2012.07.27.
Az ellenzéki sajtó egy része és pártjaik
a multinacionális tőke kifutófiúi
Megállapodást írt
alá a Nemzetközi Valutaalap (IMF) nyolc, zömében közép-,
illetve kelet-európai tagállama – köztük Magyarország – július
11-én Bécsben új szavazási csoport alakításáról a
szervezeten belül.
Erősödhet-e ezáltal hazánk pozíciója a szervezeten
belül? – kérdezzük dr. Boros Imre közgazdászt.
– Korábban is léteztek szavazati csoportok. Amikor beléptünk
az IMF-be, akkor a belga csoportban voltunk, amelyet a belgák
vezettek. Azután a 91 körül létrejött szavazócsoport,
melyben együtt voltunk az osztrákokkal és a törökökkel –
egész érdekes módon – hivatalosan felvetette azt, hogy
azoknak a jól fizető országoknak, amelyeknek a gazdasági növekedése
éppen az eladósodás miatt nagyon lassú, vontatott, adósságkönynyítésben
kéne részesülniük. Erről készült egy előterjesztés az
IMF-ben (akkor, amikor még Camdessus volt a vezérigazgató, aki
szintén francia), és ezt pozitívan fogadták, és erről nagyon
kevés szó esik Magyarországon, ezt csak én feszegetem. S ami a
felvetésnél még érdekesebb, innen, a Magyar Nemzeti Bankból
ment egy ledorongoló levél oda ki, amely szerint Magyarország
nem akarja az adósságait átütemezni!
A Magyar Nemzeti Bankból torpedózták meg?
– Ez történt. Tehát ezek a szavazócsoportok erőcentrumok
is. Arról van szó, hogy most az osztrákok veszik ezt a dolgot kézbe.
Ausztria lényegében a saját érdekeit, de azzal együtt a
mienket is védi, hogy tudniillik a csoport tagjai ne kerüljenek
erős nyomás alá pénzügyi szempontból. Tehát ezt így, ebben
az értelemben pozitív dolognak gondolom. Mások is csinálnak
ilyet. A kínaiak például – akiket Angela Merkel is arra kért,
hogy szálljanak már be az euró-mentésbe – elgondolkodtak,
hol jobbról, hol balról támasztották a fejüket a nagy
gondolkodásban, végül azt mondták, na jó, megteszik ők ezt,
de az IMF-en keresztül. A gondolkodás dupla nyereséget hozott a
kínaiaknak, egyrészt kihajtottak maguknak egy alvezéri posztot,
ami azért erőt jelent ugyebár, tehát az IMF-re is bizonyos
befolyást gyakorolnak, másrészt az IMF-en keresztül befolyást
gyakorolhatnak az Európai Unióra – történetesen és
nevezetesen – az eurózónára. Tehát ennek ez a jelentősége.
Alapjában pozitív, nem érdek nélkül való dolognak tartom. Az
osztrákok a saját érdekeiket védik, de közben a mienket is. A
kettő összefügg tudniillik – pénzügyi szempontból.
Az IMF és hazánk közt július 17-én kezdődnek a tárgyalások.
Mit gondol, milyen témák kerülnek napirendre? Az ingatlanadó
vagy a jegybanktörvény?
– Az IMF-et a francia forradalom után visszatérő
Burbonokhoz tudnám hasonlítani, akik nem tanultak a történelemből
semmit. Annak ellenére, hogy a vezérigazgató – aki szintén
francia –, Lagarde asszony tudja, hogy most már valahogy be kéne
fejezni az állandó megszorítások politikáját, mert ez nem
vezet sehova. Bizonyos esetekben, de főként olyan helyen, ahol
az Európai Unió egyedül van tapasztaljuk, hogy engednek, mint például
Spanyolországban, valószínűleg Görögországnak is engedni
fognak egy kicsit. Ezzel szemben Magyarországon Buorbon módra
viselkednek. Mint ha semmi nem történt volna, jönnek vissza
ugyanazokkal az ötleteikkel, amivel harmadik évtizede Magyarországon
vannak. Érdekes módon az IMF-nek az idejövetele mindig a
baloldali kormányok áldásos tevékenységének a következménye
és a jobboldali kormányok szenvednek tőle. Így volt ez a
rendszerváltás előtt is, még a lelépő szoci kormány hívta
ide az IMF-et, emlékeztetek a Bokros Surányi kettősre. Majd Békesi
körberohanta a világot, hogy nagyon nagy a baj Magyarországon.
