vissza a főoldalra

 

 

 2012.06.08. 

Impresszió a szőlőhegyen

Szétlopták az ország kerámia üzemeinek nagy részét

Biai Simon István keramikus, festő 1947-ben született Bián. 1970-től kisiparosként dolgozott, mint keramikus. 1983 óta szabad szellemi foglalkozású. A gimnáziumban dr. Domonkos Imre művészettörténész, festőművész és Nagy Nándor festőművész tanítványa volt. Utána járt Zilahi György, és Demjén Attila szakköreibe is rajzot, festészetet tanulni. A kerámiával 1967-ben ismerkedett meg Richter Jenő műhelyében, ahol 1970-ig az agyag készítéstől, a kemence építésén át, a különféle formázási, gyártási eljárásokat, a gipszforma készítést, a mázazást, az égetés alapjait elsajátíthatta. 1970-től önálló műhelyben dolgozik. Kezdetben agyagból virágcserepet, virágtálakat készített, majd 1980-tól a KŐPORC félporcelán masszájából edényeket és hotel porcelánt a budapesti, nemzetközi szállodaláncok megrendeléseire. 1984-től a Képcsarnok galériái számára is gyártott tárgyakat, és teás- valamint kávéskészleteket. Közben kikísérletezett különféle hazai alapanyagokból magastüzű technológiákhoz alkalmazható masszákat és mázakat, amelyeket saját műhelyében tud előállítani. Így készített egyedi igényeknek megfelelően padlóburkolatokat, radiátor burkolatokat, térplasztikát, szobrokat, kandallókat és porcelánképeket.

Az 1990-es évektől rendszeresen fest képeket is, főleg olajfestékkel, de színes kerámia lapokat is készít. Az 1998-as portugáliai utazása inspirálóan hatott festészetére.

2004-ben rendezett először kiállítást a portugál témájú képeiből Budapesten, amit a Portugál Nagykövetség kitüntető figyelemben részesített.

Művek köztéren és középületekben : A Magyar Mesterszakácsok Olimpiai Csapatának edényei, Frankfurt (1984), Kismaros, Boldogasszony Háza, Kálvária (lépőkövek) (1985), Három stáció a Budakeszi Kálváriára (1992-95), Huszonöt éves a Levelező Tagozat. A Pázmány Péter Katolikus Egyetem számára emlékplakett (2003), Szent Flórián fülke dombormű Budajenő (2009), a gyermelyi kálvária hét stációképének pótlása (2011), Keresztút a portugáliai Lafoes-i ciszterci monostor számára (2011).

Fontosabb munkák : A Hotel Intercontinental számára tálaló edények kőagyagból (1985-86). A Budapest HYATT Szálló részére asztali szerviz edényzet, teáskannák és csészék, hidegtálak, fagylalt paletta félporcelánból (1989), Bemutató a hotelporcelánjaimból a Hotel Flamencoban (1990), Fekete kristálymázas porcelán hidegtálak a Hotel Kempinsky számára (1991), A Budapest Hilton, a margitszigeti Thermál és a Hotel Gellért számára a mesterszakácsok igényei szerinti speciális edények félporcelánból (1990-2004.).

2007-ben a Budakeszi Kultúra Alapítvány Lakóhelyünk értékei c. pályázatának első helyezését érte el festmény kategóriában.

Kiállított már Torbágyon, Budakeszin, Tatán, Nagykovácsiban, Budapesten, Bécsben, Biatorbágyon, Pomázon, Székesfehérváron, Móron, Pátyon,Gyermelyen, Portóban.

