2012.06.01.
100 éve annak, hogy az ostobaság is
eladhatóvá vált
Mindnyájan alkotásra születtünk
Fekete Géza
szobrászművész 1939-ben született Budapesten. Édesapja
Galántai Fekete Géza szobrászművész, édesanyja, Roskoványi
Mária festőművész-rajztanár. 1957-ben érettségizett a Petőfi
Sándor Gimnáziumban. Érettségi után a Klement Gottwald
Villamos Gyárban dolgozott segédmunkásként és dekorációsként.
A Képzőművészeti Főiskolán 1965-ben végzett szobrászként
és rajztanárként; Szabó Iván, majd Pátzay Pál volt a
mestere. 1965-től a Képzőművészeti Kivitelező Vállalat kerámiaműhelyében
dolgozott annak megszűntéig. Közben, nyolc éven át, a I. kerületi
Tanács Ferenczy István Képzőművészeti Körének szobrásztanára
volt, Luzsicza Lajos és Molnár József festőművész tanárok
mellett. A szobrászatot illetően a műfaj szinte minden ágát
kipróbálta. A mai napig tanít az M. S. Mester Képzőművészeti
Körben.
Elismerések:
Ezüstgerely-pályázat II. díj (1970), II. díj (1973), különdíj
(1974, 1978), III. díj (1986, 1988), Postabank-éremkiállítás
díja (1998), Honvédelmi minisztérium milleniumi kiállításának
nívódíja (2000), Kóka Ferenc inspirációk Kóka Alapítvány
nívódíja (2004),. 52. Hódmezővásárhelyi Őszi Tárlat
munkadíja (2005).
Egyéni kiállítások:
1973:
Sportszobrok, FTC klubház (édesapjával), Budapest Kőrszálló
(Csisztu Mihállyal ), 1975: FTC Klubház, Győr Műv. Ház, Ózd,
Liszt F. Műv Központ. 1980: Volán Tröszt – Budapest, 1981:
Bp. Főv. Műv. Ház, 1983. Volán Tröszt – Székesfehérvár,
Volán Tröszt – Békéscsaba, 1984:Volán Tröszt – Kőszeg,
B.M.-klub, 1987. Rákosmenti Műv. Ház, 1988: Budafok, Törley
Sport Club, 1995: Támaszpont Galéria – Budapest, Bocskai Galéria
–Budapest, 2000:Németvölgyi Iskolagaléria, Szent Györy Plébániatemplom
– Mezőhegyes, 2001: Ökollegium Art Galéria – Budapest,
Hagyd beszélni a fát - Budapest Grób Galéria és Antikvitás,
2002: Erdészeti Információs Központ (F. Dobi Ágnes festőművésszel)
– Budapest, 2003: Magyar Galéria (F.Dobi Ágnes festőművésszel)
– Mosonmagyaróvár, Szakra plasztika – Göd, Olajfa Művészház,
2005: Ráday Galéria – Budapest, 2006: Kóka Ferenc Galéria (F.Dobi
Ágnes és Hegedűs Endre festőművésszel) – Budapest, Németvölgyi
Iskola Galéria (F.Dobi Ágnes festőművésszel) – Budapest, Németvölgyi
Iskola Galéria (Csíkszentmihályi Róbert szobrászművésszel)
– Budapest, 2007: Kóka Galéria „Feketéék közel és távol"
– Budapest, 2009: F.F Galéria (F.Dobi Ágnes festőművésszel)
– Budapest, 2010: „Fekete sarjak” kiállítás. Számos
hazai kiállításon (többek közt: Műcsarnok, Országos, Pécsi
Biennálé, Soproni biennálé, Szegedi-Debreceni nyári tárlatok,
Nagyatádi Szobrászati Kiállítás, Vásárhelyi Őszi Tárlat)
vett és vesz részt.
Öntől idézek : „vallom és hiszem azt, hogy
az elvetett magvak «virágba» szöknek, és merem remélni, hogy
ebben a fenemód felgyorsult világban nem hal ki az emberekből a
szeretet a művészet iránt”. Mennyire ismerik az emberek a művészetet?
Mert csak azt lehet szeretni, amit valamelyest ismerünk is.
–Nem pontosan fogalmaztam,
azt akartam a mondattal kifejezni, bízom benne, hogy nem hal ki a
művészet iránti fogékonyság, és érzékenység. Félek, hogy
az emberek elveszítik szépérzéküket, esztétikailag igénytelenednek,
sajnos csak egy halvány reménysugár mutat az ellenkezője felé.
