2012.06.01.
Bod Péter világában
Irodalomtörténész,
történetíró, teológus, református lelkipásztor. A 18. századi
magyar tudományos élet legkiemelkedőbb egyénisége. Ötvenhét
esztendejét néhány év nagybányai tanítóskodás és
hollandiai peregrináció kivételével Dél-Erdélyben élte le.
Mégis a magyar művelődéstörténet legnagyobbjai közé
emelkedett. A fontosabb helyszíneket jártuk körbe, hogy Bod Péter
(1712–1769) nyomát keressük.
Már tíz óra tájban elkezdődik a mozgolódás a templom
körül. Az emberek gyülekeznek, beszélgetnek, pedig az
istentisztelet Bod Péter szülőfalujában, a háromszéki Felsőcsernátonban
csak tizenegy órakor kezdődik. Ezt azonban mi egy cseppet sem bánjuk,
mert hosszú és nehéz volt az előző nap. Éjfél körül érkeztünk,
ráadásul a helyi tiszteletes és a felesége még jóltartott
minket, aztán – mint valami régi ismerősök, akik rég nem látták
egymást – ismeretlenül is órák hosszat tartó beszélgetésbe
kezdtünk. Szőcs László lelkipásztor, kézdi-orbai esperes a környék
reformátusságának ügyes-bajos dolgai mellett a falu híres szülöttjének
a gyermekkoráról is beszámolt nekünk.
Bod Péter háromszáz
évvel ezelőtt egy elszegényedett nemesi családban látta meg a
napvilágot. Apjától, aki Rákóczi egyik kuruc vitéze volt, a
Habsburg-ellenes érzületet, édesanyjától az imádságos lelkületet
örökölte. Nem volt könnyű gyerekkora. Hatéves volt, amikor a
Székelyföldet nagy aszály sújtotta. Mint írja, a liszthez kőrisfa
összezúzott kérgét keverték, árnyékként bolyongtak a
legyengült emberek, és olyan anyáról is hallottak, aki a saját
gyermekét falta fel éhségében, mások pedig eladták magukat
örökös szolgaságra. A Bod család az ínséget túlélte, de
nem úgy az azt követő dögvészt: az édesapa és az öt
gyermekből három odaveszett.
A vasárnapi
istentisztelet után két presbiter – egyikük a polgármester
– vesz pártfogásába minket. „Átallik vót az a hegy es
elnevezve Bod Pál nyakának" – mutat hibátlan székelységgel
a templom mögötti magaslatra F. Kovács László, majd a
templomdombról leereszkedve a patakvölgyben a hegy lábához
megyünk, ahol a helyi szájhagyomány szerint egykor a Bodok
birtoka és a híres sarj szülőháza állt. Húsz évvel ezelőtt
kopjafával jelölték meg a Csernáton-patak és a
Bartafalva-patak összefolyásánál fekvő telket, ahol ma két
új építésű magánház áll. Bölöni Dávid polgármester közben
Bod Péter emlékezetéről beszél: a gazdakört már száz évvel
ezelőtt is a falu neves szülöttjéről nevezték el, aztán az
ő nevét viselte a kórus és a kultúrház, majd a kilencvenes
évektől az iskola és a református egyház fenntartásában működő,
gyerekfoglalkozásoknak, szociális foglalkoztatónak, közösségi
és kulturális rendezvényeknek, sőt még a fogorvosi rendelőnek
is helyet adó többfunkciós épület. A falu büszkeségének ma
már két mellszobra is áll a településen: az egyik Alsó-, a másik
Felsőcsernátonban. Utóbbi a templom mellett, annak a keleti
oldalán.
A tudós lelkipásztorra nemcsak a felső-, de az alsócsernátoniak
is a sajátjukként tekintenek. A helytörténeti gyűjteménynek,
a Haszmann Pál Múzeumnak helyet adó székely kisnemesi kúria,
a Damokos család házának udvaráról hajtotta ki nap mint nap a
pásztornak szegődött árva gyermek a marhákat a legelőre.
Most ezen az udvaron áll az alsócsernátoniak mellszobra, ami
gyakran arra készteti a kevésbé szégyenlős látogatókat,
hogy megkérdezzék: ki is volt az a Bod Péter? A múzeumot alapító
helybéli tanító fia, a muzeológus Haszmann Pali bácsi nem
haragszik emiatt: „Honnan tudnák? Nem tanították nekik."
