vissza a főoldalra

 

 

 2012.07.27. 

Nem lehet cél a vasúthálózat csökkentése

Szerkesztőségünk vendége Dr. Fónagy János, a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium parlamenti államtitkára, közösségi közlekedés átalakításáért felelős kormánybiztos

 „2002-ben, amikor személyesen én, mint közlekedési miniszter átadtam a MÁV-ot az utánunk következő Medgyessy-kormánynak, a vállalatnak 26 milliárd adóssága volt. Amikor 2010-ben visszakaptuk, akkor 330 milliárd adóssága volt.”  

Államtitkár úr! Július 12-én elfogadták a jövő évi költségvetés sarokszámait. Emlékszem, tavaly ősszel arról cikkezett a média egy része, hogy a 2012-es év egyik nagy vesztese Nemzeti Fejlesztési Minisztérium, mert a költségvetése 20 százalékkal zuhant. Mi jellemzi a minisztérium 2013-as költségvetését?  

–A Nemzeti Fejlesztési Minisztérium 2013-as költségvetésének sarokszámait néhány nappal ezelőtt fogadta el az országgyűlés, és az adatok szerény bizakodásra adnak okot, hiszen az, hogy a rendelkezésünkre álló EU-s és hazai források minél előbb bekerüljenek a magyar gazdaságba, alapvető és politikai érdek. Mivel jelentős összegről van szó, ezért a minisztérium költségvetése is ennek megvalósítását szolgálja. Erre egy példa az idei költségvetési évből: most tárgyal a kormány egy olyan 50 milliárdos keretről, aminek az a célja, hogy a pályázatokhoz az esetenként hiányzó saját erőt, forrást nem csak a vállalkozások, hanem az intézmények számára is biztosítsa. Gőzerővel dolgozunk azon is, hogy a megindult, majd lelassult fejlesztési célokat megvalósítsuk. Erre is forrást biztosít a kormány. 2013-ban is alapvető cél, hogy a fejlesztési forrásokat minél nagyobb arányban tudjuk kihelyezni a magyar gazdaságba. Ezt szolgálják a tárca múlt héten elfogadott költségvetési sarokszámai is.

 Az Országgyűlés a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium előterjesztése alapján számos ponton módosított egyes közlekedési tárgyú törvényeket július 12-én. Igaz, hogy ebben kiemelten kezelik a zsúfoltság és túlterheltség megszüntetését a hazai úthálózaton?

 –Igaz, de mindez csupán az egész kicsiny része. Az egyes közlekedési törvények módosításáról szóló ún. salátatörvény minden évben „visszajön”, és a négy ágazati törvényre vonatkozó szabályokra vonatkozik. Jelenleg volt olyan, ami a javaslatban szerepelt, de a végszavazásban már nem, ez pl. a fővárosi dugódíj. Mindezt szakmai és alkotmányossági indokok miatt vettük ki a tervezetből. A túlterheltségről: a gyorsforgalmi utakon és az autópályákon a forgalomszabályozás alapvető és évek óta szorgalmazott célja az elektronikus útdíj bevezetése, amely több célt szolgál. Európa-szerte nálunk a legolcsóbb a gyorsforgalmi utak kamionos használata, mert gyakorlatilag 10 euróért át lehet menni Magyarországon. Ez az összeg a környező országokban ennek a 7-8 szorosa. Az elektronikus útdíj két alapelven múlik: annyit fizetünk, amennyit valóban használjuk az utat; az fizet, aki szennyezi a környezetet. Ezt az útdíjat 2013-ban mindenképpen bevezetjük. Ezzel részben azt érjük el, hogy hazánkat ne tekintsék mindennél olcsóbb közlekedési terepnek, lehetetlenné téve ezzel települések százainak mindennapi életét, részben azt, hogy a használat mértékével arányos hozzájárulást behajtsuk.

 Miért döntöttek úgy, hogy eltüntetik az óriásplakátokat a sztrádák mellől? Ezzel nem éri az útfenntartókat jövedelem kiesés?