Luis Carlos Amaral, Phd, a portói tudományegyetem történész professzora szerint : „Simon István festményeiről a szabadság sugárzik át mindazokra, akik először tekintenek rá. Ösztönöm azt súgja, hogy mindez a művész súlyos személyiségének a lenyomata, aki mivel a Nagy Hitű Emberek közül való, nem is lehet más, mint szabad. Ez a megközelítési mód, Simon István művészetének ez az önkényes értelmezési kísérlete semmi esetre sem teljes, és minden bizonnyal értőbb értelmezésért kiált. Mégis, azt hiszem megkerülhetetlen kiindulási pont. A belső szabadságából eredő művei arra hívogatnak és tanítanak ugyanis, hogy kérdezzünk csak rá a természetre, hogy - már ami belőle még körülöttünk megmaradt -, merre visznek a természetesség ösvényei, amelyeket újra és újra fel kell fedeznünk önmagunk számára. Ilyen értelemben Simon István festményei egymással szoros együttest alkotva egyfajta nyomolvasást és egymás utáni tájfeltáró lépéseket kívánnak tőlünk. Ezzel az azonos módon és lelkileg konfigurált térben az intimitás nagyobb foka és az aktív megfigyelés tágabb tere nyílik az érezhetően egy fejlődési vonalba tartó esztétikai élvezet számára az ösztönös szemlélődő előtt. A színek választása és keveredése, az arányok és az irányok léptéke, a témaválasztás hangsúlyai, amihez szolgaként szegődött a kifinomult technikai tudás, mind-mind arra ösztönöznek, hogy végigjárjuk az elmélyült utat, amelyet a művész járt be előttünk már.”

 Úgy emlékeztek vissza a cselédsorsra, mint a földi paradicsomra

 Azt olvasom önről, és életrajzából is azt szűröm le, hogy nem tartozik a megalkuvók sorába. Így aztán nem lehet könnyű érvényesülnie.

 –Valóban. Eredetileg festőnek készültem, de abból nem lehetett megélni és így lettem keramikus. Szerencsés véletlenek irányítottak a kerámiázás felé, amellyel akkor egzisztenciát tudtam teremteni.

 Kik voltak felmenői?

 –A „biai” nem nemesi név, hiszen őseim mindkét ágon cselédek voltak egy Bia környéki pusztában. Apu kovácsmester lett, amitől, mint iparos, már szinte „arisztokratának” számított a mezőgazdasági munkások között. Nagyon érdekes dolog, hogy anyukám és nagymamám is úgy emlékezett vissza a cselédsorsra, mint a földi paradicsomra. Fényképeken láttam, milyen szép ruhákat hordtak. Naponta bejártak a kb. 8 km-re lévő torbágyi iskolába, és kitűnő tanulók voltak. Úgy érezték, jobb sorsuk volt 1945 előtt, mint utána, mikor kiszolgáltatottá váltak. Anyai nagyapám pl. parádés kocsis volt.

 Kiket tart szellemi mestereknek, példaképeinek?

 Szellemi családom az a szellemi közösség, amelyikben a szép művelése, az Istendicsőités tudatosan, vagy öntudatlanul jelen van. Szellemi fölmenőim: a festészetben Giotto, Ferenczy Károly, van Gogh, C. Monet, Cezanne, Csontváry, Amrita Sher Gil. Kerámiában Zsolnay Vilmos. A többi műfaj angyalait fölsorolni itt nincs hely. A körém örök hazát építőket viszont igen: dr Kránitz Mihály egyetemi tanár, Száraz László móri és Bohn István törökbálinti plébános, akik Jézus Krisztus szeretetét, barátságát és a hitemet őrzik. Általuk ismertem meg az egyház tanítását, amely szerint a művészi alkotás istenbizonyíték.

E helyt adok hálát Istennek dr. Windisch Istvánért, a Mikes kiadó igazgatójáért, amiért kiadta a rólam szóló könyvet.

Művészet és világnézet, művészetfilozófia, művészettörténelem felfogásomat Fülep Lajos alakította, akiről először általános iskolai magyar tanárnőm férjétől hallottam 1961-ben. Ő javasolta: Ha meg akarom ismerni a magyar művészet történetét, akkor keressem Fülep Lajos könyvét. Fülep tanár úr utolsó előadásán ezt mondta: „ És mindez, amiről itt szó volt, semmi ahhoz képest, amit most hallani fognak.” – és ez a nagyon idős, tekintélyt parancsoló ember öreges, szép hangon elénekelte a Kis kece lányom – at.” Mindez azt jelenti, hogy nem szabad külön választani a népművészetet a magasabbnak mondott művészettől.

