2012.06.08.
IN MEMORIAM CSURKA ISTVÁN
Csurka István: Miért a „harmadik út”?
Míg régebben
csak egy moszkvai húskampóra volt felcsapva, mint egy rosszul
darabolt oldalas, most már egy sokkal jobb idomú New York-ira is
fel van függesztve. Fejtől is, lábtól is. Így kétségkívül
könnyebb a létezés. Majd már még ficánkolódni is lehet. De
a felfüggesztés azért felfüggesztés és a kettős függés
kettős függés. Ennek a kettős függésnek illusztrációja
volt a magyar pártfőtitkár-miniszterelnök nemrégen lezajlott
amerikai bemutatkozó körutazása, lejelentkezése az amerikai
elnöknél. Ezt az a politikus tette meg, akinek eddigi pályafutása
során már volt egy-két megállapítása az „amerikai
imperializmus”-ról, a „finánctőke mohóságá”-ról, ám
most mégis fontosnak tartotta, hogy a bankvilág ápolt fogsora rávillanjon.
Valóban,
miért? Nincs ebben valami erőszakolt múltba meredés, valami célszerűtlen
csakazértis? Mi teszi szükségessé és indokolttá ma a
harmadik utat? Teszi-e valami egyáltalán?
A
tisztességes válaszhoz szükséges egy kis szét- és
visszatekintés.
Korunknak
két igen fanyar ellentmondása van. Az első az, hogy élünk
benne. Ez egy olyan rejtély, amit a jövő történészei csak
nagy üggyel-bajjal fognak megfejteni. A másik, s ez még képtelenebb,
hogy elmúlt. Hogy el tudott múlni. Ezt aztán senki nem tudta róla
elképzelni. Olyannyira, hogy most, elmúltával mi magunk sem
fogjuk fel, s úgy élünk benne továbbra is, mintha még léteznék.
Pedig már nincs, kiszenvedett, újságírók, politikusok és történészek
sokféleképpen elnevezték ezt az elmúlt 30-40 évet. Hidegháború,
enyhülés, atomkor, kibernetika kora, ipar utáni kor és így
tovább. Mindegyikben volt valami találó, de mindegyikből hiányzott
egy lényeges mozzanat és össze lehetett keverni őket egymással,
mint a zsíros kártyát. Egyik sem ragadta meg az üstökénél a
kétpólusú világot, nem kapta el összeférhetetlen összeférhetőségénél
fogva. Pedig csak arra kellett volna rákérdezni, mi történik
és mi nem történik ebben a korszakban, s arra, hogy ami történik,
az hogyan nem történik. Mert ez volt ennek a korszaknak a lényege.
Történtek a dolgok és események és aztán mindjárt kiderült,
hogy nem történtek meg. Amik meg nem történtek meg – látszólag
–, azokról kiderült, hogy megtörténtek.
A
Nagy Döntetlen korszaka volt ez. Minden fellángolás és minden
ellankadás ennek a nagy döntetlennek a jegyében állt ebben a
fordulatoktól hemzsegő, de valójában dermedt korszakban. Látszólag
nem történt semmi, csak minden megváltozott, minden megváltozott
és minden maradt a régiben.
Két
félelmetes világbajnok ült a sakkasztalnál fent a világszínpadon,
és a partinak több milliárd nézője volt. Aki váltott már
belépő-jegyet ilyen mérkőzésekre, tudja, milyen szigorú
viselkedési szabályok betartására van kötelezve a közönség
ezeken a páros mérkőzéseken. Az első, hogy nincs tetszésnyilvánítás.
A közönség passzivitásra van kényszerítve. Nem lehet felkiabálni
a nagymestereknek, pisszenni sem szabad.
Négy
évtizede folyik ez a mérkőzés és annak ellenére, hogy a
nagymesterek eleve meg-egyeztek a döntetlenben, még mielőtt leültek
volna játszani, mostanra a mérkőzés mégis eldőlt. Sötét
feladta.
