2012.07.27.
IN MEMORIAM CSURKA ISTVÁN
Csurka István: Közép-Európa hó alatt (3.)
Egészen
egyszerűen és pőrén fogalmazva, azt történt, hogy a magyar
forradalom után, a reménytelenül szép önkifejezés után, az
egész világállapot lényegét megvilágító önégetés után
a magyarság lett az első áldozat Közép-Európában. A konklúziót
pedig szinte szégyelljük leírni, ezért szerényen kérdéssé
finomítjuk: Nem Európán múlik most már, hogy ez az első
egyben az utolsó is legyen?
Az 1848–49-i magyar
forradalom és szabadságharc leverése az egész közép-európai
szerencsétlenségnek is az egyik forrása. Egyszerre züllött el
a forradalom felett győztes monarchia, és egyszerre lettek az
itteni kis népek egymásra uszíthatók; a magyarságot egy
reakciós hatalmi szövetség leverte, és kiütötte a kezéből
a rendszerszervezésre alkalmas eszközöket, valamint a szervezésre
való jogosultságát, s a magyarság roszszul válaszolt ezekre a
kihívásokra. Nem tudta jól feldolgozni magában, s amit aztán
mindennek pótlására a kiegyezéssel és a dualista monarchia összetákolásával
létrehozott, az már nemcsak azért volt elfogadhatatlan a
belenyalábolt többi kis nemzet számára, mert különösebben
rossz volt, és korszerűtlen, hanem azért is, mert egy megvert,
tekintélyhiányos nemzet alkuja volt egy ugyancsak hitelét
vesztett hatalommal a többi feje fölött. Ha a forradalom győz,
és a magyarok nekiesnek kaszabolni az ország nemzetiségeit –
ami nem valószínű! –, még ekkor sem lett volna ilyen vak és
engesztelhetetlen gyűlölködés e népek között, mert ami végül
kialakult volna, az egy megvívott harc eredménye lett volna, s
nem egy üzletkötésé. A nemzetiségi gyűlölködés egyik örökké
ingerlő góca éppen az, hogy ezek a népek még soha nem számoltak
le egymással becsületes párviadalban.
A
következő nagy megrázkódtatás az első világháború után
érte a magyar nemzetet, amikor a Monarchia megszüntetésével
egyidejűleg Magyarországot kíméletlenül feldarabolták,
harmadára zsugorították, és három és fél, négymillió
magyart kisebbségi sorba helyeztek, ellenséges érzületű, új
államalakulatok felügyelete alá.
Ennek
az 1918 utáni és 1945-ig tartó korszaknak a megítélésekor
nem elegendő csak a politikai felépítmény időnként kényszeredett,
időnként lelkes németorientációját, jobboldali jellegét számba
venni, hiszen ez a németorientáció magába a rossz versailles-i
rendezésbe is bele volt írva, hanem a társadalom belsejében
megindult folyamatokat és igénybejelentéseket is mérlegre kell
tenni. A hatalomnak egy szociális demokrácia felé tolása
egyszerre több irányból indult meg, de ami ennél is lényegesebb:
megindult egy belső átdolgozódása a demokrácia irányába. A
belső átdolgozásban éppen úgy részt vett a szociáldemokrácia,
mint a friss népi mozgalom, amely hamarosan túllépett a maga
irodalmi kezdetein. A történtek reális számbavétele és a
helyzettel való szembenézés követelménye az elcsatolt területek
magyar szellemi életének is a meghatározója lett. A Trianon utáni
magyar társadalomban megvolt a készség és az elhatározás
elszántsága a megújulásra.
A
legékesebb bizonyítéka ennek a mélyben zajlott folyamatnak az,
ami 1945-ben és utána történt. A felszabadító szovjet
hadsereggel együtt érkező és a szovjet típusú diktatúra
megszervezésére a felhatalmazást a mellényzsebében és a
pisztolytáskájában hozó csoport lényegében nem a régi rend
embereivel, intézményeivel és ellenállásával találta
szemben magát, hanem egy sokszínű, demokratikus és szociális
törekvésektől is áthatott népfronttal, amelyiknek egyes
elemeire előbb rá kellett fogni, hogy reakciós, s csak aztán
lehetett eltávolítani a közéletből és sokszor az életből
is. Az úgynevezett úri Magyarország összeomlott, képviselőjének
nagy részét elűzték, elmenekült, és ami itt maradt a
romokon, az addig eltemetett, jelentéktelennek tudott népi
Magyarország csodálatosképpen késznek és bátornak
mutatkozott arra, hogy végrehajtsa az elmaradt demokratikus
forradalmat, sőt őt éppen ebben kellett megakadályozni. A Rákosi-rendszer
éppen ezt hajtotta végre: egy demokratikus átalakulást tarolt
le és betonozott le egy diktatúrával.
S
így jutunk el egész fejtegetésünk csomópontjához, a magyar
nemzet erkölcsi válságának, önmaga sorsa iránti közömbösségének
és indítékhiányossá válásának történelmi cenzúrájához,
a magyar történelem végállomásához, az 1956-os magyar
forradalom és szabadságharc leveréséhez, a nagy kiábránduláshoz.
