2012.06.01.
Az EU nem elég szolidáris a
tagállamaival
Azt gondolom, hogy az EU tétlen szemlélője volt a válságnak,
és nem kezelője
Az
Európai Parlament plenáris ülésén kell számot adnia az Európai
Bizottságnak, hogy milyen lépéseket kíván tenni Svájc közelmúltbeli,
nyolc közép-európai állam bevándorlóit diszkrimináló lépése
ellen. A svájci kormány 2012 áprilisában úgy döntött, hogy
május 1-jétől kontingenseket határoz meg az Európai Unióhoz
2004-ben csatlakozott kelet- és közép-európai országokból érkezett
bevándorlókkal szemben. A döntés értelmében évente összesen
2000 tartózkodási engedélyt adnak ki Magyarország, Lengyelország,
Csehország, Szlovákia, Szlovénia, Lettország, Litvánia és Észtország
polgárainak. A svájci döntés miatt az EP öt frakciójának húsz
képviselője szóbeli választ igénylő kérdést intézett a
testülethez. Erről és az európai jövőképről Pelczné
Dr. Gáll Ildikó fideszes európai parlamenti képviselőt kérdezem.
Tisztelt Képviselőasszony!
Annyit tudunk, hogy Svájc bár nem tagja az EU-nak, mégis
1999-ben Bern és Brüsszel a kereskedelem további liberalizálásáról
szóló egyezményt írt alá, biztosította a szabad mozgást.
Tehát Svájc szembe megy ezzel a határozattal?
–Igen, és ezért is
tartjuk ezt az intézkedést diszkriminatívnak. Amikor 2004-ben tíz
új ország csatlakozott az Európai Unióhoz, Svájc azt vállalta,
hogy növekvő kvótaszámok mellett, hét év alatt liberalizálja
a piacot és biztosítja a munkaerő szabad áramlását. Az utóbbi
az EU egyik alapértéke. Lejárt a hétéves terminus, és most
egy diszkriminatív lépést tett Svájc azzal, hogy május 1-jétől
újra kvótát vezetett be. Az EP –képviselők többsége úgy
gondolja, sőt az Európai Bizottság is, hogy diszkriminációról
van szó. A nemzetközi egyezményeket még akkor is be kell
tartani, ha nem rózsás a gazdasági helyzet. Svájc most a szerződés
záradékáéra hivatkozik, ami arról szól, hogy amennyiben a
bevándorlók száma az előző három év átlagát 10%-kal
meghaladja, akkor lehetőségében áll újra kvótákat
bevezetni. Nem értem az elvet. Svájc legszorosabb partnere
export-import tekintetében az EU. Az nem lehet, hogy egy ország
csak haszonélvezője legyen egy gazdasági közösségnek, és a
hátrányokat ne tudja elviselni. Sőt, ha a statisztikai adatokat
nézem, nem látom azt a növekedést, amire a svájciak
hivatkoznak.
Svájc talán az olcsó munkaerőtől tart? Egy ország nem
védheti a saját munkaerőit?
–A megegyezés
szerint Svájc nemzeti hovatartozásuk alapján nem különböztethet
meg állampolgárokat. Azt mondhatja, hogy x polgár jobban képzett,
alkalmasabb, de ha ugyanarra az állásra ketten jelentkeznek,
akkor nem kedvezhetnek nemzeti alapon.
Milyen eszközökkel lehet így rávenni a svájci döntéshozókat
a passzus megmásítása érdekében?
–Erről tárgyal majd
az Európai Parlament a következő strasbourgi ülésén.
Javasoljuk, hogy Catherine Ashton, mint az EU külügyi képviselője
tárgyalást kezdeményezzen a svájci kormánnyal, amennyiben ez
nem vezet eredményre, akkor a jogszabályoknak megfelelően
gazdasági és politikai eszközök tárházával élhetünk. Tehát
mindennek komoly következményei lehetnek.
–Nem, hanem – többek
között – Hollandiáról is, ahol arra bíztatták egy párt
honlapján a munkáltatókat, hogy ne fogadják be a kelet-közép-európai
térségből érkezőket.
Ennek a levélnek lehet valami hozadéka?
–Az EU-nak, ennek a
lassan 28 tagúvá váló zárt közösségnek komoly lefektetett
szabályai vannak. Azokat pedig be kell tartani. Voltak, akik
mentességet kértek egy bizonyos időszakra, de az átmeneti időszak
letelte után meg kell nyitni a piacokat. Az EU nagy vesztesége
lehet, ha a belső piaci akadályokat nem tudja leküzdeni.
Amennyiben a tagállamok egymással versenyezve akarnak előnyökhöz
jutni, akkor az EU az USA-val, vagy a nagy ázsiai országokkal
szemben vesztes lesz. Hiába beszélünk adóharmonizációról,
adókoordinációról, hiába vet ki az EU újabb és újabb adókat,
ha az alapvető értékek tekintetében nem tudja elérni azt, ami
az Unió alapvető célja, és képtelen a közösséget összetartani.
