2012.06.01.
Nyirő József, Wass Albert és Szabó
Dezső esete a magyartanárokkal
A tartalom és az
időzítés szempontjából nézve is rendkívül figyelemreméltó
tanulmányt tett közzé a Magyartanárok Egyesülete. Nevezett
egyesület éles bírálattal illette az új Nemzeti Alaptantervet
(NAT), miután abban helyet kapott Wass Albert, Nyirő József és
Szabó Dezső írói munkássága is.
Az új NAT – melyet a
kormány már elfogadott, a Magyar Közlönyben pedig rövidesen
hivatalosan is kihirdetésre kerül – 2013 őszétől léphet életbe.
Lényege, hogy az eddigi alaptantervekben is meglévő kiemelt
fejlesztési területek és tartalmak új, a társadalmi elvárások
által megfogalmazott tartalmakkal bővülnek, illetve egészülnek
ki. Ilyen új tartalom például az erkölcsi nevelés, a nemzeti
azonosságtudat és a hazafias nevelés, valamint az állampolgárságra,
demokráciára nevelés, az önismeret és a társas kultúra
fejlesztése, a testi- és lelki egészségre nevelés.
Az
irodalom terén régi hiányosságot pótol az új NAT, amikor a
konzervatív irodalmi személyiségek között végre bekerül a
tantervbe Szabó Dezső, Nyirő József és Wass Albert írói
munkássága is.
Ez
az örömteli tény kiverte a biztosítékot a Magyartanárok
Egyesületénél. A szervezet ezen passzusok miatt élesen bírálja
az új NAT-ot. Mint mondják, Szabó Dezső és Nyirő József sem
világképe, sem stílusa szerint nem nevezhető konzervatívnak,
sőt, Szabó Dezső expresszionizmusa szerintük épp az ellenkező
irányba mutat. Azaz nemcsak a szerzőválasztás, hanem annak
indoka is védhetetlen szakmailag. Wass Albert, néhány korai művétől
eltekintve, inkább népszerű lektűríró (sic!), ekként helye
lehet az irodalom határterületei érettségi tételtípusban, de
nem a Nemzeti Alaptantervben. A Nemzeti Alaptanterv és az iskola
nem szakadhat el az irodalomtörténet-írástól, nem mondhat
ellent a szaktudomány értékítéletének – hangzik a
Magyartanárok Egyesületének közleménye.
Ismerhetjük
jól az olyasfajta megnyilvánulást, amely a szakértelemre vagy
a tudományosságra alapozva akarja kirekeszteni közgondolkodásból
a nemzeti gondolatot vagy azok hiteles, közkedvelt képviselőit.
Nemcsak az irodalomra vagy az oktatásra jellemző ez, hanem
sajnos jelen van az élet szinte minden területén. Itt azonban másról
is szó van. A közlemény végére ugyanis kibújik a szög a zsákból
és csak kiderül, hogy voltaképpen mi is az „igazi baj” a három
íróóriással.
„A
három írót – erdélyiségükön kívül – csak műveikben
is erőteljesen megnyilvánuló antiszemitizmusuk kapcsolja össze.
Ez egy európai országban, márpedig Magyarországot annak
tudjuk, aligha lehet indok egy központi és előíró jellegű
oktatáspolitikai-tartalomszabályozási dokumentumban való
szerepeltetésükre.”
Ez
a két mondat nagyon csúnya csúsztatás, hiszen magyartanáraink
egyrészt olyat állítanak, ami nem igaz, miszerint Nyírő, Wass
és Szabó Dezső antiszemita volt, másrészt pedig a kijelentésnek
ebben a megfogalmazásban egyértelműen olyan a kicsengése, mint
ha a vélt antiszemitizmus volna az alaptantervbe történő bekerülésük
oka.
Ezek
alapján nem árt felhívni a láthatóan alultájékozott
magyartanárok szíves figyelmét arra, hogy Szabó Dezső, Nyirő
József és Wass Albert legfontosabb alkotásai egyaránt a
Trianon utáni időszakra esnek. Ebben az időszakban több százezer
nemzettársunk vándorolt ki Székelyföldről, és települt át
az anyaországba. Végveszélybe került a trianoni trauma által
sújtott, kisebbségi sorba taszított erdélyi magyarság. Nyirő,
és Wass azonban – Benedek Elekkel, Kós Károllyal, Reményik Sándorral
és másokkal egyetemben – éppen ebben a zivataros korban álltak
az erdélyi magyar irodalmi élet élére, helyesen érzékelve
azt, hogy a nyelv ápolása, és annak révén az önazonosság
megőrzése a legfontosabb feladata az erdélyi magyarságnak. Az
elsodort falu, a Kard és kasza, a Hagyaték, az Elvásik a veres
csillag, a Jézusfaragó ember, az Uz Bence, az Isten igájában
vagy éppen a Néma küzdelem – hogy csak néhányat említsünk
a három író csodálatos művei közül – örök értékei a
magyar irodalomnak! Ezek a művek olyan világot tárnak fel előttünk
és mutatnak be számunkra, amelyről hallgatnak a történelemkönyvek,
és bizony hallgat nagyon sok, „a szaktudomány értékítéletének”
megfelelő irodalmár is. Vagyis: az számít súlyos mulasztásnak,
sőt bűnnek, hogy ezek az írók eddig nem voltak a Nemzeti
Alaptanterv részei!
Amint
bevezetőnkben is utaltunk rá, a tanulmánynak nemcsak a
tartalma, de a közzétételének időpontja is érdekes. Éppen a
napokban robbant ugyanis ki a vita Romániában arról, hogy újratemethetik-e
szülőföldjén Nyirő Józsefet vagy sem? Olybá tűnik, mintha
a Magyartanárok Egyesülete a diktatórikus román kultúrpolitikával
árulna egy gyékényen, merthogy Nyirő-ellenes kirohanásával
akár példálózhatnak is a temetést ellenzők a gúnyhatár túloldalán.
De
érdekes az időzítés azért is, mert közeleg az idei Országos
Kompetenciamérés. Ez a felmérés – amelyet minden évben
megtartanak a 4., 6., 8., valamint a 10. osztályos tanulók körében
– mindig tartalmaz egy magyar nyelvi szintfelmérőt is. Ennek
eredménye sajnos évről-évre eléggé elszomorító. A
kompetenciamérés kiértékelésekor ugyanis minden évben rá
kell ébredni, hogy az újabb és újabb generációk egyre kevésbé
jók szövegértésben, egyre kevésbé képesek az olvasott szöveg
magas szintű értelmezésére, arra pedig, hogy abból következtetéseket
vonjanak le, a felmérésben részt vevő gyermekek alig néhány
százaléka képes csupán.
Mindezek
alapján több mint elgondolkodtató, hogy a Magyartanárok Egyesülete
tagjainak nem saját hivatásuk lelkiismeretes és magas színvonalú
gyakorlásával kellene-e foglalkozniuk, Nyirő József, Wass
Albert és Szabó Dezső gyalázása helyett?
Kovács Attila
|