2012.06.08.
Könyvbemutató
A hit és a zene szétválaszthatatlan
Medveczky Ádám
Kossuth-díjas karmester és Simon Erika újságíró dedikálja
az És mégis megszólal a pálca című portrékönyvet június
9-én (szombat) 16-17 óra között a Vörösmarty-téren a
Kairosz Kiadó sátránál.
„A nemzeti érzést
bennem 1956 váltotta ki. A szüleim, és a nevelőapám is
nemzeti érzelműek voltak, de ez még önmagában nem lett volna
elég. 1956 lázas áhítata kellett hozzá. A sportnak is nagy
hatása volt rám. A „hajrá magyarok” és az, hogy akkor mi
sport- és zenei nagyhatalom voltunk, mindig is büszkeséggel töltött
el. Egy olimpia, egy válogatott mérkőzés, egy atlétikai
viadal a stadionban nagy jelentőségű, de más volt a
forradalom! 1961-ben – iszonyú elgondolni –, miközben én
ifjan jártam a világot, még mindig végeztek ki ötvenhatosokat.
Láttam a névsort az Andrássy úton… akkor úgy éreztem, hogy
nekem is állást kell foglalnom, és én ennek a lehetőségét a
MIÉP-ben találtam meg, amely radikálisan és szépítés nélkül
állást foglalt. Amikor a Magyar Igazság és Élet Pártja bekerült
a parlamentbe, a pénz egy részét arra fordította, hogy létrehozza
a Bocskai Szabadegyetemet. Ez abból állt, hogy akik különböző
helyeken tanítottak, legyenek közgazdászok vagy jogászok, tudósok,
nyelvészek, járták az országot, ismeretet terjesztve. Én például
a magyar zenéről és a magyar zene összefüggéseiről
tartottam előadást, egészen 2002 teléig, egyéb munkáim, az
operaházi tevékenység mellett.”
Az
Operaház Székely Bertalan termében rendezett könyvbemutatón
Ókovács Szilveszter kormánybiztos a múltba visszapillantva
elmondta: amikor tavaly ősszel Medveczky Ádámot a Magyar Állami
Operaház örökös tagját köszöntötték hetvenedik születésnapja
alkalmából, neki még sejtelme sem lehetett arról, hogy könyv
készül a karmesterről. Természetesnek tartotta, hogy a könyv
bemutatójára ugyanott kerüljön sor, ahol a megható, de
ugyanakkor vidám hangulatú szülinapi köszöntést tartották.
Mivel Ókovács Szilveszter szerint a meghatottság és vidámság
egyszerre jellemzi Medveczky Ádám természetét, a most
bemutatott kötettől is azt várja, hogy ezt híven tükrözve még
közelebb kerülnek az olvasók a karmesterhez. Viszszatekintésében
személyes emlékeit felidézve kiemelte a karmester kivételes türelmét
és szeretetét, melyet valaha tanítványaként volt alkalma
megtapasztalni. A kötet megszületését nemcsak emiatt várta kíváncsisággal,
hanem amiatt is, hogy a portré alanya közismerten nem bőbeszédű,
ám mondanivalója mindig lényegre törő és kellőképpen mély.
A
kormánybiztos szavainak alátámasztásául elég beleolvasni a
Kairosz Kiadó Miért hiszek? sorozatában megjelent könyv fülszövegébe:
„Talán érdemes megismételni: a hit és a zene – legalábbis
számomra – valahogy szétválaszthatatlan. Érintettem már,
ahogy színre lépett az emberiség, a hitét is zenével fejezte
ki. Nem lehet másként a hálaadás, érezték rögtön: olyan
valaki uralkodik fölöttünk, akihez mi kevesek vagyunk, és őt
dallal kell dicsérni.”
Medveczky
Ádám Simon Erika kérdéseire válaszlova vall életéről, pályafutásáról,
melyben a zenének és a sportnak gyermekkora óta meghatározó
szerep jutott. Kisgyermek kora az Operaházban telt el.
„Édesanyám,
Érsek Mária ott dolgozott. A háború után özvegyen maradt, édesapámat
elhurcolták, meghalt, a »malenkij robot« áldozata lett. Még
csak három és fél éves voltam, amikor apámat elvesztettem.
Mintha filmtöredék volna az emlék, szinte magam előtt látom:
a behavazott udvaron ott áll apám a maga komolyságával, aztán
lehajol, felém dob finoman egy kis hógolyót és nevet. A másik
jelenet kicsit zordabb, valamiért bőgtem, jött felém, hogy
hagyjam abba a hisztériát. Amikor édesanyám zongorázott, próbált
az Operában, akkor nem volt még gyermekmegőrző vagy óvoda, én
valamelyik sarokban vagy páholyban üldögéltem. Egyszer a
folyosón találkoztam egy hórihorgas emberrel: megsimogatott.
Otto Klemperer, a világhírű karmester volt...”
Gyerekkorában
nagyon sok időt töltött az Operában, ott nőt fel. Mondhatni
„az anyatejjel együtt szívta magába” az operai tagságot, különösen,
amikor egy rendkívül jó nevelőapára tett szert. Katona Lajos
nélkülözhetetlen epizódszerepek sokaságát énekelte, sokszor
látta és hallgatta őt a Varázsfuvolában, a Denevérben vagy a
Toscában.
