2012.06.01.
Csorja Gergely: A nagy dilemma
A G8-ak, a világ
7 legfejlettebb ipari állama és a még mindig nagyhatalmi tényező,
Oroszország találkozóján sok minden eldől. Az 1975-ben Helmut
Schmidt nyugat-német és Giscard d’Estaing francia elnök által
kitalált nem hivatalos találkozó tulajdonképpen a Nyugat vezetőinek
programalkotó találkozója lett. A nem hivatalos találkozó
hivatalos programján kívül – röhejes, de ilyen is van – számtalan
háttéregyeztetés zajlik a résztvevő államok meghatározó
csoportjai között. Az eredetileg héttagú társaság 1998-ban bővült
ki Oroszországgal, sőt azóta az Európai Unió képviselői is
ott vannak a megbeszéléseken. A G8-aknak valójában már régen
G9-eknek kéne lenniük, ugyanis az Egyesült Államokat finanszírozó
Kínát kihagyni az egyeztetésekből legalábbis furcsa. Kína
kihagyása, vagyis nem bevétele a csoportba a Nyugatot és részben
Oroszországot uraló pénzügyi körök utasítása szerint történik.
Mindkét nagy amerikai politikai párt mögött ugyanazok a
finanszírozók állnak, a kampányokat, a pénzek tisztára mosását
ugyanazok végzik. A kormányon lévők többet, az ellenzék egy
kicsit kevesebbet kap a világ pénzmozgásai felett őrködő erőktől.
Ez igaz a nyugati államok többségére.
Kína az egész rendszerre fittyet hányva,
ugyanakkor abban mégis ügyesen mozogva a világ legnagyobb pénzkészletét
halmozta fel. Nem engedte pénzét, a jüant szabad kereskedésbe,
nem adott teret a spekulációnak. Ugyanakkor hatalmas pénzkészletét
visszaforgatva amerikai államkötvényekbe, lényegében mégis
összekötötte a két hatalmas államot és bár az uralkodó
amerikai elit ma még elutasítja Kínát, már csak idő kérdése,
hogy megtörjenek. Ez a hosszú távú gondolkodás, a generációkra
tervezés annyira idegen a Nyugatot uraló erőktől, hogy nem is
tudnak mit kezdeni vele. Ma már csak néhány látszatintézkedés,
szimbolikus elutasítás, embargó és a bizalmas megbeszélésekről
történő kitiltás maradt a Kínától, a kiszámítható – és
nem állandóan változással manipuláló – hatalomtól
berzenkedő erőknek. A Nyugat az egyik válságból a másikba
bukdácsol, a pénzügyi rendszer recseg-ropog, miközben a
rendszert működtető erők éppen a válság fenntartásától várják
a hatalommegtartás biztosítékát.
A Nyugat politikai
vezetői és elsősorban Merkel kissé tanácstalanok. A Földközi-tenger
térségének befektetői felvásárlása akadozik, a görögök
valahogy nem akarják megérteni, hogy tulajdonaikat, lényegében
az egész országot át kell adni a befektetőknek. A spanyolok
sem akarják hagyni, hogy kisemmizzék őket. A fiskális politika
eluralkodása, a megszorítások programja megbukott.
Egy kis állam Európa
szélén már két évvel ezelőtt meghirdette a szakítást a
megszorítások programjával és a pénzügyi rendszer legnagyobb
elvonóit, a magánnyugdíjpénztárakat, a biztosítókat és a
bankokat is bevonta a költségek finanszírozásába. Orbán
Viktor minden volt, csak rendes ember nem. Most kiderült, hogy
igaza van, hogy két év hazai politikai és sajtóőrjöngés után,
most hétvégén a G8-ak vezetői Camp Davidben, az elnöki nyaralóban
belátták: ez így nem megy tovább. Változtatni kell. Nyilván
nem csaptak az asztalra, hogy Te, Angela, ennek a Viktornak csak
igaza lett, de a megbeszélések konklúziója végeredményben
ez. Pénzt kell adni, vagy kevesebbet kell elvonni a gazdaságtól.
Chicagóban, a
NATO értekezletén, két nappal később aztán Obama szívélyesen
üdvözölte Orbánt, és az a vállon veregetés – még ha Obamának
nem is ez volt a szándéka – szimbolikus.