Ezért ha elhangzik a kérdés, nem habozik, már mondja is: „Bod
Péter korának, a 18. századnak az egyik legműveltebb elméje,
tudós pap, református lelkész, több mint hatvannyolc munkáját
tartjuk számon..." Majd ha elmondta az életét, a kúria
egyik sarokszobájába viszi a vendégeit, és megmutatja nekik a
múzeum Bod Péter-gyűjteményét. „Mit ér egy közösség, ha
nem tudja megbecsülni a rá bízott értékeket? A Bod Péter-i
örökség megőrzése kutya kötelessége a csernátoniaknak"
– jelenti ki határozottan az öreg székely, akinek nemcsak a
szülei végezték ebben a szellemben szolgálatukat, de a lányát
is erre nevelte. Dimény-Haszmann Orsolya hosszasan sorolja, hogy
a Bod Péter-emlékévben a megyei, a falubéli intézményekkel
és a református egyházzal összefogva milyen programokat valósít
meg múzeumuk: február 22-én, Bod Péter születésnapján egész
napos programmal emlékeztek a tudósra, május első hétvégéjén
a háromszéki iskolásoknak szerveztek vetélkedőt, július elején
pedig tudományos ülésszakot tartanak majd a faluban. Tíz év
után ekkor kerül majd újra sor a világban szétszóródott
Bod-leszármazottak találkozójára is Csernátonban.
A szülőfaluhoz az első szolgálati hely, Olthévíz esik
a legközelebb. Mi az Erdővidéken át odavezető utat választjuk,
így Nagybaconban is megállhatunk kicsit. Mivel nem voltunk benne
biztosak, hogy ide is eljutunk, nem jeleztük előre jöttünket,
alkalmi vezetőnkül így szüleik híján a lelkészcsalád két
leánykája, a tíz év körüli Emese és Erzsébet, valamint választott
öregapjuk, a parókia szomszédságában lakó Dimény Béla bácsi
szegődnek.
Vidám kis társaságunk
beszélgetve és kacagva bolyong Bod Péter lelkésszé szentelésének
díszletei között. Az öreg a régi időkről, a templomdomb sírjainak
lakóiról, köztük a beözönlő vörös katonákkal szemben a
hazát védő, az Ojtozi-szorosban elesett fiatal székely honvédről
mesél nekünk. És arról az előttünk itt járt magyarországiról,
akiről rendszeresen hallani a határon túli végeken, mert bárhol
megfordul, mindig sikerül megbántania azzal határon túl élő
honfitársait, hogy elcsodálkozik magyar nyelvtudásukon. A lányok
is magukénak érzik a templomot. Ugyanúgy, ahogy háromszáz évvel
ezelőtt is magukénak érezhették azt a gyermekek: ők játszó-
és búvóhelyeiket mutatják meg nekünk, meg a kilátást a
karzatról, és a légfújtatós orgonát, amelyen az édesanyjuk
szokott vasárnaponként játszani, miközben édesapjuk a szószéken
prédikál.
Olthévíz már a Székelyföld határán kívül, a magyar
nyelvhatár legszélén fekszik, fele arányban székely
telepesek, fele arányban románok lakják a falut. Unitárius
temploma a főútról is jól láthatóan a falu fölé magasodik,
ezért a faluba érve először annak irányába tájékozódunk.
Csak egy másik, szépen meszelt, a házak között megbújó,
kisebb templomocska láttán torpanunk meg, és pazaron faragott
székely kapuját vizsgálva tanakodunk azon, hogy akkor most
melyik is lesz a mi templomunk. Egy kerékpáros fiatalember siet
a segítségünkre azt kérdezve, hogy a református lelkészt
keressük-e, mert ha igen, ő volna az.
Sylvester Aba Jánossal
a Bod Péter lelkészsége idején épült templomba megyünk.
Mint megtudjuk, 1743-ban, hollandiai tanulmányai végeztével
patrónusa, Árva Bethlen Kata (1700–1759) hívására jött ide
udvari papnak a tudós lelkipásztor, majd 1746-tól a gyülekezet
gondozását is elvállalta. A templom mellett tanítói és lelkészlakást
is építettek azokban az években. 1749-ig élt itt Bod Péter,
akkor a magyarigeni eklézsia hívta el pásztorának.