Vasbányai Ferenc József Aranykatedra emlékéremmel, és a Magyar Köztársaság Ezüst Érdemkeresztjével kitüntetett magyar, történelem szakos tanárt, művészettörténészt, volt József Attila Gimnáziumbeli tanáromat ,aki több kiállításomat megnyitotta, tartom az  „élő Fülep Lajosnak”. Ezt azért merem kijelenteni, mert ő most olyan jelentős személyiség, mint a maga korában Fülep Lajos volt. Sok művészt, alkotót összetart, és nagyon örülök, hogy beletartozom ebbe a közösségbe. A legínségesebb időkben is ez a szellemi erő tartotta meg az embert és segítette át a hétköznapok nyomorán olyan fokon, ahogy a népművészet, a népdalok, népmesék a régi korokban. Bizonyára többen vitába szállnak velem, de én nem csak a paraszti művészetet tartom népművészetnek, hanem aföld alatti”, a kontraszelekció áldozatainak műveit is, akik a népi és nemzeti gyökérből nőttek. Generációk óta azt tanítják, hogy szégyelljük a múltunkat, azt, hogy magyarok vagyunk. Mindez kihatott rám is. Kamaszként maradinak tartottam nagyszüleimet, bútoraikat. Ezért is vettem meg az első keresetemből, hitelre a semmitmondó Varia-bútort. Ma már sajnos jóval erősebb az a hatalom, ami azt diktálja, hogy nézzük le elődeink életmódját. Holott amit „magasművészetnek”, vagy tudománynak nevezünk, az semmivel sem különb a népművészetnél, sőt nem áll meg önállóan, hanem együtt él a közösségi, a népi alkotásokkal.

 A gyakorlatban pedig ott voltak az iskolai tanárok.  

–A gimnázium első osztályában Nagy Nándor tanított minket rajzra. Ő még a régi Villányi úti Szent Imre Gimnáziumban is tanított. Tehát azt a szellemiséget hozta magával. Dr. Domonkos Imre rajtanár, művészettörténész, festőművész is nagy hatással volt rám. Gimnáziumi tanulmányaim után jártam Zilahi György, és Demjén Attila szakköreibe is rajzot, festészetet tanulni.

 Még nyolcadikos volt, mikor megrendezte az első kiállítását. A többiek nem tartották csodabogárnak?

 –Nem, de azt nagyon élveztem, amikor megtekintették és megcsodálták műveimet. Két osztálytermet nyitottunk ki, és a falakon ott lógtak a festményeim. Arra is emlékszem, hogy még a skopjei földrengésről is festettem. Több tájkép is szerepelt a kiállításon. A technikát pedig akvarellek, száraz akvarellek, és temperák jellemezték. Ma már főleg olajjal festek. Autodidakta módon tanultam meg festeni, mert bár Domonkos Imre bácsi irányított engem, mégis rám hagyta, miként fogok hozzá egy képhez. Ő főleg a korrigálásnál magyarázott.

 Sikerült budakeszi nyersanyagokból magastüzű, szép, és használható mázakat őrölnöm

 Hogyhogy nem képzőművészeti szakközépiskolába járt?

 –Akkoriban Torbágyon nem tudták, hogy a képzőművészetibe sokkal korábban kell beadni a jelentkezési lapot, mint egyéb helyekre. A festészetet kamasz koromban abba is hagytam Csernus Tibor miatt, akit akkor a legnagyobbnak tartottam. Úgy éreztem, ha nem lehetek a világ legnagyobb festője, felesleges nekem ezzel bajlódnom.

 A kerámiával mikor ismerkedett meg?

 –Szülőfalumban a csákvári és a tatai fazekasok cserepeit használták hajdanában. Gyerekkoromban már csak a konyhák díszei. 18-19 éves koromig viszont nem is tudtam, hogy az agyagot a vályogvetésen kívül másra is fel lehet használni. Egyszer agyagból, ill. sárból festettem képet egy esős napon, s mindez gyönyörű faktúrát eredményezett. Annak külön örülök, hogy Richter Jenő műhelyeiben tanulhattam ki a szakma alapvető gyakorlatát - az agyagkészítéstől a kemenceépítés, a gipszelés, a mintakészítés, a formázás, mázazás, égetés komplexicitását. Richter Jenő nem csak mesterem volt, hanem segített elindulni az önállóság útján azzal, hogy átadta nekem a piacát és a formáit. Tehát szabályosan örököltem a megrendelőit. Az is ritkaság, ha valaki kis műhelyben magastüzű technikával dolgozik. Ezen a hőfokon a sima agyag mázként viselkedik a porcelánon. Büszke vagyok arra, hogy sikerült csupán budakeszi nyersanyagokból magastüzű, szép, és használható mázakat őrölnöm. Szakmai ideálom pedig Zsolnay Vilmos a pécsi „fazekas”, akinek szinte érzéki kapcsolata volt az anyaggal.