És ez így ismétlődik. A piac Magyarországot zsarolgatja magas
kamatokkal, a Nemzeti Bank közreműködésével természetesen és
a forint időnként történő megtámadásával. Lehet hallani
olyan hangokat, hogy nem tetszik nekik a mi adórendszerünk, mert
ez az adórendszer most azokat a progresszív magyar rétegeket részesíti
előnyben, akiktől esetleg a növekedést és adott esetben a
demográfiai trendek megfordítását várjuk, a családok
gyermekvállalásának támogatása nagyon nem tetszik nekik. Aztán
természetesen nem tetszik nekik az, hogy a Magyarországon működtetett
idegen érdekeltségeket is bevonja egy szerény mértékben a
kormány az adóztatásba. Mindez azért nem tetszik nekik, mert a
szoci kormányokkal történt korábbi egyezségek tulajdonképpen
ezeket mind kizárták. Az elmondottak alapján úgy vélem, a tárgyalások
nagyon hosszú ideig elhúzódnak. Ráadásul még szemantikailag
sincs a dolog rendben. Itt készenléti hitelmegállapodást erőltetnek,
ami egyébként tipikusan arra a helyzetre kell, amikor az ország
fizetési mérlege nagyon deficites. Amikor tudniillik az ország
kasszájából fogy ki a deviza. Nálunk meg pont az ellenkezője
van. Ennek a siralmas helyzetnek egyébként az az egyik vigaszága,
hogy az ország kasszájába, ami történetesen a Nemzeti Bank,
gyűlik a deviza, mert az export sokkal többet teljesít, mint
amennyit az import elvisz. Még arra is marad, hogy kifizessék az
összes kamatot, és még azután is marad pénz. Tehát itt
tulajdonképpen nem a készenléti hitelmegállapodásra lenne szükség,
hanem egyfajta ún. óvatossági megállapodásra, amit a kormány
kér, ami nem más, mint az, hogy ha az ország pénzügyi érdekeit
megtámadják, akkor álljon rendelkezésre pénz, hogy a spekulációt
visszaverjék. Úgy tűnik, mintha az egyik fél mondjuk
szanszkritül beszélne, a másik meg óhéber nyelven válaszolgatna
neki, és közben nincs tolmács. Ezért is fog ez hosszú ideig
tartani. Nyögvenyelős lesz, és a jó Isten tudja, mire végzünk.
A világ tíz legkockázatosabbnak minősített állama közül
öt az euróövezet tagja, Magyarország ugyanakkor kikerült e tízes
mezőnyből a legnagyobb londoni adósságpiaci adatszolgáltató
csoport, a CMA második negyedéves összesítése szerint. Ez
„jó pontnak” számíthat az IMF szemében?
– Éppen arról beszéltem, hogy az IMF nem foglalkozik
ezzel, a régi rutinok alapján óhajt Magyarországgal
foglalkozni. Őket ez abszolút nem érdekli. Viszont nekünk ez
egy pozitív hír. Annak ellenére, hogy nagyon haragudtak az elején
az osztrákok és jól fölkavarták az indulatokat Magyarország
ellen, mert az ő bankjaikat érintette leginkább meg az
idehelyezett cégeiket ez az új adórendszer, most már észre térültek,
az ún. piaccal együtt, „aki” végső soron pénzt is akar
csinálni, és egyre inkább kevés az olyan hely, ahol biztonsággal
lehet elég jól keresni és Magyarország ilyen. Másfél-két évünk
bánja ezt a folyamatot. Tehát nagyon pozitív dolog, hogy most már
az eurózónában keresik a – hogy úgy mondjam – kórházi
beutaltakat, minket meg kitettek az első tíz kockázatos ország
közül, ami tulajdonképpen azt jelenti, hogy ezt követően már
sorszámunk sincs ám. Ez, a hosszú ideig a tízben való tartásunk
inkább politikai motivációk alapján történt. A piac azért
megszorításra hajlandó volt pénzt adni Magyarországnak. Csak
hát mivel nyomás alatt voltunk, jó drágán adták a pénzt. De
most már a feláraink is alácsúsztak az olasz meg a spanyol feláraknak.
Ami persze még így is iszonyú magas, ezt hozzáteszem. Szóval
ez még nem egy fáklyásmenet az tény.
„Az euróövezet és az Európai Unió országain még
sokáig nagy lesz a nyomás, hogy hozzák egyensúlyba pénzügyeiket”
– mondta Werner Hoyer, az Európai Beruházás Bank (EIB) elnöke
a német Focus című hetilapnak. Hozzátette: ez a folyamat nem
egy-két évig tart. Egyetért ezzel a kijelentéssel?
– Teljes mértékben egyet lehet érteni, mert a válságból
való kivezetés helyett ma még az örvényléseket tapasztaljuk:
a spanyol ügynek sincs vége. Spanyolország ez a negyvenmilliós
ország, négyszer akkora, mint mi vagyunk, hatalmas megszorításokra
készül. 65 milliárd euró valamivel nagyobb, mint a magyar költségvetés.