Ez
azonban sajnos nem jelenti azt, hogy most már rögvest kihirdetik
az eredményt és mindenki felállhat és hazamehet. Az eredményhirdetésre
még várni kell, sőt, meg kell küzdeni érte. A győztes fél,
világos, még sok mindent el fog követni, hogy sötét veresége
ne kerüljön nyilvánosságra. Mintha sajnálná. Mintha
elfelejtette volna, milyen ádáz és gonosz ellenfél volt, hány
szabálytalan lépéssel próbálkozott. Mintha bizony világos félne
a saját győzelme kihirdetésétől. Ezért aztán a közönség
most kissé csalódottan veszi tudomásul, hogy a Nagy Döntetlen
korszaka ugyan véget ért sötét vereségével, de új korszak mégsem
kezdődött el, mert a felek továbbra is ott ülnek a tábla előtt
és úgy tesznek, mintha küzdenének.
Milyen
hosszú lesz ez a korszak, mit fog hozni a közönségnek? A döntetlen
korszaka éppen döntetlenessége következtében volt sivár és
lélekölő, de milyen lesz ez az új, amelyikben már a döntetlenért
sem küzdenek, amelyikben már semminek nincs tétje, hiszen a küzdelem
eldőlt. Nem lesz ez még sivárabb, ideátlanabb és még
korruptabb? Talán nem. Mert ez most már a közönségen is múlik,
mivel a parti alatti szabályok már nem érvényesek. Most már
fel lehet kiabálni a színpadra.
Három-négy
szomorú évtized telt el, és közben a világban majdnem minden
megváltozott és átalakult, csak a bizonytalanság volt állandó,
csak a döntetlen állapot ideiglenessége volt örökkön ható.
Legalábbis nekünk, otthon, Közép-Európában erről csak ilyen
képzeteink születtek. Várakozás, remény és kétségbeesés,
az egyéni és a közösségi élet megtervezhetetlensége, a napról
napra élés, folytonos kívánása valami változásnak még
akkor is, ha ez a változás nem hoz jót. Mert sose hozott jót.
Számunkra ezt jelentette ez a korszak, ezt jelentette a sztalini
alapú szocializmus küzdelme a Nyugat rendjével, s mi éppen értelmetlenül
eltelt életünk, hiába lefutott évtizedeink és szenvedéseink
és véráldozataink nevében kérjük, követeljük az eredmény
nyilvánosságra hozását, mert számunkra ez életkérdés. És
részünk van, komoly részünk a nagy döntetlen ilyetén alakulásában.
A
sztalini szocializmus ugyanis nemcsak a Nyugat gazdasági és
technikai fölényén, anyagi és szellemi túlsúlyán bukott
meg, nemcsak a saját belső tehetetlenségén, hanem legalább
ilyen mértékben Közép-Európa népeinek szívós ellenállásán,
véráldozatán. Milliók ragaszkodásán a saját eszményeikhez
és annak a nyugati világnak az eszményeihez, amelyik alig tett
valamit ezekért a ragaszkodó milliókért. Ezt mindenképpen meg
kell állapítani, most, a győzelem lenyelésének óráiban,
mert az eredmény ugyan nem lesz kihirdetve, de szép számmal
fognak jelentkezni érdemdús egyének és csoportok, akik
maguknak kérik majd az érdemjeleket.
1956
zengő budapesti őszének egyik, már a felvonulások első félórájában
kipattant jelszava így szólt: „Nem állunk meg félúton –
Sztalinizmus pusztuljon!” A kívánság akkor gyorsan teljesült,
később azonban lánctalpakon és erdőnyi akasztófa gyalogsági
biztosításával visszanyomult az országra Sztalin roppant csizmája.