Erről a forradalomról több megítélés van forgalomban. Mondták
és mondják azt, hogy ez csak egy lázadás volt, amelyiknek váratlan
kiterjedése volt, amelyet külső erők is provokáltak, lényegében
Hruscsov megbuktatására, s mondják persze forradalomnak és
szabadságharcnak, és elhalmozzák lángoló jelzőkkel. Arról
azonban, ami a lényege volt, viszonylag kevés szó esik, ahhoz
„tudományosan” alig közelítenek, mert az szinte képtelennek
látszik, vagy legalábbis csodálatosnak. Ez a forradalom az
1849-ben levert magyar forradalom és szabadságharc reinkarnációja
volt, a föld alá kényszerített demokratikus forradalom száz
éve lappangó, ki-kitörő és meg-megújuló egyszeri tüneménye.
Ez a forradalom egyszerre hozta testközelbe mindazt, ami 1848-ban
és 1945 után egy pillanatig szándék- és célkitűzésként
feljött a népi mélységekből, és ami a nemzet legkiválóbbjainak
a kezében vált fényessé. Az 56-os forradalomnak több mint százesztendős
szellemi előkészítése volt: a magyar irodalom mind a három
nagy állócsillaga, Petőfi, Ady, József Attila ezt a
forradalmat álmodta, hirdette és áhította. A száz éve
lappangó, föld alá kényszerített magyar demokrácia tört
felszínre ebben az „eszmétlen” forradalomban. Másként el
sem lehet képzelni, hogy egy olyan kíméletlen terrorkorszak után,
mint amilyen ezt a forradalmat megelőzte, ilyen magától értetődő
természetességgel szülessenek meg a fővárostól a legkisebb
faluig a soha el nem képzelt, be nem gyakorolt demokratikus intézmények,
a forradalmi bizottságok és a munkástanácsok. Ez a forradalom
olyan magától értetődő természetességgel szavazott le a
szabadság és a demokrácia mellett, és olyan méltósággal
utasított el mindent, ami nem ez volt, s amire évtizedeken át
dresszírozták az alávetett népet, tehát a sovinizmust, az
irredentizmust, az antiszemitizmust és a diktatúra képviselőivel
szembeni bosszúállást, hogy az csak és egyes-egyedül ennek a
mélyben, a lelkekben és a legbensőbb vágyakban történt
1848-as motivációjú „előkészítésnek” tudható be.
A
magyarság számára 1956-ban derült ki, hogy mi is történt
vele 1945-ben. Most már kétség sem lehetett az iránt, hogy hová
tolta át a nemzetet az a bizonyos hólapát, amelyik vele együtt
egész Közép-Európát is áttolta ugyanoda. Az osztrák
birodalom lerombolása után odalett Közép-Európa várfala.
Auschwitz lesöpörte róla a zsidó nemzetet – mintha a lélek
szállt volna ki belőle. Aztán kitépték európából. Megvan-e
még Közép-Európa?
Megvan,
a megjelent művek és felbuzgó forradalmak azt mutatják,
„nincs még veszve”! hanem ha élni azt jelenti, hogy ott élünk
szeretteink égő tekintetében, akkor Közép-Európa nincs már
meg. Hogy egészen pontosak legyünk: hőn szeretett Európájának
a szemében Közép-Európa a nagy szovjet birodalom része. Semmi
más. (Milan Kundera: Az elrabolt Nyugat avagy Közép-Európa
tragédiája.)
A
forradalom tehát a közismert vélekedésekkel ellentétben nem
azért volt tragikus mozzanata, sőt befejező aktusa a magyarság
európai történetének, mert véresen és könyörtelenül
leveretett, hanem azért, mert ez volt a magyarság utolsó kísérlete
a nemzetté válásra, az Európával szemben fennálló hátránya
ledolgozására. Ez a kéthetes mozgalom, amely látszólag csak
egy, már Moszkvában is leírt rezsim eltüntetésére indult
meg, menet közben, harc közben szívta fel magába a halottnak tűnő
nemzeti lélekből, a lebetonozott nemzeti mélytudatból a
legtisztább, legmodernebb célkitűzéseket, eszméket; egy nem
is teljesen tudatos, de annál hagyományosabb és szívből
kiinduló mozdulattal nemcsak a zsarnokságot akarta lerázni magáról,
hanem ezt a kicsiny és megalázott nemzetet óhajtotta átemelni
a Nyugatba. Az a nemzeti, demokratikus társadalom, amelyet a munkástanácsok,
a nemzeti bizottságok és csak másodlagosan az újjáalakuló
volt pártok jellemeztek, át volt itatva a szociális
eszmerendszer legjavával, nacionalizmusmentes nemzeti
heroizmussal és a demokrácia elrévült áhításával.
(Folytatás
a jövő héten)
(Püski, 1986)
|