„Ahogy a falu többi
lelkipásztorát, úgy őt is számon tartják a helyiek. Rá talán
kicsit büszkébbek, mert tudják, hogy tudós ember volt"
– mondja Bod Péter olthévízi utódja, aki hozzáteszi: a
februári születésnapon természetesen itt is megemlékeztek
egykori pásztorukról, ősszel pedig a Brassói Egyházmegye tart
majd itt a tudósra emlékező lelkészértekezletet.
Bod Péter nyomát
nem csak a templomban és a szemközti dombon álló főúri kastélynál
érezzük. A parókián egy, a gyülekezet ügyes-bajos dolgait
megörökítő könyvecske is előkerül, benne többek között a
tudós lelkipásztor keze írásával. Az egyik bejegyzése az
1748-as évnél például Bethlen Kata szüntelen jóindulatáról
számol be, amikor arról tudósít, hogy a „Méltóságos Gróf
Pátróna Asszony" pár évvel korábban nagy költséggel készíttetett
harangja tönkrement, ezért Sepsiszentgyörgyön újraönttette
azt. A grófnő nemcsak templommal és haranggal, de úrvacsorai
edényekkel és maga varrta úrasztali terítővel is ellátta
szeretett olthévízi eklézsiáját. Szép lassan ezek a féltve
őrzött kincsek is elénk kerülnek rejtekükből, és elénk tárul
az a kép, amit Bottyán János is leírt Hitünk hősei című
munkájában: „Huszonöt táblája közül tizenkettőt dúsan hímeztek...
Ebbe a tizenkettőbe a négy evangélista jelképét varrták... A
huszonötödikbe, középre a Krisztust jelentő zászlós bárányt
hímezték."
Ha Olthévíztől az Olt völgyét követve délre autózunk,
a Déli-Kárpátok hófödte csúcsainak előterében fekvő
egykori fejedelmi székhelyre, Fogarasra jutunk. A település
református templomának jelenlegi háromhajós, boltíves formáját
– hogy, hogy nem – ugyancsak Bod Péter patrónusa, Árva
Bethlen Kata alakíttatta ki. A legenda szerint, bár írásos
nyoma nincsen, a grófnő halála 1759-ben éppen a felszentelés
napjára esett.
A temetést az
egykori udvari, ekkor már magyarigeni tudós lelkész végezte,
aki hálából a templom tornyának nyugati falába egy emlékkövet
is elhelyeztetett, ezzel a felirattal:
„E torony oldala
tartja e nagy követ / E kő befoglalja amaz áldott nevet / Melyből
akárki is méltán példát vehet / példáját követvén az
egekbe mehet (...) / Az Úr e templomot másokkal fundalá / Ez
asszony azután bolt és cserép alá / Vétetni költségét értte
nem sajnálá..." Bod Péter írta a nagyasszony sírkövének
feliratát is, amely mai napig ott fekszik a torony tövében:
„Teste e kő alatt Gróff Bethlen Katának / Lelke szent kezében
vagyon Jézusának / Kiben hitt s Kit tartott Megváltó Urának /
Magát, alázatos hív szolgálójának..."
Ahol Bethlen Kata
megfordult, ott nem hiányozhatnak a templomi textíliák. A
templombejárás és a kávé után Szász Tibor fogarasi lelkipásztor
nagyobb bizalommal lesz irántunk, és akárcsak korábbi állomásunkon,
itt is előkerülnek az évszázadokon át rejtegetett kincsek: a
grófnő menyasszonyi ruhájából készült szószéktakarón és
úrasztali terítőn a Bethlen és a Teleki családok címerei
mellett mesebeli figurák, állat- és növénymotívumok láthatók,
amelyek közül a legkedvesebb talán egy íjjal felszerelt kis
fekete indiángyerek. Több könyv is előkerül a fiókok mélyéről:
például Bod Péter egyik 1763-ban kiadott munkája, vagy Bethlen
Kata saját használatú, 1686-ban kiadott Öreg Graduálja.
Bod Péter nyomát ezután erdélyi alma materének városában,
Nagyenyeden keressük. Baksai Béla gondnok a templomerőd falába
ékelődött Bethlen-kastély árnyékában vár bennünket.
Megtudjuk, hogy az impozáns falakon belül két templom is található.
A nagyobbik a reformátusoké, a kisebb az evangélikusoké.