De már csak a fél pár. Harminc évnek kellett eltelnie, hogy
ezt a hólé szagú, durva csizmát, amely az élet minden felfelé
törő megnyilatkozását eltaposással fenyegette, szétrágja,
szétmálassza, vérének és verejtékének sóival-savaival szétegye
maga fölül a társadalom. A csizma meg itt van rajtunk; annyi erőnk,
hogy újra forradalommal vessük le magunkról, már nincs, de ez
már nem az a nehéz, vaskos anyagú szovjet csizma, hanem csak
valami csizma alakú porladmány, foszló múmiája a hajdanvolt
totalitásnak.
A
történelmi elnyomás nehezékei közül minden bizonnyal ez a
sztalini csizma volt a legnagyobb tömegű. Az elpusztított életek
számának, az emberiségnek okozott károk méreteinek, a módszerek
körmönfontságának vagy tudományos alaposságának tekintetében
a gonoszság és elvetemültség fokának megítélésében bizonyára
más és más helyezési számmal lehetne ellátni korunk különféle
fasizmusait, úgymint: hitlerizmus, sztalinizmus, maoizmus,
pol-potizmus, ceausescuizmus, csak az alattvalókra és rajtuk
keresztül az egész emberiségre nehezedő roppant súly tekintetében
nem lehet vita. A sztalini birodalomban összesűrűsödött a
Kelet egész vak, sötét tehetetlensége. A tatár hordák öncélú
kegyetlensége éppen úgy benne volt, mint a cárok merev
mozdulatellenessége. A történelem legmélyebb, legnagyobb kráterét
ez a súlyos lábnyom taposta.
Annak
idején, amikor ez a győztesen megvívott háború vérétől és
mocskától megduzzadt csizma rátaposott a vacogó, üszkös Közép-Európára,
aligha lehetett elképzelni, hogy a talp és a sarok rideg felületei
alatt egyetlenegy kis nép is élve marad. S lám, az élet, mint
már annyiszor, legyőzhetetlennek bizonyult. A közép-európai népek
élnek és a sztalini rendszernek immár a váza is porladófélben
van. Újra lejátszódott a történelemben már ismert tragikomédia:
benyomult Európa közepébe egy keleti hatalom, s ez lett a
veszte. Európa szerencsétlen fagocitát – az önállóságuktól
megfosztott, martaléknak vetett kisnépek – szétrágták a
szervezetét, felfalták bacilusait, újra meghozva ezzel a kultúra
megmentésének soha nem honorált áldozatát.
Nem
mintha valaha is szándékukban állt volna vállalkozni erre a
fehérvérsejt-szerepre. De hát ez a szerep a sorsukba van írva.
Ha életben akarnak maradni, akkor a történelem eddigi tanúsága
szerint koronként legalább egyszer ezzel a feladattal is meg
kell birkózniok.
Győzelemről
persze nem beszélhetünk. A tény, amit regisztrálhatunk: e népek
túlélték a sztalinizmust, életben maradtak, ám a fenevad valósággal
szétmarcingolta a testüket, egy ép tagjuk sincs és ziháló
lelkük is beteg. Pillanatnyilag még ahhoz sincs erejük, hogy
talpra álljanak és a csizma szétrágott, cafatos maradványait
lelökjék magukról. Nagy küzdelmek után ez természetes állapot:
egy ideig a győztes is mozdulatlanul fekszik a porondon.
Miért
tarthatjuk történelmi érdemnek a sztalini szocializmus felszámolásában
való közreműködést: az ellenálló népek a saját életben
maradásukért tették, amit tettek. Hogyan lehet történelmi érdemnek
betudni azt, hogy egy nép évtizedeken át szívósan szabotálja
egy rendszer intézkedéseit, hogyan lehet érdemnek betudni, hogy
valakik nem hisznek el valamit, akármennyiszer mondják is nekik,
hogyan lehet történelmi érdemnek betudni, hogy népek, osztályok,
rétegek konokul megmaradnak annak, aminek születtek, megmaradnak
forradalmárnak vagy a független szakszervezet tagjának, hogyan
lehet érdemnek betudni egy elbukott forradalmat, egy jeltelen sírt,
egy önpusztító közömbösséget, amellyel egy-egy nép távolról
nézte, hogyan erőködnek az idegen hatalom által a nyakára ültetett
gépezet emberei, hogyan lehet érdemnek betudni egy olyan ellenállást,
amely nem is volt ellenállás, amely tele volt megalkuvásokkal
és szánalmas beletörődésekkel?