Annyit el kell szedni a spanyoloktól. Nagyon boldogok lesznek ettől,
azt mondanom sem kell. A jó ég tudja, hogy ott mi kezdődik. Ráadásul
Spanyolország végül is nem olyan egységes nemzetállam, mint
mondjuk Magyarország, mert ott vannak a katalánok meg miegymás,
szóval van ott probléma. Az olaszoknál Monti jelezte, hogy nem
marad tovább miniszterelnök. Mint ahogy a görögöktől is lelépett
Goldman Sachs beépített embere. Monti is bejelentette
hogy ő is lelép, Berlusconi meg megint készülődik
miniszterelnöknek. Ami azt jelenti az én olvasatomban, hogy ott
is becsődöl ez a szorongatási kísérlet. Bár az olaszoknál
kisebb mértékű volt, de meglehetősen pofátlan, hiszen a Monti
által beszedett, adótöbbletnek a fele egy banknak ment vissza,
és amikor rákérdeztek, hogy akkor miféle dolog ez, azt
felelte, ez államtitok, nem lehet firtatni. De mondanék még néhány
problémát. Németországban az alkotmánybíróságnak nagyon
nem tetszik ez az egész eurómentő csomag és alkotmányellenesnek
nyilvánította bizonyos dolgait. Plusz százhetven akárhány
nagyhírű, jónevű közgazdász írt nyílt levelet ez ügyben a
német kancellár asszonynak. Plusz a most porondon lévő francia
elnök annak ellenére, hogy korábban azt ígérte, alkotmányban
rögzítik a francia államadósság felső határát, szerintem
ő ezt nem fogja megtenni. Magyarországon ezt 50%-ban határozták
meg, tehát, oda kell leépülnünk. Hát szóval vannak itt problémák
meg bajok bőven. Tehát a válságból még nem kifelé lábal az
eurózóna, hanem még bent tocsog a közepében, és igazándiból
még az irányt sem lehet látni. Ez a véres valóság.
A nyári ülésszak végén döntött a parlament a pénzügyi
tranzakciós illeték bevezetéséről; a fizetési kötelezettséget
az eredeti tervekkel ellentétben a Magyar Nemzeti Bankra (MNB) és
a Magyar Államkincstár pénzügyi műveleteire is kiterjesztve.
Az ellenzéki sajtó bírálja ezt a döntést. Mi is ez a
tranzakciós illeték?
– Az ellenzéki sajtó egy része és az ellenzék három
pártja lényegében nem más, mint a multinacionális tőke kifutófiúi.
Mert a tranzakciós adó szerintem egy zseniális találmány. A
tranzakciós adóval lehet utolérni szépen azokat a jövedelemcsoportokat,
akik rendesen eldugják, sőt adó előtt kimenekítik a jövedelmüket
– nevezetesen a multikat. Na most ne a sárga csekkre
gondoljanak csak és kizárólag, ami a lakossági rész, hanem
amikor fizetnek egymásnak a cégek, akkor nyilvánvalóan ezek a
pénzek jövedelmet hurcolásznak. És azokat még a fizetés
pillanatában megcsapolni azt jelenti, hogy a jövedelmeket
elszedjük onnét, illetve megadóztatjuk, ahol esetleg eltüntetik
az orrunk elől. Na most a Nemzeti Bank megadóztatásáról beszélni
meg egy szemantikai ficam. Nem a Nemzeti Bankot adóztatják,
hanem ezeket a tranzakciós adókat a Nemzeti Banknak be kell
szednie és tovább kell utalnia az államnak. Ha nem szedi be,
tehát megtagadja azt a feladatot, amit az állam rábízott,
akkor valóban a Nemzeti Banknak kell befizetni az adót, mert ő
is köteles ezeket az összegeket befizetni, és akkor deficitje
lesz. De ha ezt tenné, ez azt jelentené, hogy a Nemzeti Bank egyáltalán
formálisan is megtagadja, hogy ő a magyar államszervezetnek a része.
Ami a kincstári dolgokat illeti, a kincstári pénzek is különféle
kedvezményezettekhez mennek kifele. Na most a tranzakciós adó mértéktől
függően lehet a jövőben – és itt az európai fejleményekre
kell várni – adott esetben az ÁFA melletti második
legfontosabb adónem. Ha az európai országok is előrehaladnak
ebben az ügyben. Pedzegetik a franciák, a németek; az angolok
nagyon ellenállnak, mert ott van a city. A cityt azt pedig védi
az angol kormány. Tehát most óvatosan azt a háromszáz milliárdot
azért ki lehet belőle vakarni, amit a magyar kormány akar. De
ha Európában is előrehalad a téma, akkor ez adott esetben egy
ötszáz-ezermilliárd forint közötti bevételt is eredményezhet,
ha máshol is alkalmazzák. Szóval én ebben nagy perspektívát
látok. Ráérnek még a költségvetést készítők véglegesíteni
a körét és mértékét ennek a bevételnek, hiszen a gombot
majd decemberben kell lenyomni a végső döntéskor.
P. G.–M. A.
|