Kalauzunk elmondja: a szájhagyomány szerint évszázadokkal ezelőtt
úgy állapodtak meg eleink, hogy a reformátusok addig használják
a nagyobbik templomot, amíg többségben lesznek. Ha megváltoznának
az arányok, vissza kell cserélni azokat. Ez azonban aligha
fenyeget. A reformátusok, ahogy szerte Dél-Erdélyben, sajnos
Nagyenyeden is egyre kevesebben vannak, de a szász evangélikusok
még ennél is sokkal kevesebben: két-három idős embernek tart
egy messziről ide járó lelkész havonta istentiszteletet.
A május eleji
hosszú hétvége miatt a kollégiumban nincs túl nagy élet. Az
udvaron néhány Bod Péter-utód, a nagy távolság és a drága
utazás miatt Enyeden maradt szegény sorsú gyergyói kisdiák
kergetőzve locsolgatja egymást a rekkenő hőségben. A kollégiumi
könyvtárban, amelynek egy ideig hitünk háromszáz éve született
erdélyi hőse is könyvtárosa volt, talán hamarabb megkapnánk
a nyomát, mint a régi kollégiumépület falán, ahol megannyi márványtábla
között kell rátalálnunk Bod Péter nevére. Végre megvan a
nagyenyedi „pecsételőhely" is: az iskola megannyi híres
diákját felsoroló táblán szerepel az ünnepelt neve, így
szemérmetlenül felületes enyedi látogatásunk után továbbindulhatunk
Bod Péter élete és zarándoklatunk utolsó állomáshelyére.
Az erdély-hegyaljai Magyarigenben nagy a sürgés-forgás.
A maroknyi gyülekezet előző nap még egy magyarországi diákcsoportot
fogadott, akik a templom és a temető körül segítettek. Ma a Károli-egyetem
és a Bod Péter Alapítvány által szervezett, másnap kezdődő
konferenciára készül a gyülekezet. Szász Csaba lelkipásztor
azért szakít ránk is egy kis időt, az óriási barokk
templomban ülve beszélgetünk a tudós lelkipásztor itt végzett
szolgálatáról. Mint mondja, a település évszázadokon
keresztül gazdag mezőváros volt, ezért is engedhette meg magának
a református gyülekezet, hogy ekkora templomot építsen. Mára
viszont más lett a helyzet: a Horea és Kloska-féle
parasztfelkelés és az 1849. évi, a magyar falvak kiirtását célzó
szomorú események megtizedelték, majd az elöregedés és az
elvándorlás jelentősen leapasztották a magyarság lélekszámát
ezen a vidéken.
Bod Péter emléke
talán sehol máshol nem olyan kézzel fogható, mint itt. A középkori
eredetű parókiát ő építtette át a mai formájára, és az
egykor iskolaként szolgált épületszárny köveit is koptatta a
tudós lelkipásztor. Bár a jelenlegi templom a halála után épült,
annak megépítéséről még az ő idejében döntöttek, az építkezés
során a régi templom köveit is felhasználták. Az épület
egyik helyiségében egy kis emlékszoba található, sírját
pedig száztíz évvel ezelőtt exhumálták, és a falu papi
temetőjéből a templomkertbe helyezték át a felesége és idő
előtt elhunyt gyermekei sírjával együtt.
„Magyarigenben húsz, Sárdon tizennyolc, Boroskrakkóban
négy, Zalatnán harminc, Királypatakán egy református lélek
lakik. Ennek a hetvenhárom főnek vagyok én a lelkipásztora"
– számolgatja híveit Bod Péter magyarigeni utóda. Öröm
azonban, hogy kilenc kisgyermek is van közöttük, és hogy
majdnem mindenki eljár a templomba. „Olyanok vagyunk, mint egy
nagy család: mindent tudunk egymásról, és ha valaki elmarad, rögtön
utánamegyünk. A szórványban senkiről sem lehet
lemondani" – mondja határozottan Szász Csaba, aki a dél-erdélyi
szórványban kollégáival együtt Bod Péter főműve, a Magyar
Athenas előszavában megfogalmazott gondolat szellemében végzi
szolgálatát: „Mert valamiképpen a hazának ártani nem
szabad, azonképpen annak nem használni, mikor lehetne, igen nagy
vétek."
Kiss Sándor, fotó:
Csere Dániel
(Forrás:
reformatus.hu)
|