 Ott a féreg, a csótány, aki meg akar minket érinteni a piros szegfűvel

 Hogyan, s mikor került kapcsolatba a portugál kultúrával?

 – Amikor 1994-ben az ország visszaválasztotta egykori hóhérait, úgy döntöttünk feleségemmel, hogy mi még egyszer nem fogunk kommunista uralomban élni. Ezért aztán „disszidálunk”. Mivel a burgenlandi, pillanatok alatt végbeviendő letelepedésünket a család „megvétózta”, mindenkép a mediterráneumra akartunk menni. Egyenletes klímája miatt, s, mert télen is 13 fok az átlaghőmérséklet, ami miatt sok európai keramikus telepedett már le ott, Portugáliát választottuk emigrációnk helyéül, s mindketten négy évet tanultunk magánúton az ELTE portugál tanszékén dr. Rákóczi Istvántól. 1998 tavaszán mentem ki megnézni, hogyan is lehet ott boldogulni. Mire visszajöttem, megalakult az első Orbán-kormány. Tehát maradtunk. Aztán, ami utána jött, maga a pokol. De addigra már unokáink is születtek, s ezért maradtunk. Portugáliáról sokat festettem. A paratölgyek látványa nyűgözött le. Tíz évente a törzsekről lenyúzzák a kérget. Az a parafa. S a törzs, amíg el nem kezd hámosodni, addig feketén nedvedző. Először csak a szépségéért festettem. Majd Portugália szimbólumaként. Fél éve már egyetemes jelentésű: A nép, a népek, a szegények megtestesítője. Akiket kizsákmányolnak, akiket nyúznak. A kiszolgáltatottak. Akik mégis kibírják. Honnan kapnak hozzá erőt? Hát Jézus Krisztus nem ugyanez? Honnan kapta hozzá az erőt, amikor kínozták őt a római katonák? Ahonnan a szegények. Ahonnan a paratölgy. Istentől. Eléfestettem a térdelő bárányt. Azután átalakult az Éden fájává. József Attila születésnapjának századik évfordulóján megnyitott kiállításom szülte ezt a gondolatot. József Attila egyenlő Ádám. Éva, egy örök Éva az örök élet vizét kínálja neki. Középen a fa. A tudás fája, a szenvedés fája. Ami a keresztfa. Nos itt Éva nem a csábító, hanem megmentővé nemesedett. És ott a féreg, a csótány, aki meg akar minket mérgezni a piros szegfűvel. Természetesen nem véletlen ez a szimbólum sem. József Attila több festményemen szerepel, legutóbb a 2005-ös „S mégis, magyarnak számkivetve” címűben. 2009- ben ismét kiutaztam. Három hónap alatt a Douro völgyétől Algarvéig oda- vissza utazva sok képet festettem. Decemberben kiállításom volt Portóban.

 Hívő embernek ismerem. 2008-ben kezdődött a gyermelyi kálváriához kapcsolódó munkája.

 –Ez a kálvária 2010-ben volt száz éves, és az eredeti terv szerint teljesen fel akarták újítani. Ez csak idénre sikerült. Ami még menthető volt a 100 éves, gipszből készült domborművekből, azokat restauráltam. Amelyek meg már menthetetlenek voltak, kerámiából pótoltam.

 Most mégis fest, és nem kerámiázik.

