirat megfogalmazza, hogy Isten dicsőségére és az emberiség szolgálatára a Magyar Bencés Kongregáció keretén belül működő önálló monostorként megalapíttatik a Szent Ányos Bencés Perjelség, melynek hivatalos megnevezése a történelmi hagyományokra tekintettel Tihanyi Bencés Apátság.

 Mikor szűnt meg a Tihanyi Bencés Apátság önállósága?- kérdezem Dr. Korzenszky Richárd, konventuális perjelt.  

– A monostor önálló (ún. sui juris) státusZa a gyakorlatban akkor szűnt meg, amikor a török idők után, 1701-ben, I. Lipót magyar király a jogilag élő, de a gyakorlatban is újjáéleszteni szándékozott apátságot az ausztriai Altenburg apátságának adományozta, és nevezett monostortól függő státuszba helyezte, vagyis Tihany felett mind a lelkiekben, mind az anyagi ügyekben Altenburg apátja rendelkezett. 1716-ig még saját, a helyre fogadalmat tevő apró konventtel, szerzetesi közösséggel rendelkezett Tihany, de elöljáróját már Altenburg apátja nevezte ki. 1722-ben – hosszas jogi huzavona után – a Pannonhalmi Főapátság tulajdona lett a tihanyi apátság. A magyar partikuláris egyházjogban Tihanyt és a vele azonos jogi státusszal rendelkező bencés apátságokat (Bakonybél, Celldömölk, Zalaapáti) filiális, magyarul fiókapátságoknak kezdték nevezni. Az apátokat a pannonhalmi főapát nevezte ki, a tihanyi közösség tagjai pedig jogilag a pannonhalmi főmonostori konvent tagjai voltak. A szerzetesi közösség élete 1787-től 1802-ig, uralkodói rendelkezés miatt szünetelt, de a függő jogi státus 1950-ig fennmaradt, amikor a kommunista államhatalom feloszlatta a szerzetesrendeket, és vagyonukat szekularizálta. Az egyházjog azonban nem ismer el semmilyen világi hatósági intézkedést, amely az egyház belső életét óhajtja szabályozni, ezért a katolikus egyház saját joga szerint máig él az önálló tihanyi bencés apátság, pusztán jogait nem tudta-tudja gyakorolni. Az 1990-es évek elejétől ismét egy kisebb bencés közösség él az ősi falak között. Közösségünk 1999-től, egészen a közelmúltig, függő perjelségként (prioratus simplex) működött, és ezzel a Magyar Bencés Kongregációnak az volt a szándéka, hogy a közösség előbb-utóbb a saját maga lábán is megálljon, az önálló életre képes legyen, ahogy ez régen is így volt. A hivatalos nevünk ezért volt eddig is Tihanyi Bencés Apátság, és a nemrég megalapított önálló perjelség hivatalos neve is ez. Egyébként a bencés hagyomány szerint minden monostor önálló. Most a történelem „normális” menetét állítottuk helyre.

 Milyen követelményeknek kell ahhoz megfelelni, hogy egy kolostor önálló legyen? Meg van szabva bizonyos létszám is?

 –Ahhoz, hogy egy szerzetesi közösség önálló legyen, szükséges, hogy világosan körülhatárolható munkaköre, feladatköre legyen, s a szerzetesi élet biztosítható legyen a külső körülmények által is. Kell továbbá, hogy fenn tudja tartani magát. Ez nem csak anyagi kérdés, utánpótlásra is szükség van. Hat teljes jogú, örök fogadalmas szerzetessel kell rendelkeznie. Ekkor már önálló priorátussá, perjelséggé válhat. Ahhoz, hogy újonnan apátság legyen egy perjelség, tizenkét tagja kell, hogy legyen a közösségnek. De más a helyzet, ha az önálló apátság egyházjogilag nem szűnt meg, mint Tihany esetében, ahol – esetleges további intézkedéssel – visszaállíthatóak a létező apátság jogai.

 Milyen külön feladatokat jelent tihanyi szerzetesek életében a függetlenné válás?

 – A függetlenné válás a külső szemlélő számára nem jelent változást. Nekünk, akik a közösségben élünk, nagyobb felelősséget jelent. Mi magunk határozzuk meg, hogy milyen munkát vállalunk, hogyan osztjuk fel magunk között a munkaterületeket, és miként alakítjuk a közösségi életünket (például Istentiszteletünket). A tihanyi elöljárót például eddig a pannonhalmi főapát nevezte ki. Most a tihanyi közösség választja. S a tihanyi közösség elöljárójának a feladata, hogy a választott tanács meghallgatása után meghatározza a közösség egyes tagjainak konkrét munkaköreit. Ugyancsak a mi saját feladatunk, hogy a hozzánk csatlakozni óhajtó fiatalokat hogyan vezetjük be a szerzetesi életbe.