Ezért nem okolható éppen a képzőművészet
egy bizonyos ága? Azok, akik direkt csúnyát, megdöbbentően
unesztétikust alkotnak?
–Valóban, ezek az alkotások
inkább elriasztják a nézőket a művészetektől. A gond az,
hogy ma, ha azt mondom, érték, a legtöbb ember az anyagi értékre
gondol. Idestova 100 éve annak, hogy az ostobaság is eladhatóvá
vált, és a gegeket művészetnek mondják. Azóta uralkodik
ekkora káosz a művészetben.
Minél nagyobb blődség valami, annál
kelendőbb
Ahhoz, hogy az idiótizmusért pénzt adjanak,
kell, hogy valakik azt hirdessék.
–A média nagy részét
terheli a felelősség az értékek kifordítása miatt. Ha az
emberek nem a média megmondó embereinek hinnének, hanem saját
tudásuk, ismeretük alapján fogadnák be, vagy utasítanák el a
művészeti produktumokat, akkor egészséges értékítélet
uralkodna. De mivel a tévé-rádiócsatornák és a bulvárlapok
„bombázzák” az emberek agyát, ezért megfelelési kényszert
is produkálnak. Azt mondják sokan: az a divatos, az a korszerű,
amit a média diktál, és ezért vásárolják meg a valójában
nívótlan produktumokat. Minél nagyobb blődség valami, annál
kelendőbb.
Nem az a gond, hogy nem érünk rá meg-megállni egy-egy
szobor, épület, festmény előtt?
–Bizony, ma felgyorsult a
világ, és nincs egy nyugodt percünk. A Belvárosban lakom, és
csak üdvözölni tudom Rogán polgármester úr szándékát, aki
minél szebb szobrokkal díszített tereket szeretne kialakítani.
Ezzel is az a célja, hogy szép környezetet teremtsen. Aki sétál,
az már megáll egy szökőkút, vagy szobor előtt. Viszont aki
valóban érdeklődik a művészet iránt, múzeumokba, galériákba
jár, ha megteheti. Azt is megfigyeltem, hogy sokan lehajtott
fejjel járják útjukat, és a legritkább esetben néznek föl,
és közben nem látják mennyire szépen díszített épületek
mellett haladnak el. Ezek a díszítések annak idején az igényességet
tükrözték. Nagyon fáj, hogy nem abban a korban élek, amikor
az emberek jobban odafigyeltek az értékekre.
A művészek feladata elvetni az idézetben
szereplő magvakat?
–A lényeg, hogy eredménnyel dolgozzunk. Miről van szó?
Arról, hogy „nekem kell valamit alkotni, mert csak akkor tudunk
arról beszélni”. Arról, hogy cselekvésre, alkotásra született
az ember. Az alkotói vágyat pedig ki kell élni. Nem csak művészetről
beszélünk, hanem az agrikultúráról is, mert ha a földműves
elveti a magot, tudja, hogy mi kell ki belőle, és mennyi idő múlva.
Mondják, hogy az alkotás iránti vágy akkor
veszett ki, mikor a gyárban részfeladaton kezdtek el dolgozni az
emberek. Tehát nem vesznek részt az egész gyártási
folyamatban, az egységes alkotásban.
–Elképzelhető, hogy
akkor történt mindez…A sorozatgyártás is sokat rombolt az
alkotókészségen. Fiatalon nagyon kényes voltam arra, hogy képző-és
nem iparművésznek mondjanak. Közben rájöttem, nem az iparművészettel
van a gond, hiszen az is művészet, hanem sorozatgyártással, a
piacra termeléssel, mert ilyenkor más a minőség, mint mikor a
művész egy portét, aktot alkot, és az egyedi darabként
jelenik meg.
Ha egy szobrász elkészít egy érmet, azt is
sokszorosítják.
–Először egy eredeti példányt
hozok létre, hiszen nem én vagyok a sokszorosító. Amikor pedig
pl. pénzérmét készítek, úgy állok hozzá, hogy több példány
is lesz belőle. A művész csinálhat magának,vagy felkérésre
egyedi érmet,plakettet sokszorosításra is.
A képzőművészek kissé megbújnak a színpad mögött.
A leghíresebb szobrász nem lesz olyan népszerű, mint egy tévében
látott középszerű színész. Ez nem zavarja?