 –Az ok: a rendszerváltás után a kerámiából nem lehetett megélni. Szétlopták az ország kerámia üzemeinek nagy részét. Megszűnt az alapanyaggyártás. Éppen ezért visszatértem a festészethez. S mit ad Isten! Még megélhetést is biztosított. S az ecset, a festék még mindig olcsóbb volt, mint a kerámia alapanyagok, és szeretek a természetben dolgozni. 2001-ben volt Amrita Ser Gilnek, a magyar származású indiai festőművésznek kiállítása az Ernst Múzeumban. Hazánkban életművét kevésbé ismerik, de Indiában a XX. század egyik legnagyobb modern festőjeként tartják számon, aki megújította az indiai nemzeti festészetet is. Olyan erővel hatottak rám a képei, hogy újjá születtem. Egyszerűen megihletett. Megerősítette, hitelesítette a bennem szunnyadó lehetőségeket. Felnőttként rájöttem arra, hogy nem a világ legjobb festőjének kell lennem, hanem megtalálni, s teljesíteni, amit Isten gondolt ki számomra.

 Megrendelésre is készít képeket?

 –Beszéljünk inkább múlt időben. Főleg portrékat festettem, de a szőlőművelés szakaszait, módozatait ábrázoló festményekre is volt megrendelésem. .

 Hogyan készülnek tájképei? „Lefotózza azokat” agyába, vagy a helyszínen?  

–Csakis a helyszínen festek a fényhatás miatt. Szükségem van a látvány érzéki hatására. A táj tanít festeni. Kimegyek Budajenőre, Perbálra, vagy elutazok Csopakra, Györökre, Káptalantótiba a Tóti hegy alá. Rokoni segítséggel sikerült egy műterem autót vásárolni, amelyikben lakni is tudok. (Ezzel zarándokoltam 2009-ben Portugáliába.) Mindez megkönnyíti a helyszíni munkát. Annyira a fényt festem, hogy sok esetben nem is komponálok, hanem a sugárzást és a felületet akarom festeni. Később rájöttem: a sugárzás erejének fokozása érdekében mégis csak kell kompozíciót szerkeszteni.  

Rávezénylem az örökkévalóságot a képre

 Egyik festményének címe: Érett szürkebarát.

 –Érdekes, hogy a szürkebarát abban az évben úgy beért, hogy a mustja 26-28 fokos lett, amiből házilag nem lehet jó bort erjeszteni. Viszont a fürtök színe ettől különlegessé vált. Azt tartottam fontosnak, hogy a lomb mozgását, a fényjátékokat ábrázoljam. Középen pedig a kordon oszlopra felfutó szőlőtőke, ami feszületet mintáz. Minderre évek során jöttem rá, mikor ezt a témát többször is lefestettem. A háttérben pedig ott van a budajenői Árpád-kori kápolna. Szintén szőlős-téma a Szürkebarát kordon, a Bakator és saszla, a Csobánc, a Budajenői szőlők novemberben, és a Vénhegyi szőlők. A naturális szőlő, évek után transzcendens tartalmat kapott. Az ember festés közben is, és utána is párbeszédet folytat a képpel. Nézem a képeimet, és azok ihletet adnak, hogy miként is lehet túlhaladni azokat. A mozgó ágak „szárnyakká alakultak” át, és így jöttek létre a „szőlőangyalok”, vagy „kordonangyalok”, akik egyes képeken lelátogatnak sógorom pincéjébe is. Ezek a művek sosem úgy születnek, hogy azon töröm a fejem, miként csináljak valami megdöbbentőt. Isten ott van a szőlőben is, és ha őt nem, akkor a hírvivőit, az angyalokat ábrázolhatjuk. Az „Eucharisztia” képen már ott van az oltár-asztal, s rajta serlegben a bor, és mellette a kenyér. Egy szakrális, a természet által nyújtott csodáról van szó. A transzcendens témájú képekből szeretnék egységes, önálló kiállítást rendezni.

 Budajenőn kívül nem fest más hazai tájat?

 –Dehogynem! A biai Nyakas-kőről több képet festettem. Az egyik a Biatorbágy és Vidéke Takarékszövetkezet fogadóterét díszíti. A torbágyi Vashidat is – amelyiktől hét házzal odébb laktunk 12 éves koromig – szintén néhányszor felnőttként is megfestettem. Már említettem a Balaton felvidéket. A Tanú hegyeket. A világ legszebb tája az. Ami megigéz, az a hegy, a szőlő, a tó, a tenger, vagy a folyó. Az pedig csodálatos, amikor a nagy forróság miatt egyberagyog a táj és az ég. S az ecsettel hadonászva rávezénylem az örökkévalóságot a képre.

 

Medveczky Attila