Nos,
a kérdést nem így kell feltenni. A folyamatot az eredmény felől
kell nézni. Az eredmény pedig az, hogy a sztalini szocializmus
és a sztalini világrend éppen ezeknek a kis közép-európai népeknek
a hullámtörőjén porladt szét, éppen ez a szívós magyar és
lengyel együttműködés és rettenetes áldozatokkal, nyomorral,
szenvedéssel, börtönnel és akasztófával járó nemzeti ellenállás
világított rá ennek a rendszernek a szervi bajaira, hívta fel
a világ figyelmét és állította meg e mohó birodalom
terjeszkedését.
A
sztalini szocializmus a történelem legtorzabb képződménye
volt, eltakarítása a világ színpadáról globális érdek. Ez
a torz képződmény útjában áll a nemzetközi államközösség
normális anyagcseréjének, elszívja az éltető nedveket még a
tőle földrajzilag távolabbi népektől is, vastag hótakaróval
borítja el az egész világot, beleértve a trópusokat is. A
teljesítmény tehát, amellyel ezek a közép-európai kis népek
önfeláldozó módon és saját szervezetük roppant meggyengülése
árán hozzájárultak ennek a történelmi torzulásnak a lebontásához,
feltétlenül honorálandó.
A
magyarság a bontásnak ebben a munkálatában hál’Istennek,
jelesre vizsgázott. Nemcsak 1956-os forradalmunk és szabadságharcunk
roppant áldozatát kell itt megemlítenünk, hiszen az nyilvánvaló,
hanem a névtelen millióknak azt a néma hozzájárulását, ami
nélkül ez a bontás nem is mehetett volna végbe. Bomlasztó
enzim volt az egyholdnyi háztájija szabadságában látástól
vakulásig dolgozó, földjétől megfosztott paraszt, aki ezen az
egy holdon megtermelte az össztermelés felét, s ezzel örökös
visszavonulásra és reformokra kényszerítette a képtelen
terveibe bonyolódott hatalmat. Bomlasztó baktérium volt a munkás,
aki az üzemi nyolc órát félmunkával vagy munkaimitálással töltötte,
hogy aztán az újabb, második gazdaságbeli nyolc órájával értéket
hozzon létre, és ismét csak kényszerítsen valami változást,
valami nem a rendszer természetéből fakadót.
Magyarországon
ma már az élet nem is hasonlít arra, amilyen húsz évvel ezelőtt
volt. De ez nem azért van, mert annyi reformot vezetett be a
hatalom, mert annyi engedményt tett a társdalomnak, jószántából,
hanem azért, mert a társadalom a maga ravasz és önpusztító módszereivel
ennyi engedményt, reformot, könnyítést kényszerített ki belőle.
A forradalom mellett ez volt a magyarság óriási hozzájárulása
a sztalini rendszer felszámolásához.
Ha
volna igazság a földön, akkor Közép-Európa népeit most kitüntetné
a világ. Érdemrend, becsületrend járna a magyaroknak, a
cseheknek és főleg a lengyeleknek, de még a keletnémeteknek is
juthatna egy szürke vaskereszt. Mindössze Romániának nem járna
kitüntetés, mert Románia az egyetlen, amelyik semmit nem tett a
sztalini rendszer felszámolása érdekében. Ezt a tényt semmiképpen
nem lehet elhallgatni most, amikor a parti végén elkezdődik az
elszámolás és az új kondíciók meghatározása. És különösen
itt érdemes ezt kimondani, Amerika földjén, ahol mostanáig a
favorizált kedvenc volt ez a minden ízében sztalinista ország.