–Már megszoktam. Pályám
elején nagyon bosszantott, hogy a művészt nem becsülik meg. Észrevettem,
hogy a szobrok talapzatán vagy nem, vagy csak eldugva tüntetik
fel a készítő mester nevét. Gondoljunk egy szoborleleplezésre.
Erről hírt ad a média, de először azt mondják be, hogy ki
leplezte le a szobrot. Ezután beszélnek a megrendelőről, majd
magáról az ábrázolt alakról, és ha egyáltalán szóba kerül,
akkor utoljára a művészről. Főiskolás koromban egymás után
készítettem nagy lelkesedéssel a szobrokat, a szoborterveket,
és akkor apám leszidott: fiam, miért nem írod rá műveidre a
nevedet? A magamnak diktálta sietős tempóban elfelejtettem
,hogy erre is gondolni kell. Ha már egy szobor köztérre kerül,
és reprezentálja az alkotóját, akkor kötelező lenne feltüntetni
a szobrász nevét.
Egy köztéri szobor esetében milyen nézői
reakció váltja ki elégedettségét?
–Sajnos nagyon nehéz
megtudni ilyen esetben a nézők véleményét. Ahhoz ott kéne ülnöm
a szobor mellett. A művész csak akkor érzékeli a közönség
hangulatát, amikor leleplezik a szobrot.
Azt is mondják, az a jó, mikor annyira megszokják
a szobrot, hogy az találkahellyé alakul át.
–Ezzel nem vitatkozom, de
addigra mire kialakul ez a helyzet, a szobrász már rég halott.
A mű pedig „éli a saját életét”. Természetesen egy kiállításon,
a vendégkönyv alapján jobban megismerhetem a közönség véleményét.
Előfordul, hogy egy kiállításon szobrot vásárolnak
öntől, vagy egy kiállítás követően érkezik megrendelés?
–Inkább az utóbbi
jellemző. Megnéznek egy kiállítást, és utána felhívnak
telefonon, érdeklődve a lehetőségek, és az árak iránt.
Műtermében beszélgetünk. Itt történik az öntés
is?
–Nem, azt bronzöntő
ismerőseim, munkatársaim végzik el. Ha feltekint a polcokra,
olyan szobrokat lát, melyek úgy néznek ki, mintha bronzból készültek
volna, holott patinázott gipszszobrok ezek. Anyagilag nem
engedhetem meg magamnak ,hogy a munkák nemes anyagban ,kiállításra
kész állapotban várjanak a sorukra a műteremben.
Gondolom, itt vannak olyan szobrok is, melyek nem
megrendelésre készültek, hanem saját ötletből.
–Természetesen, sőt a
szobrok többsége így jött létre.
Egyik szobrának címe: „Mi
lesz veled, emberke?” Ön meg is válaszolja a kérdést?
–Ez a szobor sem megrendelésre készült. Maga a
(bronz)emberke pedig belekapaszkodik egy nagyon bizonytalan mozgást
mutató patinázott fából készült földgolyóba. Ami egyedül
biztos pont, az a kődarab, ami a gömböt tartja. Mindez azt példázza,
hogy mennyire kapaszkodunk azért, hogy le ne csúcsunk, hogy le
ne maradjunk a rohanó világ eseményiről. Ez is mutatja, hogy a
művészt érdeklik a társadalmi események, azok hatásai őt is
érintik.
Édesapja, Galántai Fekete Géza szintén szobrász
volt, ő 1935-től állított ki a fővárosban. Így ön abban a
szerencsés helyzetben van, hogy el tudja mondani, mennyit változott
a képzőművészek anyagi és társadalmi megbecsülése 80 év
alatt?
–Nagyon sokat változott. Csodáltam eleinket, akkor, a két
világháború között nagyon megbecsülték a művészeket. A művészek
is tudták egymásról, hogy ki milyen kvalitású, mennyit érnek
a műveik. A szakma a háború után is nagyon jól tudta, hogy ki
mennyire jó művész. Gyerekként többször kijártam a Százados
úti Művésztelepre, és már akkor tudtam, hogy a Grantner Jenő
bácsi milyen jól tud mintázni, mert hallottam, hogy a szakma
megbecsülte. Az már más lapra tartozik, hogy akkor is megvolt a
művészek közt az irigység. Bejött a szocreál időszaka, amit
egy okból nem ítélek el: kiderült, ki tud igazából mintázni.
Egy realista stílusban nem lehet hatujjú és torz fejű
embereket mintázni, festeni. Aki nem tud beszélni a plasztika
nyelvén, az nem lehet jó szobrász. Az 1980-as évektől kezdve
pedig folyamatosan csökken társadalmi és anyagi megbecsültségünk.