 –Nem, mert a földtulajdonosoknak fizetnek a hirdető cégek. Mindennek a szabályozásnak elsősorban közlekedésbiztonsági oka van. Aki ma az M7-esen, M1-esen közlekedik, „táblaerdőbe” kerül. A nagyforgalmú utaknál a közlekedés biztonságánál nincs fontosabb elv. Minden más, így a díjbevétel , vagy a reklámozás szabadsága a forgalom biztonságához képest sokadlagos kérdés.

 Idén tavasszal nevezték ki közösségi közlekedés átalakításáért felelős kormánybiztosnak. Mit tudott ezen rövid idő alatt elérnie?

 –A legfontosabb eddigi eredmény – nem csak az enyém, hanem munkatársaimé is – az egységes személyközlekedési törvény elfogadása. Ugyanis, bár voltak, és vannak is ágazati (pl. vasúti) törvények, de a személyközlekedésnek, mint a társadalom nagy részét naponta érintő kérdésnek egységes szabályozása eddig nem történt meg. Hosszú évek óta készítettük elő az egységes személyszállításra vonatkozó jogszabályt, s nem titok: a 2006-os választásra készülve már 7 évvel ezelőtt megírtuk a jelenlegi törvény tervezetét. A törvény biztosítja annak a kimondását, hogy a közösségi közlekedés közszolgáltatás – hasonlóan az áramszolgáltatáshoz, vagy az oktatáshoz. Az állam ebbéli kötelességének teljesítése során közszolgáltatási szerződést köt a szolgáltató vállalatokkal, méghozzá a tervezhetőség, és a fejleszthetőség biztosítása érdekében 3-5 évre. Tudom, hogy mindez nagyon jogásznyelven íródott, de gondoljon arra az Olvasó, hogy bár költségvetési évek szerint élünk, de ez a törvény áttöri az éves költségvetés határát, és azt mondja, ha pl. öt évre kötünk egy autóbusz társasággal közszolgálati szerződést, akkor az állam öt évre előre vállal kötelezettséget arra, hogyha ez a társaság egy utast egy kilométerre elszállít, akkor azután az állam megfelelő díjat fizet. A lényeg ebben az előre kalkulálható állami kötelezettségvállalás, ami biztosítja az adott vállalat működőképességét.

 A teljesség igénye nélkül, milyen további változásokat eredményez a törvény?

 –Lényeges az egységes menetrend modellje. Mindnyájan ismerjük a vonat indulása után öt perccel beérkező buszok esetét, ami abból eredeztethető, hogy az autóbusz-vállalatoknak nem az volt az érdeke, hogy a vasúthoz vigyék az utasokat, hanem, hogy a megyeszékhelyre szállítsák őket. Az elmúlt 8 év liberális gazdaságpolitikájának egyik következménye, hogy ott is versenyt generált, ahol állami költségvetésre utazott mindenki, hiszen az utasok után kapták a társaságok normatívát. Tehát nem a vállalatok voltak rosszak, hanem a rendszer. Ezért célunk, hogy egységes menetrend alapján működjön a magyar közösségi közlekedés. Szintén fontos az egységes menetjegy és tarifa kérdése. Ha valaki egy Esztergom melletti faluból be akar jönni Budára, a Batthyány térre, annak négy jegyet, vagy három bérletet kell vásárolnia. Angliában, de már nálunk keletebbre néhány helyen is úgy csinálják, hogy kilométer zóna alapján vehető a jegy, s azon belül az illető annyi közlekedési eszközt vesz igénybe, amennyit óhajt. Lényeges az egységes fejlesztési rendszer bevezetése, tehát ne öt-hat -féle mozdony fusson a síneken, hanem csak egy, amit mi kiválasztottunk. A törvény állam által deklarált elsőbbségi sorrendet állapít meg azzal, hogy az egyéni és a közösségi közlekedés versenyében az utóbbit tekinti előbbrevalónak. A közösségi közlekedésen belül pedig a kötött pályást favorizálja. Mind a közszolgáltatás törvényi deklarálásával, mind a vasúti közlekedés elsőbbségének kimondásával a jelenlegi kormány és parlament kimondja a magyar vasút , a magyar közúti közlekedés szükségességét, valamint azt, hogy az emberek mobilitásának alapjogát az állam közszolgáltatásként biztosítsa.

