2012.06.01.
Marius von Mayenburg: A csúnya
(Szabadkai Népszínház Magyar Társulata)
Marius
von Mayenburg, a fiatal
német írónemzedék egyik legismertebb tagja, Münchenben született
1972-ben. A bajor fővárosban folytatta egyetemi tanulmányait,
itt germanisztikát, majd Berlinben, a Művészeti Akadémián drámaírást
tanult. Első darabját, amit a sorozatgyilkos Haarmannról írt,
1996-ban, Berlinben a Deutsches Theater vitte színre, az irodalmi
köztudatba a müncheni Kamaraszínpadon bemutatott Lángarc című
művével robbant be, amit kontinensünk számos teátruma műsorára
tűzött. Ezért az alkotásáért két rangos díjjal, a Kleist-Förderpreis-szel
és a Frankfurter Autorenstiftunggal tüntették ki. A Baracke
elnevezésű berlini színházi csoporthoz 13 évvel ezelőtt
csatlakozott, majd egy évre rá a szintén berlini színháznak,
a Schaubühne am Lehniner Platznak művészeti vezetésében
dramaturgként és házi szerzőként vesz részt. Magyarországon
is kedvelt – mondhatni divatos – szerző, eddig 3 drámáját
vitték színre. A csúnya című fekete komédiáját 2007-ben
vetette papírra, ősbemutatóját 2008. április 5-én tartották
Augsburgban, hazai premierje két hétre rá az Új Színház Stúdiószínpadán
2008. április 18-án volt, és most, az idén a szabadkai magyar
társulat március 31-én vette fel repertoárjába.
Mayenburg
művének főhőse a legszebb férfikorban, a harmincas éveinek
elején járó Lette, aki ügyes feltaláló, mert
olyan,
40 cm
hosszúságú elektromos dugattyút alkotott meg, ami segíti vállalatát
a minél nagyobb haszon elérésében. Találmányának bemutatására
összehívott konferenciára azonban a főnök nem őt, hanem
Lette asszisztensét, Karlmannt küldi. Lette értetlenül áll eme
döntés előtt, és szeretné megtudni, miért mellőzik őt. De
senki nem meri az igazi okot feltárni előtte, végül felesége,
Fanny bátortalanul felvilágosítja: azért nem őt választották,
mert ijesztően csúnya. Lette ettől még inkább összezavarodik,
mert ezt idáig senki nem mondta neki, és merész elhatározásra
jut: plasztikai sebészhez fordul. Az orvos nem ígér neki
semmit, de Lette hajthatatlan. Megoperálják, és a műtét olyan
jól sikerül, hogy az eddig csúnya úriember férfiszépséggé
válik. Ettől kicserélődik, és amilyen mértékben változik
előnyösen a külseje, ugyanolyan mértékben módosul hátrányosan
a jelleme: elbízza magát, ugyanis ő lesz a cég „arca”,
mindenhová őt küldik, a nők versengenek kegyeiért, szemet vet
rá a szintén átoperált, 30-asnak kinéző, de valójában 73
éves gyártulajdonosnő, és annak elkényeztetett, egyszerre
homoszexuális és Oidipusz-komplexusban szenvedő fiacskája.
Lette – kizárólag a vállalat érdekében – teljesíti kötelességeit.
Lette sikerén felbuzdulva mindenki olyan arcot szeretne, mint
amilyen az övé, nem telik el sok idő, Lettéhez megszólalásig
hasonlító férfiakból tucatnyian járnak-kelnek az utcákon, még
Karlmann is „lettésre” igazíttatja vonásait. Fanny sem
tudja már megkülönböztetni az igazi Lettét a hamisítványoktól,
és véletlenül, vagy szándékosan bújuk ágyba a hasonmásokkal.
Pálfi
Ervin alakítja Lettét. Olyan színészi megjelenítő erővel
formálja meg ennek a félszeg, majd öntelt férfinek a karakterét,
hogy a nézők tényleg csúnyának találják akkor, amikor a csúnya
Lettét és vonzónak látják, amikor a jó külsejű Lettét játssza.
Erdélyi Hermina személyesíti meg Fannyt és csoda csinos, valójában
vénasszony gyártulajdonost. Mindkét nőt igen érzékletesen
viszi fel a színre, mindig pontosan lehet tudni, melyik figura bőrébe
bújik, még véletlenül sem lehet összekeverni őket. Karlmannt,
Lette jobb kezét és a vén igazgatónő félrenevelt hímnemű
gyermekét Kovács Nemes Andor, Lette főnökét Szőke Attila
kelti életre.
Marius von Meyenburg darabját Dömötör András rendezi,
az előadás egyszerre mulattató és elgondolkodtató hatását
az általa tervezett, kék-narancsszínű munkapad-díszletek, és
Janovics Erika ugyanezekben
a színekben „pompázó” munkaköpenyei és nyakkendői még
alaposabban kiemelik, és azt az eltávolodást juttatják a közönség
eszébe, ami a harmadik évezred embere és ennek a teremtménynek
a maga által alkott világa között kialakult. A csúnya
egyfajta példabeszéd, hogy mivé válik az úgynevezett modern
ember, ha semmi sem gátolja az akaratát, és erkölcsi meggondolások
sem befolyásolják tetteit. A pénz hatalma, az érvényesülés
korparancsa a másodperc töredéke alatt olyan gyorsan forgó kerékbe
illeszti bele, amibe könnyű beleülni, de kiszállni annál
nehezebb. A plasztikai sebészet eredményeinek felelőtlen
alkalmazására is felhívja a figyelmet, mert ma már számos
fiatal lány 18. születésnapjára mellnagyobbító műtét költségét
kéri szüleitől vagy a barátjától. A csúnya nem más, mint társadalomkritika,
de nem ás ennek a – hol és meddig van a határ – kérdéskörnek
a mélyére, csak a felszínét érinti. Arra pontosan elég, hogy
felhívja a figyelmet a rosszul értelmezett szépségkultusz veszélyeire,
de nem mutat kiutat belőle, a sok káros következményből csupán
egy-két lehetséges módozatot vázol fel, csak felvillantja, hová
vezethet ez a „fejlődés”. (Felső képen: Pálfi Ervin, Erdélyi Hermina
és Kovács Nemes Andor.)
Dr. Petővári Ágnes
|