Milyen érzés volt képzőművészek gyermekeként
élnie?
–Igazából az 1950-es évek
elején kezdtem el azzal foglalkozni, hogy mivel is foglalkozik édesapám.
A háború után gyermekként csak azt láttam, hogy kezeslábasban
triciklivel bútort szállított és később az Operaház felújításakor
félmázsás gipszes zsákokat cipelt a pallókon a kollégáival
együtt. 1952 tól már beindult a foglalkoztatottság is persze
korlátozott mértékben.
Édesanyja milyen stílusban festett?
–Vaszary-növendék volt és nagyon jó akvarelleket készített.
Nem sokáig festett, inkább a pedagógia, a rajztanárság, a
technikai tudás továbbadása töltötte be életét. Gyermekei
születése után még inkább nem volt ideje a festésre.
Anyai nagyapám miatt lettünk kitelepítve
1951-ben Hajdúhadházára
1951-ben kitelepítették a családot. Ha jó
tudom, anyai ágon tiszti, nemesei családról van szó.
–Anyai nagyapám miatt
lettünk kitelepítve 1951-ben Hajdúhadházára nagyanyámmal,
anyámmal, húgommal és nagybátyámmal, gróf Vay Miklóssal.
Nagyapám 1940-ben meghalt, ő császári és királyi kamarás
volt és az 1. sz. huszárezred parancsnoka. Semmilyen háborús
eseményben nem vett részt. Sőt, legitimista révén nem
kedvelte Horthy Miklóst sem. Természetesen, akik a kitelepítést
intézték, azokat ez nem érdekelte, hanem a lakáshiány
drasztikus megoldásán törték az agyukat. Aki korábban nem
volt cseléd, munkás, vagy napszámos, hirtelen osztályellenség
lett. A háború idején a Csaba utcában laktunk, apámnak pedig
a Bors – ma Hajnóczy – utcában volt a műterme. Ez a helyiség
a háború alatt belövést kapott, és apám háromszáz szobra
elpusztult. Nagyapámék háza a Bajza utcában volt, és mi oda
mentünk át –a Kossuth-hídon vittük át édesanyámmal együtt
babakocsival a húgomat –, ezt az ingatlant el ne vegyék az új
rendszer emberei. Apu és anyu akkor válófélben voltak, és ez
volt a „szerencsénk.” Apu akkor a Szent István körúti műterembe
költözött két építész barátjával, mi pedig a Bajza utcába
mentünk lakni. Ott is éltünk a kitelepítésig. Apu erre egymás
után írta a kérvényeket a belügyminiszterhez, hogy
gyermekeit, és azoknak anyját hozzák vissza, hiszen nem osztályellenség.
Erre nem kapott választ. Ekkor elindult egy aláírásgyűjtés ,
későbbi mesterem, Szabó Iván kezdeményezésére, Fekete Géza
családjának hazahozatala érdekében. A petíciót több
Kossuth-díjas szobrász aláírta, így Pátzay Pál, Medgyessy
Ferenc, Ferenczy Béni. Ez egy nagyon nemes, kollegális
cselekedet volt. Hazajöttünk, de a Bajza utcai házban már
akkor mások laktak, így a Szent István körúti műterembe,
ahol még konyha sincsen, költöztünk anyámmal és a húgommal.
Apám a nagy szobában egy sátorban, a hölgyek a kisszobában,
én pedig az előszobában aludtam. Innen kezdődött a mi vándorlásunk
a húgommal, mert szüleink nem akarták, hogy megszenvedjük a válásukat.
Már felnőtt, nős férfi voltam, amikor tudomást szereztem arról,
hogy elváltak. Ugyanis mi ismerősöknél, majd rokonoknál
laktunk, természetesen fizetség fejében. Általános iskoláimat
ilyenformán öt iskolában jártam ki. Egy évig élveztem a svájci
„keresztszülők” szeretetét 1947-ben. Végül is a Németvölgyi
utcai Mackós iskolában, majd a Szabadság-hegyi Tüdőszanatóriumban
zártam általános iskoláimat. Gimnáziumi éveimet – a Petőfi
Sándor Gimnáziumba jártam – keresztanyáméknál tölthettem,
viszonylag nyugodt családi környezetben.
A rendőrség épületéből „diótörővel”
lőttek rám
1957-ben érettségizett, tehát 18 éves volt a
forradalom idején. Ha jól tudom, volt egy kalandos útja a Széna
tér környékén, mikor kerékpárral akart hazamenni, és közben
lőttek önre.