 Egyik nyilatkozatát olvastam, miszerint túl sok a vasúti kedvezmény, tíz utasból csak egy vesz teljes árú jegyet.

 –A kedvezményeket kormányrendelet határozza meg. Kormánybiztosként felül kell vizsgálnom az utazási kedvezményrendszert, mert ma több mint 40 jogcímen lehet kedvezményhez jutni. Így az állami költségvetésre egyre növekvő teher hárul. Ilyen nincs Európában, de azt látni kell, hogy a kedvezményrendszer része beépült a magyar jövedelmi és szociális viszonyokba. A jelenleg is folyó előkészítési munka állapotában azt mondhatom, megmarad a 65 év felettiek, a 6 éven aluliak, a diákok iskolába járási, a nagycsaládosok, a tartósan fogyatékkal élők kedvezménye. A 65 év felettiek kedvezménye viszont nem lesz érvényes a csúcsidőben. Aki viszont 65 év feletti, és minden reggel viszi unokáját az iskolába, kiválthat 2-3 ezer forintért egy kedvezményes havijegyet. De, mindez még tervezet! Az egyéb kedvezmények pedig megszűnnek, amiből természetesen lesz társadalmi polémia.

 Elég sokszor utazom vonattal, és látom, hogy míg vannak nagyon jó vonalak, úgy vannak jelentős elmaradások is. A Balaton északi partjára eljutni nem nyári szezonba nem éppen egyszerű, és az is abszurd, hogy Kaposvárra nem lehet átszállás nélkül eljutni. Mindemellett menetrendbeli anomáliák is vannak.

 –Ez mind igaz! De…. 2002-ben, amikor személyesen én, mint közlekedési miniszter átadtam a MÁV-ot az utánunk következő Medgyessy-kormánynak, a vállalatnak 26 milliárd adóssága volt. Ami nem kevés. Amikor 2010-ben visszakaptuk, akkor 330 milliárd adóssága volt. A magyar vasút 40 éve folyamatosan leépül. Ez igaz a pályára, menetrendre, mozdonyparkra is. 40 évvel ezelőtt 120 ezren dolgoztak a vasútnál, ma 38.600-an. Ma kb. 7000 km . a vasúti hálózat hossza, és mi kezdettől azt mondjuk, hogy ez adja az ország gazdaságának a vázát. Nem véletlen, hogy amikor 1920-ban megcsonkították az országot, szétszaggatták az egységes vasúti hálózatot is. A Monarchiában a sugárirányú pályákat két nagy kör kapcsolta össze. A külső gyűrű Brassó és Krakkó vonalában futott, majd Trieszt felé kanyarodott délnek, a kisebbik kör a Pancsova-Arad-Nagyvárad-Munkács-Kassa-Fülek-Pozsony-Graz útvonalon ért le az Adriáig. Magyarország határait közismerten a belső vasúti körről történő levágás mentén alakították ki, meghazudtolva a győztes fél által hangoztatott etnikai elvet. Ezért sem lehet a célunk a vasúthálózat csökkentése, és hamis az az érvelés, hogy ezzel költségeket takaríthatunk meg, mert a vasútnak nagyon magas az állandó költségaránya, és ezek az állandó költségek azokon a fővonalakon jelennek meg, amelyeket mindenképpen fent kell tartani. Ezek az európai fő közlekedési vonalak, az úgynevezett intercity-vonalak, illetve az elővárosi vasutak. Bocsáthatnánk el embereket a MÁV-tól, ami rövid ideig megtakarítást eredményezne, de Magyarországon nem az elbocsátás a politikai cél, hanem a foglalkoztatás. Lényeges: ma a teljes közösségi utasforgalomnak 4/5-öd részét a volántársaságok viszik. Ez érthető is, hiszen a vasút ma kb. 900 településre jár be, míg a volán szinte mind a 3200-ra. Sajnos ma a vasúti szolgáltatás színvonala nem elégséges. De erre nem a szolgáltatás szűkítése a normális válasz, hanem a fejlesztés. Azért is, mert bejön a vasúti liberalizáció, a német társaságok ellephetik hazánkat, és ezért szükséges egy nemzeti vasúttársaság. Az 1950-es években a német vasút is rossz állapotban volt, és a németek azt hitték az autópályák mindent megoldanak, de rájöttek, ez tévhit. Ekkor kezdték el jelentős forrás felhasználásával fejleszteni a vasutat. Csak személyszállító vasút nem létezik, így a teherszállítás mellőzhetetlen. Ismert a Kedves Olvasó előtt, hogy a magyar vasúti teherszállítást eladták azzal, hogy gazdaságtalan. Meggyőződésem, hogy a magyar vasúti teherszállításnak működnie kell, jól kell működnie, mert a vasút jövője nem a leépítés, hanem a szolgáltatási színvonal növelése.