Az Európai Bizottság feladata, hogy a szerződéstől eltérő
magatartásra rámutasson, és számon kérje a tagországokat.
Olvasom, hogy Dánia lett az első és egyedüli EU-s ország,
amelyik a valóságban is visszaállította a határőri vizsgálatot.
Elképzelhető, hogy módosításra szorulhat az Európai Unió
egyik legnagyobb vívmánya, a mozgásszabadság eszméje?
–Ezt nem hiszem, mert
a schengeni pontok az EU legerősebb vívmányai. A legtöbb ember
számára az EU legnagyobb előnye éppen az, hogy átjárhatók a
határok, és nem kell az utazási okmányokat előkészíteni.
Nem értek egyet azzal, miszerint Dánia az első, de nem az utolsó,
aki a schengeni alapokat újragondolja. Egyértelmű, hogy a bevándorlási
problémát meg kell oldani, ezt már megfogalmazták az „arab
tavasz” idején, mikor tömegesen érkeztek menekültek Európába.
Ám amennyiben az európai integráció iránt egy tagállam elkötelezett,
úgy nem lehetnek belső határellenőrzések. A migrációt pedig
ellenőrizni kell mind EU-s, mind Unión kívüli országok
vonatkozásában is.
Engedjen meg egy másik témát. Hogyan látja, mit mutat a
görögországi helyzet? Mennyire volt szakszerű, okos, előrelátó
az Unió válságkezelési politikája?
–Nem értek egyet az
EU válságkezelési politikájával. Azt gondolom, hogy az EU tétlen
szemlélője volt a válságnak, és nem kezelője. Görögországgal
kapcsolatban is minden hozzászólásomban elmondtam, hogy a
megszorításokra épülő gazdaságpolitika megfojtja, tönkreteszi
a helyi gazdaságokat és kiszolgáltatottakká teszi az országot.
Akkor van létjogosultsága mindennek, ha az Európai 2020
stratégiába foglaltakat a forrás oldaláról is alá tudjuk
támasztani,és megadjuk a lehetőséget a vállalkozásoknak. Nem
munkahelyeket teremtünk, mert ahogy egy kormánynak, úgy az
EP-nek sem ez a feladata. Nekünk a vállalkozások lehetőségét
kell megteremteni. Tudjuk, hogy mindenütt nehéz a helyzet,
Magyarországon is, ezért minden kormány, a saját lehetősége
szerint pótlólagos forrásokhoz nyúl az adók kivetésével. A
másik oldalról viszont a beruházások feltételrendszerét is
meg kell teremteni. Görögországban eddig csak megszorításokról
szólt a politika, hiába mondták, hogy fejlesztés kell, ha
annak a lehetőségei elmaradtak. A görögök most azt érzik,
hogy az EU csak elvesz tőlük, így nem kell azon csodálkozni,
hogy olyan nagy teret kaptak a radikálisok és az euszkeptikusok,
mint még soha. Tehát az EU jövője kerül veszélybe a rossz válságkezelés
miatt. Egyre erősebbek a kétely hangjai, melyek megkérdőjelezik
azt az utat, amit 2008-tól az EU bejárt. Új és gyors megoldások
kellenek, mert a piacok gyorsabb válaszokat várnak, miközben az
országok egyre kiszolgáltatottabbak. Barosso úrnak is
elmondtam, hogy az Uniótól nem áll ki a tagállamaiért, hanem
kiszolgáltatja őket a piacoknak. Holott meg tudná védeni a tagállamokat,
de mégsem teszi, pedig válsághelyzetekben a piac kaotikusan
reagál, mindig a profitot keresi. A pénzügyi válság pedig
egyesek számára jelentős profitot termel.
Tehát az lenne a jó, ha az EU jövője nem csak a
megszorításokról, hanem a növekedést ösztönző intézkedésekről
szólna.
–Egy nagyon szigorú
költségvetési politika mellett. Az Európai Bizottságnak és
annak elnökének óriási a felelőssége abban, hogy 2006-ban
elengedte a költségvetési hiányt, majd elkezdődött az eladósodási
hullám. Most viszont nagyon nehéz a visszautat megtalálni,
hiszen sok ország adósságspirálba került. Ezek után nyilvánvaló,
hogy az EU-nak és az Európai Központi Banknak kell
beavatkoznia, de egy konkrét stratégiai mentén. Ezt a stratégiát
viszont még nem látom. Nagyon örülök annak, hogy a magyar
kormány nem felejtette el, hogy a gazdaságélénkítés legalább
annyira fontos, mint egy stabil költségvetés. Jó lenne, ha ezt
belátnák az EU döntéshozói is.
|