2012.06.08.
A magiszter elmélkedései
A közelmúltban
jelent meg az esztergomi ferences gimnázium kiadásában Barsi
Balázs és Keppel Márton közös könyve a Szombat
esti elmélkedések. Aki volt valaha frankás diák, tehát az
esztergomi ferencesekhez járt, tudhatja, hogy mikor is került
sor ezekre az elmélkedésekre. E sorok szerzője 1988 és 1992 közt
koptatta a ferences gimnázium padjait, és abban az isteni
kegyelemben volt része, hogy a noviciusok akkori magisztere, páter
Barsi Balázs tartotta számára első osztályban a hittant. Ezek
a hittan órák örökre az emlékezetünkbe vésődtek. A 20. érettségi
találkozó előtt azon gondolkozom, hogy mi is volt ebben az intézményben
a különleges. Legalábbis akkor. Kiemelendő, hogy nem volt
zseniképző, hanem neveltek. És én a nevelésre teszem a hangsúlyt.
Hiszen a tudás maga, érzelmi intelligencia nélkül tán még
veszélyesebb is a tudatlanságnál. Az is sokat elárul az iskoláról,
hogy bizony kamasz fiúként szégyelltem magam, mikor rossz
jegyet kaptam, és nem az adott pedagógus felmenőjére
gondoltam…1988-ban még igen kevés katolikus gimnázium volt az
országban, illetve lett volna több is, de nem engedélyezték a
pártállamban. Esztergomot pedig kifejezetten büntették, erre
egy példa, külön kellett megrendelni a távolsági beszélgetésekhez
a vonalat. Míg Dorogról telefonálhatott szabadon az ember, ezt
nem tehette meg az érseki városban. Szombaton, a hosszú kimenő
után a templomban a szentgyónási alkalom előtt egy szerzetes
elmélkedéseit hallhattuk. Nem csak Barsi atyáét. A könyvben
szereplő elmélkedések az 1983/84-es tanév „termései.” Az
elmélkedések mellett pedig ott vannak Giotto Assisiben készült
Szent Ferenc-sorozatának képei, Keppel Márton művészettörténész
elemzéseivel kísérve. A képek nem kapcsolódnak szorosan az
elmélkedések tartalmához, de mégsem mondhatjuk, hogy csupán
dekorációk és helykitöltők. Barsi atya elmélkedései egyaránt
ajánlhatók diákoknak, felnőtteknek és bizony pedagógusoknak
is. Az utóbbira engedjenek meg egy példát idéznem a könyv 71.
oldaláról: „Szülői látogatás
alkalmával egy olyan fiúnak a szülei jöttek hozzám, akiről
semmi jót nem tudtam mondani. Láttam azonban, hogy milyen
szeretettel csókolja meg édesanyja ezt a nem tanuló, lusta és
tehetségtelen gyereket, és hogy öleli át édesapja meg kisöccse.
Az emelet ablakából láttam mindezt. Mélységesen meghatott. Szégyelltem
is magamat. Azért nem találok benne semmi jót, mert sok lustasága
miatt tulajdonképpen nem szeretem. A nem szeretem másik neve a
ki nem állhatom. Aztán hirtelen eszembe jutott, hogy ezt a fiút
mindenki szereti az osztályban, mert vidámságot, jó hangulatot
teremt. Lényegében az igen színes fantáziájával állandó
programot ad az osztálynak még a holt szezonok idején is. Ezt
dicsértem meg benne, és azt is, hogy végre kettesre felelt nálam.
Az a kettes igen erős, igazi kettes volt. Kisütött a nap. A
dicsérő szavaktól a fiú elkezdett teljesíteni. Nem fényesen,
de mégis. Az az egy elismerő szó kiforgatta a lustaságból.”
S ha már itt tartunk azt is meg kell említeni, hogy Balázs atya
szerint látszat sokszor csal, mert a lustának tűnő képe nem azonos az igazi lustáéval. A csendben ülő
és gondolkodó ember nem lusta, ugyanakkor a nyüzsgő, az álfeladatokba
menekülő ember, noha rengeteget mozog, mégis lehet rest.” Bizony
hányszor találkozunk ilyen emberekkel az egyházi ünnepek
szervezésének idején…Az álfeladatok pedig pokollá teszik az
életet.
m.a.
|