Annak a két és fél millió magyarnak nevében nem lehet ezt
elhallgatni, amelyiket ennek a sztalinista-fasiszta rendszernek a
gépezetével akarnak megsemmisíteni. És még valamit. Románia
már 1916-ban az antanttal kötött titkos szerződésben azért
az ígéretéért, azért az érdeméért kapta meg Erdélyt, hogy
részt vesz a háborúban egykori szövetségesei ellen. Vállalását
lényegében nem teljesítette, érdemeit mégis busásan honorálták
Trianonban. 1946-ban Párizsban hasonló érdemeiért kapta vissza
a trianoni határokat. De ez még nem minden. Két évvel a magyar
forradalom leverése után, 1958-ban a táboron belül is kapott
Románia egy kitüntetést, ezúttal azért az érdeméért, hogy
a magyar vírus, a forradalom szelleme nem terjedt át Romániába.
Miközben Magyarországon tombolt a terror, és folytak az akasztások,
Romániából kivonultak a szovjet csapatok, és elkezdődött a
szovjetellenességgel kevert magyarüldözés. Helyesebben, ez a
magyarüldözés akkor lett nagyobb sebességre, teljes fokozatra
állítva. Íme, ilyen érdemei vannak annak a Romániának,
amelyet a Nyugat ebben a században nem szűnt meg jutalmazni.
Most van a század folyamán először alkalom arra, hogy ezt
kimondhassuk. Románia önmagát leplezte le. Azzal, hogy mindmáig
ragaszkodik a sztalinizmus legképtelenebb változatához, azzal,
hogy pusztán a nemzetiségek elnyomása, beolvasztása érdekében
mindmáig egy torz keleties fasizmust működtet, amely a saját népét
is károsítja, bebizonyította, hogy az előző javadalmazásokra
is érdemtelen volt, és mostani tetteiért a nemzetek bírósága
elé kell állítani.
Van
tehát történelmi nyeresége ennek a harminc évnek a magyarság
számára. Sem a forradalom véráldozata, sem a harminc év önpusztítással
és elsivárosodással kevert ellenállás, verejtékes szabotálása
nem volt hiábavaló. A lánctalpak alól, a szörnyű tarolások
alól, a ránk kent hazug mocskolódások fertelmes trágyarétege
alól csodával határos módon előbújt az igazság virága, és
a magyarság most először a század iszonyú történelme során
elkezdheti behajtani kintlevőségeit.
Ahhoz
azonban, hogy valóban benyújthassuk a számlát, az kell, hogy
valódi, működőképes rend, valódi demokrácia legyen abban a
hazában, amelyben élünk és az, hogy ennek az elszámolásnak a
gondolatát ennek a megteremtett rendnek a fedezetével és az elvégzett
munka öntudatával terjeszthesse a világ elé az öt világrészre
szétszórt és a hazában élő magyarság minden felelős képviselője.
A
feladat tehát, amely most áll előttünk: az új, demokratikus
Magyarország megteremtése semmivel sem kisebb, semmivel sem könnyebb,
mint amilyen az ellenállásé volt. Amellett ez halaszthatatlan.
Magyarország
a Nagy Döntetlen korszaknak végóráiban szép csendesen a kettős
függés állapotába került.
Míg
régebben csak egy moszkvai húskampóra volt felcsapva, mint egy
rosszul darabolt oldalas, most már egy sokkal jobb idomú New
York-ira is fel van függesztve. Fejtől is, lábtól is. Így kétségkívül
könnyebb a létezés. Majd már még ficánkolódni is lehet. De
a felfüggesztés azért felfüggesztés és a kettős függés
kettős függés. Ennek a kettős függésnek illusztrációja
volt a magyar pártfőtitkár-miniszterelnök nemrégen lezajlott
amerikai bemutatkozó körutazása, lejelentkezése az amerikai
elnöknél. Ezt az a politikus tette meg, akinek eddigi pályafutása
során már volt egy-két megállapítása az „amerikai
imperializmus”-ról, a „finánctőke mohóságá”-ról, ám
most mégis fontosnak tartotta, hogy a bankvilág ápolt fogsora rávillanjon.