 Már szó esett a buszokról. Nem vagyok a tömegközlekedési eszközök szakértője, de azt látom, hogy egyre többször vetik be a pesti tömegközlekedésbe a ’80-as évek végén gyártott , majd felújított buszokat, míg az újak mind télen, mind a hőségben megadják magukat, és szépen „lekopnak róluk” a zöld fácskák, a környezetbarátságot jelképező matricák. Van arra esély, hogy a hazai ipar cserélje ki a járműállományt?

 – Röviden a válaszom: van rá esély, és mi is ezen dolgozunk. Jelenleg 23 volán társaság működik, gyakorlatilag minden megyében. Ezt átszervezzük, és számuk a jövőben „csak” 7 lesz. Ezzel költséget tudunk racionalizálni. Azt tudom, hogy a BKV-t a sajtó és az utazóközönség folyamatosan szidja. Holott a BKV üzemi mutatói semmivel sem maradnak el bármelyik nyugat-európai főváros közlekedési cége mögött. Sőt, a budapesti az egyik legsűrűbb hálózattal rendelkező közlekedési vállalat. Mi a különbség? – kérdezhetjük. Az, hogy míg Németországban a hatéves autóbuszt automatikusan kiveszik a forgalomból, addig nálunk a BKV autóbuszainak átlag életkora 18 év. Ezzel a lepukkant járműállománnyal biztosítják a fővárosban a jelentős üzemi mutatókat. A magyar közlekedési vállalatok alapjaiban tehát nem rosszak, hanem arról van szó, hogy az elmúlt negyven évben nem kapták meg azt a fejlesztést, mint Bécs, Prága, Berlin, vagy London vállalatai. Az állami tulajdonban lévő Rábában pedig gyárthatnák a buszokat. Ha valaki, akkor én ismerem a bajokat, tudom, ha többször késik a busz, vagy a vonat, akkor az emberek inkább beülnek a személygépkocsiba. A bizalom visszaszerzéséhez, az utazási szokások megváltoztatásához bizony hosszú évek kellenek. S mi ennek megvalósításán dolgozunk, de nincs egyetlen egy csodaszer. Tehát nem csak a takarékosság, nem csak a fejlesztés, nem csak a szervezeti korszerűsítés mentén kell gondolkozni. Ez egy olyan komplex feladat, ami az előbbiekre mind figyelemmel van, figyelembe veszi a lehetőségeket, figyelembe veszi az ország helyzetét, és ugyanakkor elfogadtatja azokat a fejlődéseket, fejlesztéseket, amelyek az elmúlt negyven év leépülése után feltétlenül szükségesek az újrainduláshoz.

 

Medveczky Attila