–Arra már nem emlékszem,
hogy melyik napon volt, mert nagyon összemosódtak az események.
Szüleimet már rég nem láttam, és megszűnt a telefonos
kapcsolat. Ezért nagyszüleimtől elindultam biciklivel, hogy
felkeressem őket. Szüleim le is toltak, hogy ilyet többet ne
csináljak, mert nagyszüleim biztos aggódnak miattam. Indultam
hazafelé, a XII. kerületi Agárdi útra, már a „kalef”, a
hajdani Moszkva tér emelkedőjénél jártam, amikor Maros utcai
házak tetejéről, a rendőrség épületéből „diótörővel”
lőttek rám. Villámgyorsan a földre vetettem magam a biciklivel
együtt és hallottam, ahogy a hátam mögötti ház falába egy
sorozatot lőnek . Ha nem hasaltam volna le, akkor meghalok. A kerékpárt
a lábammal magam után húzva bearaszoltam egy házba , ahol már
több ijedt ember keresett menedéket. Majd elindultam az Attila
utca felé, de a lövések még hallatszódtak. Szerencsémre,
arra ment egy páncélozott angol követségi autó, én intettem
neki; megértették, mit szeretnék, nyújtsanak nekem fedezéket.
Így jutottam el a Petőfi Gimnáziumig, ahol beengedett a
pedellus. Nagyon megijedtem, ezért náluk aludtam. Nagyon
izgultak értem, de mint mondtam, nem volt telefonos kapcsolat.
Azt nem értem miért lőttek rám. Egyedül mentem kerékpárral,
tán azt hihették, hogy fiatal vagyok, ezért harcos forradalmár
is.
1990 után nem kapott 1956-os megbízásokat?
–Nem. Erről én nagyon sokáig nem beszéltem. Ahogy arról
sem, hogy kitelepítettek bennünket. Csupán néhány éve szóltam
erről a barátoknak. Talán akkor is féltünk, amikor nem
kellett volna, úgy voltunk vele, hogy „még a falnak is füle
van.” Október 23-án ott voltam a Bem téren, átmentem a többiekkel
a hídon. Annyira szerettem a sportot, hogy leváltam a tömegtől,
és elindultam az akkori Törekvés - pályára , ahol kosaraztam.
Arra emlékszem, hogy mellettem két férfi viccet mesélt, megszólalt
az egyik: „tudod, melyik a legjobb karóra? Gerő karóra!”
Ha már 1956-ról esett szó, ismerjük Sinkovits
Imre akkori kiállását. A művész nem érte meg 80. születésnapját.
Ön erre az alkalomra emléktáblát készített, amit a Március
15. téren lepleztek le. Pályáznia kellett erre a domborműre?
–Nem, hanem felkértek. Úgy történt, hogy felajánlottam
a belvárosi Fidesz-szervezetnek a segítségem. Részt vettem a
szavazatszámlálásokban, megismerkedtem helyi politikusokkal, közéleti
személyiségekkel. Azzal kerestek meg, hogy mi lenne, ha lenne a
kerületben köztéri munkám. Azt válaszoltam, hogy már van
egy: 1973-ban készült el dr. Orovecz Bélának, az Országos
Mentőszolgálat alapítójának emléktáblája a Markó utcában.
Megbízást kaptam a Sinkovits emléktábla megtervezésére
és elkészítésére A mű fényképek és saját élmények
alapján született. Én találtam ki azt a kompozíciót, hogy a
Nemzeti Színház épülete is rajta legyen a plaketten.
Szülei miként fogadták, hogy képzőművész
szeretne lenni?
–Itt többről volt szó
szeret-nemszeret kérdésénél. Az érettségi után a Műszaki
Egyetemre felvételiztem, de mivel X-es származású voltam, nem
vettek fel. Beiratkoztam a Honvéd utcai Dési István Képzőművész
Körbe, ahol rajzolni tanultam egy ideig. Közben a Klement
Gottwald Villamos Gyárban dolgoztam, majd a KISZ javaslatával
sikerült először a Képzőművészeti előkészítőjére
jelentkeznem, oda, ahol Kmetty mester tanított. A következő évben
felvettek, katonának pedig azért nem vittek el, mert
gyerekkoromban tüdőbajos voltam. A főiskolán Szabó Iván,
majd Pátzay Pál voltak a mestereim, rajztanári diplomát is
kaptunk.