 Az önállóvá válás nagyobb felelősséget jelent?

 – Igen, egyértelműen megnőtt a felelősség. Nekünk magunknak jobban szembe kell néznünk a kihívásokkal.

 Tudom, hogy nem csak kenyérrel él az ember, de ez anyagi függetlenséget is jelent?

 – Az anyagi függetlenség a gyakorlatban már eddig is megvolt. Többek között ez is egy indoka volt a jogi szempontból megvalósult önállóvá válásnak.

 Mennyi novícius jelentkezik évente önökhöz?

 – Kis közösség vagyunk. Napjainkban, amikor a családokban alig van gyermek (az átlagos gyereklétszám páronként nem éri el az 1,2-et), Európa-szerte kevesebb a papság vagy a szerzetesség iránt érdeklődő. Ugyanakkor minden évben találkozunk olyan fiatalokkal vagy középkorúakkal, akik keresik életük értelmét, és úgy gondolják, hogy nálunk otthonra találhatnának. A szerzetesség szellemileg-lelkileg egészséges embereknek való.

 Szeptembertől önök lesznek a fenntartói a tihanyi általános iskolának. Van ehhez a frissen önállósult monostornak elég forrása?

 – Az iskola működtetését két részre kell bontani. Az egyik: a tartalmi felelősség. A másik az anyagi ügyek kérdése. Az önkormányzat kérésére vettük át az iskola fenntartói jogát. Nekünk egyetlen forintunk nincs arra, hogy az iskolára fordítsuk. Az idegenforgalomból származó bevételeink csak arra elegendőek, hogy fenntartsuk magunkat, és munkatársainknak fizetést tudjunk adni. Az iskola működtetéséhez járó állami pénzre számítunk. S ha ez nem volna elegendő a biztonságos és korszerű működtetéshez, szerződésben rögzítettük, hogy az önkormányzat vállalja a hiányzó részt. Nagyon fontosnak tartjuk, hogy az iskola munkatársait semmiféle hátrány ne érje annak következtében, hogy az önkormányzattól átkerültek egy egyházi fenntartóhoz, és megszűnt a közalkalmazotti jogviszonyuk.

 Ilyen esetben ki dönti el, hogy marad-e az előző iskolavezetés?

 – Semmi kifogásunk nem volt az előző iskolavezetéssel szemben. De ha valóban egyházi iskolát szeretnénk, olyan vezetőre van szükség, aki saját tapasztalatából tudja, milyennek kell lennie egy egyházi iskolának. Ezért az átvétel feltétele volt, hogy mi jelölünk ki új igazgatót, természetesen számítva az előző iskolavezetés tapasztalatára, segítségére.

 Mennyire tartják fontosnak, hogy az iskola neveljen, a teljes emberrel foglalkozzon, és ne „csak” oktasson?

 – Ha a célkitűzéseinket meg kell fogalmazni, akkor ez a leglényegesebb: az ember, a teljes ember. Nem lehet az iskolának csak az a feladata, hogy ismereteket, információt, ún. „hasznos és használható” tudást adjon a tanulóknak. Ez is fontos. De még fontosabb, hogy teljes emberré tudjon válni, aki megtalálja a helyét az emberek között, és aki képes arra, hogy elhelyezze magát a világban. Világképre, világnézetre van szüksége az érett embernek, hogy értelmesen tudja leélni az életét.

 A helyi kulturális életet is szervezik? Gondolok itt komolyzenei hangversenyekre, vetélkedőkre…

 –A helyi kulturális élet szervezése elsősorban a községi művelődési ház feladata. Ugyanakkor a tihanyi bencés közösség felkínál az ide látogatóknak olyan lehetőségeket, amelyek túlnőnek a község keretein. Nem mindegy, milyen koncertek vannak nálunk, nem mindegy, hogy a kiállításokon mi látható. Nem mindegy, hogy a szabadon látogatható előadásainkon milyen gondolatokkal találkoznak a sokszor nem kis távolságról ide érkező hallgatók. Értékeket kell közvetítenünk. Elsősorban magunknak kell biztos értékek szerint alakítani az életünket, és ezeket a megélt értékeket, amelyeket az evangéliumból, a kereszténységből merítünk, hitelesen kell megjelenítenünk és továbbadnunk.

 

Medveczky Attila