Mi
következik ebből az új kettős függésből? Természetesen az,
hogy két parancsot kell teljesíteni. Ezek a parancsok hol egybevágnak,
hol ellentmondanak egymásnak. Naiv elképzelés és leegyszerűsítés
az, hogy Moszkva a szocializmust és a parancsuralmat, az Egyesült
Államok pedig a demokráciát sugározza Magyarországra. Természetesen
ezt is, azt is, mind a két részről, de ezen felül még sok mást
is, aminek a magyar nép nem csak hasznát látja.
A
legfőbb ellentmondás és nehézség az, hogy mind a két érdeknek,
a keleti uralminak és a nyugati pénzügyi–gazdasági–üzletinek
egyazon párton keresztül kell érvényesülnie, mert az egypártrendszer
tényéből ez következik. Ha egyszer minden szál ennek a pártnak
a kezében fut össze, akkor akár Gorbacsov, akár Kohl kancellár
vagy a Wall Street üzletembere, csak ezzel a párttal lehet
kapcsolatban és csak ezen keresztül érvényesítheti akaratát.
Mi
ennek a következménye? Tudathasadás. Az a lényegében még ma
is sztalini szerkezetű párt, amelyik eredetileg arra volt
hivatva, hogy az egyirányú függést hitelesítse, most kénytelen
a kétirányú függést nemcsak tudomásul venni, hanem átvezetni
a társadalomba. Nincs messze az idő, amikor a pártkarrierhez már
nemcsak a „szocialista elkötelezettség”, a „moszkvahűség”,
a „marxizmus-leninizmus” eminens felmondása szükségeltetik,
hanem a gyorsan változó nyugatias normák felszínes átvétele,
a nagy demokratának nyilváníttatás, a liberalizmus bajnokának
nyilváníttatás is, sőt, ezek elengedhetetlenekké válnak és
elkezdődik egy új cirkusza a kontraszelekciónak, amelyben
megint külső, idegen érdek és idegenhez hasonlítás, egy új
mimikri lesz a fontos, és a lényeges dolgok és a magyarság lényeges
érdekeinek szolgálata megint gátoltatva és korlátozva lesz.
Nem
évült el tehát a harmadik út keresésének és az azon járhatásnak
szomorú magyar kérdése. A harmadik út a magyarság számára a
függetlenség útja. A sajátosan magyar út.
A
harmadik út választása és a rajta való elindulás ma
terhesebb és időszerűbb lehetősége és kötelessége a
magyarságnak mint valaha is volt. Erre az útra vastagon felhordták
a sarat az elmúlt évtizedek Hoffer–Schrantz–Vörös Csillag
és John Dear traktorjai, ezt az utat szétrágták a fagyok, ezt
az utat most rendbe kell hozni. El kell távolítani előle a
hamis táblát, amely zsákutcának bélyegezte.
Most
a történelem új helyzete, a kettős függés kényszerűségei,
könnyebbségei és új veszélyei, a nemzeti létezés
szorongatottsága, a megújuló világban való helytállás új követelményei
egyszerűen szükségszerűvé teszik a magyarság számára ennek
az útnak a megjárását. Ez az út ma éppen úgy nem jelent
elutasítást, mint ahogy soha nem jelentette azt és éppen úgy
becsületes kompromisszumkészséget jelent minden oldallal és
minden iránnyal, mint az első meghirdetés idején. Ez az út ma
éppen a realitások figyelembevételét és éppen a figyelembevétel
által való meghaladásukat, e meghaladás és leküzdés igényét
jelenti.
Akik
ma a harmadik utat választják, a magyar megmaradás legrövidebb,
azaz az egyenes útját választják.
A
harmadik út a megmaradás egyenes útja.
Emelt
fővel lehet járni rajta.
(Hitel,
1988. november 2.)
|