Mi volt a diplomamunkája?
–Tinódi Lantos Sebestyén. Ezt a témát én választottam.
Ennek a munkának még megvan a „feje”. Apám egyébként
nagyon jól gitározott, meg akart engem tanítani, de mivel eléggé
szegények voltunk csak egy hangszerünk volt. Apu már rég nem
élt, amikor elhatároztam, hogy nagyon alapfokon megtanulok gitározni.
Ez sikerült is. Néhány szobromon meg is jelenik ez a hangszer.
Mennyiben fontos a főiskolai végzettség
ahhoz, hogy valaki jó művész legyen?
–A művészeti főiskola
megadja a lehetőségét olyan technikák elsajátítására,
amivel festeni, szobrászkodni, hangszeren játszani lehet. Az érzékenység,
az intuíció, az egyéniség, a művészeti hajlam pedig más és
egyedi kérdés. Egy 80 éves ember, ha még szellemileg friss,
akkor képes esztétikai élményt nyújtó művek alkotására,
de lehet, hogy valaki már fiatalon megcsömörlött. A stúdiumok
sokasága, az egymástól és a mesterektől való tanulás vértezi
fel a hallgatót,hogy a szakmában meg tudja állni a helyét ,ha
kikerül a nagybetűs életbe.
A „múzsa csókjára” várni nem
szabad
Létezik olyan, hogy alkotói válság, amikor a művész
hiába vár a „múzsa csókjára?”
–Létezik ilyen, ha a téma
és a művész karaktere nem egyezik. Ilyenkor közelíteni kell a
témához, de nem biztos, hogy ez minden esetben sikerül. A „múzsa
csókjára” várni nem szabad ! Gondolkozni és dolgozni kell az
alkotónak nap ,mint nap. A jól felkészült szobrászok közül
pl. sokan képtelenek sport témájú szobrot alkotni. Olyan
intuitív készség szükséges, ami által a szobrász átéli és
át is adja a nézőnek az ábrázolt mozgást. Ez a készség
pedig nem mindenkinek adatik meg. Itt nem csak anatómiai hibák
lehetnek, hanem arról is szó van, hogy a mozgásba nem éli bele
magát a művész, így hiteltelenné válik a szobor. A sport-tárgyú
munkáim a sportmúltamban gyökereznek, és az akkoriban létrehozott
Ezüstgerely -pályázatok ösztönző hatására készültek ,készülnek
a magam örömére.
Említettük már a sportot. Hogyan került
az ön Albert Flórián szobra a róla elnevezett stadionba, és
Papp Lászlóé a sportarénába?
–Ott kezdődött a történet,
hogy Páncsics Miklóst, mivel a Ferencvárosban focizott és jó
barátom volt, megkértem ugyan hozza már el a műterembe az
Albert Flórit ,aki a meghívásra rá is állt és szívesen eljöttek
.Ezt a munkát is az Ezüstgerely - pályázatra adtam be. Díjat
is nyertem vele. Feljött hozzánk, lemintáztam, és apu le is
fotózott minket. Eltelt 27 év, és Nagy Béla, a Fradi krónikása
felhívott azzal, hogy megvan-e még az Albert-szobrom? Megkért,
hogy bronzzal öntessem le, mert meg akarják lepni 60. születésnapjára
Albert Flóriánt. A szobor azóta is egy márvány posztamensen
áll az Üllői úton, az FTC-székházban.
Papp Laciról készített mellszobrom három
év után „kelt életre”
Hogyan kezdődött a Papp Laci-sztori?
–Papp Laciról készített
mellszobrom három év után „kelt életre”.Ezelőtt három évvel
felhívott Szakos József, a Magyar Ökölvívó Szakszövetség
titkára, hogy megtudja, megvan-e még a Papp Laciról mintázott
szobrom. Így került ki ez a szobor a Sportarénába.
A legtöbb szobra bronzból készült, de a ’80-as évek
közepétől megjelenik a fa is a művészetében.
–Esztergomban van egy kis
telkem, ahol sokat játszottam kedvenc kutyámmal, Brúnóval.
Eldobtam neki egy bodzafaágat, amit rágcsált, visszahozott.
Hirtelen ráeszméltem, milyen fura alakzata van ennek a fának,
faragtam is belőle egy faunt. A tönkrement, a kivágott fákból
készítettem a szobrokat. Csodálatos módon a fa az, ami inspirál
engem, akár a Múzsa fában megtestesült léte.
Medveczky Attila
|