Fellegi lecserélése
ugyan sérthet bizonyos amerikai érdekeket, de Balog Zoltán
miniszteri kinevezése ellensúlyozhatja a Fellegi távozásával
keletkező bizalmi űrt. Fellegi posztját Varga Mihály vette át,
ami minden szempontból jó döntés.
A kínai egymilliárd
eurós kerettel, illetve az IMF-megállapodás egyre valószínűbb
sikerével a miniszterelnök stabilizálta az ország helyzetét.
A Gyurcsányék teremtette és az őrjöngés fenntartotta
hatalmas mínuszból lényegében eljutottunk a nullpontra. Innét
indulhat az építkezés. Most, a gazdaságpolitika és ezen
keresztül maga Orbán hatalmas, szinte megoldhatatlan dilemmával
áll szemben. Mit lehet kezdeni a gazdasággal? Hogyan, milyen módon
lehet csökkenteni az elvonást, de stabilizálni az államháztartást?
Az egyetlen út látszólag
az adórendszeren keresztül vezet. Fejlődő gazdaságot,
komolyan vehető növekedést, valódi termelést a béreket
terhelő 50 százalékos elvonás mellett nem lehet létrehozni.
Erre rakódik a 27 százalékos forgalmi adó, ami tulajdonképpen
azt jelenti, hogy a bruttó fizetés 40 százalékának értékében
költhetünk. Ez elvileg azt eredményezné, hogy az államnak
hatalmas bevételei vannak, csakhogy 60 százalékért nagyon bőségesen
megéri adót csalni. Ennek megfelelően a szürke és
feketegazdaság mértéke hatalmas, egyes becslések szerint
meghaladja a teljes GDP-t. Az adórendszer gyökeres átalakítása
egyelőre várat magára, mégpedig részben érthető okokból, részben
bizonyos tehetetlenségből.
Az érthető okok
közül a legfontosabb, hogy akárhogy is, de létezik egyfajta költségvetési
egyensúly, ami mégiscsak a működő – ha rosszul is, de működő
– adórendszerre épül. Ha ehhez radikálisan hozzányúlnak,
akkor lényegében kiszámíthatatlan, hogy mi történik. A közgazdaságtannak
nevezett valami ebben semmiféle segítségére sincs a döntéshozóknak.
Valószínűsíteni persze lehet a következményeket, de mi van,
ha mégsem úgy, mégsem az és mégsem akkor történik. A másik
érthető probléma az apparátus, az ún. szakemberek kérdése.
Hogyan lehet megértetni, elfogadtatni velük, hogy amit 20 éve
csinálnak, az baromság? Hogyan lehet letörni a részben
egzisztenciaféltésből, részben hülyeségből, részben meggyőződésből
adódó ellenállást? A harmadik a politikai következmények
kockázata. Egy ennél sokkal kevésbé radikális változtatás,
a pénzügyi rendszer bevonása a költségek fizetésébe micsoda
ellenállásba, micsoda politikai cirkuszba torkollott. Lehet,
hogy az adórendszer radikális átalakítása hosszútávon
sikerrel kecsegtet, de egy ilyen súlyú, rövid távú estleges
politikai hiba akár a 2014-es választásba is kerülhet. Akkor
viszont a hosszú távú program is veszendőbe megy.
Emellett természetesen
a tehetetlenség is megjelenik, a gazdasági elképzelések formába
öntése, végrehajtása akadozik. A minisztériumok apparátusai,
a hivatalok, az intézkedéseket formába öntő jogászok nem is
teljesen értik az új rendszert, hiszen egy egészen más struktúrában
szocializálódtak. Ráadásul az egyéb változások olyan mélységűek,
hogy az apparátus, ideértve a Fidesz apparátusát is, a végletekig
van terhelve. Az országgyűlés folyosóin karikás szemű,
agyonterhelt fideszes képviselőkkel találkozhatunk.
Ezekkel szemben áll
a sürgető igény a változásra. Nincs is értelme végigmennünk
a változtatás szükségességének indokain, mert azokat talán
mindannyian ismerjük. A kockázat nagy. Talán érdemes megvárni
a következő ciklust, talán akkor már késő lesz.
Innen, lentről úgy
tűnik, késő lesz.
|