Medveczky
Ádám ütőhangszeres muzsikusként kezdte zenei pályáját,
majd egy évtized múltán már karmesteri pálcával a kezében láthatta
őt a közönség. Ferencsik Jánost ma is példaképének és
mesterének tekinti.
„Úgy
tanultam tőle, hogy ő nem tudott róla. A próbáit figyeltem, a
gesztusrendszerét, nem is tudatosan, csak rám ragadt, mint esőben
a vízcsepp, minden, amit csinált. Mondják régi kollégák,
meglátszik, hogy kivel dolgoztam legtöbbet, a vezénylésemben
egy-két Ferencsik-mozdulat, -gesztus visszaköszön.”
Medveczky
Ádám eddig hetven különböző operát, illetve balettet vezényelt.
Kilenc éven át volt az Állami Hangversenyzenekar üstdobos művésze,
majd az Operaház vezénylő korrepetitora. A Magyar Televízió
nemzetközi karmesterversenyének második díját 1974-ben nyerte
el. Bartók Béla–Pásztory Ditta-díjas karmester, a Liszt
Ferenc Zeneművészeti Egyetem tanára.
Az
a véleménye, hogy az Operaház nem működhet állandó társulat
nélkül.
„Számomra
egyértelmű, hogy a társulatrendszer az igazi. Egy nemzeti
operaház társulat nélkül nem létezik. Erkel Ferenc azért küzdött,
hogy legyen magyar operajátszás, legyen magyar opera, és az
bizonyos énekesgárdával, rendezővel, karmesterrel, díszlet-
és jelmeztervezővel alkotó együttes legyen. Az énekkar és a
zenekar állandó léte elég természetes dolog. A társulatrendszernek
a híve vagyok, nyilván szükség van egy-egy világhírű énekes
meghívására, mert az friss vért hoz a helyi művészeti életbe,
és a közönség kíváncsi a nagy sztárokra. Amikor én fiatal
voltam, akkor is jöttek, nem is ritkán egymás után: Giuseppe
di Stefano, Mario Del Monaco, Renata Scotto... A stagione-rendszer,
még ha vonzó is, szakmai Bábel tornya: nincs profilja a színháznak.
Az összetoborzott és hírneves szereplőgárda talán megoldás
a nagy fesztiválok szervezésében, vagy egy-egy választott
darab körbeutaztatásával szerte a világon, de a magyar operának
társulatra van szüksége, mert így működőképes. A nemzeti
operajátszáshoz, amelyet Erkel alapított, ragaszkodom.”
Medveczky
Ádám hitét az esendő emberéhez hasonlítja, aki ezáltal
veszi fel a harcot hibái ellen. Egy tőről fakadónak tartja az
emberséget és a hitet.
„Hinni
jó. Őszintén szánom azokat, akik ennek nem részesei, csak azt
nem szeretem, amikor valakik a tagadásukkal hivalkodnak, és gúnyolódó
megjegyzéseket tesznek a hívőre. Tagadásukkal vagy betegségükkel
kívánnak feltűnni, célzok itt a meleg-felvonulásra... Van létünkben
sok szerencsétlenség, tragédiáinkban gyakran vétlenek vagyunk
– nem tudok erre mit mondani. De az, hogy azokkal kérkedjünk,
és ezzel megbotránkoztassuk a környezetünket, különösen a
vallásos világot, az igenis bosszantó. A nyilvánosság nem
igazolhatja a bűn, a rossz provokációját.”
A
karmester szerint a hit gyakorlása fontosabb, mint maga a hit, s
ennek nem a szavak szintjén kell megnyilvánulnia. Alapvető kérdés
a rossz elviselésének mikéntje.
„Erre
csak az élet mutat példát, és konfliktusok megválaszolására
csak átéléssel és megéléssel lehet választ adni. Akkor derül
ki, hogy az ember a hitét az életben hogyan tudja hasznosítani.
Igaz az a mondás: Vizet prédikál, bort iszik, sok olyan ember
van, aki kívülről úgy látszik, szent életet él, vagy külsőleg
szent életet él, ugyanakkor rendkívül gonosz és áskálódó
valaki. Az élet, és az irodalom is tele van ilyen figurákkal,
az igazi hitnek nem a könyvekben, nem a szavakban, hanem az életben,
a viselkedésben van meg az ereje.”
A
Simon Erika kérdéseire válaszoló Medveczky Ádám gondolatait
olvasva nemcsak a karmestert ismerjük meg jobban, hanem példaképet
is találunk magunknak mindennapos küzdelmeinkhez.
„Az
emberekkel való kapcsolat nem abból áll, hogy én most
meghajolok az ő akarata előtt vagy elfogadom a véleményét
mindenben, hanem van egy mód (a hit is pont ilyen), hogy valamiképp
az ember rááll egy sugárral, megfelelő hullámhosszra, és az
fogva tartja őt, amikor valakivel beszél. Ezek azok a bonyolult
dolgok, amiket szavakkal nagyon nehéz megközelíteni. Ugyanúgy,
mint a zene esetében, keveset segít a szó.”
Simon
Erika és Medveczky Ádám az Ünnepi Könyvhéten a Kairosz Kiadó
pavilonjánál dedikálja az És mégis megszólal a pálca című
könyvet.
Borbély László
|